Problemet med verden er, at godhed ikke bliver belønnet

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Problemet med verden er, at godhed ikke bliver belønnet

Indlægaf gnostic » 24. jun 2016, 16:20

Hvis du er kynisk, og kun tænker på dine egne interesser og gør alt - godt som skidt - for at fremme egeninteresser, vil du nå meget længere i samfundet. Du kan måske blive topdirektør, eller endda præsident. Nogle når så langt til tops i samfundet, at de bliver diktatorer.

Men er du derimod er god, og gør noget for naivitetens skyld, fordi du tror det du gør er godt, så vil andre folk udnytte dig og du vil lide økonomiske såvel som menneskelige tab.

Jeg kan som kildehenvisning, bruge Niccolo Machiavelli's Fyrsten, udgivet så tidligt som 1532, men er fortsat pensum i samfundsfag.

https://da.wikipedia.org/wiki/Fyrsten

Derudover kan jeg henvise til den humoristiske, men dog evigt sande Blackadder-serie (med Rowan Atkinson).
Det er parodi og humor, men Blackadder viser med al tydelighed hvad jeg taler om.

Godhed burde være belønningen i sig selv, men det faktum at verden ikke bygger på godhed men på kyniske beslutninger, viser 2 ting:

1. Mennesker er som udgangspunkt det modsatte af gode. De er, for at sige det lige ud: Ondskabsfulde som bare Fanden! Ellers ville verden se helt anderledes ud.

2. Hvis vi vil have godhed, men det vil vi ikke, men HVIS vi ville, så må vi belønne gode gerninger, økonomisk såvel som menneskeligt (f.eks. social anerkendelse, hyldest osv.)

Men det vil vi ikke. Af 2 årsager:

a) Vi er onde af natur, og derfor ønsker vi ikke et godt samfund.

b) Hvis vi belønner gode gerninger, vil de gode gerninger kun blive gjort for egeninteressens ve og vel, og dermed vil idéen i gode gerninger forsvinde, da man som modstander altid vil kunne sige "han/hende gjorde det kun for at opnå berømmelse!"
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 705

Re: Problemet med verden er, at godhed ikke bliver belønnet

Indlægaf Tux » 24. jun 2016, 16:49

Hvor mange tråde har du tænkt dig at lave med samme fejlagtigt tema? (''Mennesker er grundlæggende onde'')
7
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 24. jun 2016, 17:05

gnostic skrev:Hvis du er kynisk, og kun tænker på dine egne interesser og gør alt - godt som skidt - for at fremme egeninteresser, vil du nå meget længere i samfundet. Du kan måske blive topdirektør, eller endda præsident. Nogle når så langt til tops i samfundet, at de bliver diktatorer.

Men er du derimod er god, og gør noget for naivitetens skyld, fordi du tror det du gør er godt, så vil andre folk udnytte dig og du vil lide økonomiske såvel som menneskelige tab.

Nu kan man jo gøre alt godt for at fremme egeninteresse, men det er jo ikke ensbetydende med at man når længere af den grund.
At gøre noget godt for naivitetens skyld fordi man TROR at det man gør er godt, er ikke ensbetydende med at man ved hvad man laver og at det man gør egentlig er godt.

Men derudover, så vil jeg basalt set give dig ret.
Mange der gør godt, fordi det er godt at gøre godt og fordi man får det godt med sig selv, glæder andre osv - og hvor man så kan sige at det at få det godt med sig selv ikke bare er at fremme egeninteresse, de oplever at når man rækker fanden en lillefinger, så tager han hele armen.

Med udgangspunkt i mig selv, så ved jeg ikke helt hvor jeg ligger, mht de gode gerninger - hånden på hjertet, og der må du altså meget gerne Gnostic give din vurdering - så kan jeg reflektere over det og lære.

Jeg giver gerne kollegaer en ekstra hånd, jeg er obs på om de har nogle problemer, et arbejdspres, hvor jeg måske kan lave opgaven eller understøtte den, selvom det giver mig en ekstra times arbejde.
De bliver glade, jeg bliver glad fordi jeg hjælper dem og teamet.
Jeg håber at det er noget de måske selv engang giver tilbage, når jeg er presset, men jeg forventer det ikke.
Jeg håber naturligvis også det er noget, der lægges mærke til højere oppe, fordi det er en af de ting jeg arbejdsmæssigt vurderes på, men det er ikke derfor jeg gør det.
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 24. jun 2016, 17:35

Bimmerdyret skrev:Med udgangspunkt i mig selv, så ved jeg ikke helt hvor jeg ligger, mht de gode gerninger - hånden på hjertet, og der må du altså meget gerne Gnostic give din vurdering - så kan jeg reflektere over det og lære.

Jeg giver gerne kollegaer en ekstra hånd, jeg er obs på om de har nogle problemer, et arbejdspres, hvor jeg måske kan lave opgaven eller understøtte den, selvom det giver mig en ekstra times arbejde.
De bliver glade, jeg bliver glad fordi jeg hjælper dem og teamet.
Jeg håber at det er noget de måske selv engang giver tilbage, når jeg er presset, men jeg forventer det ikke.
Jeg håber naturligvis også det er noget, der lægges mærke til højere oppe, fordi det er en af de ting jeg arbejdsmæssigt vurderes på, men det er ikke derfor jeg gør det.

Jeg ville ikke kunne gøre det, du gør.

Min vurdering vil være, at du er god.
0
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 25. jun 2016, 15:22

Jeg tror du har misforstået idéen bag kildehenvisninger.
0

Tilbage til "Livets forhold"