Re: Hvorfor er det egentlig et tabu at tale om penge og løn?

Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 23. jun 2016, 00:13

Altså jeg har hjulpet flere med at lave budget. Der sender jeg vores eget budget rundt, hvor der både står indkomster og hvad vi i øvrigt bruger på alt fra medicin over mad til faste udgifter og sjove og ballade.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1153
Likede indlæg: 6756

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2016, 04:28

Joe skrev:Jeg er rimeligt åben omkring det, i hvert fald hvis jeg kender folk godt. Sådan er det egentlig med de fleste andre emner end lige vejret.
Jeg synes det er interessant at tale om med tidligere studiekammerater, fordi det viser hvor forskelligt det er i vores branche.

Kun en gang har jeg haft en ubehagelig oplevelse med at sige det. Det var lige efter jeg var startet i job efter endt uddannelse, hvor en bekendt lød helt fornærmet over at vi tjente det samme ca., fordi noget med at hun havde en uddannelse, der var et svimlende år længere end min.
Det kunne jeg ikke rigtigt tage seriøst.

Men folk der er søde og åbne, ikke bruger det i deres bedømmelse af min person, og som mere er sådan "godt for dig"-agtig, hvis det kommer frem at jeg tjener mere end dem, dem vil jeg da gerne tale med om det. Ligesom jeg gerne taler om alle mulige andre aspekter af folks ansættelser med dem, jeg synes bare arbejdsforhold og overenskomster er et spændende emne. Og der er lønnen også en del af det.

Men jeg har prøvet at være opmærksom på ikke at tale for meget om penge tidligere. Der var lige et halvt års tid hvor jeg lige var gået fra aldrig rigtigt at have haft penge, til at have en ganske pæn indtjening, i forhold til alder og de udgifter, jeg har. Og der kunne jeg mærke at det kom til at fylde meget i mine samtaler med mine nærmeste. Ikke at de nogensinde nævnte det, men jeg kom bare til at tænke over at det måske blev for meget. Selvom det da var værd at fejre at jeg på kort tid gik fra jævnligt at have ondt i maven over at være løbet tør for penge, til at der absolut ikke er grund til nogen form for bekymring. Men jeg er bange for, at jeg levede lidt op til fordommen om såkaldte "nyrige", selvom det i mit tilfælde nok nærmere var "ny-ganske-almindelig-indkomst". Så spændende er penge altså heller ikke. Det er jo bare tal, og i alle andre sammenhænge finder jeg tal ret kedelige.

Jeg tror det er ret almindeligt for alle der går fra SU til fuld løn, at føle sig sådan lidt "nyrig" eller som kong gulerod :D bøfferne og rødvinen sidder lidt løsere nede i supermarkedet og der bliver nok også shoppet lidt mere tøj, sko, elektronik eller lign. Det er næsten en slags rite of passage for overgangen mellem ung og så "voksen" :gruble:
Senest rettet af Wizzze 23. jun 2016, 07:05, rettet i alt 1 gang.
1
Do as I say! :whip:
D.itsen
Kort karma: 172
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1376

Indlægaf D.itsen » 23. jun 2016, 05:38

^4 år senere har jeg stadig den følelse. Jeg fucking elsker at se min lønseddel og fnise fjollet over at nogen synes jeg er det værd
5
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 389

Indlægaf Anlewi » 23. jun 2016, 05:49

Jeg har i gen problem med at snakke løn hverken med mine kollegaer eller venner/familie
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2016, 06:38

D.itsen skrev:^4 år senere har jeg stadig den følelse. Jeg fucking elsker at se min lønseddel og fnise fjollet over at nogen synes jeg er det værd

Glem ikke, at du er awesome, den slags koster :-D
Men ja, lønningsdag er genialt, man burde faktisk fejre det meget mere end man gør :banan:
2
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 343

Indlægaf Daflo » 23. jun 2016, 07:01

Jeg ved ikke om jeg synes det er tabu, men jeg taler ikke om min løn med ret mange. Jeg ville virkelig blive overrasket hvis nogen spurgte mig hvor meget jeg tjener, hvis det ikke havde en eller anden relevans. Hvis det ikke tjente andet formål end at stille spørgerens nysgerrighed, tror jeg faktisk ikke jeg ville svare medmindre det var en rigtig god ven.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2016, 07:16

Daflo skrev:Jeg ved ikke om jeg synes det er tabu, men jeg taler ikke om min løn med ret mange. Jeg ville virkelig blive overrasket hvis nogen spurgte mig hvor meget jeg tjener, hvis det ikke havde en eller anden relevans. Hvis det ikke tjente andet formål end at stille spørgerens nysgerrighed, tror jeg faktisk ikke jeg ville svare medmindre det var en rigtig god ven.

Men ville du selv spørge? f.eks. hvis en ven eller bekendt fik nyt job?
Tror "normalen" er, at spørge ind til ting som arbejdsopgaver, hvor arbejdspladsen ligger, afstand/transporttid, nye kollegaer osv. men sjældent hvad lønnen er? :gruble: Og nej det er ikke Tabu, som i forbudt at spørge om, vi gør det bare ikke, det er vel mere korrekt at tale om selvcensur end tabu, men vi vælger ikke at spørge, og hvorfor det?
Er vi bare ikke interesseret i svaret, eller er det noget med ikke at fremstå social akavet, eller er vi bange for at finde ud af de får mere end os, eller omvendt? :gruble:
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 237
Likede indlæg: 2483
Kontakt:

Indlægaf Annione » 23. jun 2016, 07:32

Tja, jeg snakker da gerne om min løn, men den har også nærmest altid været utrolig lav. Hjerteskærende lav nærmest.
Nu magter jeg ikke at snakke løn med flere af mine veninder. De fleste tjener 20.000 mere end mig... og min kæreste tjener 3-4-5 gange mere end dem, så hans løn taler jeg heller ikke med dem om.

Rigtig mange mennesker kan heller ikke bære, hvor mange penge vi egentlig fyrer af på rejser - og så behøver de på ingen måde at vide de konkrete tal. Man kan jo risikere, at de får ondt i røven over, at vores rejse koster det samme, som de tjener om året. Før skat.
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 343

Indlægaf Daflo » 23. jun 2016, 07:32

Nej, jeg ville heller ikke spørge. Jeg ved det kan være svært for mange mennesker at sige fra, selvom de egentlig ikke har lyst til at fortælle hvor meget de tjener. Jeg synes heller ikke jeg kan bruge svaret til noget, så jeg spørger ikke for at undgå at sætte folk i en ubehagelig situation.
Den eneste situation hvor jeg synes jeg kan bruge svaret til noget, er hvis det er en der er i samme branche som mig. Her kan jeg se en mening med at sammenligne for, at give os begge en idé om vores lønniveau er rigtigt.
Jeg er ikke bange for at finde ud af, at folk tjener mere end mig. Jeg synes bare der kan opstå akavede situationer der er helt unødvendige. Der er flere her i tråden der fortæller om dårlige oplevelser.
I min familie har der tidligere været meget snak om indtægt. Min generation er den første hvor vi har taget akademiske uddannelser. De ældre i familien har haft endog meget svært ved at kapere, at vores startlønninger indimellem har været en del højere end det de nogensinde kommer til at tjene efter et helt arbejdsliv. Det kan jeg sagtens sætte mig ind i ikke er rimeligt, og måske er det derfor jeg ikke nævner min løn for ret mange.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6010

Indlægaf LadyFox » 23. jun 2016, 07:43

Jeg har ikke oplevet det som et tabu, de mennesker jeg endelig har spurgt ind til deres løn har svaret pænt, uden en fornærmet tone, men det har jo også været folk jeg kendte, og fordi det har været relevant for samtaleemnet.
Generelt så spørger jeg ikke folk om den slags, men det er ikke fordi jeg synes det er "for meget", men fordi jeg ikke synes det er interessant hvor mange penge andre mennesker tjener.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 23. jun 2016, 07:51

Jeg snakker gerne om min løn med studiekammerater, og ville egentligt også ønske at jeg snakkede mere med mine kollegaer om det. Det er udelukkende for at kunne spejle sig - hvad burde jeg egentligt få, skal jeg bede om mere osv. Der er masser af faktorer der spiller ind mht ens lønniveau, men en af disse er da, at man ved hvad man er værd.
Ift andre med usammenlignelige ansættelsesvilkår/uddannelser osv, så er det ret ligegyldigt. Men hvis andre vil snakke om det, kan vi da godt.
0
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2409

Indlægaf Joe » 23. jun 2016, 09:38

Min mor omtalte mig faktisk lige som en snothvalp overfor min storesøster, fordi jeg tjener mere nu efter to år på arbejdsmarkedet, end hun gør efter væsentligt flere.
1
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 23. jun 2016, 10:17

Folk bryder sig ikke om at tjene mindre end andre.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 841

Indlægaf lulu-p » 23. jun 2016, 11:13

Jeg oplever på ingen måde løn som et tabu. Da vi var yngre og nyuddannede var løn, tillæg og pension noget vi ofte snakkede om. Nu er vi blevet ældre, har fået børn, nye jobs. Nogle er blevet selvstændige osv.

Jeg tror faktisk ikke folk gider tale løn længere. Selv synes jeg det er er voldsomt uinteressant. Til gengæld taler vi en del om hvordan vi forvalter og bruger vores penge. Aktier, pension, ferie, bolig, bil, børn, fritidsinteresser, folkeskole eller privatskole..

Det er da langt mere spændende hvordan vi vælger at bruge vores penge end hvor mange vi tjener?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2409

Indlægaf Joe » 23. jun 2016, 19:20

Samano skrev:
Joe skrev:Min mor omtalte mig faktisk lige som en snothvalp overfor min storesøster, fordi jeg tjener mere nu efter to år på arbejdsmarkedet, end hun gør efter væsentligt flere.

Ej hvor idiotisk!
Jeg har oplevet noget lignede, da jeg nævnt hvad startlønnen var på mit område ( i en sammenhæng hvor det var relevant) fik jeg bare svaret " ja ja nu skal vi se om der nogen der gider betale det for dig" :forvirret:
Altså hvad fanden er det for noget at sige.
Det er jo det samme som at sige jeg ikke er værd at ansætte for min startløn er ret meget styret af overenskomsten på området.

Haha, ej, min mor er sød. Jeg kan sgu godt forestille sig at det føles bittert at have arbejdet i så mange år, og så bliver overhalet indenom af sin datter med samme uddannelseslængde.
Så kunne hun have ladet være med at vælge et omsorgsfag.
0
I'm Audrey Horne, and I get what I want

Tilbage til "Privatøkonomi"