Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1766

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Zonta » 11. maj 2018, 12:35

Håber I kan hjælpe mig lidt her :D

Jeg har fundet denne her strikkeopskrift https://www.alt.dk/haandarbejde/strik-s ... kke-og-sko, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at give til min mormor, så hun kunne strikke det til sit oldebarn, som jeg bærer rundt på i øjeblikket :p Spørgsmålet er bare, om der er en nemmere måde at få opskriften på end bare at kopiere det hele over i et word-dokument og printe ud til hende? Min mormor er ikke teknisk anlagt, så at sende hende et link er ikke en mulighed :lol:
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Kort karma: 88
Likede indlæg: 1799

Indlægaf Kalimsofie » 11. maj 2018, 14:09

Zonta skrev:Håber I kan hjælpe mig lidt her :D

Jeg har fundet denne her strikkeopskrift https://www.alt.dk/haandarbejde/strik-s ... kke-og-sko, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at give til min mormor, så hun kunne strikke det til sit oldebarn, som jeg bærer rundt på i øjeblikket :p Spørgsmålet er bare, om der er en nemmere måde at få opskriften på end bare at kopiere det hele over i et word-dokument og printe ud til hende? Min mormor er ikke teknisk anlagt, så at sende hende et link er ikke en mulighed :lol:

Hvis ikke der en print opskrift-knap, plejer jeg også bare at kopiere og indsætte i word (og så lave til pdf).
1
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 631
Likede indlæg: 6514

Indlægaf Pandesteg » 29. maj 2018, 08:50

Er der nogle herinde, der har hæklet en barnevognskæde og kan fortælle mig, hvad målet på sådan en skal være? Har regnet mig frem til ca. 40 cm, er det helt hen i vejret? Hvis det gør nogen forskel så er det vist en Emmaljunga Classic vogn.
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 620
Likede indlæg: 4646

Indlægaf Filipai » 29. maj 2018, 09:26

Pandesteg skrev:Er der nogle herinde, der har hæklet en barnevognskæde og kan fortælle mig, hvad målet på sådan en skal være? Har regnet mig frem til ca. 40 cm, er det helt hen i vejret? Hvis det gør nogen forskel så er det vist en Emmaljunga Classic vogn.

Ca 50 cm er dem jeg har hæklet, og så er der elastik i så de kan strækkes. De har passet fint :)

Edit: det har været fra klemme til klemme, altså hele længden.
Senest rettet af Filipai 29. maj 2018, 09:32, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Kalimsofie

Indlægaf Kalimsofie » 29. maj 2018, 09:30

Pandesteg skrev:Er der nogle herinde, der har hæklet en barnevognskæde og kan fortælle mig, hvad målet på sådan en skal være? Har regnet mig frem til ca. 40 cm, er det helt hen i vejret? Hvis det gør nogen forskel så er det vist en Emmaljunga Classic vogn.

Jeg mener, min var omkring 45-50 cm, og den hang lidt vel meget i starten. Så jeg kortede den af og lavede den på elastik i stedet. Men den skal selvfølgelig heller ikke være for stram/for højt oppe, så barnet ikke kan nå den. Min vogn var dog nok smallere end en Emmaljunga, så jeg ville gå efter 45-50 cm, hvis jeg var dig.
1
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 31. maj 2018, 12:35

Filipai skrev:

Ca 50 cm er dem jeg har hæklet, og så er der elastik i så de kan strækkes. De har passet fint :)

Hej, mig igen med et spørgsmål :genert: hvor store/høje bliver de figurer du har hæklet? Mine bliver lidt rigeligt høje i forhold til dem jeg lige har spottet i et par barnevogne i dag synes jeg :tie:
0
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 620
Likede indlæg: 4646

Indlægaf Filipai » 31. maj 2018, 16:03

Pandesteg skrev:
Filipai skrev:

Hej, mig igen med et spørgsmål :genert: hvor store/høje bliver de figurer du har hæklet? Mine bliver lidt rigeligt høje i forhold til dem jeg lige har spottet i et par barnevogne i dag synes jeg :tie:

Jeg kan lige måle når jeg kommer hjem , men tror ca 7-9 cm høje :)
1
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 11. jun 2018, 07:59

Nå, Spørgejørgen er tilbage :D

Vil gerne strikke en lille hue i bomuld til min nyfødte niece, har fundet denne opskrift: https://www.alt.dk/haandarbejde/strikket-hue

Jeg forstår bare ikke hvordan jeg laver strikkeprøven, der står: 24 m i glat på p nr. 3 = 10 x 10 cm.

24 m, så langt er jeg med, men der står jo ikke hvor mange pinde jeg skal strikke? :genert:

Skal jeg snart oprette min egen spørgetråd, så må I sige til :lol:
0
Brugeravatar
Kalimsofie

Indlægaf Kalimsofie » 11. jun 2018, 08:36

Pandesteg skrev:Nå, Spørgejørgen er tilbage :D

Vil gerne strikke en lille hue i bomuld til min nyfødte niece, har fundet denne opskrift: https://www.alt.dk/haandarbejde/strikket-hue

Jeg forstår bare ikke hvordan jeg laver strikkeprøven, der står: 24 m i glat på p nr. 3 = 10 x 10 cm.

24 m, så langt er jeg med, men der står jo ikke hvor mange pinde jeg skal strikke? :genert:

Du skal strikke, til det måler 10 cm, og så skal din strikkefasthed passe med, at feltet er 10x10 cm, når du er færdig.
Jeg strikker dog aldrig selv 10 cm, det føles unødvendigt. Det er jo bredden og elasticiteten, der mest påvirkes af din strikkefasthed. I længden kan man jo altid bare strikke lidt flere pinde.
1
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 11. jun 2018, 08:38

Kalimsofie skrev:

Du skal strikke 10 cm, og så skal din strikkefasthed passe med, at feltet er 10x10 cm, når du er færdig.
Jeg strikker dog aldrig selv 10 cm, det føles unødvendigt. Det er jo bredden og elasticiteten, der mest påvirkes af din strikkefasthed. I længden kan man jo altid bare strikke lidt flere pinde.

Så det vigtigste er sådan set bare at teste, at bredden bliver 10 cm efter nogle pinde? :gogo:

Har strikket en masse, men aldrig gidet lave strikkeprøver før :genert: :lol:
0
Brugeravatar
Kalimsofie

Indlægaf Kalimsofie » 11. jun 2018, 08:41

Pandesteg skrev:
Kalimsofie skrev:

Du skal strikke 10 cm, og så skal din strikkefasthed passe med, at feltet er 10x10 cm, når du er færdig.

Så det vigtigste er sådan set bare at teste, at bredden bliver 10 cm efter nogle pinde? :gogo:

Har strikket en masse, men aldrig gidet lave strikkeprøver før :genert: :lol:

Jeg laver stort set aldrig strikkeprøver. Jeg hader dem! Men indimellem er de nu nok gode nok, tænker jeg.
Så når det endelig sker, at jeg gør det, strikker jeg 5-6-7 pinde, og ser om det ikke nogenlunde passer :-D
1
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 55
Likede indlæg: 953

Indlægaf Alphilia » 11. jun 2018, 21:25

Jeg hader også strikkeprøver :LOL:
2
ajnaM
Kort karma: 289
Likede indlæg: 6029

Indlægaf ajnaM » 17. jun 2018, 11:53

Jeg har aldrig lavet en strikkeprøve. :genert: Men det er et godt tip, at jeg ikke behøver strikke de fulde 10 centimeter!
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 199
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 3080

Indlægaf Kattefjæs » 10. sep 2018, 11:50

Jeg er lige blevet faerdig med et toerklaede til en kollega. Jeg er blevet ret glad for det her moenster til toerklaeder:

http://www.redheart.com/free-patterns/r ... lacy-shawl

Men jeg plejer at bruge lidt tyndere garn og lave det lidt taettere.

Moensteret er deleligt med 5 og naar foerst man har lavet de to foerste raekker, saa sidder det rimelig godt paa rygraden. Saa jeg har efterhaanden lavet mange af dem nu. Jeg synes ikke at saadan nogle lange toerklaeder er super praktiske, saa de sidste par stykker har jeg lavet ca. 24cm brede og saa har jeg ellers lavet dem lige praecis lange nok til at de kan vikles rundt om halsen to gange uden at sidde stramt - og saa syet enderne sammen.

Hvis foerst man har proevet at cykle med saadan et langt toerklaede som slipper fri, eller vaerre endnu sidde fast i en lukket togdoer, saa bliver man pludselig ret glad for tubetoerklaeder. :lol:

Det, som jeg har lavet denne gang, er i anledning af min kollegas 20 aars jubilaeum. Overvejer at gaa i gang med et mere til min venindes foedselsdag i naeste maaned.
0

Tilbage til "Hobby"