Hvor meget kan man blande sig i hinandens økonomi?

FrkRød
Kort karma: 1
Likede indlæg: 55

Re: Hvor meget kan man blande sig i hinandens økonomi?

Indlægaf FrkRød » 26. jun 2016, 15:35

Jeg blander mig som udgangspunkt, kun hvis det er en person jeg deler økonomi med. Men jeg har faktisk lige den anden dag "blandet" mig i min venindes økonomi. Hun er typen der fyrer alt af, når hun har dem, og så halter det resten af tiden. Det må hun i princippet selv om, men da hun den anden dag, spurgte mig om et lån for 3. gang inden for relativt kort tid, foreslog jeg hende at jeg kunne hjælpe hende med at lægge et budget i stedet. Det gør nemlig ondt at se, at hendes forbrug går ud over hendes 2 børn.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4282

Indlægaf Rapfisk » 26. jun 2016, 17:12

Med en partner synes jeg, man har ret til at blande sig ned på mikroniveau, hvis man bor sammen, er gift eller har planer om én af delene.

Hvad angår alle andre kan man udtrykke bekymring eller give gode råd, hvis man tror, det vil gavne den anden, men alt andet skal man holde næsen langt fra.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2917

Indlægaf JoyNips » 26. jun 2016, 18:33

Jeg taler med min kæreste om hans, min og vores økonomi - men uanset at vi sådan set er enige om, at det ikke er specielt rentabelt at jeg har hest, så er det ikke noget, der er til debat, medmindre det decideret ville forhindre at jeg betalte af på min su-gæld eller ikke kunne bidrage til vores fælles faste udgifter eller lignende. Men så længe det fælles spiller, så har jeg hest og hvis min kæreste vil brænde nogle tusind kroner af på LEGO, så gør han det.

Men der skal sikkert nok være nogen, der ville betragte hesten som "økonomisk problemadfærd".
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1098

Indlægaf girl_beat » 26. jun 2016, 18:40

Lulu skrev:Jeg synes man kan blande sig i sin partners økonomi i det omfang det gå ud over en selv også.

Har man fællesudgifter der skal betales, synes jeg godt man kan forvente at begge parter kan smide halvdelen (eller hvilken fordeling man nu har) til disse udgifter. Bruger den ene part så alle sine penge på noget andet kan man godt gøre opmærksom på det, og også stille til krav at det ændres, hvis man fortsat skal have fællesudgifter.

Jeg er med på denne - fællesudgifter skal dækkes OG der skal være buffer nok til at dække uforudsete ovenstående.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 839

Indlægaf lulu-p » 27. jun 2016, 12:57

Hvis jeg ikke deler økonomi med folk, så blander jeg mig ikke. Nogen gange synes jeg folk disponerer uhensigtsmæssigt, men jeg oplever også at rigtig mange alligevel får økonomien til at løbe rundt. Enten ved lån / donation fra familie, eller ved at stramme ballerne sammen.

I forhold til min partner, så blander jeg mig selvfølgelig hvis jeg finder det nødvendigt. Vi har børn, bolig, bil osv. Og jeg forventer det samme fra hans side.

Jeg går ud fra at de fleste aftaler de økonomiske retningslinjer inden de slår pjalterne sammen. Og hvis de ene part ikke kan holde sig indenfor de retningslinjer eller man ønsker dem ændret, skal man selvfølgelig påtale det.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3478

Indlægaf Ballademager » 27. jun 2016, 14:19

Hos os har vi "dine, mine og vores penge". Og jeg blander mig ikke i min kærestes forbrug, så længe, at der er til de vores fælles budgetkonto og opsparing til huset.

Hvis det kom dertil, hvor han ikke havde penge til de fælles udgifter, så ville jeg blande mig i hans forbrug, og jeg ville forvente, at han også ville blande sig, hvis jeg pludselig ikke kunne bidrage (og det ikke var pga. dagpenge eller andet).

Har dog svært ved at forestille mig, at min kæreste pludselig ikke ville kunne betale sin del. Han er meget ordentlig med sin økonomi, og det ville pine ham, hvis han ikke kunne bidrage til vores udgifter.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 51
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 6. jul 2016, 13:49

Hvis folk har dækning for deres forbrug, er jeg ligeglad med om de køber ind i Netto eller Irma eller får fløjet frisk kaviar ind fra Rusland.

Men jeg har en veninde, som er i dyb gæld pga. betalingskort - hun har alle muligt kort/konti (IKEA, forbrugsforening, og hvad de ellers hedder.), og der har jeg stille og roligt snakket med hende om det, da hun nævnte at hun ikke kunne få økonomien til at hænge sammen. Jeg foreslog hende at snakke med sin bank om at få et lån og så betale alle de rådne kort/lån ud og få samlet gælden. Det gjorde hun faktisk - banken var så venlige at give hende et lån, men nu er hun faldet i igen, kan jeg se på hendes forbrug. Og jeg synes det er bekymrende, at det sejler sådan, når hun er alene med to børn.
0
Kan man ringe til en voksen?

Tilbage til "Privatøkonomi"