Sygesikring Danmark - kan det betale sig?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Purple
Kort karma: 17
Likede indlæg: 232

Re: Sygesikring Danmark - kan det betale sig?

Indlægaf Purple » 21. jun 2016, 11:42

Her giver det klart overskud! Jeg blev medlem som barn - og kunne på ingen måde blive medlem i dag. Jeg er så glad for at jeg er medlem!

Min kæreste fik jeg overtalt til at blive passivt medlem - han gider ellers ikke sådan noget - men jeg fik ham overtalt til det, da jeg mener det er en investering, som for mange kan give en god hjælp, hvis ikke nu - så senere i livet :)
0
Brugeravatar
didas
Kort karma: 223
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2273

Indlægaf didas » 21. jun 2016, 12:32

Jeg får som regel omkring 750kr retur i snit om året, så på de "almindelige" år kan det ikke betale sig, men som alle andre forsikringer, er det rart, at den er der, hvis der en dag kommer store udgifter.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Indlægaf Tobywan » 21. jun 2016, 12:58

Malina22 skrev:efter min mening kan det altid betale sig. du kan altid sætte det i bero til 99,- i kvartalet, indtil du skulle få brug for tilskud. (dog kan man kun op- og nedgradere sit gruppeniveau én gang om året.)
du skal tænkte på, at hvis du melder dig helt ud, og du så en dag skal have noget dyrt medicin, så tager de dig ikke ind, for så ER du jo allerede syg. meld dig ind mens du er rask, det gavner dig nok på et eller andet tidspunkt.

Nej, det kan ikke altid betale sig. Hvis det faktisk kunne det ville virksomheden ikke eksistere, da de så skulle udbetale flere penge end de får ind. Det kan betale sig hvis de samlede tilskud over hele medlemsperioden overstiger den samlede præmiebetaling. Det er et rent gamble, som man i de fleste tilfælde vil tabe, eller i bedste tilfælde kun vinde meget lidt på over den samlede medlemsperiode. Gennemsnitligt kan det naturligvis aldrig betale sig, da "Danmark" skal bruge en del af betalingerne til administration, husleje osv. Selvom navnet "Danmark" nærmest lyder som en offentlig instans, så er der tale om en privat virksomhed, som skatteyderne og det offentlige ikke holder hånden under.

Der betales 90% tilbage til medlemmerne ifølge denne artikel.
http://penge.dk/familieokonomi/er-danma ... rd-for-dig

Det giver helt sikkert en illusion om at man får rigtig mange penge tilbage, men det koster trods alt nemt ~3-4000kr om året at være med, hvis man faktisk skal være i en gruppe som giver tilskud. Når først de trækkes ud af de små beløb som man kan få igen, vil det for de fleste give et noget andet og samlet billede. Ingen af dækningerne er så store, at de beskytter mod situationer der virkelig kan ødelægge eller omlægge ens liv - kort sagt småbeløb.

Under antagelse at den store primære målgrupper er helt almindelig danskere, med økonomi indenfor gennemsnittet vil der være tale om småbeløb, som man lige så godt kan have en opsparing eller buffer til. Derudover er der jo en ret god tilskudsordning til medicin fra det offentlige, så snart udgifterne om året kommer over cirka 1000kr og/eller der er andre årsager.

Jeg synes virkelig det er tåbeligt at betale op til 3-4000,- om året for at forsikre sig mod kun at skulle betale 5000 an en regning på 8000. (bare for at tage et eksempel). Har man råd til at betale de 5000, har man nok også råd til de 8000. De sidste 3000 er jo røget i kontingent og resultatet er stadig tæt på 0. Hvis ens økonomi alligevel er så skrøbelig, at få tusinde kroner kan vælte læsset, så har man alligevel andre og mere alvorlige problemer - og i øvrigt ikke penge til denne type forsikringer alligevel.

Man køber muligvis noget (falsk) tryghed, men den økonomiske del er ren matematisk, og der vil det som udgangspunkt ikke kunne svare sig. Min husforsikring giver forhåbenligt underskud, for jeg vil helst ikke overskue konsekvenserne af at min hus brænder. Konsekvenserne uden forsikringen er endnu værre, så den reelle tryghed betaler jeg gerne for.

Det svarer lidt til folk der står og hælder mønter i en spillemaskine med 88% udbetaling. Man mister 12kr hver gang man spiller for 100kr... men man vinder da løbende.
Senest rettet af Tobywan 21. jun 2016, 13:46, rettet i alt 5 gange.
4
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 723
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6869

Indlægaf Daine » 21. jun 2016, 13:11

Jeg er passivt medlem og har været det siden jeg blev 18. Jeg får derfor ingen tilskud, men betaler så også kun omkring 400 om året. Jeg kan så skifte til den gruppe jeg vil, hvis behovet opstår. Og med dårlig hofte, semidårlig ryg og trælse tænder vil der sikkert i fremtiden blive et behov.
Men pt kan det ikke betale sig at være i en tilskudsgivende gruppe, for tilskuddet til alm. tandlæge og kontaktlinser er så begrænset at det ikke vil opveje kontingentet.
1
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Maria86
Kort karma: 2
Likede indlæg: 16

Indlægaf Maria86 » 21. jun 2016, 15:54

Jeg har lige været inde og se hvad jeg har fået udbetalt siden den 21,5,15 og fra den 18,6,16 har jeg fået 2090,85 udbetalt selvom jeg får 85 / i tilskud :8: :rulle: :puke: Der går 200 kroner fra til andre ting ellers bliver de brugt på medicin :puke: Jeg ser ikke frem til den 1,8 der kommer jeg igen ned på 00,00 i tilskud :rulle: Det ene jeg får giver jeg 450 for om måneden :(
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Indlægaf Tobywan » 21. jun 2016, 17:06

Maria86 skrev:Jeg har lige været inde og se hvad jeg har fået udbetalt siden den 21,5,15 og fra den 18,6,16 har jeg fået 2090,85 udbetalt selvom jeg får 85 / i tilskud :8: :rulle: :puke: Der går 200 kroner fra til andre ting ellers bliver de brugt på medicin :puke: Jeg ser ikke frem til den 1,8 der kommer jeg igen ned på 00,00 i tilskud :rulle: Det ene jeg får giver jeg 450 for om måneden :(

Hvis det er en fast udgift, så bør den have plads i dit budget, så du betaler det samme hver måned.
1
Maria86

Indlægaf Maria86 » 21. jun 2016, 18:14

Jeg betaler 1408 til Danmark om året og jeg bruger for 2090,85 så det giver overskud på 682,86 om året så for mig kan det betale sig være med der i. Jeg regner ikke med at komme ud af medicinen foreløbig. Jeg regnede også med at det gav overskud men ikke så meget :rulle:
0
Brugeravatar
Purple

Indlægaf Purple » 22. jun 2016, 06:05

Har lige regnet på mit...

Jeg betaler årligt for sygesikringen danmark: 4096 kr. pr år (er i den dyreste gruppe)

Jeg kan se, at jeg fra 11 november 2015 og til nu, altså på lige rundtregnet 7 måneder, har modtaget 5334 kr. i tilskud... og der er så 5 måneder tilbage endnu til at forhøje det beløb.... så, for mig.. der kan det bestemt svare sig :)
Senest rettet af Purple 3. jul 2016, 20:19, rettet i alt 1 gang.
0
Maria86

Indlægaf Maria86 » 22. jun 2016, 17:47

hold nu op du får mange penge tilbage. Må jeg spørge hvad der har gjort at du får så mange penge tilbage ??
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3959

Indlægaf Angelina » 22. jun 2016, 17:57

Maria86 skrev:hold nu op du får mange penge tilbage. Må jeg spørge hvad der har gjort at du får så mange penge tilbage ??

At man får meget medicin. Jeg er medlem af gruppe 1 - og vi får 7000-10.000 tilbage om året (vi = mig og min dreng, han er under 16 så han er gratis)
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Purple

Indlægaf Purple » 22. jun 2016, 19:38

Maria86 skrev:hold nu op du får mange penge tilbage. Må jeg spørge hvad der har gjort at du får så mange penge tilbage ??

Dyr medicin :)

Spiser ikke meget medicin som sådan - det er bare tæskedyrt det jeg får :)
1
Kolderudolf
Kort karma: 53
Likede indlæg: 249

Indlægaf Kolderudolf » 23. jun 2016, 23:24

Jeg forsøgte at blive medlem for 2 år siden, men fik afslag fordi jeg selv havde opsøgt en fys til et enkelt tjek for at få godkendt, at jeg genoptog min løbe- og cykeltræning efter min fødsel og at jeg havde gået på et efterfødsels-træningshold (sådan noget mor-barn-gymnastik), der blev afholdt på en fys-klinik.

Jeg blev så vred, at jeg besluttede, at de kunne rende mig. Indtil videre har det heller ikke kunne betale sig, da jeg gratis får tjekket bisser af noget familie og hverken har brug for medicin eller kontaktlinser. Men det kan selvfølgelig være at det rammer mig i røven på et tidspunkt.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 28. jun 2016, 12:26

Det er en underskudsforretning for mig. Jeg får tilskud til briller/kontaktlinser og tandlæge. Jeg forbliver medlem, fordi hvadnuhvis.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3959

Indlægaf Angelina » 28. jun 2016, 12:52

Torn skrev:Det er en underskudsforretning for mig. Jeg får tilskud til briller/kontaktlinser og tandlæge. Jeg forbliver medlem, fordi hvadnuhvis.

Og det er jo præcis derfor man forsikrer sig - forsikringer skal helst give underskud jo ... men de er sgisme rare at have hvis man en dag pludselig får brug for at de giver overskud.
1
~indsæt smart signatur her~
limitededition
Kort karma: 19
Likede indlæg: 89

Indlægaf limitededition » 28. jun 2016, 12:56

Min giver underskud. Heldigvis.
Min mor har tvunget os til at være medlem da vi ikke vil kunne komme ind igen hvis vi melder os ud. Jeg får ikke andet medicin end p-piller og allergimedicin
Får tilskud til linser og tandlæge men det er det.
Min mors giver kæmpe overskud hvert år da hun tager en masse medicin for blandt andet astma.
0
NotCrazyJustLimitedEdition på den gamle debat :blush2:

Tilbage til "Helbred"