Hvornår bør man forholde sig i ro? (Træning)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Oddinary
Indlæg: 267
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 19
Likede indlæg: 252

Hvornår bør man forholde sig i ro? (Træning)

Indlægaf Oddinary » 16. jun 2016, 10:22

Hej. Jeg styrketræner normalt 2-3 gange om ugen. Og så er jeg ret hypermobil. Jeg forsøger at have meget fokus på teknik, så jeg ikke overbelaster mine led, men engang imellem oplever jeg alligevel ømhed som ikke er normal muskelømhed. Fx drillede mit knæ for nyligt; det føltes som om det "klikkede" lidt. Ikke sådan at det gik helt af led, men måske en lille forskydning? Nogle gange oplever jeg også ømhed i hoftebenet, men det går over, og det virker ikke til at mobiliteten er ændret.

Anyway. Jeg har aldrig haft en skade før, og jeg har heldigvis ikke ondt i ledene under normale omstændigheder, selvom de er uhensigtsmæssigt bøjelige. Men deraf har jeg også lidt svært ved at identificere om det er noget, der "bare skal trænes væk" eller om det er et begyndende faresignal, og jeg burde vente til det går over, før jeg fortsætter? Indtil videre har jeg bare udskudt træningen en dag eller to, men ellers bare trænet videre på yderst kontrolleret vis med færre gentagelser.
Har I nogen vise ord? :)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 2747
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4269

Re: Hvornår bør man forholde sig i ro? (Træning)

Indlægaf Rapfisk » 16. jun 2016, 10:29

Når leddene "klikker", kan det godt bare være luft, men hvis det også gør ondt, ville jeg springe en træningsgang over eller skrue lidt ned for intensiteten næste gang.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
eks-Maupassant
Indlæg: 3156
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:52
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Re: Hvornår bør man forholde sig i ro? (Træning)

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jun 2016, 10:32

Tja, jeg havde ondt i albuen i seks måneder fordi jeg tog TO lusede sets i bænkpres med for meget vægt. Jeg havde været på ferie og skulle så reducere vægten pga tabt styrke i ferien - men fik ikke reduceret nok. Det var ondt som i det gjorde nas bare at løfte en kuglepen :) Troede ikke to sets med fem reps kunne gøre så meget, men det kunne det.

Så hvis jeg var dig ville jeg holde pause til smerten er helt væk.

Tror du øger vægt for hurtigt. Det er ikke meningen det skal klikke i led osv. Så måske du sku gå ned i vægt og evt ændre på reps og sets i stedet for.
1
Oddinary
Indlæg: 267
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 19
Likede indlæg: 252

Re: Hvornår bør man forholde sig i ro? (Træning)

Indlægaf Oddinary » 16. jun 2016, 10:54

eks-Maupassant skrev:Tja, jeg havde ondt i albuen i seks måneder fordi jeg tog TO lusede sets i bænkpres med for meget vægt. Jeg havde været på ferie og skulle så reducere vægten pga tabt styrke i ferien - men fik ikke reduceret nok. Det var ondt som i det gjorde nas bare at løfte en kuglepen :) Troede ikke to sets med fem reps kunne gøre så meget, men det kunne det.

Så hvis jeg var dig ville jeg holde pause til smerten er helt væk.

Tror du øger vægt for hurtigt. Det er ikke meningen det skal klikke i led osv. Så måske du sku gå ned i vægt og evt ændre på reps og sets i stedet for.


De er væk, men det er rart at vide til en anden gang. :) Ja, det kan sagtens være, at du har ret. Det er ikke altid, at jeg tænker over at sætte vægten lidt ned, hvis jeg fx er træt.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Indlæg: 3156
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:52
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Re: Hvornår bør man forholde sig i ro? (Træning)

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jun 2016, 11:33

Oddinary skrev:
eks-Maupassant skrev:Tja, jeg havde ondt i albuen i seks måneder fordi jeg tog TO lusede sets i bænkpres med for meget vægt. Jeg havde været på ferie og skulle så reducere vægten pga tabt styrke i ferien - men fik ikke reduceret nok. Det var ondt som i det gjorde nas bare at løfte en kuglepen :) Troede ikke to sets med fem reps kunne gøre så meget, men det kunne det.

Så hvis jeg var dig ville jeg holde pause til smerten er helt væk.

Tror du øger vægt for hurtigt. Det er ikke meningen det skal klikke i led osv. Så måske du sku gå ned i vægt og evt ændre på reps og sets i stedet for.


De er væk, men det er rart at vide til en anden gang. :) Ja, det kan sagtens være, at du har ret. Det er ikke altid, at jeg tænker over at sætte vægten lidt ned, hvis jeg fx er træt.


Fedt!

Ja det er ens egotrip der vil have at man hele tiden øger vægten :) Men de kloge siger at det skal man ikke.

Jeg er begyndt på at hvis jeg har en svag-dag (kan også være noget med mad/søvn/en forkølelse man ikke mærker, nogen gange er man bare svagere af uransagelige grunde), så går jeg f.eks. 20% ned i vægt og øger i stedet sets og reps. Så får man da trænet sine muskler på den måde i stedet for, og man undgår skader.
1
Brugeravatar
Ballademager
Indlæg: 2697
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:17
Kort karma: 345
Likede indlæg: 3441

Re: Hvornår bør man forholde sig i ro? (Træning)

Indlægaf Ballademager » 16. jun 2016, 13:25

Mit bedste råd er at give det en uges pause, hvor du ikke træner, som du plejer. Man kan godt motionere, men ikke belaste de steder, hvor problemet er. Det hjælper som oftest for mig.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 172
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 72

Re: Hvornår bør man forholde sig i ro? (Træning)

Indlægaf kokkenok » 16. jun 2016, 19:02

Da jeg løftede virkeligt tunge vægte, døjede jeg meget med knogler i en arm der "klikkede" på grund af for høj belastning og hyppig træning relativt hurtig vægtøgning. med den belastning. - Løsningen var at skæøre ned på vægten og forhøje antal Reps.
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."

Tilbage til "Helbred"