En af de obligatoriske - Aldersforskel

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Re: En af de obligatoriske - Aldersforskel

Indlægaf Krølle » 21. jun 2016, 15:13

Samano skrev:
Flowergirl skrev:
Samano skrev:
Flowergirl skrev:Jeg tror nu ikke det er fordi du foretrækker jævnaldrende - det kan jeg ihvertfald være ligeglad med. Man skal da være sammen med dem man lyster. :)
Men du har meget med at skrive, at hvis man er jævnaldrende kan man fx opleve nye ting sammen, og det kan man ikke hvis den ene er ældre. Du sætter - i mine øjne - folk i bås.

Altså så forstår du fortsat tydeligvis ikke, hvad jeg skriver.
Selvfølgelig kan man opleve nye ting sammen altså der er 193 lande i verden, så der sikkert altid et tilbage man kan besøge sammen :lol:
Det jeg snakker om er meget specifikke og store ting som at købe den første ejerbolig, få børn, blive gift osv.
De her ting vil jeg gerne gøre med en partner sammen første gang selv.
Og hvis jeg var nået længere end det så der hvor jeg nu var på pågældende tidspunkt.
Det kan man selvfølgelig også gøre med en kæreste, der er væsentlig ældre, men jeg ville bare føle, at den her person var bagud i forhold til, hvad personen ifølge mig burde have nået på det tidspunkt i deres liv, hvilket ville være en turn off for mig, hvorfor jeg ikke ville gide at være kærester med personen alligevel.

Jo jeg forstå godt hvad du mener. Det er lige præcis med de store ting i livet som jeg mener, at man godt kan opleve sammen hvor det er første gang for begge partner, selvom den ene er ældre. Det er tydeligt at det er dig som ikke forstår, hvad jeg mener, selvom jeg flere gange har punkteret, at jeg ikke er enig i, at man ikke kan opleve STORE ting sammen.
Jeg har endda givet som eksempel fra eget liv, at man altså godt kan opleve en ting som at købe hus sammen, hvor det er første gang for begges sider af.

Men så overser du jo ligesom den sidste del, at jeg synes det er et turn off, at personen ikke er kommet længere i sit liv.

Men - helt oprigtigt undrende - hvad pokker gør du så, hvis du gør de her store ting med din nuværende kæreste, og I efterfølgende går fra hinanden?

Der vil jo så ikke være "store firsts" tilbage ift en nu, og jo ældre man bliver, jo sværere bliver det (i min optik: heldigvis) at finde en tro kopi af sig selv.
2
Flowergirl
Kort karma: 9
Likede indlæg: 149

Indlægaf Flowergirl » 21. jun 2016, 15:13

Samano skrev:
Flowergirl skrev:
Samano skrev:
Flowergirl skrev:
Samano skrev:
Flowergirl skrev:Jeg tror nu ikke det er fordi du foretrækker jævnaldrende - det kan jeg ihvertfald være ligeglad med. Man skal da være sammen med dem man lyster. :)
Men du har meget med at skrive, at hvis man er jævnaldrende kan man fx opleve nye ting sammen, og det kan man ikke hvis den ene er ældre. Du sætter - i mine øjne - folk i bås.

Selvfølgelig kan man opleve nye ting sammen altså der er 193 lande i verden, så der sikkert altid et tilbage man kan besøge sammen :lol:
Det jeg snakker om er meget specifikke og store ting som at købe den første ejerbolig, få børn, blive gift osv.
Og hvis jeg var nået længere end det så der hvor jeg nu var på pågældende tidspunkt.
Det kan man selvfølgelig også gøre med en kæreste, der er væsentlig ældre, men jeg ville bare føle, at den her person var bagud i forhold til, hvad personen ifølge mig burde have nået på det tidspunkt i deres liv, hvilket ville være en turn off for mig, hvorfor jeg ikke ville gide at være kærester med personen alligevel.

Jo jeg forstå godt hvad du mener. Det er lige præcis med de store ting i livet som jeg mener, at man godt kan opleve sammen hvor det er første gang for begge partner, selvom den ene er ældre. Det er tydeligt at det er dig som ikke forstår, hvad jeg mener, selvom jeg flere gange har punkteret, at jeg ikke er enig i, at man ikke kan opleve STORE ting sammen.
Jeg har endda givet som eksempel fra eget liv, at man altså godt kan opleve en ting som at købe hus sammen, hvor det er første gang for begges sider af.

Men så overser du jo ligesom den sidste del, at jeg synes det er et turn off, at personen ikke er kommet længere i sit liv.

Nu har jeg ikke rigtig lagt vægt i eller ville diskutere den sidste del, omend jeg har læst det.
Nu nævnte du det med at opleve nogle ting sammen - som at købe hus, blive gift und so weiter - og der synes jeg bare du er forkert på den. :)

Men du kan jo ikke adskille de ting. Det er jo et sammenhængende argument.
Det ene er forudsætning for den anden og er årsagen til at det for MIG ikke kan lade sig gøre.

Jo det kan jeg nu godt - jeg er bare heller ikke enig i det andet du skriver, men har valgt ikke og diskutere det da det er forskelligt hvad man vil samt hvad der er turn off for en.
Jeg er, stadig, helt klar over at du taler for dig selv. Men derfor behøver jeg jo ikke og være enig i dit synspunkt.

Men jeg tror bare vi lader den ligge her.
0
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1055

Indlægaf KinderBueno » 21. jun 2016, 15:14

^Men tillad mig at kommentere, at du har nogle lidt snævre holdninger til, hvornår man så skal (have opnået) hvad, i forhold til sin alder, hvis så lidt som seks år kan betyde, at man nødvendigvis er bagud eller for langt foran.
5
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 21. jun 2016, 15:17

Nå ja, at gå på pension er selvfølgelig også en first :-D
8
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3923

Indlægaf Angelina » 21. jun 2016, 15:20

Marioneta skrev:Min eks var 3 år ældre og han har været den ældste. Den yngste har været en tidligere b-ven, som var 3 år yngre. Hans sted i livet var nok nærmere 13 år yngre.

Nu har jeg datet nogle år og kørt en streng max 5 år ældre regel. Det skyldes ikke, at jeg frygter, at blive enke tidligt. Det kan ske for alle. Men jeg frygter at ende som min mor, frisk i 60'erne og med en 15 år ældre dement mand. Nu er min far kommet på plejehjem og hun har endelig fået sit liv tilbage, men det har været mega hårdt og frustrerende for hende. Det er hårdt at miste en partner, men det er endnu hårdere at miste sin partner til demens. Man kan ikke komme videre på samme måde. Så det har jeg ret meget respekt for.

Nu har jeg et crush på en 10 år yngre gut, men vil ikke gøre noget ved det. Men jeg kunne nok godt gå med til en aldersforskel på 10 år. Jeg har jo ikke ligefrem haft held med min 5 års grænse. Men at det lige netop er omkring de fem år, skyldes nok også, at jeg gerne ville have børn og mænd 10 år ældre end mig er ved at blive for gamle til det. Men nu får jeg mine børn selv, så kan en lidt ældre mand måske godt være velkommen. Men ikke mere end et årti, så bliver det for meget og for stor risiko for at gentage min mors "fejl".

Men det kan jo også ske med en jævnaldrende? Altså demens kan starte fra 60års alderen, hvor begge parter jo så snildt kan leve i 20år mere? Jeg har et familiemedlem, hun har været sammen med sin jævnaldrende mand siden de var hhv 19 og 20 år - 50 år gammel får hun en blodprop i hjertet, når at være død i længere tid og dermed hjerneskadet (ret meget) - og i øvrigt nu her også lettere dement. Det er nu knap 15 år siden, og manden passer hende stadig, og det gør han også om 10 og 20 år, hvis hun da lever så længe.

Jeg synes også den slags er noget man skal afklare med sig selv og med sin partner, min mand VED at jeg ikke passer en syg partner - at han ville blive parkeret på et plejehjem, og jeg ville kigge forbi hver anden søndag (og måske til jul) - det må være BENHÅRDT at miste sin partner, uden at miste dem fysisk også, no doubt, men det kan man altså også sagtens som jævnaldrende.
2
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 21. jun 2016, 15:24

^
Se så er vi måske slet ikke så uenige. Alt andet end det med at gide blive gamle sammen we småting for mig - ham jeg gider det med var så tilfældigvis bare ældre, men vi har da stadig været hinandens "første" ift at blive godt og købe fast ejendom etc.

At han ikke havde gjort det med andre, betyder ikke, at han var "bagud" - han havde bare gjort det selv, og jeg levede (og lever) fint med, at han pga længere tid på arbejdsmarkedet har en større pension end mig.

At han bliver skudt yngre og jeg ældre rent udseendemæssigt forsøger jeg st lære st leve med.
1
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 21. jun 2016, 15:27

Samano skrev:
Krølle skrev:
Samano skrev:
Flowergirl skrev:
Samano skrev:

Men - helt oprigtigt undrende - hvad pokker gør du så, hvis du gør de her store ting med din nuværende kæreste, og I efterfølgende går fra hinanden?

Der vil jo så ikke være "store firsts" tilbage ift en nu, og jo ældre man bliver, jo sværere bliver det (i min optik: heldigvis) at finde en tro kopi af sig selv.

For det første kræver jeg ikke en tro kopi af mig selv :lol:
Så skal jeg i hvert fald ud og finde en ny kæreste, hvilket jeg ikke lige har tænkt mig.

Men i forhold til det handler det jo ikke om at jeg nødvendigvis skal have oplevet alt med ham, men at alt det der kommer fremadrettet stadig er muligt at gøre sammen. Altså hvis jeg lige pludselig stod 37 årig fraskilt med to børn, så ville jeg sgu nok godt have en jævnaldrende fraskilt med børn. Og når jeg var 60 år og aktiv på arbejdsmarkedet gad jeg nok heller ikke en der var 70 år og pensionist.
Altså jeg ved det jo ikke, men sådan rent hypotetisk.

Men ligesom dig regner jeg med at have oplevet den vigtigst af de første :P
At finde en jeg vil blive gammel med :)

Vi er dog nok stadig grundlæggende forskellige - var jeg 37 og enlig med to børn, tror jeg, at jeg ville foretrække en børnemindet mand uden 2-3 børn (det giver så meget planlægning), og var jeg 60 og arbejdende ville jeg elske en, der havde haft karriere men nu havde tid til at lave mad og købe god vin til mig :love:
2
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 493

Indlægaf Marioneta » 21. jun 2016, 15:29

Angelina skrev:Men det kan jo også ske med en jævnaldrende? Altså demens kan starte fra 60års alderen, hvor begge parter jo så snildt kan leve i 20år mere? Jeg har et familiemedlem, hun har været sammen med sin jævnaldrende mand siden de var hhv 19 og 20 år - 50 år gammel får hun en blodprop i hjertet, når at være død i længere tid og dermed hjerneskadet (ret meget) - og i øvrigt nu her også lettere dement. Det er nu knap 15 år siden, og manden passer hende stadig, og det gør han også om 10 og 20 år, hvis hun da lever så længe.

Jeg synes også den slags er noget man skal afklare med sig selv og med sin partner, min mand VED at jeg ikke passer en syg partner - at han ville blive parkeret på et plejehjem, og jeg ville kigge forbi hver anden søndag (og måske til jul) - det må være BENHÅRDT at miste sin partner, uden at miste dem fysisk også, no doubt, men det kan man altså også sagtens som jævnaldrende.

Men risikoen bliver større, jo større aldersforskel der er. Det er jo rigtigt fint at have snakket om det og det ville jeg da også gøre, hvis jeg engang kom i et forhold igen, for der kan jo altid ske noget. Der er også en lille risiko for at min fars frontallapdemens er arveligt.

Jeg synes så ikke rigtigt, at jeg har noget til fælles med mænd, der er mere end få år ældre. Men det er så også fordi jeg er 36 år og ikke færdig med børn endnu.
0
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 21. jun 2016, 15:35

Ift risikoen for en syg, ældre partner - der er ingen tvivl om, at det statistisk oftere vil ske med en ældre end jævnaldrende. Statistikker er bare ikke den konkrete virkelighed, så man kan ikke få nogen garantier - hos os er det mig, der på trods af (relativ) ungdom er i højrisikogruppen for fysisk forfald ift min mand. Such is life. Heldigvis har det ikke fået ham til (bevæbnet med Danmarks Statistik 2015) at gå på jagt efter en ny model.
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 21. jun 2016, 15:36

Marioneta skrev:
Angelina skrev:Men det kan jo også ske med en jævnaldrende? Altså demens kan starte fra 60års alderen, hvor begge parter jo så snildt kan leve i 20år mere? Jeg har et familiemedlem, hun har været sammen med sin jævnaldrende mand siden de var hhv 19 og 20 år - 50 år gammel får hun en blodprop i hjertet, når at være død i længere tid og dermed hjerneskadet (ret meget) - og i øvrigt nu her også lettere dement. Det er nu knap 15 år siden, og manden passer hende stadig, og det gør han også om 10 og 20 år, hvis hun da lever så længe.

Men risikoen bliver større, jo større aldersforskel der er. Det er jo rigtigt fint at have snakket om det og det ville jeg da også gøre, hvis jeg engang kom i et forhold igen, for der kan jo altid ske noget. Der er også en lille risiko for at min fars frontallapdemens er arveligt.

Jeg synes så ikke rigtigt, at jeg har noget til fælles med mænd, der er mere end få år ældre. Men det er så også fordi jeg er 36 år og ikke færdig med børn endnu.

Naturligvis bliver risikoen større desto ældre man bliver, jeg har bare svært ved at forstå man vil sige nej til kærligheden pga risikoen for det ene eller andet.

Jeg kan sagtens forstå man siger nej fordi man føler man ikke har noget til fælles - eller at man ikke tænder på vedkommende - sådanne ting... men nej tak pga risikoen for sygdomme / død- det forstår jeg nok ikke helt.
1
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 493

Indlægaf Marioneta » 21. jun 2016, 15:40

Angelina skrev:
Marioneta skrev:

Naturligvis bliver risikoen større desto ældre man bliver, jeg har bare svært ved at forstå man vil sige nej til kærligheden pga risikoen for det ene eller andet.

Jeg kan sagtens forstå man siger nej fordi man føler man ikke har noget til fælles - eller at man ikke tænder på vedkommende - sådanne ting... men nej tak pga risikoen for sygdomme / død- det forstår jeg nok ikke helt.

Nu har jeg reelt ikke sagt nej til nogen, for kommer jo aldrig længere end til 1. date. Men på netdating har jeg sjældent søgt ældre mænd og når jeg endelig har gjort det, fordi jeg netop har tænkt, at jeg var lidt indsnævret, så synes jeg så heller ikke rigtigt, at der er så meget at komme efter. Så jeg må bare indse, at i den livsfase jeg er i nu, så passer jeg bedst til en jævnaldrende og måske endda også en yngre, for rigtigt mange jævnaldrende er faktisk også færdige med børn. Måske jeg skulle prøve at score mit crush på 26 :lol:
Senest rettet af Marioneta 21. jun 2016, 15:46, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 21. jun 2016, 15:42

Samano skrev:
Krølle skrev:Ift risikoen for en syg, ældre partner - der er ingen tvivl om, at det statistisk oftere vil ske med en ældre end jævnaldrende. Statistikker er bare ikke den konkrete virkelighed, så man kan ikke få nogen garantier - hos os er det mig, der på trods af (relativ) ungdom er i højrisikogruppen for fysisk forfald ift min mand. Such is life. Heldigvis har det ikke fået ham til (bevæbnet med Danmarks Statistik 2015) at gå på jagt efter en ny model.

Ud fra den tilgang skulle man jo også helst vælge en partner med samme uddannelsesniveau eller højere, fordi uddannelses, især i forhold til mænd, statistisk har stor betydning i forhold til levealder.
Og så begynder det sgu at blive kringlet af finde en partner, hvis man skal tage højde for den slags.
Men jeg forstår det nu stadig godt hvis man har haft oplevelsen med ens forældre.

Og en med samme motions/spisevaner som en selv, det betyder jo også en del for levealder/forfald... og måske lige en gentest også, bare sådan just in case ... :D
0
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 9
Likede indlæg: 155

Indlægaf Frøken Himmelblå » 21. jun 2016, 15:46

Nu er det meget sparsomt med tidligere partnere her, men fælles for dem der nu har været inde over mit liv er, at de alle lige har været et år yngre :gruble: . Det er ikke noget jeg specifikt er gået efter men det hænger nok sammen med, at jeg selv modnedes langsomt. Så fyrene årgangen yngre end jeg passede bare rigtig godt til mig :)
Nuværende kæreste er 2 år yngre :genert:

Faktisk er jeg positivt overrasket over hvor mange kvinder der har yngre kærester. Det kommer nok af, at jeg fandt sammen med kæresten i så ung en alder, at der blev set ned på, at have en yngre kæreste som kvinde.
Det var kærlighed ved første blik så for mig har alderen aldrig spillet en rolle :dåne:
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Aquadorable
Kort karma: 22
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 247

Indlægaf Aquadorable » 21. jun 2016, 16:20

Min kommende mand er 7 1/2 år ældre end mig. Jeg er 25, han er lige fyldt 33.

Jeg har ikke prøvet at være sammen med en yngre mand - som jeg lige husker det, har min yngste fling været tre-fire år ældre end mig.
0
:love:
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1644

Indlægaf Pityt » 21. jun 2016, 17:56

De fleste jeg har haft længerevarende relationer til, har været yngre end mig.
Min nuværende kæreste er 18 år yngre...så teknisk set er jeg gammel nok til at være hans mor :-D
4
What's done in the dark will be brought to the light

Tilbage til "Forhold og sex"