Hvorfor er Gud og Efterlivet vigtigt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Hvorfor er Gud og Efterlivet vigtigt?

Indlægaf gnostic » 10. jun 2016, 19:06

Troen på Gud og Efterlivet har præget mennesker siden altid. Forskere antager, at vi har haft troen på højere magter siden vi blev i stand til at tænke abstrakt.

Nogle forskere mener også at have påvist at chimpanser har en tro og bygger templer.

Udover at give menneskets trang til at søge forklaringer på alverdens ting og sager (såsom: "Hvor kommer vi fra?", "Hvad er vores formål i tilværelsen" etc.), har troen på en eller flere guder og troen på et efterliv, også tjent samfundsmæssige formål i tidligere tider. Det blev f.eks. brugt til at holde orden i de tidlige civilisationer. Alle større eller mindre civilisationer har haft en religion. Det gælder alt lige fra oldtidens Sumere og Egypten, til Inkaerne, Mayaerne osv. De tidlige civilisationer brugte f.eks. religionen til at skaffe autoritet ved at sige "Fordi guderne siger det!" og da Guderne var over menneskene og overvågede menneskenes samfund og dermed vidste bedst, var det naturligt at ty til guderne i samfundsrelevante spørgsmål.

Personligt, siges troen på Gud(er) og Efterlivet at give et håb for at man ikke skal frygte døden fordi man kommer i et paradis af den ene eller anden slags. Altså et rart sted. Medmindre man har gjort noget forkert, så opvejes det imod det gode, og hvis man var mest forkert i livet, ville man ende i et slemt efterliv, et helvede, af den ene eller anden slags. Dermed ville hver enkelte opføre sig mest moralsk rigtig, og samtidig have håb.

Men jeg har et problem med disse forklaringsmodeller, for videnskabelige studier viser at religiøse mennesker ikke er mere moralsk eller etisk anlagte end ikke-religiøse.

Rent logisk giver det da heller ikke mening at religion skulle gøre dig til et bedre menneske (af den grund). For hvis man kun er et godt menneske "fordi Gud siger man skal være det" - så mener jeg ikke man er et sandt godt menneske. Det er falsk godhed.

F.eks.:

Du må ikke stjæle. Hvorfor?

A) Fordi Gud siger det, derfor gør du det ikke.

B) Fordi det skader andre, derfor gør du det ikke.

Jeg vil til hver en tid vælge B som værende et sandt godt menneske, fordi A ikke nødvendigvis vil afvise at stjæle, havde det ikke været for Gud.

Læg dertil at en masse forbrydelser mod menneskeheden er begået af religiøse. Jeg vil vove den påstand at der er flere ateister som er døde af religiøs forfølgelse, end der er religiøse døde under ateistisk forfølgelse.
https://en.wikipedia.org/wiki/Discrimin ... t_atheists

Selv den dag idag, hvor verdens folkerigeste land, Kina, som samtidig er ateistisk og forfølger religiøse, er der på verdensplan flere forbrydelser som begås af religiøse mod ikke-religiøse, end der er den anden vej rundt.

Måske er konklusionen snarere, at religion er skadeligt?

Filosoffen Karl Marx sagde da også at religion er opium for folket. Mig bekendt er opium et narkotikum, og narko er forbudt. Alligevel er denne form for narko, uanset skadelighed, den mest ikke-sanktionerede og endda statsligt beskyttede narko.

Jeg siger ikke at religion skal være forbudt. Jeg er selv troende på min egen måde. Men jeg har langt mere respekt for ateister som gør gode gerninger fordi de tror de gør en reel forskel for andre, end jeg har for religiøse der bare kun gør "gode gerninger" fordi deres "hellige skrifter" siger de skal.

Hvad angår livet efter døden forstår jeg ikke vigtigheden af. Hvorfor er det vigtigt for mange mennesker, at komme i et himmelsk paradis efter livet? Inden i svarer, så læs lige mit argument imod et himmelsk paradis i efterlivet (ikke videnskabeligt, men hvorfor jeg ikke mener det er vigtigt):

Det himmelske paradis siges at være et godt sted. Men et godt sted kan vi jo også skabe på jorden, hvis vi mennesker bare vil det. Istedet for at kriges og begå alskens ondskab mod hinanden, kunne vi skabe et paradis på jord. "Paradis for dig, er helvede for mig" siger folk ofte til mig, men hvis vi ikke brugte midler på at bekæmpe hinanden indbyrdes, ville der frigøres så mange ressourcer til at alle kan få, omend ikke hele deres vilje, så en betydelig del, af deres vilje/ønsker opfyldt.

Eksempel:

Hvis vi afskaffede militæret (og kun beholdte beredsskabet til f.eks. naturkatastrofer), ville der frigøres midler til både skattelettelser OG velfærd.

Det var bare et eksempel. "Det er ikke realistisk muligt" siger i, men jo, der er ingen fysiske love som siger det er umuligt. Fysikkens love giver os faktisk mulighed for at skabe et paradis på jord, for de levende, og en værdig og smertefri død for de syge og gamle. Behovet for et militær, er en menneskabt konstruktion. Ikke noget der er nødvendig for menneskehedens overlevelse, snarere tværtimod. Og der findes altså også midler imod overbefolkning, som ikke involverer at slå hele folkeslag ihjel, eller dræbe de syge og gamle.

Derudover har jeg et andet argument imod efterlivet:

* Hvis du er levende, vil du have et godt efterliv, men som formuleret ovenover, kan de levende jo bare skabe det. Det står os frit for, ingen fysiske love forhindrer os i det. Kun vores vilje.

* Hvis du er død, og der ikke er noget efterliv, vil du ikke bemærke at du mangler et efterliv.
Du vil i såfald være totalt ligeglad med efterlivets manglende eksistens.

Hvad mener i om det jeg har skrevet?
0
Rakel
Kort karma: 420
Likede indlæg: 3108

Re: Hvorfor er Gud og Efterlivet vigtigt?

Indlægaf Rakel » 11. jun 2016, 01:52

At der ikke er særligt realistisk at afskaffe militær på verdensplan eller tro, at alle kan få deres 'vilje' (hvad menes der konkret? Materielle ting? Eller?).

Og det er sort/hvidt at kun ateister er i stand til at gøre noget godt for andre - underforståede at troende udelukkende gør noget godt for andre fordi det er tvang. Det er en besynderlig måde at dømme såvel troende som ateisters bevæggrunde.

Resten kan jeg ikke finde meget hoved og hale i.
1
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 11. jun 2016, 08:09

Rakel skrev:At der ikke er særligt realistisk at afskaffe militær på verdensplan eller tro, at alle kan få deres 'vilje' (hvad menes der konkret? Materielle ting? Eller?).

F.eks. velfærd og skattelettelser, og dermed både de materielle ting (som skattelettelser kan give) og livsfornødenheder (som velfærd kan give).
Det kan også betyde at vi kan uddanne flere teologer og filosoffer, fordi der bliver råd til at slække lidt på arbejdsstyrken og produktiviteten hvis vi bliver så rige. Dermed bliver de immaterielle ting også mulige.

Rakel skrev:Og det er sort/hvidt at kun ateister er i stand til at gøre noget godt for andre - underforståede at troende udelukkende gør noget godt for andre fordi det er tvang. Det er en besynderlig måde at dømme såvel troende som ateisters bevæggrunde.

Det har jeg aldrig sagt/skrevet eller ment, at "kun ateister er i stand til at gøre noget godt for andre". Og det er ikke underforstået, at troende udelukkende gør noget godt for andre fordi det er tvang.

Troende kan gøre gode ting for godhedens skyld alene, nøjagtigt ligesom ateister kan. Men det er da klart, at da der er flere troende end der er ateister, dels pga. statslig tvang, dels pga. opdragelse og vanetænkning, vil en større del af de troende end den tilsvarende anddel af ateister, gøre gode ting kun eller mestendels pga. deres tro foreskriver det skal være således.

Rakel skrev:Resten kan jeg ikke finde meget hoved og hale i.

Du er velkommen til at spørge mere, og jeg skal forsøge at svare.

Ovenstående var f.eks. ret vigtig at få på plads (hvad jeg mener/ikke mener om troende/ateister og godhed).
0
Rakel
Kort karma: 420
Likede indlæg: 3108

Indlægaf Rakel » 11. jun 2016, 20:21

gnostic skrev:
Rakel skrev:At der ikke er særligt realistisk at afskaffe militær på verdensplan eller tro, at alle kan få deres 'vilje' (hvad menes der konkret? Materielle ting? Eller?).

F.eks. velfærd og skattelettelser, og dermed både de materielle ting (som skattelettelser kan give) og livsfornødenheder (som velfærd kan give).
Det kan også betyde at vi kan uddanne flere teologer og filosoffer, fordi der bliver råd til at slække lidt på arbejdsstyrken og produktiviteten hvis vi bliver så rige. Dermed bliver de immaterielle ting også mulige.

Rakel skrev:Og det er sort/hvidt at kun ateister er i stand til at gøre noget godt for andre - underforståede at troende udelukkende gør noget godt for andre fordi det er tvang. Det er en besynderlig måde at dømme såvel troende som ateisters bevæggrunde.

Det har jeg aldrig sagt/skrevet eller ment, at "kun ateister er i stand til at gøre noget godt for andre". Og det er ikke underforstået, at troende udelukkende gør noget godt for andre fordi det er tvang.

Troende kan gøre gode ting for godhedens skyld alene, nøjagtigt ligesom ateister kan. Men det er da klart, at da der er flere troende end der er ateister, dels pga. statslig tvang, dels pga. opdragelse og vanetænkning, vil en større del af de troende end den tilsvarende anddel af ateister, gøre gode ting kun eller mestendels pga. deres tro foreskriver det skal være således.

Rakel skrev:Resten kan jeg ikke finde meget hoved og hale i.

Du er velkommen til at spørge mere, og jeg skal forsøge at svare.

Ovenstående var f.eks. ret vigtig at få på plads (hvad jeg mener/ikke mener om troende/ateister og godhed).

Det er en illusion at foreslå at nedlægge alt militær til fordel for velfærd og forbrug. Det Lan ikke lade sig gøre.

Statslig tvang om tro i Danmark? Ligefrem så det kan ses i antal gode gerninger? Også en illusion for mig.

Det er næppe så vigtigt, at jeg finder sammenhæng i det.
0
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 643

Indlægaf Buller » 11. jun 2016, 20:22

er det da det?

Min verden kunne ikke være mere ligeglad.
0

Tilbage til "Livets forhold"