Fra hjemmefødsel til kejsersnit

Kisser
Kort karma: 29
Likede indlæg: 259

Fra hjemmefødsel til kejsersnit

Indlægaf Kisser » 14. jun 2016, 06:02

Jeg havde egentlig planlagt, at jeg skulle føde vores første barn hjemme, men hun vender forkert. Om et par timer skal vi til andet vendingsforsøg og jeg tvivler sgu noget på, at de får vendt hende.

Og dét sutter altså lidt røv, for jeg magter næsten ikke at skulle vælge imellem sædefødsel og kejsersnit og jeg var faktisk begyndt at glæde mig til fødslen. Nu skal jeg så - højst sandsynligt - til at sætte mig ind i kejsersnit og hvordan jeg/vi SÅ kan give hende den bedste start på livet :whine:

Og altså jeg VED jo godt at jeg heldigvis får en sund og rask pige med hjem, men jeg er stadig ked af det...
0
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3124

Re: Fra hjemmefødsel til kejsersnit

Indlægaf Rakel » 14. jun 2016, 06:16

Jeg fik min nr 2 vendt og en alm fødsel efterfølgende. Dog på hospital og ikke som ønsket hjemme. Det er en mulighed at det lykkes.

Jeg havde også valgt KS fremfor sædefødsel, hvis det var kommet dertil.

Vores nr 3 er født ved AKS og fik en lige så god start i livet, som de to store.

Det behøver ikke være andet end en anderledes måde at komme til verden på - og af og til nødvendigt.

Jeg tror, at det vigtigste er at sige farvel på en god måde til den fødsel, som du/I havde planlagt og så rykke videre - når det kommer til at bringe børn ind i verden, så ændrer planen sig hele tiden og man kender den sjældent i detaljer.

Held og lykke!

Og som du sige - fokus på at få et rask barn med hjem uden at udsætte nogen for unødig risici.
2
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 195
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2343

Indlægaf Studsgaard » 14. jun 2016, 07:36

Håber i får hende vendt.

Hvor længe er der til termin.
Min den 3. Hun blev bed med at vende sig frem og tilbage og et par dage inden fødslen vendte hun med hovedt ned af. Dog stod hun ikke fast, så der var også risiko for hun vendte sig igen.

Jeg var, modsat næsten alle andre, klar på en sædefødsel. Jeg ønskede ikke kejsersnit hvis jeg kunne undgå det - men der er vi jo forskellige og har forskellige grunde til at vælge efter.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Kort karma: 81
Likede indlæg: 337

Indlægaf Snowdrop » 14. jun 2016, 11:04

Du kan eventuelt prøve noget af det her

1
Kisser
Kort karma: 29
Likede indlæg: 259

Indlægaf Kisser » 14. jun 2016, 20:11

Nå, vi var til 2. vendingsforsøg og som ventet, så lykkedes det ikke. Vi fik dog en rigtig god snak med fødselslægen og jordemoderen. Fødselslægen var "gammel og garvet" og hun havde derfor set en del sædefødsler. Hun talte faktisk ret varmt om sædefødsel, uden dog direkte at ville anbefale det. Men vi fik egentlig bekræftet det, som de andre jordemødre vi har talt med også siger, nemlig at en sædefødsel ikke nødvendigtvis er noget at være bange for. Så lige pt hælder vi stærkt imod at tage sædefødslen. Jeg er ikke bange for kejsersnittet overhovedet, men det ville være rart, hvis man kunne "nøjes" med en vaginal fødsel som jo er noget mindre invasiv.

Vi fik heldigvis aflivet mange af vores bekymringer, både ift. kejsersnit og til sædefødsel, så ja, jeg er egentlig ved godt mod. Jeg tror også, at det skyldes, at jeg - som Rakel så fint formulerer det - fik sørget over den fødsel, der ikke blev i går og her til morgen. Selvom jeg er ok nu, så varmer jeres søde indlæg viiirkelig meget og jeg vil helt sikkert læse dem igen, hvis jeg bliver lidt trist igen.

Jeg tror, at de næste dage skal bruges på at lave mad til fryseren, få gjort hendes værelse lidt mere klart og købt de sidste ting til hospitalstasken :lun:

Når alt det gode så er sagt, så er der en enkelt lille streg i regningen: MIn mor er MEGET utryg ved at vi vælger sædefødslen og hun har desværre ikke forstået, at min/vores fødsel ikke handler om hende. Allerede da jeg nævnte det første gang, sagde hun at hun havde googlet på det og at hun "godt vidste hvad hun ville vælge". Det er så blevet gentaget et par gange over de sidste par dage, selvom hun i sin ene sms dog skrev at det var vores valg. Anyway, da vi var færdige med venindsforsøget i dag, skrev jeg at det mislykkedes og at vi så måtte beslutte, hvad vi så ville. Så skrev hun, at det "gjorde hende ked af det" men ikke et eneste spørgsmål til, hvordan jeg havde det.
Da jeg senere skrev, at vi havde besluttet os for sædefødsel kom der så endnu to beskeder, hvor hun godt nok skrev at hun håbede på det bedste og at hun elskede os, men også hun glædede sig til det hele var ovestået og at hun var ked af det. Jeg har valgt ikke at svare på hendes beskeder, for jeg vil bare få et laaaangt svar tilbage om at hun er SÅ ked af det og utryg. Og fortæller jeg hende, hvad lægerne har sagt, vil hun bare affærdige det med, at "lægerne ved ikke altid, hvad de taler om" eller "det ved jeg ikke, jeg tror ikke at det er sikkert". Så ja, jeg kan alligevel ikke gøre så meget ved hendes bekymringer.
0

Tilbage til "Graviditet"