Studierelevant arbejde

Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Studierelevant arbejde

Indlægaf Oddinary » 17. jun 2016, 18:45

Havde du studierelevant arbejde, da du læste? Hvordan fik du det, og hjalp det dig videre senere?
Hvis ikke, fornemmede du så, at det var sværere for dig at komme ind på arbejdsmarkedet i dit ønskede felt pga. mangel på relevant erfaring?
0
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1049

Re: Studierelevant arbejde

Indlægaf Guldfisk » 18. jun 2016, 04:44

Jeg havde ikke, og tog to praktikperioder for at opveje det.
Generelt tror jeg ikke, det havde hjulpet vildt meget. Altså så skulle det have været meget relevant og givet reel erfaring og ikke bare hente-kaffe-og-printe-for-folk-inden-for-branchen. Det havde nok nærmere været for at prøve ting af og lære, hvilken retning, jeg gerne ville gå, det havde hjulpet mig.

Jeg ved, at en del fra mit studie fik studierelevant arbejde, der hvor de var i praktik, og at en del steder nærmest udelukkende hyrede studentermedhjælp blandt deres praktikanter. Det var bare ikke relevant i mit tilfælde.
0
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 18. jun 2016, 07:46

Samano skrev:Men der jo ikke ret mange studiejob, der er den slags printe-kaffe-opgaver. Jeg har ret meget ansvar på mit studiejob og har de af mine venner der har også.

Jeg så et opslag i dag. :D Ikke at jeg har tænkt mig at søge det. At anrette mad og forfriskninger ved phd-forsvar giver mig ikke nogen kompetencer, jeg ikke allerede har ...

Hvad har du ansvar for? :)
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1139

Indlægaf englishchannel » 18. jun 2016, 08:28

Man skal heller ikke undervurdere "printe og hente kaffe"-studiejobbene, så længe de er i relevante virksomheder. Jeg havde flere studiejobs med massevis af ansvar (der var tale om voksenstillinger, der blev varetaget af en studerende) i små virksomheder, og jeg havde sværere ved at finde job end mine medstuderende, der havde hentet kaffe hos Mærsk el. lign. De kunne nemlig trække på deres netværk efterfølgende, og fik insiderviden omkring hvor og hvornår de gode jobs blev slået op, mens jeg søgte på markedsvilkår.

Skulle jeg gøre det om, ville jeg prioritere muligheden for netværk over selve jobbenes indhold til enhver tid.
2
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2963

Indlægaf JoyNips » 18. jun 2016, 08:29

Ja, jeg har haft studierelevant arbejde siden 3. semester. Som jurist gør det en stor forskel ifht senere jobsøgning og på mit job har vi studenter ansat der kommer fra Aarhus og Aalborg, fordi der ikke er nok studiejobs derovre.
Mit sidste studiejob blev til en bachelorfuldmægtigsstilling fra 9. semester hvor jeg alene udgjorde to nævns sekretariater. Jeg er fortsat i samme styrelse efter jeg blev færdig, så det relevante studiearbejde har direkte ført til mit job.

Hvis man som jurist ikke har haft et relevant studiejob vil det klart være mere vanskeligt at komme ind på arbejdsmarkedet.
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 348
Likede indlæg: 2377

Indlægaf achillaxedprune » 18. jun 2016, 08:40

Jeg er også jurist, og havde et studierelevant arbejde fra 3. semester... Fra 3.-6. semester arbejdede jeg som frivillig på en retshjælp, da jeg læste i Århus og der var nærmest intet betalt studierelevant arbejde, for en der stadig var på sin bachelor. Jeg tog min kandidat i København, og fik først et job i en juridisk enhed i en Styrelse, og skiftede herefter over til et stort privat konsulentfirma.

Jeg blev en klart bedre jurist af at arbejde med stoffet i virkeligheden... Og jeg fik virkelig meget ud af at prøve både det offentlige og det private. Jeg valgte med vilje at skifte over til det private som student, da det var "et gratis" skifte. Og jeg fandt ud af, at det med at fakturere for sin tid og sælge et produkt slet ikke tiltaler mig. Så jeg har intet behov for at komme ud på det private arbejdsmarked igen lige foreløbig.

Anyway, jeg blev kontaktet under mit speciale af min gamle chef i styrelsen, der ville have mig til at søge en stilling hos dem. Det gjorde jeg og 2 timer efter samtalen fok jeg jobbet. Så der ledte mit studiejob direkte til mit første rigtige arbejde. :)

Og der er ingen tvivl om, at jeg stod klart bedre ved at have arbejdet med forskellige områder og i flere år, når jeg søgte. De fik jo en relativ erfaren medarbejder til den laveste løn. Det solgte jeg jo selvfølgelig også mig selv på. ;)
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 197
Likede indlæg: 1982

Indlægaf lillebjoern » 18. jun 2016, 12:58

Jeg har haft to meget relevante studiejobs, og jeg er lige nu inviteret til 2. jobsamtale på et job inden for min branche med en bachelorgrad i bagagen. Jeg tror det har haft meget at høre med mine studiejobs; det lagde ham, jeg havde første samtale med i hvert fald virkelig meget vægt på. Han spurgte meget ind til det, jeg lavede på de forskellige arbejdspladser, og der uddybede jeg så selv hvilke kompetencer jeg syntes, jobbene havde givet mig.

Og jeg syntes virkelig de har givet mig mange kompetencer. For mig var det meget vigtigt at se, hvordan ens viden og kompetencer fra uddannelsen kan bruges i virkeligheden, og jeg tror, det er sundt at se, hvordan en arbejdsplads inden for din egen branche / interesseområde fungerer i hverdagen. Man kan læse nok så meget på papir, men jeg har lært en masse, jeg ikke kunne læse mig til - hvordan man prioriterer hvad der er vigtigt, hvad er kutymen og normen inden for branchens givne rammer, osv.

Jeg fik egentlig begge mine jobs ved at søge på fx Jobindex. Så det kan sagtens lade sig gøre :)
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Job"