Angreb i Orlando

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Precaseptica » 13. jun 2016, 05:36

Angelina skrev:Nej, men fordi hvis det er IS så begynder folk igen at mene vi skal bekæmpe mørke med mørke, bombe flere civile og endnu mere hade alle muslimer. En tosse spreder ikke had på samme måde som en tosse der siger han er fra IS ... derfor!

Det vil jeg mene kommer sig af, at de to grupper der har debatten om muslimer lige i øjeblikket er dem, der tror det er præcist det samme som at integrere buddhister, og dem som tror de er Bin Laden hver og én. Der findes ikke nogen bedre løsning, fordi dem der debatterer problemet ekstremiserer deres egen position så voldsomt.

Når der ikke sker noget så lyder det meget fornuftigt at vi alle skal være her, og når der så sker noget tragisk, så vil nogen jo kigge efter hvilke andre forslag der er. Og de andre forslag er så kun at finde på højrefløjen.
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1546

Indlægaf Bad Samaritan » 13. jun 2016, 05:47

Precaseptica skrev:
Culpøs skrev:Ved du hvad. Der er én ting som mange misforstår både fra indland og udland. Det er, at det største problem er ikke radikaliserede tumper, men derimod den stigende grad af idioti, som breder sig som en steppebrand.

Et eksempel er f.eks. Facebook. Èt ellers glimrende medie, der bliver voldtaget af sinker og andre bedrevidende idioter, der med deres latterlige og indholdsløse kommentarer sætter standarden for tonen i den offentlige debat. Der er ingen grænser for, hvad folk skriver derinde. Jeg begræder at folk kan være så snot uintelligente og uden pli.

Tosser på facebook er et større problem end radikaliserede muslimer, der slår 50+ mennesker ihjel pga deres seksualitet?

Desværre hænger tingene jo ofte sammen. En polariseret debat nærer det udestillerede had til vestlig kultur og de frihedsidealer, som den radikaliserede islam aktivt søger at undertrykke - og det er ofte dér, de her typer finder deres inspiration og lige så stille nudges af knalddygtige instigatorer til at udføre de her afstumpede gerninger. Det understreges ret tydeligt af, at IS aldrig har været mere presset på deres infrastruktur og indtægtskilder efter flere års krig med to supermagter og stort set alle andre islamiske grupperinger i mellemøsten - og alligevel kan de ramme lige ind i hjertet af de lande, de udser sig som deres mål.

Ligesom med angrebene i Paris og Belgien vil de amerikanske myndigheder med 99% sikkerhed afdække en perifær, nærmest ikke-eksisterende relation mellem gerningsmanden og IS. Han er ikke en erfaren kriger, har erhvervet sig våbnene på egen hånd, og han har næppe heller en handling officer eller anden varig kontakt med organisationen, andet end et facebook-bekendtskab med en til lejligheden oprettet profil. Han er med stor sandsynlighed psykisk syg med en kriminel fortid, og der er i alle henseender tale om et ideologisk fælleskab alene. Det kunne med stor sandsynlighed ligeså godt have været guds stemme, der bad ham udføre gerningen. Idag er Gud bare på facebook istedet.

Hans mål er at komme af med raseriet og alt det dér twistedness, der rører sig inde i ham. IS' mål er at skabe frygt og had til islam i landets allermest frisindede, ikke-konservative kredse, hvor forståelsen for forskellighed og tolerancen er allerhøjest, så at polariseringen kan fortsætte uforstyrret og ideologien holdes i live... og Trump er deres nyttige idiot i dét lille spil. Han forsyner ovenikøbet indirekte deres forstyrrede håndlangere med nærmest ubegrænset adgang til automatvåben.
5
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 13. jun 2016, 06:19

På en eller anden måde er det mere skrækkeligt, fordi det var rettet mod homoseksuelle. Det er for specifikt.

Og jeg er enig med flere af jer. At det er IS, der står bag, får alle de tossede islamofober ud af deres huler. Der bliver skabt mere had og had føder had og mere vold.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3952

Indlægaf Angelina » 13. jun 2016, 06:22

Torn skrev:På en eller anden måde er det mere skrækkeligt, fordi det var rettet mod homoseksuelle. Det er for specifikt.

Og jeg er enig med flere af jer. At det er IS, der står bag, får alle de tossede islamofober ud af deres huler. Der bliver skabt mere had og had føder had og mere vold.

Jeg skal ærligt indrømme jeg kun har hørt brudstykker af hvad der er sket, fordi jeg får det så dårligt og næsten ikke kan bære det. Men det første jeg hørte i går, det var at han var blevet passet op af politiet og derfor søgte tilflugt i natklubben, der lød det for mig at det var tilfældigt at det lige blev den klub, og de personer i den klub der blev hans gidsler - er det kommet frem nu at klubben (og dermed de homoseksuelle) var hans mål?
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 13. jun 2016, 06:32

Angelina skrev:
Torn skrev:På en eller anden måde er det mere skrækkeligt, fordi det var rettet mod homoseksuelle. Det er for specifikt.

Jeg skal ærligt indrømme jeg kun har hørt brudstykker af hvad der er sket, fordi jeg får det så dårligt og næsten ikke kan bære det. Men det første jeg hørte i går, det var at han var blevet passet op af politiet og derfor søgte tilflugt i natklubben, der lød det for mig at det var tilfældigt at det lige blev den klub, og de personer i den klub der blev hans gidsler - er det kommet frem nu at klubben (og dermed de homoseksuelle) var hans mål?

Som jeg har opfattet det var natklubben målet. Og under angrebet kontaktede han selv 911.

http://edition.cnn.com/2016/06/13/us/or ... index.html
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 13. jun 2016, 06:34

Precaseptica skrev:
(...)

Når der ikke sker noget så lyder det meget fornuftigt at vi alle skal være her, og når der så sker noget tragisk, så vil nogen jo kigge efter hvilke andre forslag der er. Og de andre forslag er så kun at finde på højrefløjen.

Hvilke forslag finder du på højrefløjen? Og hvilke på venstrefløjen?

Jeg synes, det er ærgerligt at stille en så polariseret debat op. Både på venstre- og højrefløj lader det til at hade IS. Hvad mener du med "at vi alle skal være her"? Ser du generelt et billede af, at IS hyldes og ønskes bevaret inden for og uden for landets grænser?
1
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 13. jun 2016, 06:39

Torn skrev:Hvilke forslag finder du på højrefløjen? Og hvilke på venstrefløjen?

Jeg synes, det er ærgerligt at stille en så polariseret debat op. Både på venstre- og højrefløj lader det til at hade IS. Hvad mener du med "at vi alle skal være her"? Ser du generelt et billede af, at IS hyldes og ønskes bevaret inden for og uden for landets grænser?

Det jeg mente var, at vi trænger flere stemmer, der kan tage en nuanceret debat. I Danmark ville det ikke nytte noget hvis de eneste der kunne snakke om hvordan vi har med muslimer at gøre er DF og Enhedslisten. Og det er så polariseret debatten ofte ser ud. Enten tror man de er her for at overtage, ellers tror man at der slet ikke er noget "de" og at der slet ikke er tale om religiøs motivation for vold.

Man kunne med fordel tage en mere balanceret position, som anerkender at islam ER den mindst integrable religion vi har haft med at gøre. Men at vi anerkender at mange muslimer er parat til at gå på kompromis med deres religion i nogen udstrækning for at kunne fungere i et demokratisk samfund, hvor kvinder har ligeret og homoseksuelle ikke skal stenes på gaden.
0
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 13. jun 2016, 06:48

Precaseptica skrev:
Torn skrev:Hvilke forslag finder du på højrefløjen? Og hvilke på venstrefløjen?

Det jeg mente var, at vi trænger flere stemmer, der kan tage en nuanceret debat. I Danmark ville det ikke nytte noget hvis de eneste der kunne snakke om hvordan vi har med muslimer at gøre er DF og Enhedslisten. Og det er så polariseret debatten ofte ser ud. Enten tror man de er her for at overtage, ellers tror man at der slet ikke er noget "de" og at der slet ikke er tale om religiøs motivation for vold.

Man kunne med fordel tage en mere balanceret position, som anerkender at islam ER den mindst integrable religion vi har haft med at gøre. Men at vi anerkender at mange muslimer er parat til at gå på kompromis med deres religion i nogen udstrækning for at kunne fungere i et demokratisk samfund, hvor kvinder har ligeret og homoseksuelle ikke skal stenes på gaden.

Jeg er ikke enig i dit 'man'. I min omgangskreds, der spænder over hele folketingspartierne fra DF til Enhedslisten, kan 'man' sagtens tale nuanceret om islam og kristendom, vesten og mellemøsten. At der er problemer med minoritetsgrupperinger inden for islam og at der er problemer med minoritetsgrupperinger inden for nationalismen er ikke tabú eller udiskuterbart for nogen. Din pointe om, at der kun findes "andre forslag" (brugbare forslag?) på højrefløjen er jeg lodret uenig i. At der overhovedet lægges vægt på polariserede løsninger på en enorm, international konflikt er mig en gåde. De brugbare forslag findes på tværs af fløjene.

Hvis dit 'man' refererer til debatter på sociale medier, kan jeg måske bedre forstå. Omend jeg synes du polariserer debatten, når du placerer forslagene (ud over "alle skal være her") alene på højrefløjen.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 6814

Indlægaf Wizzze » 13. jun 2016, 06:56

Angelina skrev:

Nej han angreb natklubben, og så kom en betjent til der var lige i nærheden. Det var planlagt, han ringede jo også til 911 og annoncerede sit angreb. Det er derfor vi ved det med IS.
At det er IS der står bag er så noget pis, der har ikke siddet nogen i IS ledelse og planlagt det her. Det er ham tossen i Florida, som har set sig sur på homoseksuelle og så har han set noget video på nettet, og læst noget crap som har forstærket hans mentale tåger, og så gør han sådan noget her, og kalder sig IS kriger. Gu´er han ej, han er en fucking tåbe på linje med Breivik eller McVeigh som "retfærdiggør" deres sindssyge handlinger udfra en eller anden form for syg politisk eller religiøs ideologi.
9
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 13. jun 2016, 06:58

Angelina skrev:
lulu-p skrev:
lillebjoern skrev:Øv, hvor jeg ikke håbede det var IS.

Fordi handlingen var mere spiselig hvis det havde været en anden organisation eller enkelt tilfælde?

Nej, men fordi hvis det er IS så begynder folk igen at mene vi skal bekæmpe mørke med mørke, bombe flere civile og endnu mere hade alle muslimer. En tosse spreder ikke had på samme måde som en tosse der siger han er fra IS ... derfor!
Trump er lidt af en joker fordi fordi ingen rigtig ved hvad han står for - men sandsynligvis er det en klassisk isolationistisk amerikansk politik, ie. lukket grænser. Hillary derimod, det er her du vil finde opbakning til flere internationale interventioner. Går mand ind for (flere) Amerikanske tropper til Syrien, Yemen, Libyen, Afghanistan, Irak, så er Hilllary din kandidat.
Senest rettet af Vlad Kalashnikov 13. jun 2016, 07:03, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 13. jun 2016, 07:03

Wizzze skrev:
Angelina skrev:Nej han angreb natklubben, og så kom en betjent til der var lige i nærheden. Det var planlagt, han ringede jo også til 911 og annoncerede sit angreb. Det er derfor vi ved det med IS.

At det er IS der står bag er så noget pis, der har ikke siddet nogen i IS ledelse og planlagt det her. Det er ham tossen i Florida, som har set sig sur på homoseksuelle og så har han set noget video på nettet, og læst noget crap som har forstærket hans mentale tåger, og så gør han sådan noget her, og kalder sig IS kriger. Gu´er han ej, han er en fucking tåbe på linje med Breivik eller McVeigh som "retfærdiggør" deres sindssyge handlinger udfra en eller anden form for syg politisk eller religiøs ideologi.
Ved ikke hvor involveret ISIS har været. De proklamerede angrebet for tre dage siden, så det er ikke kommet som en overraskelse for dem.

Her er iøvrigt en imam i Olando der prædiker om at dræbe homoseksuelle (for deres egen skyld, forstås): "Death is the sentence. We know there’s nothing to be embarrassed about this, death is the sentence…We have to have that compassion for people, with homosexuals, it’s the same, out of compassion, let’s get rid of them now."

Men lad os bare lade som om det er højreorinterede facebook opdateringer der agiterer dem til deres handlinger, og ikke f.eks. muslimske prædikanter.
2
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 13. jun 2016, 07:14

Vlad Kalashnikov skrev:
Men lad os bare lade som om det er højreorinterede facebook opdateringer der agiterer dem til deres handlinger, og ikke f.eks. muslimske prædikanter.

Naturligvis skal de hverves og de hverves ikke af [yderst] højreorienterede på facebook, men af den religiøse og-eller politiske ideologis bagmænd. Men det er nemmere at hade et folk, der isolerer dig og hader dig inden du har gjort noget forkert.
2
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3952

Indlægaf Angelina » 13. jun 2016, 07:24

Torn skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:

Naturligvis skal de hverves og de hverves ikke af [yderst] højreorienterede på facebook, men af den religiøse og-eller politiske ideologis bagmænd. Men det er nemmere at hade et folk, der isolerer dig og hader dig inden du har gjort noget forkert.

Og det er præcis det - for hver gang vi [= os i vesten] bomber dem, for hver gang vi hylder deres død, for hver gang vi siger at alle muslimer er onde og de ødelægger alt, gør vi det nemmere for de tosser [= de få tosser der står bag terrorisme] at hverve nye terrorister ...

Du kan ikke hverve en ung person der er velfungerede, føler sig elsket og en del af samfundet - men at hverve en ung person der føler sig marginaliseret, hadet og som en underklasse i samfundet, er ikke så svært igen.

Så BEKÆMP TERRORISME - men det eneste middel der virker: kærlighed og inkludering.

Kun med lys kan mørke bekæmpes.
6
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 13. jun 2016, 07:25

Angelina skrev:
Og det er præcis det - for hver gang vi [= os i vesten] bomber dem, for hver gang vi hylder deres død, for hver gang vi siger at alle muslimer er onde og de ødelægger alt, gør vi det nemmere for de tosser [= de få tosser der står bag terrorisme] at hverve nye terrorister ...

Du kan ikke hverve en ung person der er velfungerede, føler sig elsket og en del af samfundet - men at hverve en ung person der føler sig marginaliseret, hadet og som en underklasse i samfundet, er ikke så svært igen.

Så BEKÆMP TERRORISME - men det eneste middel der virker: kærlighed og inkludering.

Kun med lys kan mørke bekæmpes.

Enig!
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 13. jun 2016, 09:53

Torn skrev:Jeg er ikke enig i dit 'man'. I min omgangskreds, der spænder over hele folketingspartierne fra DF til Enhedslisten, kan 'man' sagtens tale nuanceret om islam og kristendom, vesten og mellemøsten. At der er problemer med minoritetsgrupperinger inden for islam og at der er problemer med minoritetsgrupperinger inden for nationalismen er ikke tabú eller udiskuterbart for nogen. Din pointe om, at der kun findes "andre forslag" (brugbare forslag?) på højrefløjen er jeg lodret uenig i. At der overhovedet lægges vægt på polariserede løsninger på en enorm, international konflikt er mig en gåde. De brugbare forslag findes på tværs af fløjene.

Så du vil mene, at vi i debatten i dag har et meget nuanceret billede af sagen? Din personlige omgangskreds er ikke så vægthavende som argument. Lige så lidt som når jeg siger, at min personlige omgangskreds opfører sig som om de pludseligt bliver angrebet af eksem, så snart emnet falder på islam. Pudsigt nok kan de revse kristendommen for alt muligt fjollet den gør og siger, men så snart emnet bliver hvorvidt muslimer monstro kunne forestilles at holde hævd i reaktionære værdisæt, så er det pludselig stumhed der indtræder.

Hvis dit 'man' refererer til debatter på sociale medier, kan jeg måske bedre forstå. Omend jeg synes du polariserer debatten, når du placerer forslagene (ud over "alle skal være her") alene på højrefløjen.

Jeg polariserer debatten? Det skulle da være interessant. Hvordan gør jeg det? Jeg har ikke sagt, at det er realiteten, at der kun findes ekstremer. Jeg har dog postuleret, at den offentlige debat bærer præg af, at der ikke er nogen nuanceret løsning.

Hvilke brugbare forslag synes du at have hørt i den offentlige debat?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"