Tysker straffet for at vise filmen "Life of Brian"

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 188

Tysker straffet for at vise filmen "Life of Brian"

Indlægaf gnostic » 16. jun 2016, 10:12

https://www.washingtonpost.com/news/vol ... od-friday/

En tysk domstol stadfæster dommen mod en ateist, som i offentligheden viste filmen "Life of Brian" (en film som gør grin med Jesus) på Langfredag. Tysk lov forbyder nemlig anti-religiøs satire på helligdage...

Hvad fanden laver Danmark i en union (EU) med et præstestyre, som Tyskland helt klart er?!?!!?

Jeg får virkelig lyst til at brænde en bibel af. Sådan noget her, kan få mit pis i kog i dén grad! Men bibelafbrænding vil unægteligt sende folk i fængsel efter blasfemiparagraffen - i Danmark!

Hvad mener i? Har religiøse for stor beskyttelse i forhold til alle andres ytringsfrihed, når man ikke må vise bestemte film i offentligheden, af hensyn til religion?
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2860

Re: Tysker straffet for at vise filmen "Life of Brian"

Indlægaf JoyNips » 16. jun 2016, 10:34

gnostic skrev:Men bibelafbrænding vil unægteligt sende folk i fængsel efter blasfemiparagraffen - i Danmark!

Søren Mosegaard? No? Ingen klokke der ringer?
0
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 16. jun 2016, 10:35

gnostic skrev:https://www.washingtonpost.com/news/volokh-conspiracy/wp/2016/06/06/german-court-upholds-fine-for-showing-of-life-of-brian-on-good-friday/

En tysk domstol stadfæster dommen mod en ateist, som i offentligheden viste filmen "Life of Brian" (en film som gør grin med Jesus) på Langfredag. Tysk lov forbyder nemlig anti-religiøs satire på helligdage...

Hvad fanden laver Danmark i en union (EU) med et præstestyre, som Tyskland helt klart er?!?!!?

Jeg får virkelig lyst til at brænde en bibel af. Sådan noget her, kan få mit pis i kog i dén grad! Men bibelafbrænding vil unægteligt sende folk i fængsel efter blasfemiparagraffen - i Danmark!

Hvad mener i? Har religiøse for stor beskyttelse i forhold til alle andres ytringsfrihed, når man ikke må vise bestemte film i offentligheden, af hensyn til religion?

Brænd løs - det sker der absolut intet ved i Danmark.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 697

Indlægaf Tux » 16. jun 2016, 10:52

Tyskland, præstestyre - ej stop nu dig selv..

Og en bøde på 100 euro er vist til at overse.

I øvrigt må man fint vise den film i offentligheden, bare ikke på helligdage da det er bevidst provokerende..
6
gnostic

Indlægaf gnostic » 16. jun 2016, 11:54

Raenil skrev:Brænd en bibel, hvis det kan hjælpe dig. Og jeg håber, at de får lavet reglen om i Tyskland.

Men ærlig talt - præstestyre? De har en gammel lov, som de ikke har fået lavet om. Det har vi også i Danmark. Det kunne ikke hidse mig op.

Bare rolig, jeg skal nok lade være med at brænde biblen, koranen eller andre religiøse bøger.

Men hvis nogen religiøse, herunder kristne, skulle undre sig over hvorfor flere og flere fravælger kristendommen eller forlader folkekirken, så har de her forklaringen: De går for langt i forhold til at kræve religiøse rettigheder!

Der burde slet ikke være noget sådan som religiøse rettigheder, andet end retten til at tro det man tror på, og intet andet. Ingen særlige beskyttelser i straffeloven bør være tilstede i et liberalt demokrati som Danmark - eller Tyskland!

Blasfemiparagraffen bør udgå, ligesom racismeparagraffen ikke bør nævne noget om religion eller tro.
Senest rettet af gnostic 16. jun 2016, 12:02, rettet i alt 1 gang.
0
chokoladegris
Kort karma: 5
Likede indlæg: 104

Indlægaf chokoladegris » 16. jun 2016, 12:02

Jeg synes det er noget fis, at man går sådan amok over en film og specielt en film som Life of Brian (hvilket iøvrigt er min yndlingsfilm, haha). Men samtidig mener jeg ikke at der er nogen grund til bevidst at provokere andre, f.eks da muhammed tegningerne blev trykt af forskellige omgange, til sidst var det jo bare for at være provokerende.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 16. jun 2016, 13:39

Raenil skrev:
gnostic skrev:
Raenil skrev:Brænd en bibel, hvis det kan hjælpe dig. Og jeg håber, at de får lavet reglen om i Tyskland.

Men ærlig talt - præstestyre? De har en gammel lov, som de ikke har fået lavet om. Det har vi også i Danmark. Det kunne ikke hidse mig op.

Bare rolig, jeg skal nok lade være med at brænde biblen, koranen eller andre religiøse bøger.

Men hvis nogen religiøse, herunder kristne, skulle undre sig over hvorfor flere og flere fravælger kristendommen eller forlader folkekirken, så har de her forklaringen: De går for langt i forhold til at kræve religiøse rettigheder!

Der burde slet ikke være noget sådan som religiøse rettigheder, andet end retten til at tro det man tror på, og intet andet. Ingen særlige beskyttelser i straffeloven bør være tilstede i et liberalt demokrati som Danmark - eller Tyskland!

Blasfemiparagraffen bør udgå, ligesom racismeparagraffen ikke bør nævne noget om religion eller tro.

Jeg er selv konservativ kristen, og i øvrigt helt enig i at et liberalt demokrati ikke bør beskyttereligiøse følelser. Gud kan sagtens holde til det - hvis man tror på det som jeg. Og ellers kan det vel være ligegyldigt.

Men jeg er ikke enig i at folk forlader kirkerne pga. religiøse rettigheder. Jeg tror at det er så simpelt som at mange mennesker ikke gider være medlem af en forening, hvis formålsparagraf de ikke mener at kunne understøtte.

Og igen må jeg erklære mig enig - stem med fødderne. Det virker.

Sjovt, jeg havde samme tanke. Jeg afviser ikke Gud, jeg er selv troende, på min egen måde, og jeg havde netop samme tanke:

"Religiøse rettigheder i denne (jordiske) verden er unødvendige. Hvis Gud vil mig noget godt, beskytter han mig uanset hvad, og hvis ikke han vil beskytte mig, ville rettigheder være ligegyldige alligevel da Gud er ligeglad med den jordiske lovs berettigelse eller ej."

Nu er min tro noget mere kompliceret end det, og en beskyttende gud er ligegyldig i min trosretning, da jeg tror på at ondskaben er meget stærk.
0
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 637

Indlægaf Buller » 16. jun 2016, 13:47

Life of Brian er IKKE og har ALDRIG været blasfemisk.

Det viser bare hvor rent ud sagt dumme og fatsvage de mennesker er der sat den slags sag i værks. Jesus vises et par gange i filmen og der vises han faktisk 100% efter bibelen. Det er menneskerne OMKRING Jesus der udstilles som dumme og tåbelige.

Kæft hvor er der lidt håb for mennesker når dumhed breder sig så hurtigt som den tilsyneladende gør for tiden.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 16. jun 2016, 16:48

Buller skrev:Life of Brian er IKKE og har ALDRIG været blasfemisk.

Det viser bare hvor rent ud sagt dumme og fatsvage de mennesker er der sat den slags sag i værks. Jesus vises et par gange i filmen og der vises han faktisk 100% efter bibelen. Det er menneskerne OMKRING Jesus der udstilles som dumme og tåbelige.

Kæft hvor er der lidt håb for mennesker når dumhed breder sig så hurtigt som den tilsyneladende gør for tiden.

Det er rigtigt, det er ikke Jesus (i filmen "Brian") som der gøres grin med, men samfundet. Jeg skrev kun "gør grin med Jesus" for at være så kortfattet som muligt, men jeg kan godt se at det er lige kortfattet nok.

Filmen gør især grin med de mange forskellige jødiske sekter. "Folkefronten for Judæa" er én blandt mange sekter i filmen, som alle har navne sammensat af ordene Judæa, Folk og Front. De kæmper for det samme, men hader hinanden lige så meget som de hader romerne.
0

Tilbage til "Generelt"