Skal forlovelsesringen afleveres ved brud?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3426

Skal forlovelsesringen afleveres ved brud?

Indlægaf FruDulle » 1. sep 2015, 07:41

Har lige læst at Skype milliadæren Janus Friis har anlagt sagt mod sin ex, Aura. De gik fra hinanden og han vil nu have forlovelsesringen tilbage plus andre effekter og penge hun har fået i de 4 år de var sammen.

Bevares, ringen kostede knap 500.000 USD, men NØJ jeg synes at det er fesent at bede om at få den igen. Ligesom at det er mega fesent at bede om at få effekter og penge retur som hun har fået, formegentligt, igennem forholdet. Det er rigtig mange penge, det ved jeg, men man køber jo efter evne og havde det været en alm mand med et typisk job som bad om at få en ring til 10.000, 5000 eller bare 500 kr tilbage, så havde jeg syntes at det var fesent.

Om jeg så selv havde givet ringen tilbage ved jeg ikke. Den er jo meget symbolsk og jeg ville nok ikke føle mig top tilpas med at have den liggende i skuffen da den jo repræsenterede noget som ikke gik alligevel. Men gaver osv? Come on...
Senest rettet af FruDulle 1. sep 2015, 07:59, rettet i alt 1 gang.
4
Whatever
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10301

Re: Skal forlovelsesringen afleveres ved brud?

Indlægaf icelady » 1. sep 2015, 07:47

Jeg er også på "det er dælme fesent"-holdet.

Altså, hvis manden stod og var på fallittens rand, så kunne jeg til nød forstå det. Men sådan overordnet, så vil jeg mene det er op til personen selv, om man vil give den tilbage, beholde den, sælge den eller smide den ud.

Jeg fik min eks-forlovedes ring, efter vi slog op; kan ikke huske hvilken begrundelse han gav for at jeg skulle have hans ring, men de ligger vist begge og samler støv et eller andet sted.

Edit: Som Yvooonne skriver, så ville jeg aflevere ting tilbage, som der var en værdi i for eks-partneren; såsom familiesmykker og deslige.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3258

Indlægaf DD_81 » 1. sep 2015, 07:51

Helt enig, det er fesent, ynkeligt og pinligt.

Hvis han ikke har råd til, følelsesmæssigt, menneskeligt, økonomisk at "mistet" de penge han har postet i en forlovelsesring, så skulle han have ladet være med at købe den! - så skulle han have holdt sig til et beløb der var i pyt-kategorien for hans vedkommende. Det gælder alle!

Jeg er enig i at en forlovelsesring kan have så meget historik og personlig værdi at den bør afleveres tilbage, at den "var til låns" gr. status som en familie-effekt, af stor affektionsværdi, i det tilfælde ville det være vildt egoistisk at beholde den.

Men ting givet i gave, hvadenten det er værdifulde smykker, forbrugsgoder, kontanter, naturligvis kan man ikke gøre krav på dem, uanset anledningen de er givet i, og en forlovelsesring er en gave.
2
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 1. sep 2015, 07:53

Til den her historie er at han har købt den selv. Jeg havde da også helt klart afleveret den tilbage hvis det var en familiering, andet er da utænkeligt for mig.
0
Whatever
Brugeravatar
Lækre Arne
Kort karma: 114
Likede indlæg: 703

Indlægaf Lækre Arne » 1. sep 2015, 07:56

Den kostede over 3 mill.

Jeg havde nok afleveret den tilbage. Bittert eller ej.
Det ville jeg simpelthen ikke indgå konflikt over.

Men ellers er jeg helt enig i at han fremstår som en nar. Det er virkelig dumt at give gaver der åbenbart kommer med betingelser.
4
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 1. sep 2015, 07:58

Undskyld ja, de 500.000 var usd og ikke kr
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 1. sep 2015, 08:04

Søgsmålet han har anlagt handler ikke om lejligheden. Lejligheden er i DK så kan vel egentlig heller ikke indgå i et US søgsmål :gruble: Den er udover. Men ja det kan da sagtens være.

"Ud over at kræve den dyre ring tilbage kræver Janus Friis mere end to millioner kroner retur for andre udgifter, han har haft i forbindelse med Aura, så det samlede krav løber op i 6,6 millioner.

Slås om lejlighed
Derudover slås parret om en lejlighed på Sankt Annæ Plads i København. Ifølge sagens akter mener Aura, at hun ejer lejligheden, men det anfægter hendes tidligere forlovede, der vil have rettens ord for, at det er hans alene.

Ifølge sagsakterne var det meningen, at lejligheden efter brylluppet skulle have været ejet af Aura, ligesom gælden skulle betales. Men da forholdet gik i stykker, blev lejligheden aldrig overført til hende."
0
Whatever
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 1. sep 2015, 08:11

Jeg tænker, at en forlovelsesring går ind under kategorien gaver. Og gaver kræver man ikke retur.

Hvis ringen have været et familiesmykke, eller et smykke med særlig affektionsværdi ville jeg give den tilbage med pænt "tak for lån",
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2274

Indlægaf Zombie » 1. sep 2015, 08:15

En ring til 3 mio. forstår jeg godt. En alm. forlovelsesring - småligt.
1
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2274

Indlægaf Zombie » 1. sep 2015, 08:16

Men jeg forstår så heller ikke konceptet i en 3 mio. ring. Det er vanvittigt.
2
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6806

Indlægaf Wizzze » 1. sep 2015, 08:25

FruDulle skrev:Har lige læst at Skype milliadæren Janus Friis har anlagt sagt mod sin ex, Aura. De gik fra hinanden og han vil nu have forlovelsesringen tilbage plus andre effekter og penge hun har fået i de 4 år de var sammen.

Bevares, ringen kostede knap 500.000 USD, men NØJ jeg synes at det er fesent at bede om at få den igen. Ligesom at det er mega fesent at bede om at få effekter og penge retur som hun har fået, formegentligt, igennem forholdet. Det er rigtig mange penge, det ved jeg, men man køber jo efter evne og havde det været en alm mand med et typisk job som bad om at få en ring til 10.000, 5000 eller bare 500 kr tilbage, så havde jeg syntes at det var fesent.

Om jeg så selv havde givet ringen tilbage ved jeg ikke. Den er jo meget symbolsk og jeg ville nok ikke føle mig top tilpas med at have den liggende i skuffen da den jo repræsenterede noget som ikke gik alligevel. Men gaver osv? Come on...

Har lige lavet mere eller mindre samme indlæg (havde ikke set nogen var hurtigere :blush: ) Jeg kalder det så småligt, men fesent er også ok herfra.
Hvad vil han også bruge ringen eller gaverne til? give til en anden udkåren? :tie: :8:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Lækre Arne

Indlægaf Lækre Arne » 1. sep 2015, 08:26

Det er jo småpenge når man er milliardær.
Sygt eller ej.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10301

Indlægaf icelady » 1. sep 2015, 08:33

Det kunne også være "Du skal overhovedet ikke have noget, som jeg har betalt for"-mentaliteten. En måde der tydeligt skal vise at hun ikke er noget værd for ham mere.

(derfor er det stadig småligt og fesent. Manden burde jo kunne klare sig uden den ring, så jeg tror det mere er signalet i det.)
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Lækre Arne

Indlægaf Lækre Arne » 1. sep 2015, 08:42

icelady skrev:Det kunne også være "Du skal overhovedet ikke have noget, som jeg har betalt for"-mentaliteten. En måde der tydeligt skal vise at hun ikke er noget værd for ham mere.

(derfor er det stadig småligt og fesent. Manden burde jo kunne klare sig uden den ring, så jeg tror det mere er signalet i det.)

Jeg tænker også at han har været rimelig hård ved hende på den måde du også nævner.
På instagram skrev hun forleden at hendes seneste år havde været præget af hjertesorger og "hjemløshed" (eller noget i den dur (mol - i virkeligheden)...) :trist:
0
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4557

Indlægaf Akehurst2 » 1. sep 2015, 08:43

Helt enig med jer andre - arvestykker med affektionsværdi afleveres tilbage, alt andet, der må giver rende og hoppe.

Jeg meddelte min mand meget direkte, at han ikke skulle regne med at få ringen tilbage igen nogensinde. My precious :love: Om jeg så ville gå med den hvis vi havde et grimt brud er så noget andet. Lige nu kan jeg slet ikke forestille mig ikke at gå med den, men om ikke andet kunne jeg da sælge den. Men den er i hvert fald min. Minminmin!
0

Tilbage til "Forhold og sex"