Tyrkiet? Er det sikkert?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf Code71 » 29. jun 2016, 08:16

Jeg ville holde mig rigtig langt væk fra Tyrkiet.
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1166
Likede indlæg: 6836

Indlægaf Wizzze » 29. jun 2016, 08:29

Angelina skrev:
HappyPaww skrev:
Angelina skrev:
HappyPaww skrev:Jeg ville holde mig langt væk derfra...

Hvorfor?

Pga. alle de angreb der er sket. Ja, de sker også andre steder, men jeg ivlle simpelthen ikke turde, fordi de mange steder går direkte efter turister. Det er bare et spørgsmål om tid, før de rammer badebyerne også. De her tal er skræmmende - det er jo ikke små angreb:

På bare 1 år :trist: :

36 dræbt i Istanbul i går

March 19, 2016: ISIS Bombing in Istanbul
A suicide bombing in Istanbul’s popular Istiklal Avenue caused five deaths and injured approximately 40 more.

March 13, 2016: TAK Bombing in Ankara
A car bomb in Ankara’s Kızılay district, near a transit hub where many bus lines meet, killed 37 and wounded hundreds more.

February 17, 2016: TAK Bombing in Ankara
A car bomb in Ankara targeted a convoy of military vehicles, killing 29 and injuring 60.

January 12, 2016: ISIS Bombing in Istanbul
A suicide attack in Istanbul’s Sultanahmet Square killed 13 and wounded more than a dozen others.

October 10, 2015: ISIS Bombing in Ankara
A suicide attack outside of Ankara’s central railway station killed 103, and injured over 400, making it the deadliest terror attack in Turkey’s recent history.

July 20, 2015: ISIS Bombing in Suruç
A bombing outside of a culture center in the primarily Kurdish Southeastern town of Suruç killed 33 and injured over 100 more. På bare 1 år:

De går netop ikke efter turister, men efter lokale, politi, militær, regering osv.

Men du må så også være latterligt bekymret for at være herhjemme - sidst bombede de i Bruxelles, som er sådan ca ligeså tæt på Danmark - som ferieområderne er på Istanbul - det var i øvrigt også i en lufthavn. (Der er 744 km fra Istanbuls lufthavn til Antalyas - sammenlignet 862 km fra den i Bruxelles til Billund) - afstanden til Paris er selvfølgelig lidt større, men alligevel ikke så meget.

PKK går ikke efter turister, men efter politi osv.
Men IS går netop efter turister og højprofil mål, for at skade Tyrkiet og skræmme turisterne væk.

Jeg ville ikke have problemer med at tage til Kusadasi, Bodrum eller Marmaris, men jeg ville flyve direkte, og undgår Istanbul, Ankara, Izmir og Antalya/Alanya.
6
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. jun 2016, 08:31

HappyPaww skrev:
Angelina skrev:

Hvorfor?

Pga. alle de angreb der er sket. Ja, de sker også andre steder, men jeg ivlle simpelthen ikke turde, fordi de mange steder går direkte efter turister. Det er bare et spørgsmål om tid, før de rammer badebyerne også. De her tal er skræmmende - det er jo ikke små angreb:

A suicide bombing in Istanbul’s popular Istiklal Avenue caused five deaths and injured approximately 40 more.

A car bomb in Ankara’s Kızılay district, near a transit hub where many bus lines meet, killed 37 and wounded hundreds more.

A car bomb in Ankara targeted a convoy of military vehicles, killing 29 and injuring 60.

A suicide attack in Istanbul’s Sultanahmet Square killed 13 and wounded more than a dozen others.

A suicide attack outside of Ankara’s central railway station killed 103, and injured over 400, making it the deadliest terror attack in Turkey’s recent history.

A bombing outside of a culture center in the primarily Kurdish Southeastern town of Suruç killed 33 and injured over 100 more. På bare 1 år:

Og det er bare terror-relaterede ting. Så er der episoder som den for et par uger siden, hvor en dansk 16-årig kvinde blev voldtaget.

Her er Udenrigsministeriets opdaterede rejsevejledning, der bl.a. siger "stor risiko for terror".

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-t ... r/tyrkiet/
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Likede indlæg: 3461

Indlægaf HappyPaww » 29. jun 2016, 08:37

Det er naivt, at tro, der ikke sker mere:

UM:
"Der er en stor risiko for terrorangreb i Tyrkiet, herunder mod turister og andre rejsende. Konflikterne i hhv. Syrien og Irak samt konflikten mellem kurdiske militante grupper og tyrkiske sikkerhedsstyrker har skærpet sikkerhedssituationen i Tyrkiet. Samtidig er truslen mod turistmål øget væsentligt i løbet af 2016.

Terrorangreb i Tyrkiet har primært været rettet mod tyrkisk militær og politi eller politiske forsamlinger og demonstrationer. Der har dog tillige været angreb rettet mod vesterlændinge, herunder turister. Flere forsøg på angreb må forventes, herunder mod turistmål."

Jeg er ikke latterligt bekymret for at være herhjemme, fordi vi ligger tæt på Bruxelles (synes egentlig heller ikke sammenligningen på tværs af landegrænser er relevant), men jeg er da klart opmærksom på, at det kan ske. Men nu sker der heldigvis, og trods alt, ikke så hyppige angreb i vesteuropa i samme grad som i tyrkiet. Var der sket så mange angreb fx i Spanien, ville jeg sgu heller ikke rejse til Costa Del Sol eller Mallorca, også selvom det måske lå langt fra angrebene.
Senest rettet af HappyPaww 29. jun 2016, 11:23, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 358
Likede indlæg: 2718

Indlægaf Urtekussen » 29. jun 2016, 08:47

Angelina skrev:
HappyPaww skrev:
Angelina skrev:

Hvorfor?

De går netop ikke efter turister, men efter lokale, politi, militær, regering osv.

Men du må så også være latterligt bekymret for at være herhjemme - sidst bombede de i Bruxelles, som er sådan ca ligeså tæt på Danmark - som ferieområderne er på Istanbul - det var i øvrigt også i en lufthavn. (Der er 744 km fra Istanbuls lufthavn til Antalyas - sammenlignet 862 km fra den i Bruxelles til Billund) - afstanden til Paris er selvfølgelig lidt større, men alligevel ikke så meget.

Æv, det er da en træls tone.

Og ja, jeg er bekymret for udviklingen. Jeg synes det er svært at se, hvordan man kan vinde over terroristerne, uden at det rammer en masse uskyldige (og gør det dét, er det endnu mere vand på terroristernes mølle).

Jeg synes det er super trist at mine børn skal vokse op i så usikker en tid.
I princippet kan man jo ikke vide sig sikker nogle steder. De kan jo begynde at gå ind i skoler og skyde løs.
Jeg tror ikke vi går fri.
6
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 133
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 1117

Indlægaf FrøkenM » 29. jun 2016, 08:48

Vi har fravalgt at rejse til Tyrkiet i år netop på grund af den øgede risiko for terror. Jeg ved godt at risikoen principielt er alle steder, men jeg ser ingen grund til at opsøge steder, hvor man ved risikoen er så stor som den er i Tyrkiet på nuværende tidspunkt.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 29. jun 2016, 10:50

Det er jo galimatias at neglicere problemet, når diverse myndigheder advare og IS desuden har offentliggjort at de går efter vestlige turister..
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2506

Indlægaf Pandesteg » 29. jun 2016, 10:56

Jeg ville ikke turde rejse til Tyrkiet, synes bekymringen er reel nok at have. Hvis det så er "latterligt bekymret" so be it. :boo:
8
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 312
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2553

Indlægaf Rikke » 29. jun 2016, 10:59

Jeg ville under ingen omstændigheder rejse til Tyrkiet
1
:whip:
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 52
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 29. jun 2016, 10:59

Udenrigsministeriets rejsevejledning siger jo specifikt at truslen mod turistmål er der og at den er øget. Det ville jeg i hvert fald tage med i mine betragtninger, hvis jeg skulle vælge rejsemål. Jeg ville ikke tage til Tyrkiet.
2
Kan man ringe til en voksen?
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. jun 2016, 11:20

Jeg ville heller ikke tage til Tyrkiet. Ikke pga. terror eller kriminalitet, men fordi det ganske enkelt ikke er et sted, jeg har lyst til at tage hen. De har intet der interesserer mig, hverken turistmæssigt eller kulturmæssigt, og jeg hader varmt vejr.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 757

Indlægaf BlueBunny » 29. jun 2016, 11:30

Jeg ville ikke tage til Tyrkiet. Jeg har også bedt min store søn om at holde sig derfra selv om der er billige rejser
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9743

Indlægaf kidkomb » 29. jun 2016, 11:34

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg ville heller ikke tage til Tyrkiet. Ikke pga. terror eller kriminalitet, men fordi det ganske enkelt ikke er et sted, jeg har lyst til at tage hen. De har intet der interesserer mig, hverken turistmæssigt eller kulturmæssigt, og jeg hader varmt vejr.

Haha, hvor er det troll det der :lol:
-det var ikke just det hun spurgte om :whip:
7
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Spoock
Kort karma: 0
Likede indlæg: 18

Indlægaf Spoock » 29. jun 2016, 12:05

Jeg synes ikke jeg er overdrevent bekymret, men jeg vælger ikke rejsemål som jeg ser som meget udsatte, herunder Tyrkiet - og Bruxelles for den sags skyld. Mange andre byer har en terrortrussel over sig, men så må man finde de steder, hvor man har tillid til at myndighederne kan løfte sikkerhedsopgaven, og det har jeg ikke med f.eks. Tyrkiet og Belgien (Belgien er på mange områder et administrativ uland grundet deres opdeling).
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. jun 2016, 12:19

kidkomb skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Jeg ville heller ikke tage til Tyrkiet. Ikke pga. terror eller kriminalitet, men fordi det ganske enkelt ikke er et sted, jeg har lyst til at tage hen. De har intet der interesserer mig, hverken turistmæssigt eller kulturmæssigt, og jeg hader varmt vejr.

Haha, hvor er det troll det der :lol:
-det var ikke just det hun spurgte om :whip:

Det er det da ikke. Jeg nuancerer debatten ved at komme med andre årsager end frygt, til at man kunne finde på at fravælge Tyrkiet som rejsemål. Og i øvrigt spurgte hun også til "egne erfaringer".
0

Tilbage til "Rejser"