Hvad er mine rettigheder? (Hader virkelig det jeg har gjort!)

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 188

Hvad er mine rettigheder? (Hader virkelig det jeg har gjort!)

Indlægaf gnostic » 27. jun 2016, 17:39

Jeg har rodet mig ud i noget være møg. Altså, juridisk, økonomisk, socialt, og har idag været på randen til selvmord over det.

Det drejer sig om, at min livlinje var ved at "gå i stykker". Jeg skal gerne komme lige til sagen, selvom den er ret så kompliceret så i får hele historien:

Det hele startede med, at min telefon for nu 2. gang i løbet af kort tid, var løbet fuldstændig tør for strøm så snart den tages ud af opladeren. Denne gang er det sikkert permanent.

Min telefon er min livlinje. Den SKAL fungere, ALTID. Jeg skal ALTID kunne få fat i nogen, ved at tage min telefon og ringe fra den.
Men da batteriet ikke længere sælges til den, og da jeg var Telmore-kunde (som er ren internetbutik, ingen fysiske butikker) tog jeg i Yousee-butikken for at bede om at få en telefon, og et nogenlunde tilsvarende abonnement som det til 119 kr. jeg havde hos telmore med 22 timers tale, og årsagen til at jeg bad om et abonnement var fordi min telefon var gammel, og bruger gammelt SIM-kort. De nye telefoner bruger nano-simkort. Da min livlinje SKAL fungere ALTID følte jeg mig nødtvunget til at oprette hurtigt abonnement, for at få et simpelt nano-SIM-kort, som ellers vil tage op til en uge at modtage. Uagtet om dette koster 30 kr. mere om måneden, så må jeg tage det med. Jeg KAN IKKE undvære min livlinje.

Nu viser det sig så, at min tro var forkert. Man kan åbenbart ikke bare overflytte et nummer inden for 24 timer fra ét selskab til et andet, men det fandt jeg først ud af EFTER abonnementet var oprettet. Og at jeg alligevel, for at bruge den nye telefon, skulle henvende mig hos det nu opsagte Telmore, som tager en måned om at opsige, og bede om et nano-SIM-kort til midlertidig brug, hvilket jeg har gjort. 3 dage vil det tage, hvis ikke mere.

I mellemtiden står jeg måske helt uden telefon, uden muligheder for at kontakte folk hvis noget går galt i mit liv.

Havde jeg vidst bedre, havde jeg nøjes med at bede om nano-SIM-kort fra Telmore, og ventet de 3 dage til en uge det alligevel vil tage. Og beholdt telmore.

Har jeg nogen rettigheder, med denne nye viden jeg har fået? Jeg troede faktisk, at man bare gik ind i en Yousee-butik og beder om en telefon og et simkort og overflytning af nummer, og så var den skid slået. Men næh nej, sådan fungerer denne fucking verden ikke.

Man skal iøvrigt også huske at sende en email til administrationen når IT-systemet og internettet er gået ned, og hvis telefonen ikke virker, så ring.
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Re: Hvad er mine rettigheder? (Hader virkelig det jeg har gjort!)

Indlægaf LaScrooge » 27. jun 2016, 17:48

Jeg ved ikke noget om dine rettigheder i forhold til telefonen, men hvis du har adgang til internettet, kan du bruge det som livlinje. Fortæl dem, du plejer at ringe til, at du ikke har telefon, men vil skrive til dem i stedet. Over mail, messenger, chat - bed dem være opmærksomme på om du kontakter dem. Kan det du, tror du?
4
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3077

Indlægaf Rakel » 27. jun 2016, 17:53

Jeg kender ikke dine rettigheder, men en SMS ud med det nye telefonnummer (hvis du kan få et uden ventetid) burde gøre dine nærmeste klar over, at du har ændret nummer. Det sker jævnligt i min omgangskreds/familie.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 27. jun 2016, 17:54

LaScrooge skrev:Jeg ved ikke noget om dine rettigheder i forhold til telefonen, men hvis du har adgang til internettet, kan du bruge det som livlinje. Fortæl dem, du plejer at ringe til, at du ikke har telefon, men vil skrive til dem i stedet. Over mail, messenger, chat - bed dem være opmærksomme på om du kontakter dem. Kan det du, tror du?

Det bliver svært, da mit behov for hjælp kan opstå meget akut.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 27. jun 2016, 17:55

Rakel skrev:Jeg kender ikke dine rettigheder, men en SMS ud med det nye telefonnummer (hvis du kan få et uden ventetid) burde gøre dine nærmeste klar over, at du har ændret nummer. Det sker jævnligt i min omgangskreds/familie.

Jeg har dog ikke ændret nummer, kun overflyttet fra et selskab til et andet.

Jeg vil vide om jeg kan omgøre hele processen og beholde gamle selskab alligevel.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2859

Indlægaf JoyNips » 27. jun 2016, 18:20

Har du troet noget forkert og derfor ikke spurgt til det, eller har du fået noget forkert at vide i butikken?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 27. jun 2016, 18:29

JoyNips skrev:Har du troet noget forkert og derfor ikke spurgt til det, eller har du fået noget forkert at vide i butikken?

Jeg havde troet noget forkert, men jeg fortalte hvad min situation var (at jeg måske kommer til at stå uden telefon, og gerne vil have abonnement med det samme), og først efter oprettelsen af abonnementet i butikken blev det gjort klart at min tro var forkert. Først efter oprettelsen af abonnementet får jeg at vide at det nye SIM-kort først er aktivt om en måned.

I mellemtiden må jeg så vente på et midlertidigt nano-simkort fra telmore.

Jeg troede jo, at de kunne sætte det nye simkort direkte i den nye telefon med det samme, men det kunne de ikke, da det først er aktivt om en måned.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 27. jun 2016, 18:34

gnostic skrev:
JoyNips skrev:Har du troet noget forkert og derfor ikke spurgt til det, eller har du fået noget forkert at vide i butikken?

Jeg havde troet noget forkert, men jeg fortalte hvad min situation var (at jeg måske kommer til at stå uden telefon, og gerne vil have abonnement med det samme), og først efter oprettelsen af abonnementet i butikken blev det gjort klart at min tro var forkert. Først efter oprettelsen af abonnementet får jeg at vide at det nye SIM-kort først er aktivt om en måned.

Jeg troede jo, at de kunne sætte det nye simkort direkte i den nye telefon med det samme, men det kunne de ikke, da det først er aktivt om en måned.

Men har du så ikke et midlertidigt nummer? Eller har du fravalgt det selv?

Hvis det er som du siger, at du har gjort det klart at du skal have et fungerende abonnement nu og du reelt først har et om en måned, så vil du muligvis have krav på at hæve aftalen - men hvis det bare er fordi du ikke ønsker at bruge det midlertidige nummer nu (eller du har takket nej til at få et), så er det jo dit eget valg ikke at benytte det.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 27. jun 2016, 18:42

JoyNips skrev:
gnostic skrev:

Hvis det er som du siger, at du har gjort det klart at du skal have et fungerende abonnement nu og du reelt først har et om en måned, så vil du muligvis have krav på at hæve aftalen - men hvis det bare er fordi du ikke ønsker at bruge det midlertidige nummer nu (eller du har takket nej til at få et), så er det jo dit eget valg ikke at benytte det.

Jeg blev ikke spurgt om et midlertidigt nummer, jeg oplyste bare at jeg ville have flyttet mit eget gamle nummer til dem.
Men havde han spurgt mig til om jeg ville have et midlertidigt nummer til den nye telefon, havde jeg takket nej, skal jeg ærligt indrømme.
Det hele kompliceres nemlig bare yderligere af midlertidighed osv.

Jeg er i forvejen fyldt op i hovedet.

Jeg ved ikke om jeg bare skal lade det blive ved de 30 kr. ekstra i forskel... er 200 kr./måneden for fri tale i den dyre ende? Jeg har aldrig tidligere beskæftiget mig med telefonabonnementer på den måde før.

Jeg har lige været inde på yousee, og kan se at det står til åbenbart 200 kr. Jeg syntes jeg fik at vide "149/måneden, fri tale".
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2325

Indlægaf paint » 27. jun 2016, 19:05

Kan du ikke bare købe en såkaldt 'Startpakke' til ét eller andet teleselskab. De fås som regel med sinkort, taletid og det hele - lige til at tage i brug med det samme. Mange kiosker har dem - ellers har et det i Føtex.

https://www.foetex.dk/kundeservice/services/mobilligt

Netto, har vist også startpakker. Med Nettos, får du også et kundekort, du kan bruge hver gang du handler, så får du taletid i bonus.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4226

Indlægaf Flora » 27. jun 2016, 19:30

I forhold til at kunne få kontakt til folk, kan du så ikke bruge Skype? Der ringer du jo også til folk, men bare over nettet. Det kræver selvfølgelig dem du skal i kontakt med er online, men det kunne du så måske aftale med dem at de er så længe du ikke har en telefon?
0
Debattens sødeste :engel:
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 27. jun 2016, 19:34

gnostic skrev:
LaScrooge skrev:Jeg ved ikke noget om dine rettigheder i forhold til telefonen, men hvis du har adgang til internettet, kan du bruge det som livlinje. Fortæl dem, du plejer at ringe til, at du ikke har telefon, men vil skrive til dem i stedet. Over mail, messenger, chat - bed dem være opmærksomme på om du kontakter dem. Kan det du, tror du?

Det bliver svært, da mit behov for hjælp kan opstå meget akut.

Er der nogen der kan sove hos dig om natten, eller nogen, du kan være hos indtil du har fået en telefon der dur?
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 165
Likede indlæg: 882

Indlægaf Æble » 27. jun 2016, 19:50

Først vil jeg lige sige at det ikke bør kaste dig på randen af selvmord at miste din telefon. Det lyder som en panik reaktion. Prøv at sige til dig selv at det nok skal gå, du skal nok finde ud af det og du skal ikke gå i panik.

Er dit gamle simkort stadig aktivt? Hvis det er kan du så kan du købe en billig telefon i Føtex eller på DBA eller låne en der bruger micro simkort og få det gamle sim klippet til. Man kan få det gjort ganske billigt eller finde en instruks på youtube og gøre det selv.

Hvis dit gamle sim ikke er aktivt så få et taletidskort med nano simkort og brug et midlertidigt telefon nr den måned indtil du får det andet.

Har du evt nogen der kan hjælpe dig irl? Jeg synes det er synd for dig at du går i panik over noget som dette. Du skal nok klare det :kys:
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 27. jun 2016, 20:02

gnostic skrev:
JoyNips skrev:
gnostic skrev:

Jeg blev ikke spurgt om et midlertidigt nummer, jeg oplyste bare at jeg ville have flyttet mit eget gamle nummer til dem.
Men havde han spurgt mig til om jeg ville have et midlertidigt nummer til den nye telefon, havde jeg takket nej, skal jeg ærligt indrømme.
Det hele kompliceres nemlig bare yderligere af midlertidighed osv.

Jeg er i forvejen fyldt op i hovedet.

Jeg ved ikke om jeg bare skal lade det blive ved de 30 kr. ekstra i forskel... er 200 kr./måneden for fri tale i den dyre ende? Jeg har aldrig tidligere beskæftiget mig med telefonabonnementer på den måde før.

Jeg har lige været inde på yousee, og kan se at det står til åbenbart 200 kr. Jeg syntes jeg fik at vide "149/måneden, fri tale".

Det lyder helt ærligt ikke, som om du kan annullere aftalen. Du har jo bedt om en nummerflytning og det får du. At du ikke var i besiddelse af almindelig kendt viden om, at det ikke kan gøres fra dag til dag, er kun dit eget problem. Så medmindre du er blevet lovet at dit nuværende nummer ville virke med det samme, og du kan løfte den bevisbyrde, kan du næppe hæve eller annullere.
Fortrydelsesret har du ikke.

Mht prisen, så har du vel en kopi af den aftale, du har indgået og kan se hvilken pris, du har accepteret.
0

Tilbage til "Livets forhold"