Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 737

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf ajnaM » 24. jun 2016, 06:09

Sorenspige skrev:Jeg er egentlig en form for EU-skeptiker, men jeg er ret bekymret for, at Storbritannien nu skal ud af EU.

Jeg er ikke kun bekymret økonomisk, men mest i forhold til fred i Europa på lang sigt. Jeg synes, der går noget historisk lærdom tabt, hvis alle lande igen ender med at ville være sig selv nærmest.

Jeg er også skeptiker normalt, men af helt andre årsager end de nationalistiske og økonomiske.

Jeg må indrømme, at jeg er lidt i chok over resultatet - og jeg frygter, at det giver om muligt endnu mere vind i sejlene til nationalistiske bevægelser, både i udlandet og herhjemme.
4
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 24. jun 2016, 06:14

Nå, men jeg har nogle penge stående i indiske aktier. Er det klogest at sælge dem asap, og inden markedet åbner her klokken 9?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10150

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2016, 06:26

Tror I, at vi får en afstemning i DK?
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Indlægaf Angelina » 24. jun 2016, 06:29

DetSorteCirkus skrev:Tror I, at vi får en afstemning i DK?

Ja... og højrefløjens argument vil blive at vi så kan sige nej til alle de der sortsnuskere - og alle islamofoberne vil straks løbe med på den bølge.

Jeg er spændt på om EU overlever det her.
1
~indsæt smart signatur her~
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1014

Indlægaf Sorenspige » 24. jun 2016, 06:32

Angelina skrev:

Ja... og højrefløjens argument vil blive at vi så kan sige nej til alle de der sortsnuskere - og alle islamofoberne vil straks løbe med på den bølge.

Og hvad der så sker :(.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2016, 06:32

Angelina skrev:

Jeg har bare meget svært ved at se, hvordan processen frem mod en sådan afstemning vil blive.
Nu, hvor resultatet fra UK foreligger, kan jeg kun forestille mig, at V og S vil gøre alt for at undgå en afstemning, hvilket betyder, at initiativet og presset skal komme fra DF, som på mig har virket, som om de, i hvert fald pt., har EU-mundkurv på.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1491

Indlægaf Code71 » 24. jun 2016, 06:41

Jeg synes alle dommedags scenarierne i denne tråd og generelt er præget af uvidenhed og angst for alt andet end det nuværende. Jeg har seriøst svært ved at se noget som helst godt ved EU

Jeg vil gerne lykønske Storbritanien med at slippe fri af Merkels klør og ideer om das Vierte Reich. Så de har chancen for at bevare selvstændigheden og jeg håber at Danmark følger med på sigt

Jeg fatter simpelthen ikke at normalt tænkende mennesker kan være FOR et sådant organ som EU som er det mest udemokratiske i verden. Befolket af alle de politikere som der ikke længere er brug for på den nationale scene. At vi intet selv kan bestemme over vores egen lovgivning og alt andet som en flok EU pampere bestemmer hen over hovedet på de nationale lovgivende forsamlinger
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1113

Indlægaf Torn » 24. jun 2016, 06:55

Hvad var argumenterne for at melde sig ud?
0
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1014

Indlægaf Sorenspige » 24. jun 2016, 07:01

Fred - man kan sige meget dårligt om EU (og der er meget, som er dårligt), men vi har fred i Europa. Meget mere fred end nogensinde før i historien.

Det er jeg bange for ændrer sig, hvis de store lande igen skal til at spille med musklerne.

Edit: Dette er ikke et svar til Torns indlæg.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2016, 07:25

Cameron går af som partileder. Ikke her og nu, men indenfor de næste tre måneder frem mod partiets konvent i november.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2016, 07:30

"A high drama. Et højt drama."
Citat: Ulla Terkelsen

Et højt drama :forvirret:
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2335

Indlægaf paint » 24. jun 2016, 07:34

Med risiko for at lyde bedrevidende, så overraskede den Yougov. meningsmåling, der kom i går mig , som viste 52 for EU og 48 imod. Jeg var overbevist om at det ville være omvendt (sådan ca.). Sikken en masse penge man kunne have scoret, hvis jeg havde fulgt min 'fornemmelse'.

Til alt held, har det i den seneste tid ikke lydt som om de englændere, der har ønsket at træde ud af EU er redet med på en nationalistisk bølge, men snarere fordi et flertal ikke har lyst til at leve med de negative konsekvenser, som de har mærket i UK.
Det er lidt som om at EU, har strukket sig for langt, især med østudvidelsen. SÅ langt at bukserne er sprukket. Det er bare ikke finansmarkedernes bukser som er sprukket, men den almindelige engelske borgers, som følge at en kæmpe indvandring af billig østeuropæisk arbejdskraft, som har (mere eller mindre) smadret engelske arbejderes løn og levevilkår.

På sæt og vis kan jeg godt forstå deres beslutning.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1491

Indlægaf Code71 » 24. jun 2016, 07:40

Sorenspige skrev:Fred - man kan sige meget dårligt om EU (og der er meget, som er dårligt), men vi har fred i Europa. Meget mere fred end nogensinde før i historien.

Det er jeg bange for ændrer sig, hvis de store lande igen skal til at spille med musklerne.

Edit: Dette er ikke et svar til Torns indlæg.

Det er såmænd ikke EU's skyld. Som i overhovedet. Det er mere Natos skyld. Ingen organisation eller organ har nogensinde bidraget så meget til hungersnød og humanitære katastrofer i feks Afrika som EU når de dumper deres overskudslagre på de afrikanske markeder
3
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1511

Indlægaf Bad Samaritan » 24. jun 2016, 07:48

Code71 skrev:Jeg synes alle dommedags scenarierne i denne tråd og generelt er præget af uvidenhed og angst for alt andet end det nuværende. Jeg har seriøst svært ved at se noget som helst godt ved EU

Jeg vil gerne lykønske Storbritanien med at slippe fri af Merkels klør og ideer om das Vierte Reich. Så de har chancen for at bevare selvstændigheden og jeg håber at Danmark følger med på sigt

Jeg fatter simpelthen ikke at normalt tænkende mennesker kan være FOR et sådant organ som EU som er det mest udemokratiske i verden. Befolket af alle de politikere som der ikke længere er brug for på den nationale scene. At vi intet selv kan bestemme over vores egen lovgivning og alt andet som en flok EU pampere bestemmer hen over hovedet på de nationale lovgivende forsamlinger

Jeg er slet ikke uenig i din analyse af at EU som magtorgan er gennemkorrumperet og burde rives ned sten for sten og erstattes med noget bedre - men som jeg ser det, er resultatet af valget en total katastrofe. Det er den direkte regning for højrefløjens flirten med fremmedfrygt og pladderpopulisme gennem to artier, og vil ende med at få helt uoverskuelige økonomiske konsekvenser. Først for Storbrittanien og sidenhen for resten af Europa, Danmark inklusive... Hvis Brexit havde været resultatet af en informeret debat om, hvorfor EU ikke fungerer, så havde jeg kunne se dagen idag som noget positivt. Men briterne - og resten af europæerne med dem - har aldrig været mere uvidende om, hvad det rent faktisk er, som ødelægger deres velfærds- og velstandssamfund - og det kommer til at ende med at koste dem hele butikken.

Problemet er, at Brexit ikke følges op med noget "nå, men vi VIL jo gerne hinanden og de fælles løsninger" - men istedet fejres isolationstanken... som om den har disket op med noget som helst andet end en masse varm luft om, hvor lykkelige vi allesammen bliver, hvis vi bare bygger mure, som er høje nok... og den tendens er den samme i DK lige nu. Vi har bare ikke haft stenene til at melde os ud af rigmandsklubben endnu - men det kommer måske nu, hvor nej-siden for alvor får vind i sejlene efter nattens resultat. Som i: Jeg tror de fleste danskere ikke har det første clue om, hvor velstående og priviligerede, vi er blevet netop i kraft af EU - og den velstand er først for alvor truet nu. Det håber jeg, at folk derhjemme på nej-siden er klar over.
6
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Indlægaf Angelina » 24. jun 2016, 07:54

Code71 skrev:Jeg synes alle dommedags scenarierne i denne tråd og generelt er præget af uvidenhed og angst for alt andet end det nuværende. Jeg har seriøst svært ved at se noget som helst godt ved EU

Er du EU modstander? :8: Det er mere overraskende end brexit!

*det-havde-jeg-aldrig-set-komme*

Jeg er som sådan også EU modstander, især grundet hvad vi udsætter den tredje verden for. Jeg synes det usmageligt. Tilgengæld tror jeg at brexit enten bliver EU's undergang - eller Englands...
0
~indsæt smart signatur her~

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"