Sukker i daginstitution

Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 214
Likede indlæg: 2255

Re: Sukker i daginstitution

Indlægaf Zombie » 2. sep 2015, 07:55

Jeg har tit overvejet følgende:

Så nogle forældre bruger en masse penge på kagemand, kage, is, slik osv. Ofte ville børnene blive lige så glade eller gladere, hvis samme forældre rev nogle timers afspadsering ud af kalenderen og kom med i børnehaven en formiddag, hvor man kunne lave bolledej-dyr (ligesom trylledej, bare bolledej i sjove figurer), snobrød, bygge sin egen mini-pizza. Forældrene kunne give en hånd med, og ungerne ville elske muligheden for en særlig aktivitet og en "ny" voksen at sparre med. Man kan jo gøre det i mindre grupper, da pædagogerne vel også skal have noget at lave og kan se efter de andre. :)

En anden ting jeg tænkte på var, at det er en super idé at foreslå lederen, at der kan være afsat lidt tid til en diskussion omkring emnet på forældremødet. Oplægget skal handle om besindelse, da forbud kan få sindene i kog.

En ting, jeg på falderebet må nævne, er forskellen på fødselsdage i folks eget hjem kontra institutionen. Jeg er meget imod en nul sukker politik, der er så stram, at børn hvis forældre ikke har overskud eller mulighed for, at invitere hjem til fødselsdag, så er deres børn tvunget til at dele klidkiks og clementiner ud i børnehaven, selvom kammeraterne byder på kage og saft derhjemme. Det skal ikke være en straf for børnene, at der ikke er mulighed for at holde en fødselsdag derhjemme.

Jeg ved ikke, om ovenstående problematik er relevant her, men jeg ville bare lige sparke det ind. Jeg har punkteret nok nul sukker-politikker, der ikke tog hensyn til dette aspekt, til at jeg kan kalde det for en kæphest.
Så det handler vel mere om en kulturændring end decideret indførelse af regler.
1
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3252

Indlægaf DD_81 » 2. sep 2015, 07:56

Jeg oplevede faktisk at blive "set ned på" og direkte fik besked om at det var synd for mit barn, at han ikke havde lidt godt med.

Han blev 5 her start juni, og han valgte at invitere sin gruppe med hjem til fødselsdag en søndag. Det var med minipizza, pølsehorn,lagkage, cupcakes, cookies og saftevand.
Da han så kom i børnehave ville de jo fejre ham derhenne også, vi havde ikke noget med, for han var jo blevet fejret hjemme.
Det syntes hans pædagog var vildt synd for ham, det betød meget for dem at kunne dele lidt godt ud, og hun nævnte en kage, ispinde, flødeboller, en lille pose slik osv.

Så bliver det jo bare vildt meget fødselsdag når/hvis man både fejrer hjemme OG i børnehaven.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 2. sep 2015, 08:19

I mine ungers børnehave holdt man månedens fødselsdag på stuerne, så det var faktisk ikke hver måned, at der var nogen, der fyldte år.
Det var jo så også dengang, der var en forholdsvis god normering, så de var vel 25 børn på stuen.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8466

Indlægaf 2SHY » 2. sep 2015, 08:46

Jeg har netop afsluttet en virksomhedspraktik i en kombineret børnehave/vuggestue hvor der ikke var nul sukker politik. Det var ret begrænset hvad der kom med af kager og is (det par stykker lige de allervarmeste dage) og så var vi 2 der havde sidste dag en fredag og mandag og vi havde begge kage med. Hvis det er søde sager 2-3 gange om ugen ville jeg også stå af på det - og det er selvom jeg bestemt ikke er sukkerforskrækket og heller ikke har børn selv.

Jeg overvejede faktisk selv nogle forskellige løsninger som disse, men det løber også hurtigt op
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Olaf
Kort karma: 3
Likede indlæg: 82

Indlægaf Olaf » 2. sep 2015, 09:01

Har kommunen ikke en kostpolitik for deres dagtilbud? i vores integrerede vs/bh må der ikke serveres kage/slik/lign. i vuggestuen (heller ikke ved fødselsdage i hjemmet som afholdes sammen med vs) men tidligere måtte man medbringe et stykke sødt (kage, is osv.) ved fødselsdage i børnehaven. Ferie og lign blev ikke fejret. Der serveres kage ved arrangementer hvor forældrene deltager som sommerfest og julefest. Da de ikke er stueopdelt og er 42 børn i bh så gav det en del kage. Det er derfor netop ændret til at fødselsdagsbarnet i stedet laver/pynter en bolledame/bollemand sammen med vores køkkendame som så serveres til alle. Man kan så selv tage servietter/frugt med og dele ud sammen med bollerne. Det fungerer rigtig godt. Alternativt inviteres ens gruppe hjem og der skal der stadig tages hensyn til kostpolitikken, dog tillades der et stykke kage (forældrerådet er ikke helt enige her så der arbejdes stadig på dette punkt).

Institutionen begrænser generelt sukkeret i kosten men bruger altså sukker fremfor sødemiddel - også hvis de en sjælden gang har prioriteret at ungerne skal have f.eks. saftevand.
2
Brugeravatar
Mus84
Kort karma: 12
Likede indlæg: 225

Indlægaf Mus84 » 2. sep 2015, 10:21

Zombie, lige præcis en kulturændring. Bare at folk lige overvejer muligheden for alternativer.
Indtil videre har det ikke været med hjemmefødselsdage. Ved ikke om de ældste holder fødselsdage derhjemme, men min dreng har ikke været med.

Dd-81, det synes jeg faktisk var at gå over stregen fra pædagogens side. Vidste hun ikke at I allerede havde holdt fødselsdag?

2shy, rigtig fine forslag. Vi har lavet noget lignende til børnefødselsdage, og det har bragt jubel.

Olaf, ved det faktiske ikke, men det skal da lige undersøges hvad kommunen siger om kostpolitik.
Fin ide med bollemand/dame.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Indlægaf milisa » 8. sep 2015, 18:06

Jeg ville altså flegne lodret, hvis børnehave/vuggestue skulle til at diktere, hvad jeg skal servere privat.... NÅ! men, Mus, jeg ville da bare høre, om der var noget nyt?
2
Tally-ho
Brugeravatar
Mus84
Kort karma: 12
Likede indlæg: 225

Indlægaf Mus84 » 9. sep 2015, 07:08

milisa skrev:Jeg ville altså flegne lodret, hvis børnehave/vuggestue skulle til at diktere, hvad jeg skal servere privat.... NÅ! men, Mus, jeg ville da bare høre, om der var noget nyt?

Tak for tanken Milisa :)

Der er sket det at jeg har skrevet pæn og konstruktiv mail til områdelederen og sendt den samme mail til hele personalegruppen.
Der var personalemøde i går. Håber de har fået talt om det.
Har også nævnt det for den samme pædagog igen.
2
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4532

Indlægaf Akehurst2 » 9. sep 2015, 08:28

Dejligt med opdatering :)

Jeg håber, de er fornuftige. Jeg er ikke sukkerhysterisk, men så ofte er for ofte efter min mening.
1

Tilbage til "Børn"