Hvor meget kan man blande sig i hinandens alkoholvaner?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5994

Re: Hvor meget kan man blande sig i hinandens alkoholvaner?

Indlægaf LadyFox » 18. jun 2016, 20:21

Sukisaki skrev:
LadyFox skrev:
Sukisaki skrev:
Sangius skrev:
Sukisaki skrev:
Sangius skrev:
Sukisaki skrev:Blander I alkoholiker og alkohol-problem sammen?
Hvis man er afhængig af alkohol er man alkoholiker.
Man kan godt have et alkohol-problem uden at være alkoholiker. Og hvis man ofte har svært ved - eller ikke kan - styre sin brandert, så har man altså et alkohol-problem!

Hvorvidt TS´s kæreste har et problem, skal jeg ikke kunne sige, men jeg synes at det er en reel bekymring.

Er ofte et par gange om året?

Og hvad hvis han gør det med vilje, simpelthen fordi det er sjovt?

Ikke hvis man er fuld et par gange om året - men hvis man er SÅ fuld, at man har huller i hukommelsen, ikke kan gå på sine ben, kaster op o.lign - så ja!

Hvis man drikker sig sanseløst beruset med vilje, flere gange om året - så i den grad JA!

Jeg er uenig :)

Det regnede jeg også med :)
Men hvordan vil du så definere et alkohol-problem?

Jeg vil mene at man har et alkoholproblem når ens alkoholforbrug i det øjeblik ens alkoholforbrug bliver en hindring i forhold til ens liv - f.eks. hvis man bliver ved med at drikke så meget at man ikke selv synes det er rart, at man ikke længere kan passe sit arbejde, at man drikker og bliver ubehagelig evt. voldelig osv. osv. osv. Altså, når ens alkoholforbrug begynder at have en negativ indflydelse på ens liv.

Jeg kender altså en god håndfuld alkoholikere som hverken bliver ubehagelige eller voldelige, som passer deres arbejde hver dag - de har da i den grad et alkohol-problem!
Og det har vel negativ indflydelse på ens liv, hvis de mennesker allertættest på en, mister respekten.

Hvis man ikke kan styre sit alkohol-indtag, har brug for alkohol for at slappe af eller have det sjovt - ja, så har man et problem! Betyder det at man bliver alkoholiker næste uge? Næh, ikke nødvendigvis. Men det betyder at man er på vej ned ad en farlig vej, og man måske skulle tage og tage et langt kig i spejlet og finde ud hvad fuck DET handler om.

Hvis man er alkoholiker er man vel afhængig, det er vel altid problematisk at være afhængig af noget, om det er øl, shopping, coke, sex eller gambling. Det er jo slet ikke det vi taler om.
Selvfølgelig er det da et problem hvis man ikke kan slappe af, eller have det sjovt uden at drikke alkohol - men der er da heller ikke noget der tyder på at TS's kæreste, eller andre her i tråden ikke kan have det sjovt uden at drikke - hvad jeg hører er nærmere at de OGSÅ kan have det sjovt med alkohol, men det betyder jo ikke de render rundt og har det virkelig nedern alle de mange dage de ikke drikker.

Jeg kan godt forstå at ikke alle er til det der med at drikke sig fuld, og at ikke alle knus'elsker fulde mennesker der slingre, taler højt og snøvler,. Men det er vel ens egen hovedpine, og ikke noget man burde trække ned overhovedet på velfungerende mennesker der helt reelt synes det kan være smadder sjovt at drikke sig lidt fuldere end snalret.
4
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2916

Indlægaf JoyNips » 18. jun 2016, 20:22

Hold nu op med at hænge i, om det omfangsmæssigt er et alkoholproblem eller ej. Ts har det tydeligvis ubehageligt med den måde, kæresten bliver på og det er sgu da dét, der er relevant for tråden, ikke enelleranden meta-diskussion om definitionen af alkoholproblem.
5
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1828

Indlægaf Sangius » 18. jun 2016, 20:23

Sukisaki skrev:
Sangius skrev:
Sukisaki skrev:
Sangius skrev:
Sukisaki skrev:
Sangius skrev:
Sukisaki skrev:Blander I alkoholiker og alkohol-problem sammen?
Hvis man er afhængig af alkohol er man alkoholiker.
Man kan godt have et alkohol-problem uden at være alkoholiker. Og hvis man ofte har svært ved - eller ikke kan - styre sin brandert, så har man altså et alkohol-problem!

Hvorvidt TS´s kæreste har et problem, skal jeg ikke kunne sige, men jeg synes at det er en reel bekymring.

Er ofte et par gange om året?

Og hvad hvis han gør det med vilje, simpelthen fordi det er sjovt?

Ikke hvis man er fuld et par gange om året - men hvis man er SÅ fuld, at man har huller i hukommelsen, ikke kan gå på sine ben, kaster op o.lign - så ja!

Hvis man drikker sig sanseløst beruset med vilje, flere gange om året - så i den grad JA!

Jeg er uenig :)

Det regnede jeg også med :)
Men hvordan vil du så definere et alkohol-problem?

Når det bliver et problem for en, vel sagtens. Så længe man fungerer, har det godt osv., så synes jeg det er mærkeligt at påtvinge folk et problem.

Hvis ens nærmeste begynder at finde ens adfærd problematisk, så kan det nok godt være at der er noget om det. Mennesker med misbrugs-problematikker er ofte længe om at indse at de har et problem.

Ville du automatisk godtage at du havde et alkoholproblem, hvis en i dit liv synes du havde det?

Det er da bare lidt vagt at konkludere, at hvis nogen har et problem med noget du gør, så er det et problem at du gør det. Den kan vel lige så vel være, at hvem end der har problemet ikke evner at give plads til forskelligheder?
3
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 18. jun 2016, 20:26

JoyNips skrev:Hold nu op med at hænge i, om det omfangsmæssigt er et alkoholproblem eller ej. Ts har det tydeligvis ubehageligt med den måde, kæresten bliver på og det er sgu da dét, der er relevant for tråden, ikke enelleranden meta-diskussion om definitionen af alkoholproblem.

Ja, det er lidt en hijacking af tråden. Men måske også en ganske udmærket debat for TS, det kunne jo være, at man kunne få nye øjne på sagen, når man læser om andre folk overhoved ville anse det som værende et problem.

Måske ville den bedste løsning være at TS tænkte mere over ikke at tage det så alvorligt, når manden endte på druktur, samt manden tænkte over før han tog af sted (og under) hvor vigtigt det er for ham, at drikke sig så hønefuld. Og så afstemme forventninger før han tager af sted. :)
2
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 18. jun 2016, 20:37

Sangius skrev:
Sukisaki skrev:

Jeg kender altså en god håndfuld alkoholikere som hverken bliver ubehagelige eller voldelige, som passer deres arbejde hver dag - de har da i den grad et alkohol-problem!
Og det har vel negativ indflydelse på ens liv, hvis de mennesker allertættest på en, mister respekten.

Hvis man ikke kan styre sit alkohol-indtag, har brug for alkohol for at slappe af eller have det sjovt - ja, så har man et problem! Betyder det at man bliver alkoholiker næste uge? Næh, ikke nødvendigvis. Men det betyder at man er på vej ned ad en farlig vej, og man måske skulle tage og tage et langt kig i spejlet og finde ud hvad fuck DET handler om.

Hvis man har brug for alkohol for at slappe af eller hvad det sjovt, ja, så har man da et problem. Begge ting burde være til at opnå uden. Men det står der nu undertiden ingenting om i startindlægget. Jeg går ud fra, at manden nok slapper af og har det sjovt mere end et par gange om året.

Så hvis min mand pludselig synes det er 'pinligt og barnligt' at jeg drikker mig i hegnet med en veninde, så går jeg fra ikke at have et alkoholproblem til at have et alkoholproblem?

Hvad hvis jeg fandt sammen med en der mistede respekten for mig efter 1 glas rødvin, har jeg så også et alkoholproblem?[/quote]

Nu er jeg gået over til at tale generelt - jeg har allerede skrevet at vi ikke kan vurdere hvorvidt TS´s kæreste har et alkohol-problem. Omend han ihvertfald har et forholds-problem.
Det var desuden ikke mig som definerede et alkohol-problem ved at det havde negativ indflydelse på ens liv - jeg pointerede bare at det havde det jo i det her tilfælde. Jeg holder fast ved min definition.

Hvis din mand pludselig ændrede mening om dit alkohol-indtag, så håber jeg da,at du i det mindste ville overveje om det var ham eller dig som havde ændret sig.
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 18. jun 2016, 20:44

Sukisaki - jeg lader den bare ligge her fra nu af. Men jeg kan forsikre dig om, at jeg, selvom jeg helt og aldeles med vilje kan finde på at drikke mig hønefuld, ikke har et alkoholproblem. Også selvom det ikke er noget, du selv kunne finde på at gøre. :)
0
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 18. jun 2016, 20:45

TS - jeg beklager hvis jeg fik afsporet debatten.
Jeg hopper i seng nu.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 214
Likede indlæg: 2253

Indlægaf Zombie » 18. jun 2016, 20:51

Jeg synes så, at det ER et problem, hvis man ikke kan kontrollere sine kropsfunktioner, ikke kan formulere en sætning m.v. Hvordan formår man at komme hjem? Det er i den tilstand folk dratter i havnene eller sover i et busskur om vinteren. At vi her i DK omtaler det som at drikke sig i hegnet, og at det ikke er unormalt, siger noget om vores kultur. Ikke om hvorvidt det er problematisk adfærd .
7
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 329
Likede indlæg: 3733

Indlægaf Novella » 18. jun 2016, 20:57

Angelina skrev:
Animi skrev:
Angelina skrev:Mere end en gang? En ting er at man EN GANG kan fejlbedømme, men så skal man edderhugme også have lært sin lektie, og lært at drikke med måde.

Så ville jeg aldrig nogensinde kunne drikke. Det er mega random hvornår jeg bliver fuld eller ej. Nogen gange kan jeg bunde shots efter shots, drikke vodka og ikke blive andet end lidt hyggefuld. Andre gange kan jeg drikke 3-4 øl, og pludselig være mega fuld. På trods af at jeg altid tager mine forholdsregler, sørger for at spise mad og drikke sodavand ind i mellem. Og jeg har spurgt mine veninder de gange jeg har været ekstremt fuld, om jeg virkelig drak meget, og de undrer sig tit, fordi nej det har jeg ikke.
Men altså, jeg vil gerne have lov til at gå i byen de 3-4 gange om året jeg gør det, uden at skulle have påduttet at jeg har et alkohol problem, hvis det er at jeg bliver ret fuld.

Hvis jeg ikke evnede at tage en drink, mærke hvordan den påvirkede mig, inden jeg tog næste osv - så ville jeg undlade at drikke helt. Hvis jeg vidste at jeg risikerede at blive så fuld at jeg skulle spørge mine veninder om hvor meget jeg havde drukket, så ville jeg godt nok passe uhyggeligt meget på hvad jeg indtog.

Så jo, man kan godt drikke, selvom man ikke kan drikke ret meget, og selvom det er forskelligt hvor meget man kan tåle. Det er blot det der med ikke at bare tage shot efter shot - uden lige at mærke efter.

Og jeg mener absolut man har et alkoholproblem hvis man efterfølgende skal spørge andre hvor meget man drak. Og jeg mener det er endnu et udslag i en forkvaklet alkoholkultur at man ikke synes det er et problem.

Jeg er helt og aldeles enig med Angelina - og TS. Gud fri mig vel, om jeg ville være i forhold med nogen, som lå og lallede rundt af druk. Det skal heller ikke ske et par gange eller bare en gang om året - der er en teenageadfærd, som jeg forventer, at voksne mænd har lagt bag sig. Ja, helt. Nej, aldrig mere. Jeg ville sandelig ikke bare blande mig, men stille et ultimatum, selvom vi nok slet ikke ville være blevet kærester.
11
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 214
Likede indlæg: 2253

Indlægaf Zombie » 18. jun 2016, 21:00

Og ønsker man at indgå i problematisk adfærd, er det helt og aldeles ens eget valg som voksen menneske, så længe man ikke bryder loven. Men folk dør i den tilstand, TS beskriver, hvert eneste år og som en, der ikke kan drikke meget pga medicin, og derfor ofte ender med ansvaret for de her mennesker der vælter rundt, så virker det lidt arrogant at mene, man ikke har et problem. Så dem, der kommer til skade, de er bare SÅ utjekkede eller hvad? Og deres ulykker har intet med alkohol at gøre?

Jeg har selv drukket mig i hegnet førhen. Det tror jeg, de fleste har. Det er da stadig problematisk, og jeg synes helt generelt vi her i DK har et skævvredet forhold til alkohol. Hvis folk så bare anerkendte, at det måske er lidt for meget af det gode "men det er mit liv, jeg vælger for mig selv" - fair nok. Men i alle andre sammenhæng ville sådan en opførsel, hvor man ikke kan snakke, vælter rundt og ikke kan styre sig, vække dyb bekymring og være, ja, problematisk. Så uanset hvad siger det enormt meget om vores kultur, at vi slet ikke engang evner en smule kritisk sans over for vores alkoholtendenser, selv når andre i samme tilstand faktisk mister livet.

Og jeg skal btw være helt i hegnet fredagen inden jeg fylder 30, jeg er sgu ikke frelst. :)
6
Brugeravatar
Novella

Indlægaf Novella » 18. jun 2016, 21:07

Vi har i den grad et skævvredet forhold til alkohol. Jeg har lige siddet til forældremøde (i en 6. klasse) og modtaget overbærende fnis og næsten klap på hovedet, fordi jeg mener og sagde, at alkohol ikke hører til i folkeskolen. Det gør det ikke. Børn skal ikke drikke. Jeg vil ikke lave alkoholaftaler for 7. klasse. De skal ikke drikke. Ikke til deres konfirmation eller til nytår eller sidste skoledag. Det er børn. Men kors, hvis man siger sådan - det er jo decideret latterligt. Ligesom det var for 13-15 år siden at have samme holdning til rygning.
9
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4137

Indlægaf decibell » 18. jun 2016, 21:32

Problemet med at spørge andre (på en debatside) er, at det virker så stærkt, når vi ytrer os i kor, så det kan virke overvældende for den, der reelt står med problemet. TS, du skal bare huske på, at folk kommer med deres holdning om et isoleret problem. Vi skal kun tage stilling til, om vi ville kunne holde det ene problem ud, og der er intet andet følelsesmæssigt til at trække i den modsatte retning og holde fast i kærligheden og alle de andre positive ting i forholdet, som der ellers er for dig.

Vi sidder ikke og skal sige farvel til et helt samliv, så for os er det forholdsvis nemt nok at ytre, at det ville vi ikke finde os i osv. Nogen har oplevet det og ved, at de ikke kunne holde til det. Men størstedelen ville nok have noget sværere ved at udvise konsekvens og stille ultimatummer, hvis de stod i det og ikke kun læste om det på en debatside. Jeg ved i hvert fald, at jeg har før stået i en situation, jeg ville have forsvoret, jeg nogensinde havnede i, men det skete alligevel, og så var det anderledes svært at komme ud af det, selv om min holdning til det ikke havde ændret sig. Den oplevelse fik mig til at få et andet perspektiv.

Jeg kunne godt sige noget om, hvorvidt jeg synes det er i orden at drikke så heftigt, som han gør, men uanset min holdning ændrer det bare ikke på, at det er dig, der skal/ikke skal leve med det. Så jeg kan i stedet sige, at hvis han vitterligt "kun" gør det et par gange om året, synes jeg, at du skal forsøge at se det i det store billede. Er det noget, der vejer så tungt, at du ikke kan leve med det? Hvis ikke, så overvej, hvad der er værst. At skændes om det i flere dage før/efter eller vælge dine kampe med omhu og fokusere på, at han er ædru og ok alle de andre 360+ dage om året? Som en anden skrev, så kan du bestemme, hvad du vil finde dig i, men du kan sjældent diktere andres adfærd. Hvis det betyder så meget for dig, at det ender som en dealbreaker, kan du melde det ud og stille ham et ultimatum om at stoppe, hvis han vil beholde dig - men faren ved ultimatummer er også, at så skal du være villig til at acceptere konsekvenserne af dit ultimatum.
17
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1214

Indlægaf godtnavn » 18. jun 2016, 21:39

Hvis min kæreste drak på den måde, ville han ikke være min kæreste mere, hvis han ville fortsætte. Ligesom han ikke ville være min kæreste, hvis han begyndte at tage stoffer et par gange om året.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 18. jun 2016, 23:15

Novella skrev:
Angelina skrev:
Animi skrev:
Angelina skrev:Mere end en gang? En ting er at man EN GANG kan fejlbedømme, men så skal man edderhugme også have lært sin lektie, og lært at drikke med måde.

Så ville jeg aldrig nogensinde kunne drikke. Det er mega random hvornår jeg bliver fuld eller ej. Nogen gange kan jeg bunde shots efter shots, drikke vodka og ikke blive andet end lidt hyggefuld. Andre gange kan jeg drikke 3-4 øl, og pludselig være mega fuld. På trods af at jeg altid tager mine forholdsregler, sørger for at spise mad og drikke sodavand ind i mellem. Og jeg har spurgt mine veninder de gange jeg har været ekstremt fuld, om jeg virkelig drak meget, og de undrer sig tit, fordi nej det har jeg ikke.
Men altså, jeg vil gerne have lov til at gå i byen de 3-4 gange om året jeg gør det, uden at skulle have påduttet at jeg har et alkohol problem, hvis det er at jeg bliver ret fuld.

Hvis jeg ikke evnede at tage en drink, mærke hvordan den påvirkede mig, inden jeg tog næste osv - så ville jeg undlade at drikke helt. Hvis jeg vidste at jeg risikerede at blive så fuld at jeg skulle spørge mine veninder om hvor meget jeg havde drukket, så ville jeg godt nok passe uhyggeligt meget på hvad jeg indtog.

Så jo, man kan godt drikke, selvom man ikke kan drikke ret meget, og selvom det er forskelligt hvor meget man kan tåle. Det er blot det der med ikke at bare tage shot efter shot - uden lige at mærke efter.

Og jeg mener absolut man har et alkoholproblem hvis man efterfølgende skal spørge andre hvor meget man drak. Og jeg mener det er endnu et udslag i en forkvaklet alkoholkultur at man ikke synes det er et problem.

Jeg er helt og aldeles enig med Angelina - og TS. Gud fri mig vel, om jeg ville være i forhold med nogen, som lå og lallede rundt af druk. Det skal heller ikke ske et par gange eller bare en gang om året - der er en teenageadfærd, som jeg forventer, at voksne mænd har lagt bag sig. Ja, helt. Nej, aldrig mere. Jeg ville sandelig ikke bare blande mig, men stille et ultimatum, selvom vi nok slet ikke ville være blevet kærester.

Jeg er også enig her. Min kæreste går ift mig og flere af vores venner ret tit i byen eller til fest (dog slet ikke hver weekend eller hver uge). Og han kommer oftest først hjem kl 3-4-5-6 stykker, og bruger vel 5-600 kr pr gang. Ham om det. Bare jeg ikke skal med særligt tit :lol:
Men han drikker sig aldrig så bankelam at det er uansvarligt. Han kan altid genkalde alting, han formår at måle blodsukre, tage insulin, købe og spise natmad (til blodsukkeret), sætte alarm til blodsukkermåling osv osv, og han husker stort set altid at vække mig eller sende en sms hvis jeg er på nattevagt, om at han er kommet godt hjem.
Og bevares, han er særdeles beruset, når han kommer hjem, og det kan da godt være, at skjorten ligger i gangen eller at han tror han er den største sexløve her til lands, når han vækker mig kl 04.30, men han har ALTID fuldstændig styr på the basics. Og det er vigtigt for mig.
Jeg vil ikke udtale mig om, hvorvidt folk har et alkoholproblem. Men jeg skulle ikke være i et forhold med en, der lallede rundt af druk, fik blackouts, ørlede osv, når de var over 20.
Jeg får sgu rigeligt af at tage mig af andres sygdom og dårligdom, når jeg er på job, og når mine nære er reelt syge.

Jeg serverer til gengæld gerne mad, der er dejligt ved tømmermænd, kold pepsi max og lidt fornuftige vitaminer i form af grønt osv dagen efter. Og jeg er skideligeglad om han bruger hele dagen på at spille xbox, for han lægger altid sine "vilde" byture i weekender uden planer, og vi har ikke børn, og kan fint hygge sammen på sofaen.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Novella

Indlægaf Novella » 18. jun 2016, 23:17

Jaja. Jeg har jo ikke sagt, at man slet ikke kan drikke alkohol i et forhold med mig. Det gør jeg sandelig også selv, og det agter jeg at blive ved med.
1

Tilbage til "Forhold og sex"