Tvær teen - på 5 år!!

Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Tvær teen - på 5 år!!

Indlægaf Lathyrus » 20. jun 2016, 08:27

Ja, det er ikk en tastefejl. Min søn er kun 5 år, men opfører sig som en tvær teenager det meste af tiden og det dræner mig totalt for energi.

Hver gang han bliver bedt om at hjælpe med noget, feks dække bord, så stiller han en sur mine op og siger "Hvorfor skal jeg gøre alting?" Eller "Helt alene, aaaaajjj det giiiiiider jeg altså ikk!" Ingen havde i øvrigt sagt at det var alene :rulle:

Ligegyldigt hvad vi serverer til aftensmad, så brokker han sig, det er ikk noget han kan lide "Jeg haaaader det der" eller der er ikke kød nok "Aaaajj, er der kun 1 stk kylling til hver?" Osv osv. Intet bekommer Herren vel selvom han faktisk ikke er kræsen og spiser stort set hvad der serveres når det kommer til stykket.

Han kan feks også være sur over at det (i hans hoved) er længe siden han har besøgt mormor, men hvis vi så arrangerer et besøg, så er han sur over at skulle afsted.

Jeg er simpelthen ved at blive vanvittig over at intet - absolut intet er godt nok!!! :sur:

Han opfører sig som en møgforkælet unge der er vant til at få sin vilje i alting. Men det er han ikke, vant til at få sin vilje altså.... Han er opdraget med grænser og pligter svarende til alder og vi har altid forsøgt at lære ham at man ikke bare kan få og få og få, feks ved at han selv har skullet betale en del af sin trampolin med sine fødselsdags og julegave penge. Men det er som om alle vores gode intentioner om at lære ham ansvarlighed, taknemmelighed og høflighed er prellet totalt af.

Er der andre derude med en 5 årig teenager som kan genkende noget? Og hvad stiller I op med det - messer "Det er en fase" 100 gange dagligt?
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Re: Tvær teen - på 5 år!!

Indlægaf Angelina » 20. jun 2016, 08:40

Er der konsekvenser for hans opførsel? Altså sker der noget når man skaber sig / ikke gider lave tingene / brokker sig over alting hele tiden?

Jeg ved godt det med konsekvenser og skæld ud er et ekstremt fy-ord for mange i disse tider, men jeg synes nu stadig det har været noget jeg i de tyve år som mor har haft ekstremt gavn af, som i øvrigt har givet nogle søde, velopdragne unger... længe inden de blev teenagere.
5
~indsæt smart signatur her~
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 20. jun 2016, 08:47

Det går over. Det er en fase, som så meget andet. Sæt grænser, vær enige som forældre og hold fast i det og ignorer resten.

Skal han snart i skole? Mine har haft godt af nye udfordringer i den alder og få ændret deres fokus.
0
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 20. jun 2016, 09:07

Angelina skrev:Er der konsekvenser for hans opførsel? Altså sker der noget når man skaber sig / ikke gider lave tingene / brokker sig over alting hele tiden?

Jeg ved godt det med konsekvenser og skæld ud er et ekstremt fy-ord for mange i disse tider, men jeg synes nu stadig det har været noget jeg i de tyve år som mor har haft ekstremt gavn af, som i øvrigt har givet nogle søde, velopdragne unger... længe inden de blev teenagere.

Ja, der er konsekvenser. I går brokkede han sig over at det var far der skulle læse go nat bog, ikk mig. Konsekvens = ingen bog.

Han er også (mere end en gang) blevet sat ud i bilen fordi han skabte sig i Bilka feks. Jeg synes faktisk vi er meget konsekvente og der er ikke tomme trusler her i huset. Hvis vi har sagt at en bestemt opførsel har en konsekvens hvis den gentager sig, så gennemføres konsekvensen også.
Men det preller af..... :rulle:
0
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 20. jun 2016, 09:08

Rakel skrev:Det går over. Det er en fase, som så meget andet. Sæt grænser, vær enige som forældre og hold fast i det og ignorer resten.

Skal han snart i skole? Mine har haft godt af nye udfordringer i den alder og få ændret deres fokus.

Han skal i skole efter sommerferien - jeg håber også at det hjælper at få flere udfordringer, men frygter at han bliver den der forstyrrnde dreng som alle er trætte af :ninja:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 20. jun 2016, 09:25

Angelina skrev:Er der konsekvenser for hans opførsel? Altså sker der noget når man skaber sig / ikke gider lave tingene / brokker sig over alting hele tiden?

Fuldstændig enig. Jeg ved ikke, om det særligt gælder for dig, TS, men generelt:

Nogle gange kan du godt fortælle om, at du altså har arbejdet hårdt for at lave den mad, eller at du ville blive virkelig glad for hans hjælp med X, men nogle gange er det altså også okay at tænde af og give utvetydig besked om, at det er NU, eller at det er SLUT - uden forklaring.

Hvis man aldrig bliver vred, fratager man sig selv et værktøj i værktøjskassen. Man fratager også sine børn muligheden for at få indblik i, hvordan deres opførsel egentlig påvirker andre. Man fratager dem også det spejl, at voksne også kan blive rigtig vrede og frustrerede (og blive gode igen). Det er vigtigt, at de ved det (og har oplevet det), når de selv bliver vrede eller frustrerede.
9
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 20. jun 2016, 09:26

Lathyrus skrev:
Rakel skrev:Det går over. Det er en fase, som så meget andet. Sæt grænser, vær enige som forældre og hold fast i det og ignorer resten.

Han skal i skole efter sommerferien - jeg håber også at det hjælper at få flere udfordringer, men frygter at han bliver den der forstyrrnde dreng som alle er trætte af :ninja:

Mon dog. Jeg tænker, at det er godt med nye udfordringer og en ny 'hverdag' med skolegang. Jeg synes, at der 5 årige tit mangler udfordringer lige inden skolen og det gør dem ufokuserede og trælse. Jeg tror ikke, at du har noget at frygte. Det skal nok gå over igen.
2
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 20. jun 2016, 09:46

Lathyrus skrev:

Ja, der er konsekvenser. I går brokkede han sig over at det var far der skulle læse go nat bog, ikk mig. Konsekvens = ingen bog.

Han er også (mere end en gang) blevet sat ud i bilen fordi han skabte sig i Bilka feks. Jeg synes faktisk vi er meget konsekvente og der er ikke tomme trusler her i huset. Hvis vi har sagt at en bestemt opførsel har en konsekvens hvis den gentager sig, så gennemføres konsekvensen også.
Men det preller af..... :rulle:

Hvis det preller af, kan det jo tyde på han ikke synes konsekvensen er noget særligt? Det er jo forskelligt fra barn til barn, hos er ordet "skærmforbud" noget nær det samme som "guds vrede + de syv plager" - f.eks koster det en dags skærmforbud ikke at klappe sovesofaen sammen - eller en uge hvis ikke man laver lektier :nerve: .. og jeg skal love for den er effektiv :D
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 20. jun 2016, 09:50

Rapfisk skrev:

Fuldstændig enig. Jeg ved ikke, om det særligt gælder for dig, TS, men generelt:

Nogle gange kan du godt fortælle om, at du altså har arbejdet hårdt for at lave den mad, eller at du ville blive virkelig glad for hans hjælp med X, men nogle gange er det altså også okay at tænde af og give utvetydig besked om, at det er NU, eller at det er SLUT - uden forklaring.

Hvis man aldrig bliver vred, fratager man sig selv et værktøj i værktøjskassen. Man fratager også sine børn muligheden for at få indblik i, hvordan deres opførsel egentlig påvirker andre. Man fratager dem også det spejl, at voksne også kan blive rigtig vrede og frustrerede (og blive gode igen). Det er vigtigt, at de ved det (og har oplevet det), når de selv bliver vrede eller frustrerede.

Han oplever bestemt også vrede forældre når vi har fået nok af hans skaberi og stillen sig på bagbenene over alting. Det har også en kortvarig effekt - i bedste fald resten af dagen, men så har han glemt alt om det igen.
Det er som om det kun er den del af hjernen der handler om impulser og egne behov som fungerer.....resten ligger under røgslør og tågen letter kun momentvis.
Det handler selvfølgelig også om alder, men alligevel.....
0
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 748

Indlægaf ajnaM » 20. jun 2016, 09:53

Jeg har lidt det samme problem med min 4-årige for tiden. Her er der så også den faktor, at han er blevet storebror, som helt klart har indflydelse på opførelsen. :rulle:

Vi er ret konsekvente, og han er helt klar over, at der er grænser - og hvor de går. Normalt har det virket fint, men nu her virker det overhovedet ikke. Faktisk gør det det bare værre. Og jeg ser mig selv blive mere og mere sur, og han får mere og mere negativ opmærksomhed. Jeg kan nemt bruge hele dagen på at 'opdrage' på ham, og det har jeg jo så efterhånden gjort i 4 måneder.

Det synes jeg ikke er ret fedt. Og siden det nu ikke virker, har jeg tænkt mig at prøve noget andet. Simpelthen at ignorere al brok, bandeord osv.

Han må selvfølgelig stadig ikke de slemme ting - kaste mad, slå nogen osv. Men jeg er nødt til at se lidt mere gennem fingre med noget af det mindre slemme.
0
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 20. jun 2016, 10:00

Skærmforbud er også afprøvet og det virker i det omfang at han bliver meget vred/fortørnet over det, men det bedrer også kun opførslen kortvarigt.

I går til aftensmad sagde (nok nærmere råbte) den vrede mor at hvis jeg fremadrettet hører mere brok over maden, så får han ingen mad!! Det er ok at der er enkelte ting han ikke bryder sig om, men "haaaader" og "aaaaj altså hvorfor...." vil ikke blive tolereret, så må han sidde på værelset mens vi andre spiser.
Er spændt på om det giver effekt.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 20. jun 2016, 10:02

Angelina skrev:Hvis det preller af, kan det jo tyde på han ikke synes konsekvensen er noget særligt? Det er jo forskelligt fra barn til barn, hos er ordet "skærmforbud" noget nær det samme som "guds vrede + de syv plager" - f.eks koster det en dags skærmforbud ikke at klappe sovesofaen sammen - eller en uge hvis ikke man laver lektier :nerve: .. og jeg skal love for den er effektiv :D

Men den slags forbud kræver jo også, at barnet forstår konsekvenstanken - og ikke bare forstår den, men formår at tage højde for den i situationen.

Så meget impulskontrol har min 4-årige helt sikkert ikke.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 20. jun 2016, 10:04

Lathyrus skrev:Skærmforbud er også afprøvet og det virker i det omfang at han bliver meget vred/fortørnet over det, men det bedrer også kun opførslen kortvarigt.

I går til aftensmad sagde (nok nærmere råbte) den vrede mor at hvis jeg fremadrettet hører mere brok over maden, så får han ingen mad!! Det er ok at der er enkelte ting han ikke bryder sig om, men "haaaader" og "aaaaj altså hvorfor...." vil ikke blive tolereret, så må han sidde på værelset mens vi andre spiser.

Er I klar til at føre det igennem? Altså, så han ikke får noget aftensmad?

Det ville jeg nok ikke være, da det betød, han ville sove dårligt. :genert: Og hvis man først folder sammen på sine egne grænser, så opsnapper de det typisk i løbet af 0.5.
0
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 20. jun 2016, 10:05

ajnaM skrev:Jeg har lidt det samme problem med min 4-årige for tiden. Her er der så også den faktor, at han er blevet storebror, som helt klart har indflydelse på opførelsen. :rulle:

Vi er ret konsekvente, og han er helt klar over, at der er grænser - og hvor de går. Normalt har det virket fint, men nu her virker det overhovedet ikke. Faktisk gør det det bare værre. Og jeg ser mig selv blive mere og mere sur, og han får mere og mere negativ opmærksomhed. Jeg kan nemt bruge hele dagen på at 'opdrage' på ham, og det har jeg jo så efterhånden gjort i 4 måneder.

Det synes jeg ikke er ret fedt. Og siden det nu ikke virker, har jeg tænkt mig at prøve noget andet. Simpelthen at ignorere al brok, bandeord osv.

Han må selvfølgelig stadig ikke de slemme ting - kaste mad, slå nogen osv. Men jeg er nødt til at se lidt mere gennem fingre med noget af det mindre slemme.

Synes også jeg kan bruge hele dagen på at irettesætte og opdrage - det er totalt dræbende for lysten til at lave noget sammen med ham.
Men jeg vil ikke se gennem fingre med skaberi, grimt sprog osv. Frygter at det så tager totalt overhånd for ham.
0
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 20. jun 2016, 10:07

ajnaM skrev:
Lathyrus skrev:Skærmforbud er også afprøvet og det virker i det omfang at han bliver meget vred/fortørnet over det, men det bedrer også kun opførslen kortvarigt.

Er I klar til at føre det igennem? Altså, så han ikke får noget aftensmad?

Det ville jeg nok ikke være, da det betød, han ville sove dårligt. :genert: Og hvis man først folder sammen på sine egne grænser, så opsnapper de det typisk i løbet af 0.5.

Ja!!! 100 procent. Jeg har fået SÅ meget NOK af hans brok over maden. Så må han gå sulten i seng.
0

Tilbage til "Børn"