En af de obligatoriske - Aldersforskel

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3941

Re: En af de obligatoriske - Aldersforskel

Indlægaf Angelina » 21. jun 2016, 05:13

KinderBueno skrev:
Samano skrev:
KinderBueno skrev:
Samano skrev:Jeg har kørt med plus minus et år. Jeg kan godt lide at min kæreste og jeg er samme sted i livet og der er sandsynligheden bare større når man er jævnaldrende, især når jeg var 17 år sidste jeg var single.
Jeg synes generelt mænd der ældre enten er for gamle af sind og udseende eller også tænder jeg lidt af på at de ikke er nået længere i deres liv. Jeg synes for eksempel min venindes kæreste på 35 år er dybt ucharmerende fordi han på mange måder lever som om ham er 22 år. Jeg kan ikke lade være med at tænke at han skal tage sig sammen.
Og væsentlig yngre mænd er bare generelt for umodne til mig.

Min kæreste er 6 år ældre end mig, og jeg synes hverken, at han er gammel af sind eller udseende, eller at han er "bagud" ifht sin alder. Men det er nu ikke kun derfor, jeg ikke helt kan følge din generalisering.

Min ekskæreste var 14 år ældre end mig, hvilket, set i retrospekt, var for meget for relationen imellem ham og jeg. Selvom han var sød og rar. :) Udover det, har jeg hovedsageligt være tiltrukket af ældre mænd og i sjældne tilfælde, jævnaldrende. Men jeg tror, at hvis jeg blev single nu, ville aldersforskellen både række nedad og opad i modsætning til sidst, jeg var single.

Det er hvad du føler, men det er bare ikke den oplevelse jeg har.
Jeg har som 25 årig bare ikke lyst til date en mand, der været mange år på arbejdsmarkedet og på andre måder er meget foran mig i forhold til livsfaser. Jeg elsker at min kæreste og jeg oplever tingene sammen rimelig simultant. Og hvis en mand der var 6-10 år ældre end mig ikke havde nået de her ting endnu ville jeg bare ikke helt kunne tage ham seriøst. Min kæreste har en ven der først er blevet færdig og fået sit første fuldtidsarbejde som 36 årig. Altså han er super flink, men kan bare ikke helt tage seriøst at han har lallet rundt i så mange år og ikke kunne finde ud af havde han ville. Jeg er selv for målrettet til den type.

Okay. :)
- Ja, det er sådan, jeg har det - men debatten er vel også til for, at man kan debattere hinandens holdninger.

Jeg er for så vidt enig i det sidste du nævner, omkring det at få sit første fuldtidsjob som 36-årig. Det er dog ikke noget, jeg ser ret tit i de kredse, jeg kommer i, så jeg kan ikke rigtigt forholde mig til det i hele parforholdssnakken.

Jeg ved ikke, jeg synes nok bare, at du stiller det lige vel skarpt op; enten er den ene håbløst foran den anden med hensyn til livserfaring, og det er således udelukket at opleve nyt sammen, eller også er den ældste håbløst forsinket og useriøs omkring sit liv. Det kan jeg ikke følge. Jeg vil vove at påstå, at min kæreste og jeg med vores seks års aldersforskel - ikke at det er afgørende for diskussionen, i øvrigt - har haft masser af 'firsts' sammen, har udviklet os sammen og ellers også "matcher" de gængse livsfaser. Og det mener jeg altså ikke, er særlig unikt for os...

Og så mangler vi endda den tredje, skarpt optrukne mulighed, at den yngste er langt foran i forhold til sine jævnaldrende. Hvilket for mit vedkommende da faktisk har spillet en rolle da jeg kom på markedet efter en ny partner.

Mine erhvervserfaringer var noget lig nul - og jeg havde endnu ikke fået min studentereksamen (så jeg skulle åbenbart have datet 17årige på det tidspunkt hvis det skulle matche der :D ) - tilgengæld havde jeg to børn og havde gennemgået en skilsmisse, og var 24år gammel. Der var ikke ret mange jævnaldrende der så meget som ville have kigget min vej, folk midt i tyverne er sjældent interesserede i instant-family ... så kunne jeg så måske kigge en 5-10 år opefter -og dem datede jeg da da også nogle stykker af. De var (stort set) alle sammen klar til at slå sig ned og stifte familie ... det duede ikke rigtigt for mig, for jeg var færdig med at stifte familie og ønskede ikke flere børn... så var der jo så næste gruppe -sådan ~40+ - de var ligesom mig ofte fraskilte og med havde fået de børn de skulle have og matchede dermed ofte lidt bedre hvor jeg var i mit liv.

Men altså, det er jo sådan mere "den fornuftige efter-rationalisering" - for i virkeligheden har jeg altid haft en gammelmands-fetish :D

I øvrigt føler jeg ofte jeg er den ældste herhjemme, altså lige indtil manden siger ting som "Hørte du ikke også Led Zeppelin [på teenageværslet]" - der måtte jeg forklare ham at det var en lillebitte smule før jeg blev teenager de hittede.
2
~indsæt smart signatur her~
Fynbo
Kort karma: 17
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 154

Indlægaf Fynbo » 21. jun 2016, 05:13

Jeg er 7 måneder ældre end min mand :)
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 21. jun 2016, 05:23

Det plejer at være +/- et eller to år, men min nuværende er 6 år og 7 måneder yngre end mig..
Det gi'r nogle helt andre udfordringer, men det er nok ikke kun alderen.
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 21. jun 2016, 05:56

Jeg var mildest talt noget foran de fleste jævnaldrende mht studie, bolig, fuldtidsjob etc, så skulle jeg finde en jævnaldrende, da jeg var i midten af 20'erne, var jeg nok rendt ind i flere udfordringer end med en 5-10 år ældre.

Jeg arbejdede som 24-årig helt crazy meget og boede i min egen (betalte) lejlighed. En kæreste, der skulle afsted på rustur og boede på kollegie, ville leve et helt anderledes liv end mig, hvorimod min mand, som jeg mødte som25-årig, kun "slog mig" ift at have en bil. I dag ville jeg af andre årsager nok finde, at mange jævnaldrende ikke matchede mine oplevelser/erfaringer, men det ville handle om andre ting - og omvendt ville jeg ikke have erfaring med børn, som mange i 30'erne hat nået at få.

Alt i alt tænker jeg ikke rigtig over aldersforskellen derhjemme - jeg er bare taknemmelig over at have fundet et menneske, jeg respekterer og stadig - efter knap 9 år - ønsker at dele mit liv med.
2
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. jun 2016, 06:43

Mand og 23 år ældre end kæreste. Max var 29 ældre. Så længe start 20'erne piger syntes det er super at være med mig, ser jeg ingen grund til at gå højere op. "Let us enjoy the papacy, since God has given it to us.". Ældste var 18 år ældre, da jeg var 21 - men hun ville vist bare have et barn.
0
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 21. jun 2016, 08:01

Jeg har altid været "gammel", altså, at jeg ubevidst har fundet mænd, der var noget ældre. Yngste er min eksmand, som var et år ældre, ældste var 11 år ældre. Normen har været 5-7 år ældre. Alder er jo relativt. Jeg føler mig ret jævnaldrende med en fx fem år ældre, også med veninder.
0
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 21. jun 2016, 08:26

Jeg er 8 år ældre end min kæreste. Det er den yngste jeg har haft.
Jeg er normalt tiltrukket af ældre og min ældste var 10 år ældre end mig. Det var da jeg var 18 og han 28. Jeg fatter ikke hvad han ville med mig dengang - vi var jo to helt forskellige steder i livet. Det holdt heller ikke ret længe.
0
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4551

Indlægaf Akehurst2 » 21. jun 2016, 08:46

Samano skrev:Det handler jo ikke om det er håbløst at opleve nyt sammen det er bare ikke de store ting. Min kæreste og jeg har oplevet at blive studenter sammen, at flytte hjemmefra sammen, at have vores første større rejse sammen, at blive færdiguddannet sammen, at være den første man flyttede sammen med osv. Jeg elsker det at vi oplever alting sammen for første gang, men hvis jeg datede en på 34 for eksempel ville personen jo have oplevet mange af de ting. Jeg skal til at opleve de næste 5-10 år og det synes jeg bare ikke er fedt. Der er noget specielt for mig ved at opdage nyt "land" sammen og der er bare mindre nyt land jo større aldersforskel der er. Medmindre man selvfølgelig er foran som Heksen nævner, men det er jeg bare ikke, selvom min søster der 10 år ældre mener jeg er så gammel mentalt at vi er jævnaldrende :)

Men det er jo ikke tilstrækkeligt at være jævnaldrene - man skal også møde hinanden ret tidligt for at fx nå at blive studenter og flytte hjemmefra sammen.
6
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4551

Indlægaf Akehurst2 » 21. jun 2016, 08:56

Krølle skrev:Jeg var mildest talt noget foran de fleste jævnaldrende mht studie, bolig, fuldtidsjob etc, så skulle jeg finde en jævnaldrende, da jeg var i midten af 20'erne, var jeg nok rendt ind i flere udfordringer end med en 5-10 år ældre.

Jeg arbejdede som 24-årig helt crazy meget og boede i min egen (betalte) lejlighed. En kæreste, der skulle afsted på rustur og boede på kollegie, ville leve et helt anderledes liv end mig, hvorimod min mand, som jeg mødte som25-årig, kun "slog mig" ift at have en bil. I dag ville jeg af andre årsager nok finde, at mange jævnaldrende ikke matchede mine oplevelser/erfaringer, men det ville handle om andre ting - og omvendt ville jeg ikke have erfaring med børn, som mange i 30'erne hat nået at få.

Alt i alt tænker jeg ikke rigtig over aldersforskellen derhjemme - jeg er bare taknemmelig over at have fundet et menneske, jeg respekterer og stadig - efter knap 9 år - ønsker at dele mit liv med.

Jeg var også ret hurtigt ude uddannelses- og arbejdsmæssigt som 24-årig kandidat, så jeg synes det kom ret naturligt, at jeg altid så mænd, der var nogle år ældre end mig - det var jo dem, jeg mødte og følte jeg havde mest tilfælles med.

Min mand er 9 år ældre end mig, og var så også hurtigt ude, så han er karrieremæssigt langt foran, men det ville han være under alle omstændigheder, for jeg er slet ikke så ambitiøs som ham. Så aldersforskellen betyder ikke rigtig noget i den forbindelse, synes jeg.
3
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1151
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9685

Indlægaf kidkomb » 21. jun 2016, 09:02

Min kæreste er 2½ år yngre end mig.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3423

Indlægaf FruDulle » 21. jun 2016, 09:04

min mand er 10 år ældre. Største forskel var da jeg var 24 og min kæreste 42. Mindste var vist en kæreste der var 2-3 år ældre-
0
Whatever
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Indlægaf KinderBueno » 21. jun 2016, 10:04

Samano skrev:
KinderBueno skrev:
Samano skrev:
KinderBueno skrev:
Samano skrev:Jeg har kørt med plus minus et år. Jeg kan godt lide at min kæreste og jeg er samme sted i livet og der er sandsynligheden bare større når man er jævnaldrende, især når jeg var 17 år sidste jeg var single.
Jeg synes generelt mænd der ældre enten er for gamle af sind og udseende eller også tænder jeg lidt af på at de ikke er nået længere i deres liv. Jeg synes for eksempel min venindes kæreste på 35 år er dybt ucharmerende fordi han på mange måder lever som om ham er 22 år. Jeg kan ikke lade være med at tænke at han skal tage sig sammen.

Min kæreste er 6 år ældre end mig, og jeg synes hverken, at han er gammel af sind eller udseende, eller at han er "bagud" ifht sin alder. Men det er nu ikke kun derfor, jeg ikke helt kan følge din generalisering.

Min ekskæreste var 14 år ældre end mig, hvilket, set i retrospekt, var for meget for relationen imellem ham og jeg. Selvom han var sød og rar. :) Udover det, har jeg hovedsageligt være tiltrukket af ældre mænd og i sjældne tilfælde, jævnaldrende. Men jeg tror, at hvis jeg blev single nu, ville aldersforskellen både række nedad og opad i modsætning til sidst, jeg var single.

Jeg har som 25 årig bare ikke lyst til date en mand, der været mange år på arbejdsmarkedet og på andre måder er meget foran mig i forhold til livsfaser. Jeg elsker at min kæreste og jeg oplever tingene sammen rimelig simultant. Og hvis en mand der var 6-10 år ældre end mig ikke havde nået de her ting endnu ville jeg bare ikke helt kunne tage ham seriøst. Min kæreste har en ven der først er blevet færdig og fået sit første fuldtidsarbejde som 36 årig. Altså han er super flink, men kan bare ikke helt tage seriøst at han har lallet rundt i så mange år og ikke kunne finde ud af havde han ville. Jeg er selv for målrettet til den type.

- Ja, det er sådan, jeg har det - men debatten er vel også til for, at man kan debattere hinandens holdninger.

Jeg er for så vidt enig i det sidste du nævner, omkring det at få sit første fuldtidsjob som 36-årig. Det er dog ikke noget, jeg ser ret tit i de kredse, jeg kommer i, så jeg kan ikke rigtigt forholde mig til det i hele parforholdssnakken.

Jeg ved ikke, jeg synes nok bare, at du stiller det lige vel skarpt op; enten er den ene håbløst foran den anden med hensyn til livserfaring, og det er således udelukket at opleve nyt sammen, eller også er den ældste håbløst forsinket og useriøs omkring sit liv. Det kan jeg ikke følge. Jeg vil vove at påstå, at min kæreste og jeg med vores seks års aldersforskel - ikke at det er afgørende for diskussionen, i øvrigt - har haft masser af 'firsts' sammen, har udviklet os sammen og ellers også "matcher" de gængse livsfaser. Og det mener jeg altså ikke, er særlig unikt for os...

Det handler jo ikke om det er håbløst at opleve nyt sammen det er bare ikke de store ting. Min kæreste og jeg har oplevet at blive studenter sammen, at flytte hjemmefra sammen, at have vores første større rejse sammen, at blive færdiguddannet sammen, at være den første man flyttede sammen med osv. Jeg elsker det at vi oplever alting sammen for første gang, men hvis jeg datede en på 34 for eksempel ville personen jo have oplevet mange af de ting. Jeg skal til at opleve de næste 5-10 år og det synes jeg bare ikke er fedt. Der er noget specielt for mig ved at opdage nyt "land" sammen og der er bare mindre nyt land jo større aldersforskel der er. Medmindre man selvfølgelig er foran som Heksen nævner, men det er jeg bare ikke, selvom min søster der 10 år ældre mener jeg er så gammel mentalt at vi er jævnaldrende :)

Tja. Som én af dem, der netop er i den slags parforhold, kan jeg stadig ikke følge dig, må jeg sige - Altså jeg er med på din logik, men jeg føler bare ikke, jeg er gået glip af noget på den konto. Tværtimod, faktisk.
1
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2111

Indlægaf Danseprinsesse » 21. jun 2016, 11:12

Jeg elsker den dynamik og alsidighed, aldersforskellen (og mange andre forskelle) giver vores forhold. Men vi ville heller ikke have været på "samme stadie", selvom vi havde mødt hinanden som jævnaldrende, da vi bare ikke har haft samme type liv.
Det giver nogle forskelligheder i erfaring og viden, som vi begge har draget nytte af og fået udvidet vores horisonter af.

Det samme gør sig i øvrigt gældende i mine venskaber, der aldersmæssigt spænder fra omkring 5 år yngre til 20 år ældre end jeg selv er. Ligesom der er forskelle i vores baggrund, geografi, osv.
Hvis jeg havde udelukkende havde holdt fast i mine jævnaldrende venner fra skolen, der alle er vokset op i samme kvarter og endda samme type villa, med middelklasse (ikke skilte) forældre og nogenlunde samme politiske holdninger og livssyn, så ville jeg nok have været noget mere indskrænket i min anskuelse af verden.
9
Flowergirl
Kort karma: 9
Likede indlæg: 149

Indlægaf Flowergirl » 21. jun 2016, 11:16

Samano skrev:
KinderBueno skrev:
Samano skrev:
KinderBueno skrev:

Det handler jo ikke om det er håbløst at opleve nyt sammen det er bare ikke de store ting. Min kæreste og jeg har oplevet at blive studenter sammen, at flytte hjemmefra sammen, at have vores første større rejse sammen, at blive færdiguddannet sammen, at være den første man flyttede sammen med osv. Jeg elsker det at vi oplever alting sammen for første gang, men hvis jeg datede en på 34 for eksempel ville personen jo have oplevet mange af de ting. Jeg skal til at opleve de næste 5-10 år og det synes jeg bare ikke er fedt. Der er noget specielt for mig ved at opdage nyt "land" sammen og der er bare mindre nyt land jo større aldersforskel der er. Medmindre man selvfølgelig er foran som Heksen nævner, men det er jeg bare ikke, selvom min søster der 10 år ældre mener jeg er så gammel mentalt at vi er jævnaldrende :)

Den er jeg godt nok ikke helt enig i. Fordi man ikke er jævnaldrende betyder det ikke at man ikke oplever store ting sammen for første gang.
Min kæreste er 7 år ældre end mig, han er 28 og jeg er kun 21. Men vi har da stadig oplevet store ting for første gang sammen, f.eks. som at flytte sammen uden at have boet med nogen andre, været på ferie sammen som vi begge ikke har prøvet med kærester, købt hus sammen. Og så har han set mig blive student - og nej det kan godt være han ikke blev student, men det er stadig en speciel begivenhed som han var en del af og som jeg kunne dele med ham.
Må nok indrømme, at du er ret generaliserende.
1
Flowergirl
Kort karma: 9
Likede indlæg: 149

Indlægaf Flowergirl » 21. jun 2016, 11:24

Den yngste jeg har været sammen med er jævnaldrende - det fungerer slet ikke for mig.
Den ældste jeg har været sammen med er min nuværende kæreste - der er 7 års forskel, hvilket er helt perfekt.
Tidligere flirts har altid været 4-5 år ældre.

At være sammen med en der er jævnaldrende eller yngre end mig selv, det fungerer bare ikke. De har aldrig kunnet fange min interesse ordentlig, og har altid kedet mig når det var. Synes de som er ældre end en selv bare er mere attraktive samt har noget mere at byde på - om det så var ift lidt hygge/engangs noget, eller forhold.
0

Tilbage til "Forhold og sex"