Chokolade i madpakken

Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10255

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf icelady » 16. jun 2016, 14:29

Nu gik mine unger i institutioner, før der kom al det der ingen sukker/ingen slik/intet noget som helst-politikker.

Og de fik da ind imellem pålægschokolade med, eller en Kindersnitte eller noget 3. som helt sikkert i dag ville stemple mig som en dårlig mor.

Så længe det er en del af en varieret kost så kan jeg ikke se problemet...og jeg kan slet ikke se, hvorfor jeg skulle blande mig i, hvad andre forældre giver deres unger med i madpakken.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1815

Indlægaf Sangius » 16. jun 2016, 14:33

JoyNips skrev:
Fuck.exe skrev: En madpakke skal holde kroppen kørende

Udover at jeg er enig med dig omkring at chokolade og andet guf ikke er en hverdagsting, så er det her også lidt vigtigt, synes jeg. Jeg forstår ikke den der med at "pålægschokolade er ikke værre end spegepølse, for der er jo fedt i spegepølse".
En tilfældig oksekødsspegepølse har et proteinindhold på omkring 20 % mod pålægschokolades 4-6 %. Spegepølsen indeholder en del af de essentielle aminosyrer. Spegepølsen indeholder b-vitamin. Ernæringsmæssigt er det rimelig meget en no brainer...

Jeg er slet ikke ude i noget korstog mod pålægschokolade, og jeg synes folk skal fylde deres børn med lige nøjagtig den mad de vil, men der er altså gået noget ret grundlæggende viden om ernæring tabt, hvis man mener det kan være det samme om barnet spiser pålægschokolade eller spegepølse.

Ernæringsmæssigt synes jeg ikke, at det er en no-brainer. Mørk pålægschokolade indeholder f.eks. fenoler, og en sundere slags mættet fedtsyre end f.eks. kød. Desuden indeholder kakao mange forskellige vitaminer, mineraler og anitoxidanter.

Så køber man en ordentlig mørk pålægschokolade, så er det da absolut ikke mindre sundt end en skive spegepølse. Og i min optik uden tvivl meget sundere end de billige spegepølser.
4
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 737

Indlægaf ajnaM » 16. jun 2016, 17:01

Sangius skrev:
JoyNips skrev:
Fuck.exe skrev: En madpakke skal holde kroppen kørende

Udover at jeg er enig med dig omkring at chokolade og andet guf ikke er en hverdagsting, så er det her også lidt vigtigt, synes jeg. Jeg forstår ikke den der med at "pålægschokolade er ikke værre end spegepølse, for der er jo fedt i spegepølse".
En tilfældig oksekødsspegepølse har et proteinindhold på omkring 20 % mod pålægschokolades 4-6 %. Spegepølsen indeholder en del af de essentielle aminosyrer. Spegepølsen indeholder b-vitamin. Ernæringsmæssigt er det rimelig meget en no brainer...

Jeg er slet ikke ude i noget korstog mod pålægschokolade, og jeg synes folk skal fylde deres børn med lige nøjagtig den mad de vil, men der er altså gået noget ret grundlæggende viden om ernæring tabt, hvis man mener det kan være det samme om barnet spiser pålægschokolade eller spegepølse.

Ernæringsmæssigt synes jeg ikke, at det er en no-brainer. Mørk pålægschokolade indeholder f.eks. fenoler, og en sundere slags mættet fedtsyre end f.eks. kød. Desuden indeholder kakao mange forskellige vitaminer, mineraler og anitoxidanter.

Så køber man en ordentlig mørk pålægschokolade, så er det da absolut ikke mindre sundt end en skive spegepølse. Og i min optik uden tvivl meget sundere end de billige spegepølser.

Og dertil kommer, at en proteinrig kost ikke er noget at stile efter, når det kommer til små børn. De skal altså have kulhydrater og fedt. Men selvfølgelig ikke alt for mange tomme kulhydrater.
1
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1498

Indlægaf Fuck.exe » 16. jun 2016, 17:13

Jeg synes at det er sært at sammenligne chokolademadder med spegepølsemadder og snakke ernæringsværdi, især når der er snak om en småklam discountpølse. Hvad så med chokolademadder vs tomatmadder? Kartoffelmadder? Æggemadder? Frikadellemadder? Makrelmadder?
1
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 16. jun 2016, 17:32

Fuck.exe skrev:Jeg synes at det er sært at sammenligne chokolademadder med spegepølsemadder og snakke ernæringsværdi, især når der er snak om en småklam discountpølse. Hvad så med chokolademadder vs tomatmadder? Kartoffelmadder? Æggemadder? Frikadellemadder? Makrelmadder?

Nu går jeg bare ud fra den sammenligning som er blevet gjort i denne tråd. Pointen er, at pålægschokolade snildt kan indgå i en ganske fornuftig madpakke.
0
Brugeravatar
Fuck.exe

Indlægaf Fuck.exe » 16. jun 2016, 17:35

Sangius skrev:
Fuck.exe skrev:Jeg synes at det er sært at sammenligne chokolademadder med spegepølsemadder og snakke ernæringsværdi, især når der er snak om en småklam discountpølse. Hvad så med chokolademadder vs tomatmadder? Kartoffelmadder? Æggemadder? Frikadellemadder? Makrelmadder?

Nu går jeg bare ud fra den sammenligning som er blevet gjort i denne tråd. Pointen er, at pålægschokolade snildt kan indgå i en ganske fornuftig madpakke.

:gogo:

(ikke ment nedladende, blinke-smiley and all :D )
1
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 519
Likede indlæg: 2410

Indlægaf Bøtte » 16. jun 2016, 17:36

Spiser mini-exe det? I så fald må du godt lige fortælle hvordan det lykkes :-D

Jeg er virkelig træt af mit kræsne barn :rulle:
1
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Fuck.exe

Indlægaf Fuck.exe » 16. jun 2016, 17:42

Bøtte skrev:

Spiser mini-exe det? I så fald må du godt lige fortælle hvordan det lykkes :-D

Jeg er virkelig træt af mit kræsne barn :rulle:

Mini.exe er altædende og har altid været det. Han guffede sild og makrel før han fyldte 1 :lol:

Måske er det derfor jeg sådan kan gå og tillade mig at være hysterisk med kosten. Jeg har det alt for nemt :lol:
1
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 809
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8293
Kontakt:

Indlægaf Ado » 16. jun 2016, 17:50

Ernæringsmæssigt er der intet galt med en skive groft rugbrød med et stykke mørkt pålægschokolade på. Jeg synes det er hysteri at den er så udskældt i madpakken.
3
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6725

Indlægaf Wizzze » 16. jun 2016, 18:02

Ideel madpakke? :devil:

Billede
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 16. jun 2016, 18:04

Wizzze skrev:Ideel madpakke? :devil:

Børn der medbringer en sådan madpakke, vil nok aldrig kunne bryde ud af den sociale arv som pålægges dem. Det er vi vidst flere der kan blive enige om.
Senest rettet af Sangius 16. jun 2016, 18:07, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3380

Indlægaf FruDulle » 16. jun 2016, 18:07

Vi skal til at tænke i madpakker fra august når barnet skal starte i børnehave og han ville dø langsomt hvis han fik en rugbrødsmadpakke med. Så det bliver alt muligt andet udfra den kostpoltik de nu engang har. Vi kører ikke nul sukker herhjemme, men kører i højere grad så lidt crap som muligt. Altså prøver vi at minimere slik og andet forarbejdet slik, kage og lign stads. Det må han få hvis vi er ude, men ellers ikke. En skive godt rugbrød med kvalitets pålægschokolade ville jeg godt kunne leve med, men det sker ikke.
Hvad andre gør rager mig.

Vi blander os ikke i indholdet i madkasserne, men beder jer skæve til sundhedsstyrelsens retningslinier, da det er vigtigt for jeres barns udvikling, at det får den rigtige kost. Derfor vil vi med udgangspunkt i Fødevarestyrelsens anbefaling, om at holde igen med sukkeret, anbefale at slik, kager o.lign. ikke medbringes i madpakken. En kærlig hilsen hjemmefra kunne være forskellige former for frugt og grønt, tørret frugt og nødder bl.a."
0
Whatever
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1014

Indlægaf Sorenspige » 16. jun 2016, 19:23

Wizzze skrev:Ideel madpakke? :devil:

Billede

Det fik mit ufødte barn til frokost den anden dag :genert:.
6
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 718

Indlægaf Lykke » 16. jun 2016, 19:35

Men det handler jo ikke så meget om næringsværdi, som det handler om signaler, med udgangspunkt i artiklen. At chokolade er en del af maden til hverdag.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5685

Indlægaf Animi » 16. jun 2016, 19:54

Signalværdien er ikke noget problem for mig. I min verden må der gerne være plads til chokolade i hverdagen.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Børn"