Kan jeg få SU, eller er det inegrationsydelse?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3431

Kan jeg få SU, eller er det inegrationsydelse?

Indlægaf FruDulle » 19. jun 2016, 11:34

Det er gået op for mig at jeg måske ikke har ret til SU på det studie jeg har søgt ind på med start i september. Pga de ny regler.

Jeg læste en artikel og der står så:
"Dermed overholder hun med en måned og 25 dage ikke regeringens regler om, at man i løbet af de sidste otte år skal have opholdt sig i Danmark i syv år for at kunne modtage kontanthjælp og uddannelsesstøtte i stedet for integrationsydelse. Og derfor skal hun nu ifølge reglerne og Bornholms Regionskommune fra 1. juli have integrationsydelse i stedet for kontanthjælp."

Jeg har ikke boet i Dk siden 2010 og kom hertil i dec 2015.

Er det SU kontoret jeg skal have fat i eller borgerservice? Kan man overhovedet få IY hvis man et gift og har en "formue"- ligesom man ikke kan kontanthjælp tænker jeg. Eller er vi ude i at jeg skal droppe studie og finde et...altså sådan noget...i ved...arbejde :8:
0
Whatever
Olaf
Kort karma: 3
Likede indlæg: 82

Re: Kan jeg få SU, eller er det inegrationsydelse?

Indlægaf Olaf » 19. jun 2016, 11:50

Jeg ville tage fat i SU kontoret. Jeg tjekkede lige med SU og kan ikke se at der står andet end at du skal være dk statsborger (hvilket jeg går ud fra du er) så tænker ikke at det bliver et problem. Jeg overvejer om der i artiklen i stedet skulle have stået uddannelseshjælp som er det man får i stedet for kontanthjælp hvis man er under 30 år og ikke er det samme som SU.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1157
Likede indlæg: 6807

Indlægaf Wizzze » 19. jun 2016, 11:50

FruDulle skrev:Det er gået op for mig at jeg måske ikke har ret til SU på det studie jeg har søgt ind på med start i september. Pga de ny regler.

"Dermed overholder hun med en måned og 25 dage ikke regeringens regler om, at man i løbet af de sidste otte år skal have opholdt sig i Danmark i syv år for at kunne modtage kontanthjælp og uddannelsesstøtte i stedet for integrationsydelse. Og derfor skal hun nu ifølge reglerne og Bornholms Regionskommune fra 1. juli have integrationsydelse i stedet for kontanthjælp."

Er det SU kontoret jeg skal have fat i eller borgerservice? Kan man overhovedet få IY hvis man et gift og har en "formue"- ligesom man ikke kan kontanthjælp tænker jeg. Eller er vi ude i at jeg skal droppe studie og finde et...altså sådan noget...i ved...arbejde :8:

Integrationsydelse træder i stedet for kontanthjælp, og er i øvrigt højere end SU, så når du bliver studerende, regner jeg stærkt med at du får SU efter de samme regler som alle andre. IY er kun hvis du ikke studerer, ikke arbejder, ikke er på dagpenge, og så ikke har været i landet de sidste 7 ud af 8år. Så det er et helt andet system i forhold til SU og det at læse.
Og nej, du får i øvrigt ikke en krone i kontanthjælp/IY før du skiller dig af med ham polo/pruhest fyren ;) Indtil da har han bare at hoste op, og betale for livets fornødENheder :-D
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 19. jun 2016, 11:55

Hestemanden bliver ikke udskiftet, han er for god en kilde (!!)

Jeg tænkte egentlig bare at uddannelsesstøtte = SU.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 19. jun 2016, 11:56

Olaf skrev:Jeg ville tage fat i SU kontoret. Jeg tjekkede lige med SU og kan ikke se at der står andet end at du skal være dk statsborger (hvilket jeg går ud fra du er) så tænker ikke at det bliver et problem. Jeg overvejer om der i artiklen i stedet skulle have stået uddannelseshjælp som er det man får i stedet for kontanthjælp hvis man er under 30 år og ikke er det samme som SU.

Jeg ringer til dem i morgen tænker jeg. Gik lige i panik for det vil gøre alt ret problematisk hvis ikke at det kan lade sig gøre
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 19. jun 2016, 11:58

Wizzze skrev:
FruDulle skrev:Det er gået op for mig at jeg måske ikke har ret til SU på det studie jeg har søgt ind på med start i september. Pga de ny regler.

Integrationsydelse træder i stedet for kontanthjælp, og er i øvrigt højere end SU, så når du bliver studerende, regner jeg stærkt med at du får SU efter de samme regler som alle andre. IY er kun hvis du ikke studerer, ikke arbejder, ikke er på dagpenge, og så ikke har været i landet de sidste 7 ud af 8år. Så det er et helt andet system i forhold til SU og det at læse.
Og nej, du får i øvrigt ikke en krone i kontanthjælp/IY før du skiller dig af med ham polo/pruhest fyren ;) Indtil da har han bare at hoste op, og betale for livets fornødENheder :-D

Jeg skal nu heller ikke have hverken det ene eller andet nu, men da meget gerne SU når jeg når så langt. Tænkte at uddannelsesstøtte er lig SU
0
Whatever
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1157
Likede indlæg: 6807

Indlægaf Wizzze » 19. jun 2016, 11:59

FruDulle skrev:Hestemanden bliver ikke udskiftet, han er for god en kilde (!!)

Hvis du ikke har brugt alle dine klip tidligere i livet, så vil jeg også mene at det hedder SU, men det er 100år siden jeg rigtig havde styr på reglerne, og de er sikkert ændret masser af gange siden. Så det smarteste er nok at kontakte uddannelsesstedet alternativt SU styrelsen.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 19. jun 2016, 11:59

Ennovy skrev:Som jeg læser det er uddannelsesstøtten den ydelse man får som uddannelsesparat på kontanthjælp, og ikke SU. Men SU.dk burde have svaret. Der kan man finde det meste - nogle gange er det lettere at Google sig til den rigtige side under su

Aha. Godt at vide. Det vidste jeg ikke. Der sker pænt meget på kort tid ift regler må man sige.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 19. jun 2016, 12:00

Wizzze skrev:

Hvis du ikke har brugt alle dine klip tidligere i livet, så vil jeg også mene at det hedder SU, men det er 100år siden jeg rigtig havde styr på reglerne, og de er sikkert ændret masser af gange siden. Så det smarteste er nok at kontakte uddannelsesstedet alternativt SU styrelsen.

Nej slet ikke. Kun på HH.
0
Whatever
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 20. jun 2016, 17:56

FruDulle skrev:
Wizzze skrev:

Så har du alle klip tilbage, for ungdomsuddannelser tæller ikke med i det system. Så så længe, du er dansk statsborger, uddannelsen er SU-berettiget, og du ikke tjener for meget ved siden af, burde du sagtens kunne få SU.
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 20. jun 2016, 18:29

Oddinary skrev:
FruDulle skrev:
Wizzze skrev:

Så har du alle klip tilbage, for ungdomsuddannelser tæller ikke med i det system. Så så længe, du er dansk statsborger, uddannelsen er SU-berettiget, og du ikke tjener for meget ved siden af, burde du sagtens kunne få SU.

Den del var/er jeg egentlig med på. Det var mere fordi at der står i den artikel at man ikke har ret til uddannelsesstøtte. Og det tænker jeg som værende SU. Men det er det åbenbart ikke skriver en anden. Så det var at hvis jeg ikke havde ret til det ene eller andet, så var det ret så problematisk
0
Whatever

Tilbage til "Livets forhold"