Solskoldning.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8523

Re: Solskoldning.

Indlægaf 2SHY » 13. jun 2016, 19:40

Den her Repair creme fra Locobase kunne måske være noget? Jeg fik den anbefalet i forhold til Sebastians sår men da han ikke var fan har jeg selv brugt den til lidt af hvert. Den er lidt pebret i prisen men holder sådan ca for evigt fordi den er meget drøj i det

https://www.apoteket-online.dk/krop/828 ... creme.html
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
superboa
Kort karma: 28
Likede indlæg: 243

Indlægaf superboa » 13. jun 2016, 19:48

2SHY skrev:Den her Repair creme fra Locobase kunne måske være noget? Jeg fik den anbefalet i forhold til Sebastians sår men da han ikke var fan har jeg selv brugt den til lidt af hvert. Den er lidt pebret i prisen men holder sådan ca for evigt fordi den er meget drøj i det

https://www.apoteket-online.dk/krop/828 ... creme.html

Den creme har reddet alt fra mine eksemramte hænder til div. små sår til hård hud osv :love:
2
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1548

Indlægaf fisken80 » 14. jun 2016, 05:08

Om ikke andet Aima, så har den her tråd da givet masser af fifs til gode cremer som også kan komme andre til gode :)
2
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5034

Indlægaf Aima » 14. jun 2016, 05:22

fisken80 skrev:Om ikke andet Aima, så har den her tråd da givet masser af fifs til gode cremer som også kan komme andre til gode :)

Absolut! Jeg får fat på både den der salve til brystvorter, læbecremen og locobase i dag, jeg kendte ingen af dem, og jeg skal nok få gavn af dem alle uanset.

Og derudover har det også været vildt rart at høre andres erfaringer. Jeg så lige på billederne fra i lørdags her for lidt siden, det var dér jeg vågnede og var svulmet op i hele ansigtet. Det vidste jeg overhovedet ikke der kunne ske ved solskoldning, så jeg kan slet ikke forestille mig, hvor meget jeg havde panikket, hvis ikke jeg havde fået fortalt at netop dét kunne ske. Jeg havde sikkert troet det var Lupus der havde angrebet min hjerne eller et eller andet sindssygt. Det stikker hurtigt lidt af for mig oveni, så det har været guld værd at blive beroliget på forhånd :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Nuttede-Nuser
Kort karma: 59
Likede indlæg: 386

Indlægaf Nuttede-Nuser » 14. jun 2016, 06:04

Aima skrev:Mine læber er blevet hårde nu, altså der er kommet skorpe på vablerne. Jeg er ret meget i tvivl om, hvordan jeg behandler bedst så de ikke sprækker og væsker og så de får bedst mulig vilkår for heling. Jeg tænker selv vaseline, men ved ikke lige?

Få fat i noget med E vitamin i, det har en rigtig god helende effekt. Sidst jeg fik meget solskoldede læber fik jeg anbefalet Eight hour fra Elisabeth Arden. Den bar hundedyr og lugter lidt af myggelys, men for pokker det virkede. Der gik et par dage så var det ovre. Ikke at det var helt så slemt som dit. Den var i sådan en glas bøtte med blå låg på, men jeg kan ikke finde billede af den nogen steder. Men jeg er sikker på at Matas ved hvordan den ser ud nu, hvis de har skiftet udseende på den.
1
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 15. jun 2016, 22:02

Hvordan går det nu?
0

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 15. jun 2016, 22:24

2SHY skrev:Hvordan går det nu?

Sødt af dig at spørge, Shy
:kys:

Min hud, både på kroppen og i ansigtet, er fuldstændigt sig selv igen. Det er faktisk lige før jeg synes, huden er pænere og renere end før, sikkert fordi jeg virkelig er gået all in med creme. Jeg skaller heller ikke eller noget, jeg er faktisk bare lidt brun og fregnet, så det er jo dejligt.

Mine læber er derimod helt smadrede at se på. Hævelsen er heldigvis faldet meget og jeg føler ikke længere, de er ved at eksplodere, men jeg ligner en, der har taget den med 100 km/t direkte i asfalten med munden først. Det ser herrens ud, det er stadig så slemt, at jeg ikke engang vil gå i Netto. Jeg har været ved lægen i dag, fordi jeg pga. Lupus lige ville tjekkes og høre, om jeg skulle eller kunne gøre mere nu i forhold til dét. Herpes er jo en virusinfektion der skaber inflammatiobstilstand, og den slags er mit system ikke selv så god til at bekæmpe. Så jeg er sat på en penicillinkur nu for en sikkerheds skyld fordi mit immunsystem arbejder ekstra hårdt og jeg derfor er mere udsat for andre infektioner end ellers. Det er mest øjnene, hvis de skulle blive ramt af det her herpesvirus, kan det gå ret stærkt med skader, og jeg har simpelthen ikke råd til at miste mere syn, så better safe than sorry. Jeg tager ikke medicin for Lupus ellers, så det er netop i sådan nogle tilfælde som det her, jeg også lige skal huske at være ekstra opmærksom. Jeg er hvert fald glad for, jeg tog til lægen :)
8
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 15. jun 2016, 23:59

Aima, jeg kan virkelig anbefale at tage evitamin-olie i kapsler i noget tid. Så kroppen får både indefra og udefra. Det har jeg været glad for. Jeg har totalt mærkelig hud, der også kan blive solskoldet i januar måned og sådan.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 16. jun 2016, 09:57

Aima skrev:

Min hud, både på kroppen og i ansigtet, er fuldstændigt sig selv igen. Det er faktisk lige før jeg synes, huden er pænere og renere end før, sikkert fordi jeg virkelig er gået all in med creme. Jeg skaller heller ikke eller noget, jeg er faktisk bare lidt brun og fregnet, så det er jo dejligt.

Mine læber er derimod helt smadrede at se på. Hævelsen er heldigvis faldet meget og jeg føler ikke længere, de er ved at eksplodere, men jeg ligner en, der har taget den med 100 km/t direkte i asfalten med munden først. Det ser herrens ud, det er stadig så slemt, at jeg ikke engang vil gå i Netto. Jeg har været ved lægen i dag, fordi jeg pga. Lupus lige ville tjekkes og høre, om jeg skulle eller kunne gøre mere nu i forhold til dét. Herpes er jo en virusinfektion der skaber inflammatiobstilstand, og den slags er mit system ikke selv så god til at bekæmpe. Så jeg er sat på en penicillinkur nu for en sikkerheds skyld fordi mit immunsystem arbejder ekstra hårdt og jeg derfor er mere udsat for andre infektioner end ellers. Det er mest øjnene, hvis de skulle blive ramt af det her herpesvirus, kan det gå ret stærkt med skader, og jeg har simpelthen ikke råd til at miste mere syn, så better safe than sorry. Jeg tager ikke medicin for Lupus ellers, så det er netop i sådan nogle tilfælde som det her, jeg også lige skal huske at være ekstra opmærksom. Jeg er hvert fald glad for, jeg tog til lægen :)

Aima, ved du egentlig om solskoldning i sig selv kan trigge Lupus-anfald? Altså om det ville hjælpe dig at tage kosttilskud, der beskytter dig lidt bedre mod rødmen/inflammation af huden? Eller om det bare gælder om at blokere så mange UV-stråler som man kan uden at det går ud over normal livsførelse? Og det er altså ikke fordi du skal bonge dig oveni hovedet mere over den her episode, jeg kom bare til at tænke på, om det kunne være præventivt godt for dit helbred at tage lycopen (evt. bare tomatpasta) og sådan nogle ting?

L-lysin er også godt til at forebygge herpesudbrud, hvis ikke du allerede er bekendt med det.

(Men det er selvfølgelig en god idé at vende med en ekspert inden man begynder på alt muligt). :)
1
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 16. jun 2016, 11:26

Oddinary skrev:
Aima skrev:

Aima, ved du egentlig om solskoldning i sig selv kan trigge Lupus-anfald? Altså om det ville hjælpe dig at tage kosttilskud, der beskytter dig lidt bedre mod rødmen/inflammation af huden? Eller om det bare gælder om at blokere så mange UV-stråler som man kan uden at det går ud over normal livsførelse? Og det er altså ikke fordi du skal bonge dig oveni hovedet mere over den her episode, jeg kom bare til at tænke på, om det kunne være præventivt godt for dit helbred at tage lycopen (evt. bare tomatpasta) og sådan nogle ting?

L-lysin er også godt til at forebygge herpesudbrud, hvis ikke du allerede er bekendt med det.

(Men det er selvfølgelig en god idé at vende med en ekspert inden man begynder på alt muligt). :)

Du bonger mig ikke, jeg ser det kun som omsorg :kys:

Sol kan godt provokere Lupus, nogle bliver trætte og ømme i hele kroppen og bliver syge med influenza-agtige symptomer og udslæt, altså også uden de er blevet skoldet, men simpelthen bare af solskin. Jeg er en af de heldige, der ikke er overfølsom på den måde, jeg kan godt tåle solen, men jeg plejer alligevel at været meget påpasselig, fordi jeg er bange for, jeg kan risikere at blive det. Ift. denne solskoldning, tror jeg, det eneste Lupus-relaterede, er omfanget på det der herpesangreb, det var sikkert kommet uanset Lupus, men når jeg rammes af inflammationstilstande på den måde, modarbejder Lupus kroppens egen evne til at bekæmpe. Hvis jeg får halsbetændelse er det heller ikke pga. Lupus, men pga. Lupus har min krop sværere ved at bekæmpe betændelsen, så der er større risiko for, jeg også får lungebetændelse, er syg i længere tid og den slags. Med Lupus er det sådan lidt, at der er aldrig noget der er 'mildt' eller 'lidt', jeg får ikke en mild halsbetændelse eller øjenbetændelse eller et lille herpesudbrud, Lupus sørger for, jeg bliver hårdt angrebet hver gang, den er lumsk på den måde.

Jeg har faktisk aldrig hørt om l-lysin før, men jeg vil bestemt undersøge det. Jeg er som udgangspunkt interesseret i alt, der kan styrke mit eget forsvar. Tak!
1
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 25. jun 2016, 01:05

Nå, men alt går sådan set godt med skoldningen, læberne er ved at være sig selv igen, jeg er bare lidt rød, det er dét.

For en times tid siden, mens jeg vaskede hænder, opdagede jeg tilfældigvis, jeg har fået en bule i panden. Sådan et hævet område på størrelse med en femmer. der buler en millimeter ud. Lige midt i panden. Hvad fanden er nu det for noget? Jeg kan ikke se mærker efter insektstik, det hverken klør eller er ømt, det buler bare. Det første der kom frem da jeg google, var 'hjernetumor', det magter jeg simpelthen ikke at læse om her midt om natten, alene i sommerhouse, hvor jeg ikke har nogen til at få mig ned, når jeg potentielt har psyket mig selv op til at tro, jeg har hovedet fuld af cancer.
Så jeg skred fra google, og nu spørger jeg i stedet her, om der er nogen der tilfældigvis har prøvet at få en bule midt i ansigtet, uden de havde slået sig eller noget?

Jeg tror egentlig ikke, det har noget med skoldningen at gøre, men nu var tråden her jo lige.
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1561

Indlægaf Bad Samaritan » 25. jun 2016, 03:26

Det kan jo være alt muligt. En væskeophobning er ret sandsynlig, når dit ansigt har været gennem sådan en omgang. Det kan også være urenheder eller en reaktion på alt det stuff, du sikkert har smurt dig med for at lindre skoldningerne. Men cancer i face er det altså nok ikke lige. Jeg tror, alt taget i betragtning, at prognoserne for overlevelse er temmelig gode! :lol:
3
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 25. jun 2016, 03:33

Bad Samaritan skrev:Det kan jo være alt muligt. En væskeophobning er ret sandsynlig, når dit ansigt har været gennem sådan en omgang. Det kan også være urenheder eller en reaktion på alt det stuff, du sikkert har smurt dig med for at lindre skoldningerne. Men cancer i face er det altså nok ikke lige. Jeg tror, alt taget i betragtning, at prognoserne for overlevelse er temmelig gode! :lol:

Man ved sgu da aldrig.

Jeg tror bare det er væske, for huden er hverken øm eller rød, bare lidt spændt. Jeg forstår bare ikke, hvorfor jeg får sådan en væskeophobsbule midt i panden lige pludselig.

Kæft, jeg synes det er stramt. Jeg var LIGE stoppet med at ligne en idiot.
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 25. jun 2016, 05:17

Altså da familien og jeg var i Thailand for mange år siden fik min bror alt for meget sol. Da vi nåede tilbage til Danmark havde han fået en kæmpe vabel lignende ting på ryggen. I kid you not men den var på størrelse med en halv tennisbold :8:

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er sådan en (altså i mindre udgave) der er dukket op i panden, men hvis det er, så forsvinder det altså igen :)
1

Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1543

Indlægaf Velvet-Goldmine » 25. jun 2016, 06:11

Hjernetumor er det sådan ca. 100% ikke, for sådan en sidder i sagens natur på den anden side af et temmeligt ufleksibelt kranium :-)
Det giver forskellige neurologiske symptomer alt efter hvor den sidder, netop fordi der ikke er plads til den slags voksende væv inde i 'kassen', så den trykker på hjernecellerne.
Som Bad Samaritan er inde på kan det være væske, eller en reaktion i huden på din skoldning, dvs. en inflammation af en art - men det tænker jeg også er sandsynligt ift. din Lupus?
2

Tilbage til "Helbred"