Debattens selvhjælpstråd: Tips til at undgå "straf".

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2411

Debattens selvhjælpstråd: Tips til at undgå "straf".

Indlægaf Joe » 10. jun 2016, 13:59

Først skal vi lige have definitionerne på plads: Med straf kan det være alle mulige officielle og uofficielle konsekvenser af et brud på reglerne. Det kan for eksempel være en bøde for at køre uden lys på cyklen, en bortvisning fra uddannelsesinstitutionen for at have skrevet af fra en anden, en bøde i bussen for at køre uden billet, en anholdelse, eller stuearrest i hjemmet for et brud på familiens regler.

I denne tråd skal vi have anekdoterne for, hvordan I har undgået en given straf. For eksempel ved hjælp af gode talegaver, et sødt smil, tårer, eller noget helt fjerde. Der skal bare være en fast defineret konsekvens, I har undgået, I skal have begået fejlen/bruddet, og I skal være blevet taget i det.

Lad os give hinanden gode råd til at slippe for straffe. Giv den gas!

PS. Nej, selvfølgelig skal man følge reglerne til at starte med. Men det skal vi ikke koncentrere os om her, det er uden løftede pegefingre. Så længe det ikke er grovere overtrædelser naturligvis. Det her er ikke tråden til at fortælle, hvordan du pandede naboen ned, uden at få en dom.
Senest rettet af Joe 10. jun 2016, 14:15, rettet i alt 1 gang.
1
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
Joe

Re: Debattens selvhjælpstråd: Tips til at undgå "straf".

Indlægaf Joe » 10. jun 2016, 14:04

Jeg har kørt i tog fra København til Aarhus uden billet. Jeg havde faktisk købt billetten, men da jeg havde haft to lange og hårde dage, og i forvejen er pænt distræt, havde jeg efterladt min billet i automaten.
Det opdagede jeg først, da der kom en kontrollør.

Som barn fik jeg altid at vide af min mor, at hvis jeg blev fanget uden billet i bussen, skulle jeg begynde at græde.
Det gjorde jeg så ikke her, snarere lige omvendt.
Jeg begyndte at grine og fik sagt noget i stil med "Du er nødt til at give mig en bøde, min billet ligger i automaten."

Jeg fik ikke en bøde.

Jeg tror helt sikkert det hjalp at jeg bare indrømmede min fejl og ikke prøvede at diskutere for at undgå den.
Og ellers at jeg så så træt ud at kontrolløren fik ondt af mig, eller bare at jeg ikke ligner typen, der bevidst kører uden billet.
4
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 10. jun 2016, 14:42

Da RyanAir var nye fløj jeg med dem til England i arbejdsanliggende. Da jeg skulle hjem igen (efter 3 døgn á 12-14 timer på kontoret) kom jeg 5 minutter for sent til check in. Damen begyndt så at forklarer at det betød, at jeg måtte vente til næste dag og købe en ny billet. Jeg var drøntræt og skulle hjem til familien fordi manden faktisk skulle afsted på en anden forretningsrejse næste morgen, så jeg sagde ingenting, men fandt mit MasterCard, mens en enkelt tåre trillede ned ad min kind :blush: Og så fik damen ondt af mig og sagde: Men du er jo tydeligvis gravid, så du får lov at komme med nu...

Jeg takkede hende inderligt og skyndt mig hen i køen til boarding (hvor vi blev over en time forsinket). Og samtidig bandede jeg inderligt indvendigt - for jeg var aldeles ikke den mindste smule gravid...

Dagen efter sagde jeg mit job op - for det liv hang sgu ikke sammen for os!
5
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Joe

Indlægaf Joe » 10. jun 2016, 14:48

Mani skrev:Da RyanAir var nye fløj jeg med dem til England i arbejdsanliggende. Da jeg skulle hjem igen (efter 3 døgn á 12-14 timer på kontoret) kom jeg 5 minutter for sent til check in. Damen begyndt så at forklarer at det betød, at jeg måtte vente til næste dag og købe en ny billet. Jeg var drøntræt og skulle hjem til familien fordi manden faktisk skulle afsted på en anden forretningsrejse næste morgen, så jeg sagde ingenting, men fandt mit MasterCard, mens en enkelt tåre trillede ned ad min kind :blush: Og så fik damen ondt af mig og sagde: Men du er jo tydeligvis gravid, så du får lov at komme med nu...

Jeg takkede hende inderligt og skyndt mig hen i køen til boarding (hvor vi blev over en time forsinket). Og samtidig bandede jeg inderligt indvendigt - for jeg var aldeles ikke den mindste smule gravid...

Dagen efter sagde jeg mit job op - for det liv hang sgu ikke sammen for os!

Jeg er også blevet antaget gravid flere gange, uden nogensinde at have været det. Det er virkelig træls, og man bliver så selvbevidst.
Men det er rart at høre, at der også er tilfælde, hvor det kan være en fordel at ens fedt sætter sig på maven og danner topmave (uden i øvrigt at vide, hvordan din krop så ud. Men det er sådan det gør sig gældende for mig.)
1
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1546

Indlægaf Bad Samaritan » 10. jun 2016, 14:53

Da jeg for mange år siden skulle hjem til min daværende kæreste på leave fra en udsendelse som soldat, dukkede jeg totalt støvet og uvasket op ved skranken efter at være blevet fløjet direkte fra fem dages patrulje til lufthavnen. Jeg tror aldrig jeg har været så slukøret, som da damen fra flyselskabet sagde, at jeg havde fået forkert besked og at jeg var kommet to timer for sent til afgangen. Men efter at have siddet og kukkeluret i tyve minutter, kom hun over og stak mig en billet til et andet selskab - og endda på første klasse! Jeg tror sådan nogenlunde det er noget af det pæneste, noget menneske nogensinde har gjort for mig...
7
Brugeravatar
Joe

Indlægaf Joe » 10. jun 2016, 14:57

Bad Samaritan skrev:Da jeg for mange år siden skulle hjem til min daværende kæreste på leave fra en udsendelse som soldat, dukkede jeg totalt støvet og uvasket op ved skranken efter at være blevet fløjet direkte fra fem dages patrulje til lufthavnen. Jeg tror aldrig jeg har været så slukøret, som da damen fra flyselskabet sagde, at jeg havde fået forkert besked og at jeg var kommet to timer for sent til afgangen. Men efter at have siddet og kukkeluret i tyve minutter, kom hun over og stak mig en billet til et andet selskab - og endda på første klasse! Jeg tror sådan nogenlunde det er noget af det pæneste, noget menneske nogensinde har gjort for mig...

Orv, hvor var hun sød. Men jeg er sikker på, du generelt er typen, folk vil gå langt for at give en hjælpende hånd, hvis du endelig skulle have brug for det. Udelukkende fordi du virker så sympatisk.
2
Brugeravatar
Joe

Indlægaf Joe » 10. jun 2016, 15:05

Så kommer jeg lige med en til:

Når mine klassekammerater i gymnasiet var fulde i slutningen af 3. G, kunne jeg høre på dem, at der åbenbart engang imellem blev talt om, hvorfor jeg ikke kom op i fuld pensum.

Jeg havde en fraværsprocent på 40, og jeg afleverede i løbet af hele 3. G ikke en eneste matematikaflevering. Og jeg blev ikke så meget som inviteret til en eneste fraværsamtale på rektors kontor.

Men det jeg gjorde var at lave spontane gå-forbi-studievejlederens kontor og tale om livet. Ikke på en særligt dramatisk måde, heller ikke på en særlig defensiv måde, men bare sådan fortælle, hvad der var svært, og brainstorme med ham på, hvordan jeg kunne gøre noget ved det.
På den måde fik jeg min studentereksamen på lige fod med de klassekammerater, der mødte op til alle timer og lavede alle afleveringer. Selvfølgelig med et gennemsnit der bar præg af at jeg ikke altid var der, men absolut heller ikke med klassens laveste snit. For jeg kunne jo godt finde ud af tingene.

Efterfølgende har jeg så taget en videregående uddannelse og arbejdet fuld tid i et par år. Med meget lidt fravær. Gymnasiet var virkelig bare ikke min tid.
2

Tilbage til "Generelt"