At læse til sygeplejerske.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 261
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2103

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Pjeps » 17. jun 2016, 03:53

Venus222 skrev:
Pjeps skrev:
Venus222 skrev:Super mange tak for jeres svar. :kys:

Er det noget med at man skal have fysik/kemi på et eller andet niveau for at blive optaget?

Jeg var på et forkursus i kemi og fysik der varede 1 el 2 uger som sygeplejeskolen tilbød, som genopfriskning, og da det var mere end 15 år siden jeg var blevet student fik jeg rigtig stor glæde af det.

Men jeg kan ikke huske hvilket niveau man skal have.

Skal man til eksamen efter det kursus?

Nej ingen eksamen, det er bare genopfriskning at de vigtigste grundelementer.
1
:ninja:
Giraffie
Kort karma: 5
Likede indlæg: 81

Indlægaf Giraffie » 17. jun 2016, 04:36

Det er godt nok 9 år siden jeg blev færdig, så meget har selvfølgelig ændret sig ved uddannelsen.
Jeg har en hhx og havde derfor ikke haft fysik/kemi siden folkeskolen. Jeg havde overhovedet ikke sat mig ind i uddannelsen eller læst om den, anede dårligt nok hvad anatomi betød da jeg startede. De første 2 måneder læste jeg mere end hvad jeg havde gjort alle 3 år på hh.
Jeg har altid været en medium elev og jeg klarede uddannelsen ok. Synes teorier er kedelige at læse og der gik aldrig rigtigt et lys op for mig. Det skete først senere, da jeg tog klinisk vejleder uddannelsen og jeg fandt ud af hvordan man skulle analysere rigtigt.
1
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 647

Indlægaf Buller » 18. jun 2016, 08:22

hvis jeg tænker over det så er det sværeste ved uddannelsen faktisk klinikkerne.

Man kommer ud fyldt med inspiration og tanker og teorier. Og så støder man hovedet ind i gamle forstokkede sygeplejersker der har gjort sådan her ALTID og de har i hvert tilfælde ikke tænkt sig at overveje om noget kunne gøres anderledes bare fordi der kommer studerende og har meninger. Og det behøver ikke være fordi det de gør er succesfuldt, de kan sagtens leve med ikke at hjælpe patienterne, det skal bare være som de plejer.

Det er noget af en kold spand vand at få i hovedet faktisk, og ret demotiverende. Så skal man knokle for at holde sig selv oppe når man bare har lyst til at ruske folk og bede dem om at SE patienten i stedet for at glo på tal fra blodprøver og andet lort der intet siger om mennesket. Men det ER da også lettere at pumpe noget medicin ud til patienterne end at skulle snakke med dem...

Tror sygeplejersker lider af science-envy... fordi det ER et blødt område så kan man ikke måle og veje så meget af det de gør. Det har så åbenbart ledt til at folk klamrer sig til ting der kan måles i stedet for at ranke ryggen og holde fast i at man arbejder med de bløde værdier og er stolte af det.

Vi er pt. to studerende der kæmper ret meget med det og har haft overvejelser mht eksamen, men altså. vi holder fast i de teorier der giver mening for os, så må vi tage slåskampen ved det grønne bord hvis det bliver nødvendigt.
1

Tilbage til "Livets forhold"