Hvor meget kan man blande sig i hinandens alkoholvaner?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Re: Hvor meget kan man blande sig i hinandens alkoholvaner?

Indlægaf Tobywan » 19. jun 2016, 10:49

Jeg synes også det er en noget anden historie end dit første indlæg. Hvis han skifter karakter på en negativ facon og bliver aggressiv, så er det selvfølgelig i orden at tage en snak omkring forventninger til de byture, samt hvad sådan en opførsel gør og signalerer.

Du kan tale nok så meget om forgiftning. Jeg mener stadig ikke den del er et problem isoleret set, når det ikke er noget der sker oftere.
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 188
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4152

Indlægaf decibell » 19. jun 2016, 10:56

Men uanset emnet og om du kan "tillade dig at blande dig" i hans måde at drikke på, ændrer det bare ikke på, at du ikke kan diktere ham noget. Du kan fortælle ham, hvad DU vil gøre, hvis han ikke stopper, men så skal du også være villig til at efterleve det, for ellers er det en helt logisk følge, hvis han ikke ændrer noget. Uden konsekvens er der oftest ingen grund til at agere, hvis man ikke ønsker det. Hvorfor skulle han? Der sker jo intet ved at blive ved andet end skænderierne, som I plejer at komme videre fra alligevel - indtil en dag I ikke gør. Men så er det alligevel for sent.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 19. jun 2016, 11:24

OberstNasig skrev:Med til historien hører selvfølgelig at han skifter enormt meget karakter, når han bliver så fuld. Til hverdag er han en rolig, hensynsfuld og nærmest lidt stille mand til tider. Når han får så meget indenfor vesten, bliver han sommetider ubehagelig og urimelig overfor mig. Han får sagt nogle urimelige ting. Min veninde har også bemærket hans skift og var ret overrasket over det. Og så har han helt sikkert en latent aggressivitet, der kommer frem til overfladen. Han slås ikke, men han kan sagtens fare op og tage fat i folk, hvis nogen provokerer ham. Der ville jeg ønske at han bare kunne forlade stedet. Derfor er jeg også bekymret for hans indtag, for jeg har ikke lyst til at besøge ham på hospitalet.

Jeg så altså ikke det der som en selvfølgelighed, jeg ser det generelt ikke som en selvfølgelighed at folk ændrer karakter, fordi de bliver fulde, og jeg antog, der slet ikke var tale om den slags, fordi jeg tænkte, det såfremt det var en del af dilemmaet, var alt for væsentligt til ikke at blive nævnt. I min verden, vender det alt på hovedet og det ville i allerhøjeste grad overskride mine grænser. Svajende, snøvlende adfærd er forventeligt fra mennesker der er fulde, men det er urimelig, ubehagelig og opfarende opførsel altså ikke, og jeg ville under ingen omstændigheder stå model til den slags, hverken fra en kæreste eller nogen andre, og det ville i øvrigt være fuldstændigt uagtet om de var påvirkede eller ej. Jeg ville også være aldeles ligeglad med, om jeg 'holdt mig på egen banehalvdel' eller hvordan jeg i øvrigt formulerede mig, det ville rage mig en høstblomst om manden, eller nogen andre, opfattede min påtale af misæren som en trussel, et ultimatum eller en direkte ordre, vedkommende ville få klokkeklart at vide, at jeg var den der var skredet, hvis ikke der faldt en oprigtig beklagelse og en forsikring om at det aldrig vil ske igen, og skulle det ske igen, ville jeg ikke engang ofre energi på at forklare, hvorfor jeg pakkede mine ting. Hvordan manden ville undgå det, måtte han derudover selv rode med.

Det er da aldrig ok, at være opfarende, urimelig og ubehagelig overfor andre? Givetvis kan der i visse tilfælde sikkert være tale om formildende omstændigheder der forklarer og muligvis også undskylder, eksempelvis hvis man lige har fået konstateret lungekræft eller der er ild i ens hus, men at man er fuld er da på ingen måde en acceptabel undskyldning. I min verden, altså.
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9675

Indlægaf kidkomb » 19. jun 2016, 11:39

Men så er det en helt anden sag end startoplægget lægger op til!
Så er det ikke alkoholen, der er problemet. Det er hans opførsel under indflydelse af alkohol.
Det synes jeg ikke er det samme overhovedet.
Symptombehandling er næsten aldrig det smarteste.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
OberstNasig
Kort karma: 43
Likede indlæg: 396

Indlægaf OberstNasig » 19. jun 2016, 11:45

Jeg beklager, hvis der er nogen, som synes at jeg har udeladt væsentlige detaljer. Det har jeg også, men ikke med vilje, så jeg beklager at de er tilføjet herefter. I mit startindlæg var jeg interesseret i at vide, om man kunne blande sig i sin kærestes alkoholvaner og ikke andet, men da tråden har udviklet sig, som den har, har jeg tilføjet det sidste.

Men det er et miskmask af ting. Dels hans til tider uforudsigelige adfærd, men ligeså meget den synlige påvirkning der er ved alkohol og dét, at vi har så forskellig en tilgang til alkohol. Jeg føler mig markant mere moden end ham på det område. Jeg synes at han drikker som om, at han er 16 år og han er altså snart 30. Jeg kender ingen, der drikker sig så fulde, så det smitter sikkert også af på min opfattelse af, hvad der er almindeligt og ikke almindeligt.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1832

Indlægaf Sangius » 19. jun 2016, 14:26

Hvis min mand blev ubehagelig overfor mig når han var fuld, så ville jeg slet ikke acceptere at han var fuld i nærheden af mig. Jeg ville også være enormt ked af, at han overhoved selv ville acceptere det. Hvis jeg selv blev ubehagelig overfor ham når jeg var fuld, så ville jeg virkelig gøre alt for at undgå at være i nærheden af ham, når jeg drak. Det ville jeg da ikke kunne leve med dagen efter, når jeg blev ædru.

Hvad siger han egentlig til, hvis du fortæller ham, at du oprigtig bliver ked af den måde, han er på overfor dig? Det er da lidt alarmerende hvis han blot er ligeglad med dette, synes jeg.
2
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3932

Indlægaf Angelina » 19. jun 2016, 15:42

Pjeps skrev:Jeg synes det er orden at du siger din mening om det, så han ved hvordan du har det med det. Men så længe det kun sker nogle få gange om året er det nok lige overdrevet nok at beskrive det som et alkoholproblem.

Og så må man jo gøre op med sig selv om det er et så stort issue at man ikke kan leve med det.

Jeg må erkende jeg slet ikke forstår det der - han bliver personforandret, aggressiv og ubehagelig, men det er ikke et problem, fordi det kun sker få gange om året?

Har man heller ikke et problem med sit temperament hvis man kun klapper sin kæreste en på hovedet et par gange om året? Eller kun sviner hende til i ny og næ?

Jeg synes at det at drikke til man bliver personforandret, aggressiv og ubehagelig er et problem med alkohol, uanset om det så kun sker hver 10. år.
4
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5742

Indlægaf Animi » 19. jun 2016, 15:53

Angelina skrev:
Pjeps skrev:Jeg synes det er orden at du siger din mening om det, så han ved hvordan du har det med det. Men så længe det kun sker nogle få gange om året er det nok lige overdrevet nok at beskrive det som et alkoholproblem.

Og så må man jo gøre op med sig selv om det er et så stort issue at man ikke kan leve med det.

Jeg må erkende jeg slet ikke forstår det der - han bliver personforandret, aggressiv og ubehagelig, men det er ikke et problem, fordi det kun sker få gange om året?

Har man heller ikke et problem med sit temperament hvis man kun klapper sin kæreste en på hovedet et par gange om året? Eller kun sviner hende til i ny og næ?

Jeg synes at det at drikke til man bliver personforandret, aggressiv og ubehagelig er et problem med alkohol, uanset om det så kun sker hver 10. år.

Men nu skrev Pjeps jo også sit indlæg et godt stykke tid før vi fik at vide at TS kærester bliver personforandret, aggressiv og ubehagelig når han er fuld. Før fik vi jo kun at vide at han svajede, har svært ved at formulerer en sætning og en enkelt gang kastede op.

Det er jo klart at når der pludselig kommer sådanne nye informationer på bordet, at så bliver historien en helt anden. Jeg synes bestemt ikke at det er okay at være ubehagelig, aggressiv osv uanset om man er fuld eller ej. Og bliver man sådan konsekvent når man drikker, så ja, så bør man nok overveje at styre sit alkoholindtag.
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3932

Indlægaf Angelina » 19. jun 2016, 16:04

Animi skrev:
Angelina skrev:

Men nu skrev Pjeps jo også sit indlæg et godt stykke tid før vi fik at vide at TS kærester bliver personforandret, aggressiv og ubehagelig når han er fuld. Før fik vi jo kun at vide at han svajede, har svært ved at formulerer en sætning og en enkelt gang kastede op.

Det er jo klart at når der pludselig kommer sådanne nye informationer på bordet, at så bliver historien en helt anden. Jeg synes bestemt ikke at det er okay at være ubehagelig, aggressiv osv uanset om man er fuld eller ej. Og bliver man sådan konsekvent når man drikker, så ja, så bør man nok overveje at styre sit alkoholindtag.

Sorry, det er mig der er helt weekendgroggy - jeg troede jeg havde svaret på et nyere indlæg... (efter den information var kommet på bordet) ... *skalvisttidligtisengidag*
5
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5742

Indlægaf Animi » 19. jun 2016, 16:05

Angelina skrev:
Animi skrev:
Angelina skrev:

Sorry, det er mig der er helt weekendgroggy - jeg troede jeg havde svaret på et nyere indlæg... (efter den information var kommet på bordet) ... *skalvisttidligtisengidag*

Årh okay, det giver mere mening :D Kender det alt for godt selv :kys:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1143

Indlægaf zembra1986 » 19. jun 2016, 17:48

Pinkie The Doll skrev:når det ik er mere end en gang om året så tænker jeg bland dig uden om.

Seriøst??!! :forvirret2:

Fandme om jeg ville blande mig uden om hvis jeg var i forhold med den mand! Han ville få at vide at det skulle stoppe omgående ellers så var jeg den der var skredet, ikke om jeg ville finde mig i den slags ansvarsløse teenageopførsel fra en mand på 30 år :tie:
1
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1143

Indlægaf zembra1986 » 19. jun 2016, 20:10

Pinkie The Doll skrev:
zembra1986 skrev:
Pinkie The Doll skrev:når det ik er mere end en gang om året så tænker jeg bland dig uden om.

Seriøst??!! :forvirret2:

Fandme om jeg ville blande mig uden om hvis jeg var i forhold med den mand! Han ville få at vide at det skulle stoppe omgående ellers så var jeg den der var skredet, ikke om jeg ville finde mig i den slags ansvarsløse teenageopførsel fra en mand på 30 år :tie:

Ja helt seriøst.
Hun skriver det er en gang om året.
Det kan jeg sgu godt leve med.

Ok, jamen det er dit liv, så fair nok

Jeg ville personligt ikke kunne leve med en der ikke tog konsekvenserne af sit drikkeri alvorligt, uanset hvor sjældent det så skete.
Senest rettet af zembra1986 19. jun 2016, 20:14, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 214
Likede indlæg: 2266

Indlægaf Zombie » 19. jun 2016, 21:41

Jeg har generelt ikke ubehagelige mennesker i mit liv, så for mig var det enten "styr din brandert" eller "skrid". Jeg har lidt for meget selvrespekt til at stå model til den opførsel.
1
OberstNasig
Kort karma: 43
Likede indlæg: 396

Indlægaf OberstNasig » 19. jun 2016, 22:27

Først vil jeg starte med at sige at jeg føler mig provokeret af at nogen måtte have den opfattelse, at jeg ingen selvespekt har. Det er let at sige, når man sidder på den anden side af skærmen. Det har sikkert heller ikke været direkte møntet på mig, men jeg opfatter det alligevel sådan. Det alkohol-issue vi har startede for 1 år siden og vi har været sammen i 5. Derfor mener jeg ikke at det er så let at trække stikket uden videre. Ihvertfald ikke for mig.

Men vi har talt om at vi skal have talt om det. Idag er jeg nemlig temmelig beruset, så jeg er ikke i stand til at have en saglig snak om emnet. Og så har vi fået diskuteret nogle andre aspekter af dilemmaet og tydeligvis er den form for uhæmmet druk en norm i hans omgangskreds. Det undskylder ingenting, men det giver mig ihvertfald en delvis indsigt i årsagen til hans drukture.
5
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 331
Likede indlæg: 3746

Indlægaf Novella » 19. jun 2016, 23:47

Jeg håber ikke, at du fik opfattelsen af, at jeg betvivler din selvrespekt. Det er rigtig fint, at I har haft en indledende snak, og selvfølgelig oplysende, at der er tale om en norm i hans omgangskreds. Personligt finder jeg det så slet ikke en acceptabel norm (for nogen og i særdeleshed) for voksne mænd, og ja - jeg ville i den grad forvandle mig til den sure kost, hvis han antydede, at den adfærd også fremover ville blive en del af hans liv. Gu ville jeg ej blande mig udenom. Hvis det virkelig blev opfattet som et indgreb i hans personlige frihed, ville jeg overveje forholdet.

Disclaimer: det betyder ikke, at jeg siger, at du bare skal skride, OMG, nu, lissom!!1 Jeg ville derimod selv overveje det. Man kan ikke forlange, at andre mennesker bare accepterer den norm og bliver påtvunget den adfærd. Så kan man dyrke den alene.
4

Tilbage til "Forhold og sex"