Tvær teen - på 5 år!!

ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 739

Re: Tvær teen - på 5 år!!

Indlægaf ajnaM » 20. jun 2016, 10:11

Lathyrus skrev:Synes også jeg kan bruge hele dagen på at irettesætte og opdrage - det er totalt dræbende for lysten til at lave noget sammen med ham.
Men jeg vil ikke se gennem fingre med skaberi, grimt sprog osv. Frygter at det så tager totalt overhånd for ham.

Jeg har det på helt samme måde. Men efter 4 måneder med streng konsekvens, hvor det bare er blevet værre og værre, er jeg virkelig klar på at prøve noget andet.

Fik rådet af min sundhedsplejerske, altså det med at ignorere. Hun påpegede, at han stadig er for lille til at agere rationelt, forstået på den måde, at han nemt kommer ind i en 'ond spiral', hvor han får en masse negativ opmærksomhed ved at prøve grænser af. Og han formår ikke selv at komme ud af den igen, for så meget kan han endnu ikke reflektere over sin egen opførsel.

Jeg ved selvfølgelig ikke, om der er noget af det samme inde over med din dreng. Men her giver det egentlig god mening. Nu prøver vi i hvert fald.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 20. jun 2016, 10:15

Lathyrus skrev:Ja!!! 100 procent. Jeg har fået SÅ meget NOK af hans brok over maden. Så må han gå sulten i seng.

Hvad så hvis han brokker sig igen til morgenmaden?

Jeg har i øvrigt også sendt min knægt på værelset, når han har brokket sig over aftensmaden. Men han har altid mulighed for en rugbrød med smør og et glas vand. Går ikke ind for sultne børn.
0
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 20. jun 2016, 10:22

ajnaM skrev:
Lathyrus skrev:Ja!!! 100 procent. Jeg har fået SÅ meget NOK af hans brok over maden. Så må han gå sulten i seng.

Hvad så hvis han brokker sig igen til morgenmaden?

Jeg har i øvrigt også sendt min knægt på værelset, når han har brokket sig over aftensmaden. Men han har altid mulighed for en rugbrød med smør og et glas vand. Går ikke ind for sultne børn.

Det gør han ikk - nu ska man aldrig sige aldrig - men han har endnu ikk gjort det. Morgenmaden er ens hver dag, han kan vælge mellem A38 med müsli eller havregryn med mælk. Begge dele står på bordet og han vælge som han vil. Der er ikke noget brok.
Men skulle det ske, så ved jeg at han har god solid madpakke med til formiddags maden (som er allerede 8.30) i børnehaven og at han får varm mad til frokost i børnehaven også, så han dør ikke.
1
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 20. jun 2016, 10:23

Hvis han er sulten til morgenmad pga manglende aftensmad, så skal han nok spise. Jeg antager at mor godt ved, hvad han kan lide og at der er et tilfredsstillende morgenmadstilbud.

Sådan foregår det hos os i hvert fald.
1
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3097

Indlægaf Rakel » 20. jun 2016, 10:26

Jeg ville sørge for et alternativ til at gå i seng uden mad. Barnet er 5 år gammelt.

Har du talt med pædagogerne i bh? Det sker, at de har nogle ideer til at bryde en adfærd, der ikke fungerer.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9658

Indlægaf kidkomb » 20. jun 2016, 10:30

Rakel skrev:Jeg ville sørge for et alternativ til at gå i seng uden mad. Barnet er 5 år gammelt.

Har du talt med pædagogerne i bh? Det sker, at de har nogle ideer til at bryde en adfærd, der ikke fungerer.

Man kunne måske gøre som morgenmaden; altså enten spiser du det der er på bordet. Ellers kan du få 3 gulerødder, et stykke rugbrød med smør og en glas vand.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 20. jun 2016, 10:30

MissDitte skrev:Hvis han er sulten til morgenmad pga manglende aftensmad, så skal han nok spise. Jeg antager at mor godt ved, hvad han kan lide og at der er et tilfredsstillende morgenmadstilbud.

Det handler vel ikke så meget om, hvad barnet kan lide eller ikke lide. Derfor giver det ikke nødvendigvis mening, at der er tilfredsstillende morgenmadstilbud - jeg går ud fra, der også er noget aftensmad, der er værd at spise... Og herhjemme er brok i hvert fald ikke afhængigt af, om det faktisk er noget, barnet ikke kan lide - han kan fint brokke sig over sin livret, hvis han er tilpas træt/sur/hvad det nu ellers er.

Det er klart mere en magtkamp, end det er et reelt udtryk for præferencer. Men igen er det jo slet ikke sikkert, TS er samme, sted som vi er. :)
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 20. jun 2016, 10:32

Lathyrus skrev:Det gør han ikk - nu ska man aldrig sige aldrig - men han har endnu ikk gjort det. Morgenmaden er ens hver dag, han kan vælge mellem A38 med müsli eller havregryn med mælk. Begge dele står på bordet og han vælge som han vil. Der er ikke noget brok.
Men skulle det ske, så ved jeg at han har god solid madpakke med til formiddags maden (som er allerede 8.30) i børnehaven og at han får varm mad til frokost i børnehaven også, så han dør ikke.

Hvis du ikke har nogen kvaler med at lade ham gå sulten i seng, så er det jo bare sådan, I gør det. :gogo:

Opdater endelig, hvis det er dét, der ender med at gøre tricket. :D
0
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 20. jun 2016, 10:40

ajnaM skrev:
MissDitte skrev:Hvis han er sulten til morgenmad pga manglende aftensmad, så skal han nok spise. Jeg antager at mor godt ved, hvad han kan lide og at der er et tilfredsstillende morgenmadstilbud.

Det handler vel ikke så meget om, hvad barnet kan lide eller ikke lide. Derfor giver det ikke nødvendigvis mening, at der er tilfredsstillende morgenmadstilbud - jeg går ud fra, der også er noget aftensmad, der er værd at spise... Og herhjemme er brok i hvert fald ikke afhængigt af, om det faktisk er noget, barnet ikke kan lide - han kan fint brokke sig over sin livret, hvis han er tilpas træt/sur/hvad det nu ellers er.

Det er klart mere en magtkamp, end det er et reelt udtryk for præferencer. Men igen er det jo slet ikke sikkert, TS er samme, sted som vi er. :)

Enig - men et sultent barn skal nok spise og droppe en magtkamp (eller udsætte den til næste måltid)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4281

Indlægaf Rapfisk » 20. jun 2016, 10:43

Jeg synes måske, det med at tage skærmtid ved flabede kommentarer er at optrappe konflikten unødigt. Det er en konsekvens, der ikke har noget som helst med hans handling at gøre, men som rammer ham, hvor det gør rigtig ondt.

Hvis han fx brokker over maden, ville jeg utvetydigt og måske med lidt hævet stemme sige fra, og så ellers fortsætte samtalen med de andre ved bordet, alternativt efter en kunstpause begynde at tale normalt med ham om de ting, man nu taler om over et måltid. Med mindre han var helt flitsbue, ville jeg ikke sende ham på værelset på sådan en udtalelse, der, uanset at den er uønsket og øretæveindbydende, er helt normal for alderen.

Skærmtid ville jeg bruge i forhold til at læse lektier, fx, både fordi de to måske hænger sammen ("hvis du ikke har tid til lektier, har du heller ikke tid til spil", eller "hvis du spiller, kan du ikke koncentrere dig om lektier"), og fordi det er en mere alvorlig foreteelse.
2
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 326
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3249

Indlægaf DD_81 » 20. jun 2016, 10:46

Vi er der for 3. gang - men en nybagt 6 årig.
Der sker bare nogle ting i deres hjerner i den alder, og det er indflydelses, medbestemmelses-retten og grænser der testes i den alder.
Og de gør det jo ikke for at være nogle små ulidelige øgler, de gør det fordi de har brug for det.

Et eller andet sted så tænker jeg at medbestemmelsen er vigtig for dem.
Hvis jeg beder om at R dækker bord, og får et nej, så spørger jeg ham om hvad han så gerne vil hjælpe med. Typisk vælger han at byde ind på en anden ting, eller at dække bord alligevel. Men pludselig var det ham selv der bestemte, fremfor mor/far - ganske effektivt.

Fravalg af mad, - hos os må man i ret stort omfang nøjes med det man har lyst til, man skal ikke pinedød igennem 2 kartofler, men der er det der er, og hvis ikke det behager herren så kan man vælge havregrød eller rugbrød med én slag pålæg, og man må selv sørge for at lave det.

Det grimme sprog, dét hænger i den grad også mig ud af halsen, særligt når det bliver meget person-orienteret, som det er for R's vedkommende p.t. "din store ko" "dit fede dyr" Det der virker bedst er faktisk at ignorere/overhøre det, og lade være med at skælde eller irettesætte. For det er, tror jeg, det der er barnets mål, - at få den negative opmærksomhed.
Så p.t, kører jeg/vi teflon modellen, lader det glide af - øvelsen er så at få de ældre brødre, og lillebror, til at have samme tilgang til det.
Og så snakker vi istedet om det senere, at det er rigtig dumt at sige sådan nogle grimme ting til andre, fordi de/vi bliver kede, vrede, sure, og man har ikke lyst til at være venner, lave sjove ting osv.

Og så italesætter vi rammer, regler og forventninger i stort set alle kontekster.
Når vi laver mad sammen aftaler vi på forhånd hvad der er R's opgaver.
Når vi leger en leg aftaler vi nogle regler
Når vi putter og skal læse bog fortæller jeg mine forventninger til hans opførsel, at han skal ligge stille, under dynen, tie stille osv.
Når vi er på stranden skal han overholde, bum, bum og bum, ellers kører vi hjem med det samme.
Når vi handler i brugsen forventer jeg at han gør 1,2,3 og må ikke, 4 og 5.

Det virker ret godt, at han hele tiden får ridset regler og forventninger op, og han byder også selv aktivt ind med rammer og regler.
Min oplevelse er at det er en rigtig stor hjælp for ham, at vi gør dette, for så er han helt med på hvilke forventninger der er til ham, men han kan også stille nogle til os. F.x. i madlavning kan han godt blive vred og frustreret hvis jeg er hurtig, og gør noget af det han gerne ville, nu fortæller han selv at det er HAM der gør dét og det, og så venter jeg på ham, eller spørger om jeg må hjælpe.
7
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 20. jun 2016, 10:54

Rakel skrev:Jeg ville sørge for et alternativ til at gå i seng uden mad. Barnet er 5 år gammelt.

Ja, det har jeg. Vi havde det oppe at vende i forbindelse med en obligatorisk "starte-i-skole" samtale. De ser ham generelt glad og tilfreds, men oplever også at han ud af det blå bliver sur/skabagtig/på tværs over tilsyneladende ingenting. Og de har ingen idé om hvorfor.
Deres strategi er at tage ham til siden hvor han så må sidde alene eller med en voksen (afhængig af situationen) hvis han ikke umiddelbart kan afledes så han kan indgå i aftiviteterne igen. For hans attitude smitter negativt af på de andre børn i gruppen.
De sætter dog deres lid til at skolestarten giver ham noget for han er kvik og har godt styr på bogstaver og især tal/matematik er han rigtig skarp i, så flere udfordringer tror de hjælper.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3097

Indlægaf Rakel » 20. jun 2016, 11:09

Lathyrus skrev:

Ja, det har jeg. Vi havde det oppe at vende i forbindelse med en obligatorisk "starte-i-skole" samtale. De ser ham generelt glad og tilfreds, men oplever også at han ud af det blå bliver sur/skabagtig/på tværs over tilsyneladende ingenting. Og de har ingen idé om hvorfor.
Deres strategi er at tage ham til siden hvor han så må sidde alene eller med en voksen (afhængig af situationen) hvis han ikke umiddelbart kan afledes så han kan indgå i aftiviteterne igen. For hans attitude smitter negativt af på de andre børn i gruppen.
De sætter dog deres lid til at skolestarten giver ham noget for han er kvik og har godt styr på bogstaver og især tal/matematik er han rigtig skarp i, så flere udfordringer tror de hjælper.

Mit bud er, at I har en sund og rask dreng. Så må I udstikke, hvordan I vil har det hjemme og hvordan 'butikken' skal fungere.
Der er masser gode råd her - og så håber jeg, at det snart bliver lettere. Og det gør det - det kan vare fæles dom en evighed de faser der.
2

Tilbage til "Børn"