Hvorfor skal de svage altid være syndebuk?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Hvorfor skal de svage altid være syndebuk?

Indlægaf gnostic » 19. jun 2016, 16:14

Hvordan kan det være, at siden tidernes morgen, og gennem hele menneskehedens historie, er de svage blevet gjort til syndebuk?

Idag taler folk jo om mennesker som er havnet på offentlig forsørgelse som en flok snyltere, samfundsnassere, sygdomsspekulanter/simulanter og andre grove injuriende beskyldninger, som skal retfærdiggøre barske reformer på området.

Vi har udlændingedebatten, hvor udlændinge gerne vil have ret til ferie sammen med deres børn, hvilket af både S og V bliver kaldt for, jeg citerer: Krævementalitet!

I tidligere tider, f.eks. i Vikingetiden, blev "krigsrædde" og "svæklinge" druknet som straf for at unddrage sig militærtjeneste.

De gamle grækere efterlod babyer med "defekter" ude i vildmarken, til at blive spist af ulve og andre dyr. Dette gjalt ikke kun kriger-bystaten Sparta, men så sandelig også de andre græske byer, inkl. det demokratiske Athen.

Romerriget smed rask væk de svage ned i aranaen indelukket i bure og overhældt med giftige slanger og edderkopper, og hvis de var "nådige" mod dem, kunne de nøjes med at blive spist af en løve.

Ja, jeg ved godt at nutidens måder at behandle de svage på er langt mere skånsom end i gamle dage, men HVORFOR, _HVORFOR_ er det at man altid skal være efter de svage?

Jeg ved godt det er nemmest at være efter de svage. De kan jo ikke gøre ret meget modstand, pga. deres svagheder.

Men hvorfor er det, at man skal være efter nogen, i det hele taget?
Senest rettet af gnostic 19. jun 2016, 18:32, rettet i alt 1 gang.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2941

Re: Hvorfor skal de svage altid være syndbuk?

Indlægaf JoyNips » 19. jun 2016, 16:17

...den her tråd ender du med garanti med at slette.
7
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. jun 2016, 16:49

gnostic skrev:Hvordan kan det være, at siden tidernes morgen, og gennem hele menneskehedens historie, er de svage blevet gjort til syndebuk?

Idag taler folk jo om mennesker som er havnet på offentlig forsørgelse som en flok snyltere, samfundsnassere, sygdomsspekulanter/simulanter og andre grove injuriende beskyldninger, som skal retfærdiggøre barske reformer på området.

Vi har udlændingedebatten, hvor udlændinge gerne vil have ret til ferie sammen med deres børn, hvilket af både S og V bliver kaldt for, jeg citerer: Krævementalitet!

I tidligere tider, f.eks. i Vikingetiden, blev "krigsrædde" og "svæklinge" druknet som straf for at unddrage sig militærtjeneste.

De gamle grækere efterlod babyer med "defekter" ude i vildmarken, til at blive spist af ulve og andre dyr. Dette gjalt ikke kun kriger-bystaten Sparta, men så sandelig også de andre græske byer, inkl. det demokratiske Athen.

Romerriget smed rask væk de svage ned i aranaen indelukket i bure og overhældt med giftige slanger og edderkopper, og hvis de var "nådige" mod dem, kunne de nøjes med at blive spist af en løve.

Ja, jeg ved godt at nutidens måder at behandle de svage på er langt mere skånsom end i gamle dage, men HVORFOR, _HVORFOR_ er det at man altid skal være efter de svage?

Jeg ved godt det er nemmest at være efter de svage. De kan jo ikke gøre ret meget modstand, pga. deres svagheder.

Fordi der er mere fremtid i at avle på stærke gener end svage. Sådan fungerer det generelt i naturen.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. jun 2016, 16:55

Advocatus-Diaboli skrev:
gnostic skrev:Hvordan kan det være, at siden tidernes morgen, og gennem hele menneskehedens historie, er de svage blevet gjort til syndebuk?

Fordi der er mere fremtid i at avle på stærke gener end svage. Sådan fungerer det generelt i naturen.

Det kan godt være at det er det økonomisk mest fordelagtige. Spørgsmålet er, om det vil være et ønskværdigt samfund at leve i, dvs. et samfund hvor svage er sorteret fra, og hvor resten skal arbejde hårdt, nærmest til de dør, og hvor der ikke er plads til andre forskelligheder, end hvad der er gavnligt for artens overlevelse.

Det vil blive et endnu mere råt og brutalt samfund end det allerede er i forvejen. At folk virkelig vil ønske sig at leve sådan, er uden for min fatteevne.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. jun 2016, 16:56

Hvad er livet værd, hvis ikke det har kvalitet?
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. jun 2016, 17:39

gnostic skrev:
Det kan godt være at det er det økonomisk mest fordelagtige. Spørgsmålet er, om det vil være et ønskværdigt samfund at leve i, dvs. et samfund hvor svage er sorteret fra, og hvor resten skal arbejde hårdt, nærmest til de dør, og hvor der ikke er plads til andre forskelligheder, end hvad der er gavnligt for artens overlevelse.

Det vil blive et endnu mere råt og brutalt samfund end det allerede er i forvejen. At folk virkelig vil ønske sig at leve sådan, er uden for min fatteevne.

Hvorfor skulle det være ønskværdigt at have svage i samfundet?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3945

Indlægaf Angelina » 19. jun 2016, 17:40

Hvordan synes du det går med ikke at oprette tråde der gør dig ked af det, frustreret, misforstået osv?
6
~indsæt smart signatur her~
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. jun 2016, 18:03

Advocatus-Diaboli skrev:
gnostic skrev:

Hvorfor skulle det være ønskværdigt at have svage i samfundet?

Fordi de højst sansynligt kan bidrage med andet her i livet som også er efterspurgt, end at hjælpe med at skaffe føde/arbejde.

Hvis livet kun handler om at arbejde for at spise for at arbejde, og man ikke har livskvalitet, hvad er verden så til for? Hvorfor leve, i det hele taget?

Man kan jo være et godt og venligt menneske eller besidde evner inden for andre områder som andre kan nyde godt af, selvom man ikke er i stand til at skaffe føde til flokken/arbejde.

Du kan tilgengæld sige, at det vil være ønskværdigt, at samfundet på den måde mister sin "klods om benet", medmindre du en dag selv mister alt og har behov for hjælp fra dine medmennesker.

Jeg mener at samfundet bliver det rene helvede, hvis vi alle skal måles og vejes på hvor meget vi hver især kan bidrage i kroner og øre. Penge er meget, men penge er nu engang kun papirsedler eller tal på en computerskærm. Du kan ikke købe en ven. Du kan ikke købe en god og kærlig familie. Ligesom du ikke kan købe ægte velment venlighed og godhed.

Det er netop disse kvaliteter som gør os til mennesker og ikke robotter, og som er årsagen til at man ikke bare lader et menneske i stikken, hvor man tilgengæld sagtens kan smide en robot ud med affaldet.

Hvis disse ting ikke betyder noget for dig, så fred være med det, men jeg håber virkelig at sådanne typer er i undertal.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5758

Indlægaf Animi » 19. jun 2016, 18:07

Gnostic, er det ikke denne her slags tråde der gør at du får det dårligt?
6
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Indlægaf Rakel » 19. jun 2016, 18:09

Måske du er overfokuseret på dette tema og vælger at se dét, der passer i dit verdensbillede?

Der er mange mennesker med udfordringer, der lever udemærkede liv med forskellige muligheder for hjælp fra samfundet og medmennesker.

Måske du skulle overveje at ændre dit verdensbillede fra sort/hvidt til lidt flere nuancer. Ingen tager dig seriøst før det og du placerer dig nøjagtigt der, hvor du plejer i debatkontext.
3
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. jun 2016, 18:13

Hvorfor har man ikke ret til livet, uanset om man kan bidrage til samfundet eller ej?

"Hvorfor skulle man have ret til det?" vil du sikker spørge....

Men så kan jeg vende den om og sige, at rettigheder er en menneskeskabt konstruktion, der findes ikke noget som "naturlige rettigheder" andet end dem vi selv skaber og vedtager, og du har i givetfald ikke ret til at beholde din jord, din ejendom, dine penge eller noget somhelst andet.

Hvis man kan kræve at der skal være rettighed til at man kan blive beskyttet som bidragsyder, må den logiske konsekvens også være, at man kan kræve det modsatte, nemlig penge fra skatter og bidragsyderne.

Det er sat på spidsen, men den går begge veje.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3334

Indlægaf Hunkat » 19. jun 2016, 18:15

gnostic skrev:Hvorfor har man ikke ret til livet, uanset om man kan bidrage til samfundet eller ej?

Stop nu dig selv.

Det er der ingen der har sagt eller vil sige. Seriøst. Stop.
5
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. jun 2016, 18:16

Rakel skrev:Måske du er overfokuseret på dette tema og vælger at se dét, der passer i dit verdensbillede?

Advocatus-diaboli bekræfter mine antagelser som jeg opstiller i trådstarts-oplægget.

Rakel skrev:Der er mange mennesker med udfordringer, der lever udemærkede liv med forskellige muligheder for hjælp fra samfundet og medmennesker.

Men det er netop disse forskellige muligheder for hjælp fra samfundet og medmennesker, som er under konstant og evig beskydning til alle tider og i alverdens steder.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. jun 2016, 18:16

Hunkat skrev:
gnostic skrev:Hvorfor har man ikke ret til livet, uanset om man kan bidrage til samfundet eller ej?

Stop nu dig selv.

Det er der ingen der har sagt eller vil sige. Seriøst. Stop.

Nej, det er der ikke nogen endnu i denne tråd som har sagt/skrevet, men jeg kommer bare folk i forkøbet.
0
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Indlægaf Rakel » 19. jun 2016, 18:17

Vælger du bevidst at overse, hvor mange mennesker, der dagligt får hjælp af samfundet. På dig lyder det til, at Danmark bruger 0,- på medborgere med udfordringer og alle (alle!) danske statsborgere er imod en gruppe af mennesker. Det er jo ikke virkeligheden, er det?
2

Tilbage til "Livets forhold"