Kommuner anklager i stor stil borgere for sygdomssimulering!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Kommuner anklager i stor stil borgere for sygdomssimulering!

Indlægaf gnostic » 10. jun 2016, 19:55

http://www.avisen.dk/daarlig-etik-kommu ... 91369.aspx

- Har du siddet overfor en sygemeldt borger, der ikke kan arbejde, men stadig holder ferie og går i biografen? Eller at borgeren svarer upræcist, tøvende eller gentager dine spørgsmål?

- Så er der god sandsynlighed for, at personen simulerer sin sygdom.

Mindst 21 kommuner har sendt medarbejdere på kurser i sygdomssvindel i perioden 2010 til 2015.

Magasinet P har forelagt materialet for tre retspsykiatriske eksperter, der vurderer, at Liva-kurserne hverken kan eller bør bruges af sagsbehandlere til at vurdere, om en borger forsøger at simulere psykiske lidelser.

Tine Wøbbe, ledende psykolog på Psykiatrisk Center Sct. Hans, kalder det ”en skærpende omstændighed,” at kurserne retter sig mod en udsat gruppe borgere.

– Hvis disse borgere fejlvurderes, kan det få afgørende betydning for deres sagsbehandling, og samtidig bliver de mistænkeliggjort for blot at forsøge at fortælle om deres sygdom eller oplevede problemer. Det skriger til himlen af dårlig etik, siger hun.

Ligesom andre former for socialt bedrageri skal sygdomssimulering kunne bevises, før en kommune kan træffe afgørelse om at stoppe udbetaling af fx kontanthjælp til en borger.

Men i den type sager tæller sagsbehandlerens mistanke ikke som bevismateriale, forklarer Kirsten Ketscher, der er professor i socialret ved Københavns Universitet.

– Simulation af sygdomme skal be- eller afkræftes via en lægevurdering. Ikke ved sagsbehandlerens iagttagelser eller noter fra en samtale med en borger, siger hun.

Hvad mener i? Er det en betryggende udvikling af velfærdsstaten, det her? Det mener jeg ikke det er!
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 394
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3894

Re: Kommuner anklager i stor stil borgere for sygdomssimulering!

Indlægaf Delfin » 10. jun 2016, 20:06

Kurserne er måske nye, men mistænkeliggørelse har desværre gået for sig i en del år efterhånden.

Men - desværre findes der mennesker, som tilbage i tiden har fået pensioner på meget lille grundlag, og det er nok holdningen til det, at vi stadig slås med i dag, selvom vejen til pension i dag er nærmest håbløs. En meget trist udvikling, hvor man har hørt om arbejdsprøvninger helt ned på under en time om ugen og endda sengeliggende praktik. Det er det glade vanvid og spild af mine skattekroner at arbejdsprøve mennesker, der så åbenlyst ikke er i stand til at arbejde.
3
14 11 14 :banan:
gnostic

Indlægaf gnostic » 11. jun 2016, 16:07

Delfin skrev:Kurserne er måske nye, men mistænkeliggørelse har desværre gået for sig i en del år efterhånden.

Men - desværre findes der mennesker, som tilbage i tiden har fået pensioner på meget lille grundlag, og det er nok holdningen til det, at vi stadig slås med i dag, selvom vejen til pension i dag er nærmest håbløs. En meget trist udvikling, hvor man har hørt om arbejdsprøvninger helt ned på under en time om ugen og endda sengeliggende praktik. Det er det glade vanvid og spild af mine skattekroner at arbejdsprøve mennesker, der så åbenlyst ikke er i stand til at arbejde.

Uanset perioden, om vi taler efter 2013, mellem 2003-2013 eller før 2003, skulle der omfattende dokumentation til at få tilkendt førtidspension. Man har lavet reformerne af området inkl. sygedagpenge, med ét sigte: Stramninger/forringelser. Man skal tilbage til før 1990'erne for at finde eksempler på at man har villet forbedre vilkårene for disse grupper, og det var dengang man indførte velfærdsstaten i 1960'erne/70'erne.

Siden har den kun stået på stramninger. Udelukkende stramninger. Der har i min levetid ikke eksisteret andet end stramninger for syge og handicappede. Man har i min levetid ikke bestilt andet end at sige "der er for mange af de syge/handicappede, derfor må vi spare".

Jeg synes det er væmmeligt, modbydeligt. Man har ALTID sagt der er for mange førtidspensionister, for mange på sygedagpenge eller andre syge-ydelser. Altid. De seneste stramninger ændrer intet ved det.

Se på England: Her har man gennemført endnu strengere reformer end i Danmark, hvor man bla. har afskaffet førtidspensionen, inkl. for de mennesker der var den tilkendt. De er istedet kommet på en kontanthjælpslignende ydelse, og vurderinger og arbejdsprøvninger af dem har medført flere dødsfald.

http://www.theguardian.com/society/2014 ... work-tests

Det engelske samfund siger alligevel på trods af disse stramninger at "der er for mange på syge-ydelse!", "Der er for mange nasserøve", "De syge faker bare!"

Det ændrer reformer intet ved. Tværtimod gør reformerne det legitimt at se ned på de svageste og "sparke nedad".

Der er intet der tyder på, at det danske samfund vil reagere anderledes end det engelske hvad det her angår.

Folk kan bare aldrig få nok af stramninger over for de svage. Mere vil have mere. Nu har man så fundet en ny vinkel på det som hedder:

"Grunden til at reglerne er så stramme idag, er fordi der er en masse som fik tilkendt pension på et tyndt grundlag"

Med andre ord: Man skyder skylden for stramningerne på de svage, over på de svage. Man anklager os for at have snydt og bedraget kommunen. Det har ingen ende det her. Det accelererer bare derudaf med denne hetz - og så kan i sige lige så meget at "der er ingen hetz" for det ER der!

Når man går efter en befolkningsgruppe som har det svært, og tillader sig at sige at de har snydt og bedraget eller "fået tilkendt pension på et lille grundlag" så er det hetz. Man vender samtidig gruppen mod sig selv, man lader de svage kæmpe imod andre svage og beskylde hinanden for snyd/bedrag.

Det er ikke fair!

Hvis du personligt kender én eller flere konkrete førtidspensionister som snyder kommunen, så har du værsgo at melde dem til politiet.
Det gælder for alle. Den der pegen-fingre uden at have konkrete beviser eller bare indicier eller valide antagelser, er bare overhovedet ikke i orden!

I alle andre sammenhænge vil man kalde det falsk anklage, injurier, racisme osv. osv. Men ikke når det gælder pegen-fingre af de svage. Så er det pludselig "samfundsøkonomisk fornuft"!!!
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 394
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3894

Indlægaf Delfin » 11. jun 2016, 19:20

gnostic skrev:
Delfin skrev:Kurserne er måske nye, men mistænkeliggørelse har desværre gået for sig i en del år efterhånden.

Uanset perioden, om vi taler efter 2013, mellem 2003-2013 eller før 2003, skulle der omfattende dokumentation til at få tilkendt førtidspension. Man har lavet reformerne af området inkl. sygedagpenge, med ét sigte: Stramninger/forringelser. Man skal tilbage til før 1990'erne for at finde eksempler på at man har villet forbedre vilkårene for disse grupper, og det var dengang man indførte velfærdsstaten i 1960'erne/70'erne.

Siden har den kun stået på stramninger. Udelukkende stramninger. Der har i min levetid ikke eksisteret andet end stramninger for syge og handicappede. Man har i min levetid ikke bestilt andet end at sige "der er for mange af de syge/handicappede, derfor må vi spare".

Jeg synes det er væmmeligt, modbydeligt. Man har ALTID sagt der er for mange førtidspensionister, for mange på sygedagpenge eller andre syge-ydelser. Altid. De seneste stramninger ændrer intet ved det.

Se på England: Her har man gennemført endnu strengere reformer end i Danmark, hvor man bla. har afskaffet førtidspensionen, inkl. for de mennesker der var den tilkendt. De er istedet kommet på en kontanthjælpslignende ydelse, og vurderinger og arbejdsprøvninger af dem har medført flere dødsfald.

http://www.theguardian.com/society/2014 ... work-tests

Det engelske samfund siger alligevel på trods af disse stramninger at "der er for mange på syge-ydelse!", "Der er for mange nasserøve", "De syge faker bare!"

Det ændrer reformer intet ved. Tværtimod gør reformerne det legitimt at se ned på de svageste og "sparke nedad".

Der er intet der tyder på, at det danske samfund vil reagere anderledes end det engelske hvad det her angår.

Folk kan bare aldrig få nok af stramninger over for de svage. Mere vil have mere. Nu har man så fundet en ny vinkel på det som hedder:

"Grunden til at reglerne er så stramme idag, er fordi der er en masse som fik tilkendt pension på et tyndt grundlag"

Med andre ord: Man skyder skylden for stramningerne på de svage, over på de svage. Man anklager os for at have snydt og bedraget kommunen. Det har ingen ende det her. Det accelererer bare derudaf med denne hetz - og så kan i sige lige så meget at "der er ingen hetz" for det ER der!

Når man går efter en befolkningsgruppe som har det svært, og tillader sig at sige at de har snydt og bedraget eller "fået tilkendt pension på et lille grundlag" så er det hetz. Man vender samtidig gruppen mod sig selv, man lader de svage kæmpe imod andre svage og beskylde hinanden for snyd/bedrag.

Det er ikke fair!

Hvis du personligt kender én eller flere konkrete førtidspensionister som snyder kommunen, så har du værsgo at melde dem til politiet.
Det gælder for alle. Den der pegen-fingre uden at have konkrete beviser eller bare indicier eller valide antagelser, er bare overhovedet ikke i orden!

I alle andre sammenhænge vil man kalde det falsk anklage, injurier, racisme osv. osv. Men ikke når det gælder pegen-fingre af de svage. Så er det pludselig "samfundsøkonomisk fornuft"!!!

Jeg tror ikke, du har forstået, hvad jeg ville sige. Jeg er en halvgammel kone, så jeg kender skam godt historien, også længere tilbage end du gør, også udover det du har læst dig til. Jeg anklager ikke nogen for bedrag, men siger at betingelserne har ændret sig over tid. Som du jo ganske rigtigt skriver, er der blevet strammet utallige gange, både med decideret lovgivning, men også strammere tolkning af eksisterende lovgivning. Når man på den ene side siger stramninger, må der jo logisk også være givet pensioner på et mere lempeligt grundlag, end det sker i dag. Hvis grundlaget var det samme, kunne man ikke tale om stramninger.
Der findes efter min overbevisning mennesker, som fik pension for mange år tilbage, som ikke nødvendigvis skulle have haft det. Jeg ville ønske, at vi kunne skrue nogle af reformerne tilbage og lande et eller andet sted på midten.

Jeg ved godt, det føles som hetz, når politikere som JBO og visse segmenter af befolkningen råber op om flere stramninger, men du må ikke lukke øjnene for, at der findes andre mennesker med større indsigt.
2
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
MissMiiaauu1
Kort karma: 1
Likede indlæg: 16

Indlægaf MissMiiaauu1 » 11. jun 2016, 19:55

Det ER virkelig en svær situation. :gruble:

På den ene side synes jeg det er ufatteligt at det skal gå ud over de der står så skidt stillet i forhold til så mange andre af os, men på den anden side så synes jeg også at det er fint at man nu er begyndt at efterprøve om der ikke er en mulighed for at få nogen af de mennesker ud på arbejdsmarkedet. Jeg tænker det måske også kan forbedre NOGEN menneskers liv hvis de fik et arbejde og fandt ud af at de faktisk godt kunne. Jeg siger bestemt ikke det er alle og ja de der sengeliggende praktikanter bliver da misbrugt på det groveste det burde stoppes straks.

Det jeg synes kunne være interessant er hvis vi kan finde en løsning hvor vi virkelig KAN hjælpe de der har behovet for det så de også kan få et godt liv.

Men hvad skal vi gøre, har I nogen forslag? :gruble:
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 11. jun 2016, 20:43

MissMiiaauu1 skrev:Det ER virkelig en svær situation. :gruble:

På den ene side synes jeg det er ufatteligt at det skal gå ud over de der står så skidt stillet i forhold til så mange andre af os, men på den anden side så synes jeg også at det er fint at man nu er begyndt at efterprøve om der ikke er en mulighed for at få nogen af de mennesker ud på arbejdsmarkedet. Jeg tænker det måske også kan forbedre NOGEN menneskers liv hvis de fik et arbejde og fandt ud af at de faktisk godt kunne. Jeg siger bestemt ikke det er alle og ja de der sengeliggende praktikanter bliver da misbrugt på det groveste det burde stoppes straks.

Det jeg synes kunne være interessant er hvis vi kan finde en løsning hvor vi virkelig KAN hjælpe de der har behovet for det så de også kan få et godt liv.

Men hvad skal vi gøre, har I nogen forslag? :gruble:

Du risikerer at gøre livet til et helvede for de mennesker du taler om, ved at revurdere dem systematisk.
Det kan godt være det er økonomisk forsvarligt, men ikke menneskeligt.
0

Tilbage til "Generelt"