Skal DK have en afstemning om EU ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1056

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Modesty Blame » 25. jun 2016, 12:17

Hvis vi skal bruge argumentet, at de unge ikke har haft lov til at stemme - med en direkte reference til Brexit, så er det jo faktisk sådan, at det er de ældre borgere, der i høj grad har stemt for Brexit, mens remain-vælgerne er gennemsnitligt yngre. http://www.politico.eu/article/graphics ... l-results/

Jeg ønsker ikke at forlade EU, og jeg håber da heller ikke, at Danmark ville stemme for at forlade samarbejdet.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3456

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 12:23

Modesty Blame skrev:Hvis vi skal bruge argumentet, at de unge ikke har haft lov til at stemme - med en direkte reference til Brexit, så er det jo faktisk sådan, at det er de ældre borgere, der i høj grad har stemt for Brexit, mens remain-vælgerne er gennemsnitligt yngre. http://www.politico.eu/article/graphics ... l-results/
[...]

Jeg tror nu også, "argumentet" var, at de gamle ikke skulle have lov at stemme, for de dør jo alligevel snart :genert:
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10340

Indlægaf icelady » 25. jun 2016, 12:28

Jeg hælder nok til Thulesen Dahls udmelding; afstemning, når vi ved, hvad Briterne får handlet på plads.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Modesty Blame
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1056

Indlægaf Modesty Blame » 25. jun 2016, 12:30

dgd2007 skrev:
Modesty Blame skrev:Hvis vi skal bruge argumentet, at de unge ikke har haft lov til at stemme - med en direkte reference til Brexit, så er det jo faktisk sådan, at det er de ældre borgere, der i høj grad har stemt for Brexit, mens remain-vælgerne er gennemsnitligt yngre. http://www.politico.eu/article/graphics ... l-results/
[...]

Jeg tror nu også, "argumentet" var, at de gamle ikke skulle have lov at stemme, for de dør jo alligevel snart :genert:

Nope, det er en anden tråd.

Shuruq skrev, at Rina Ronja Kari havde en pointe i, at fordi der var så mange unge mennesker, der ikke havde fået lov at stemme om EU, så de skulle have lov nu. Men - hvis man siger det med henvisning til, at Brexit skulle give de unge lov at komme med deres besyv, så er det vel ret tydeligt, at det fik de så ikke en skid ud af alligevel.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3456

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 12:31

Modesty Blame skrev:Nope, det er en anden tråd.
[...]

Ah, sorry :fløjt:
0
Brugeravatar
tjald62
Kort karma: 46
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 492

Indlægaf tjald62 » 25. jun 2016, 13:18

dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:Hvis opbakningen havde været der til at begynde med, havde historien måske været en anden. Men der er jo ikke tale om, at folkestemningen er vendt nu - den har aldrig været overvældende EU-positiv, hverken herhjemme eller i udlandet.

I øvrigt har man haft årtier til at vende den. At prøve at få befolkningerne med, at demokratisere, og hvad der ellers har været snak om - men det er jo bare blevet mere og mere elitært, og den brede befolkning fatter mindre og mindre.

Jeg har haft fag på universitetet om EU's opbygning og policy-processer, og alligevel forstår jeg alt for lidt. Sådan et system kan man ikke have, hvis man samtidig skal have et demokrati.

Hvis du mener i DK, så var opbakningen der jo i høj grad. Ved afstemningen, da vi meldte os ind, var der vist 60-70% for.
Der har så været en række afstemninger, hvor mere "unionsagtige" tiltag er blevet stemt ned.
Men der har vist aldrig været en særlig høj procent, der helt ville ud.
Jeg mener bare, at man ikke bør smide det hele på gulvet pga. en øjeblikkelig stemning.
I øjeblikket er det jo endda helt uklart, hvad alternativerne egentlig er.

Du bør så lige husk at da vi den gang stemte om at komme ind i EF der blev det ført en skræmmekampagne for at få os ind i EF og folk tude ikke andet end at stemme ja.
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1549

Indlægaf fisken80 » 25. jun 2016, 13:54

Der fandtes i hvert fald indædte modstandere også i 1972.... :lol: https://www.youtube.com/watch?v=ZF4ECBQPmYA

Og læg mærke til verset: "Så sir' de vi skal stemme, det må stå klart for enhver, men i virk'ligheden syns' de ikke, at vores stemme er noget værd."

Følelsen af at politikerne i virkeligheden er ligeglad med befolkningen er altså ikke ligefrem ny

(Optagelsen er nyere end sangen, den er fra 1972)
0
Oveditlevsen
Kort karma: 16
Likede indlæg: 418

Indlægaf Oveditlevsen » 25. jun 2016, 14:12

EU bør reformeres, så det vender tilbage til udgangspunktet, fri handel og samarbejde mellem selvstændige nationer.
Drømmen om en fælles Union bør skrottes.

Bare fordi UK har haft en afstemning betyder det ikke at vi også skal, hvis det vitterligt er nødvendigt må der være bedre argumenter.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 15:00

Jeg synes det er tåkrummende pinligt, den måde som mange EU-tilhængere i UK, i DK og rundt omkring i EU opfører sig. De er dårlige tabere på den ufede måde, og de fortsætter med de skræmmebilleder, der fik dem til at tabe afstemningen i første omgang. England overlever fint at stå uden for!

Jeg synes det bliver sagt fint af Lars Seier i Børsen: "»Det eneste vi nogensinde er blevet spurgt om, det er at gå ind i et frihandelsområde. Og så er vi blevet spurgt om euro’en, og det har danskerne sagt nej til. Vi er ikke blevet spurgt til en fælles socialpolitik, vi er ikke blevet spurgt om bankunionen, skattepolitik eller til et europæisk militært samarbejde. Derfor er det helt utilstedeligt ud fra et synspunkt om demokratisk legitimitet, at EU blander sig i de her ting,« tordner Lars Seier Christensen."

Derfor er det på tide at vi bliver spurgt - dels fordi en stor bid af vælgerne er blevet udskiftet siden der sidst blev sagt ja til EU, og dels fordi at dem der trods alt sagde ja til EU i sin tid, ikke har sagt ja til EU i denne form. I et repræsentativt demokrati vælger vi politikerne til almindelig dagligdags drift af landet, men store spørgsmål af denne type karakter skal simpelthen forelægges folket. Det skal ikke besluttes af folketingspolitikere. Det er nøjagtig samme princip der gælder i erhvervslivet. En administrerende direktør kan styre den daglige drift efter hans eget skøn, men større spørgsmål skal forelægges bestyrelsen til godkendelse - medmindre den administrerende direktør også er ejeren. Det er der til gengæld en del MF'ere, der lader til at tro.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Indlægaf Jørn » 25. jun 2016, 16:02

0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1549

Indlægaf fisken80 » 25. jun 2016, 17:11

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes det er tåkrummende pinligt, den måde som mange EU-tilhængere i UK, i DK og rundt omkring i EU opfører sig. De er dårlige tabere på den ufede måde, og de fortsætter med de skræmmebilleder, der fik dem til at tabe afstemningen i første omgang. England overlever fint at stå uden for!

Jeg synes det bliver sagt fint af Lars Seier i Børsen: "»Det eneste vi nogensinde er blevet spurgt om, det er at gå ind i et frihandelsområde. Og så er vi blevet spurgt om euro’en, og det har danskerne sagt nej til. Vi er ikke blevet spurgt til en fælles socialpolitik, vi er ikke blevet spurgt om bankunionen, skattepolitik eller til et europæisk militært samarbejde. Derfor er det helt utilstedeligt ud fra et synspunkt om demokratisk legitimitet, at EU blander sig i de her ting,« tordner Lars Seier Christensen."

Derfor er det på tide at vi bliver spurgt - dels fordi en stor bid af vælgerne er blevet udskiftet siden der sidst blev sagt ja til EU, og dels fordi at dem der trods alt sagde ja til EU i sin tid, ikke har sagt ja til EU i denne form. I et repræsentativt demokrati vælger vi politikerne til almindelig dagligdags drift af landet, men store spørgsmål af denne type karakter skal simpelthen forelægges folket. Det skal ikke besluttes af folketingspolitikere. Det er nøjagtig samme princip der gælder i erhvervslivet. En administrerende direktør kan styre den daglige drift efter hans eget skøn, men større spørgsmål skal forelægges bestyrelsen til godkendelse - medmindre den administrerende direktør også er ejeren. Det er der til gengæld en del MF'ere, der lader til at tro.

Jeg er ellers overhovedet ikke fan af LS men her synes jeg han har rigtig meget ret.
Den der konstante afgivelse af vores selvbestemmelse på forskellige områder er uspiselig for rigtig mange, og det forstår jeg ærligt talt godt. Jeg tvivler ærlig talt på, at den almindelige ufaglærte arbejder eller håndværkeren kan se de helt store fordele i, at der komme en masse østeuropæere og underbyder dem. Arbejdskraftens fri bevægelighed kan på mange måder være en god ting, jeg tror bare det kom alt for tidligt.

Jeg havde håbet på, at England blev, men måske bliver det her så stort et wakeup call, at man går i gang med de tiltrængte reformer.
1
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 302

Indlægaf FruitFly » 25. jun 2016, 17:45

fisken80 skrev:...England...

Storbritannien ... :fløjt:
0
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 25. jun 2016, 17:52

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes det er tåkrummende pinligt, den måde som mange EU-tilhængere i UK, i DK og rundt omkring i EU opfører sig. De er dårlige tabere på den ufede måde, og de fortsætter med de skræmmebilleder, der fik dem til at tabe afstemningen i første omgang. England overlever fint at stå uden for!

Enig. Pinlig optræden er det helt rigtige ord. Der er ikke grænser for hvor hurtigt dommedag kommer nu og hvordan Storbritannien nu afgår ved døden. BS
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2393

Indlægaf paint » 25. jun 2016, 17:55

FruitFly skrev:

Ja. Men lad os nu se hvor længe forstavelsen 'Great', holder ( bye bye, Scotland og Nordirland) :fløjt:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 18:04

paint skrev:
FruitFly skrev:

Ja. Men lad os nu se hvor længe forstavelsen 'Great', holder ( bye bye, Scotland og Nordirland) :fløjt:

Nordirland er ikke del af GB... (eller EM 2016, for den sags skyld).

GB = England, Skotland og Wales.
UK = England, Skotland, Wales og Nordirland. (Det er UK der har været til valg.)
De britiske øer = England, Skotland, Wales, Nordirland og Irland.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"