Forståelse for en morder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 15:57

Angelina skrev:
Han har blot udført sit arbejde, så jo jeg mener han er helt og aldeles uskyldig.

Så må de ansatte i KZ-lejrene jo også være helt og aldeles uskyldige..
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 16:05

Bad Samaritan skrev:
Den mellemregning du mangler her, tror jeg, er: Ville manden have været partisk i nogen anden egenskab end den, han bliver betalt for? At være partisk (som du har helt ret i, at han er) i sit forsvar af klienten er jo ikke det samme som at være drevet af alle mulige personlige motiver.

Når han lader sig betale af en borger til at føre en sag, så har han adskillige personlige motiver til at være partisk. Lige fra det økonomiske, til anseelse, til lovpligt.

Ellers kunne man med samme ret argumentere for, at en politibetjent som skyder en borger ned i sin egenskab af tjenestemand er lige så meget morder som ham, der gør det i affekt af den ene eller den anden art - og skulle det endda være med henvisning til at en anden politimand måske havde håndteret sagen anderledes. og at han dermed ligefrem har valgt at gøre som han gjorde, så bliver det da først helt rundtosset. :stoned:

Det er ikke rigtigt. Politimanden er ikke hyret af andre borgere til at tage deres parti. Desuden - hvis en politimand skyder en borger, så er han skyldig i at skyde en borger. Uanset hvordan man vender og drejer den, og uanset om han bliver straffet for det. Det er nok dér, at kæden hopper af for Angelina - at hun ikke helt kan adskille det at være skyldig i noget med det at skulle have en straf eller have gjort noget forkert.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 10. jun 2016, 16:51

Advocatus-Diaboli skrev:
Bad Samaritan skrev:
Den mellemregning du mangler her, tror jeg, er: Ville manden have været partisk i nogen anden egenskab end den, han bliver betalt for? At være partisk (som du har helt ret i, at han er) i sit forsvar af klienten er jo ikke det samme som at være drevet af alle mulige personlige motiver.

Når han lader sig betale af en borger til at føre en sag, så har han adskillige personlige motiver til at være partisk. Lige fra det økonomiske, til anseelse, til lovpligt.

Ellers kunne man med samme ret argumentere for, at en politibetjent som skyder en borger ned i sin egenskab af tjenestemand er lige så meget morder som ham, der gør det i affekt af den ene eller den anden art - og skulle det endda være med henvisning til at en anden politimand måske havde håndteret sagen anderledes. og at han dermed ligefrem har valgt at gøre som han gjorde, så bliver det da først helt rundtosset. :stoned:

Det er ikke rigtigt. Politimanden er ikke hyret af andre borgere til at tage deres parti. Desuden - hvis en politimand skyder en borger, så er han skyldig i at skyde en borger. Uanset hvordan man vender og drejer den, og uanset om han bliver straffet for det. Det er nok dér, at kæden hopper af for Angelina - at hun ikke helt kan adskille det at være skyldig i noget med det at skulle have en straf eller have gjort noget forkert.

Men i det mindste er kæden ikke sprunget så meget af at jeg sammenligner ansatte i kz-lejr med advokater...
5
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 17:19

Angelina skrev:
Men i det mindste er kæden ikke sprunget så meget af at jeg sammenligner ansatte i kz-lejr med advokater...

Det gør jeg heller ikke. Jeg sammenligner derimod det princip, (som du bruger som argument), i to forskellige situationer, så fejllogikken bliver udstillet tydeligt.
1
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 10. jun 2016, 20:29

Jeg synes langt fra at advokater kan fraskrive sig moralsk skyld ved at henvise til "gjorde bare mit arbejde".

Alle har ret til en fair retssag, også mordere og voldtægtsmænd og ja, det er forsvarsadvokaten at sikre dette og tale deres sag bedst muligt. Men hvis det kammer over i at man med næb og kløer forsøger, f.eks. at få en voldtægtsforbryder frikendt, uanset grunden og uden hensyn til offeret/ofrene, så kan man sgu ikke påberåbe sig uskyldighed.

At investere i besatte lande eller klyngebombeproducenter kan de fleste jo trods alt også blive enige om er moralsk forkastelig selv om firmaerne "bare gør deres job ved at investere i det de mener giver højst afkast".

Ikke at jeg synes de skal skydes af den grund selvfølgelig.
2
Brugeravatar
Chachacha
Kort karma: 43
Likede indlæg: 423

Indlægaf Chachacha » 10. jun 2016, 20:57

avdotja skrev:Jeg synes langt fra at advokater kan fraskrive sig moralsk skyld ved at henvise til "gjorde bare mit arbejde".

Alle har ret til en fair retssag, også mordere og voldtægtsmænd og ja, det er forsvarsadvokaten at sikre dette og tale deres sag bedst muligt. Men hvis det kammer over i at man med næb og kløer forsøger, f.eks. at få en voldtægtsforbryder frikendt, uanset grunden og uden hensyn til offeret/ofrene, så kan man sgu ikke påberåbe sig uskyldighed.

At investere i besatte lande eller klyngebombeproducenter kan de fleste jo trods alt også blive enige om er moralsk forkastelig selv om firmaerne "bare gør deres job ved at investere i det de mener giver højst afkast".

Forsvarsadvokater i dagens Danmark kan i min optik fraskrive sig AL skyld.

Forsvaren er ikke en privatperson, han er, med de værdier vi alle (forhåbentligt!) anerkender i Danmark, den anklagedes repræsentant uagtet hvad han selv privat mener og tror på. Han skal anvende de anerkendte paragraffer til at afprøve alle hjørner af loven, som den anklagede ønsker og som potentielt er i den anklagede favør. Ellers er det jo ikke en retfærdig rettergang!? Hvis anklagede kan blive frikendt/få markant mindre straf, er det ikke forsvarens skyld - det er lovens.
2
Namaste, bitches :kaffe:
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 10. jun 2016, 21:44

Der er fanme ingen medlidenhed at spore her.
0
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 10. jun 2016, 22:55

Culpøs skrev:Der er fanme ingen medlidenhed at spore her.

For den iskolde morder? Hvorfor mon?

For offeret og offerets familie? Masser af medlidenhed
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 10. jun 2016, 22:59

Code71 skrev:

Jeg læser altså bare Culpøs indlæg som han ikke føler medlidenhed med morfaderen som kronikken ligge op til. Jeg kan selvfølgelig tage fejl.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 10. jun 2016, 23:09

ShuruQ skrev:
Code71 skrev:

Jeg læser altså bare Culpøs indlæg som han ikke føler medlidenhed med morfaderen som kronikken ligge op til. Jeg kan selvfølgelig tage fejl.

I så fald tager jeg også fejl :)
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10340

Indlægaf icelady » 10. jun 2016, 23:16

Jeg kan sagtens finde forståelse for, hvorfor denne mand (og andre personer) begår drab... men det er jo langtfra det samme som at sige, personen ingen straf skal have, lige så vel som det absolut IKKE er ensbetydende med, at man har medlidenhed med personen.

(jeg kan ikke læse artiklen, så har bare svaret generelt til ement. )
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 11. jun 2016, 04:58

Code71 skrev:

For morfaren.
0
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 11. jun 2016, 04:59

ShuruQ skrev:
Code71 skrev:

Du har helt ret. :)
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. jun 2016, 08:38

Chachacha skrev:
avdotja skrev:Jeg synes langt fra at advokater kan fraskrive sig moralsk skyld ved at henvise til "gjorde bare mit arbejde".

Forsvarsadvokater i dagens Danmark kan i min optik fraskrive sig AL skyld.

Forsvaren er ikke en privatperson, han er, med de værdier vi alle (forhåbentligt!) anerkender i Danmark, den anklagedes repræsentant uagtet hvad han selv privat mener og tror på. Han skal anvende de anerkendte paragraffer til at afprøve alle hjørner af loven, som den anklagede ønsker og som potentielt er i den anklagede favør. Ellers er det jo ikke en retfærdig rettergang!? Hvis anklagede kan blive frikendt/få markant mindre straf, er det ikke forsvarens skyld - det er lovens.

Det var ikke en forsvarsadvokat, og det var ikke en straffesag. Det var en samværssag i fogedretten!
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 11. jun 2016, 12:34

Jeg har ingen forståelse for det drab. Andre motiver til drab kan jeg til dels forstå, uden at billige selve handlingen.

Men i denne tråd undrer jeg mig mest over den åbenbart store tillid til folk i deres forskellige erhverv. Hvis man bare udfører sit job så er man uskyldig? Der er jobs hvor det er svært at træde ved siden af, men lige i forhold til advokatstanden, så har jeg meget svært ved at se hvordan nogle advokatens arbejde kan ses som 100% uvildig og objektiv. Det er virkelig en meget meget stor tillid til menneskeheden at udråbe advokatstanden som uskyldige blot fordi de udfører deres arbejde.

Og også andre erhverv...men nu var det lige advokater der blev vendt.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"