Min vej mod vægt i balance

Smiling_Goat
Kort karma: 463
Likede indlæg: 5873

Min vej mod vægt i balance

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jun 2016, 08:52

Inde på dindebat.dk havde jeg en slanketråd. Den skulle holde mig ved ilden ift. at tabe mig, og det endte da også med at lykkes. Nu kan jeg bare ikke rigtigt stoppe igen :rulle: .. Så her er tråden, der skal holde mig ved ilden ift. at tage på.

Mit problem er, tror jeg, at den sundere livsstil er blevet så indgroet, at det er løbet lidt løbsk. Jeg har virkelig ikke lyst til at fylde mig med fedende ting. Der ligger et aspekt af, at jeg ikke har lyst til at blive tyk igen, selvfølgelig, men hovedsageligt skyldes det egentligt, at jeg ikke synes, den mad er rar.

Jeg vil i den her tråd for det første forsøge at tage på, men jeg vil også prøve at grave lidt i årsagen til mit kontinuerlige vægttab.

Jeg vejer i dag 45 kg og har en BMI på 18. Jeg er altså blevet undervægtig, og der skal virkelig gøres noget nu. Jeg har lavet en aftale med mig selv om, at vægten ikke må komme under 45, og gør den det, opsøger jeg læge.

Jeg har filosoferet nogle dage nu over, hvorfor jeg taber mig, og jeg tror, det kan tilskrives to ting:

1. Jeg fik et specielt forhold til kalorier under mit vægttab, tror jeg. Før jeg tabte mig, var jeg ikke kræsen. Jeg spiste, hvad der nu var, også selvom det ikke smagte fantastisk. Da jeg begyndte at tabe mig, lærte jeg så, hvor mange kalorier jeg indtog gennem mad, jeg egentligt ikke syntes var virkelig lækker. Jeg begyndte derfor at være langt mere selektiv ift. det jeg spiste, og i dag gider jeg ikke at spise mad, jeg ikke har lyst til. Jeg springer hellere et måltid over. Selvom jeg ved, det er koststrategien for en 4-årig, kan jeg bare ikke få mig selv til at spise alligevel. Jeg er heldigvis opmærksom på det, og jeg arbejder med det nu (jeg fik spist ikke-ret-god mad i forgårs, selvom jeg var ved at forlade bordet flere gange.)

2. Jeg er sammen med folk, der ikke passer måltiderne. Jeg forsøger ikke at fraskrive ansvaret, det er ikke det, men tit er jeg ude med folk, der ikke overvejer måltiderne. Det betyder, at de gerne springer frokost over og bare spiser mere til aften. Jeg springer så også frokost over, for vi er typisk steder, hvor jeg ikke kan købe mad, men jeg spiser ikke mere til aften af den grund. Ikke fordi jeg tæller kalorier eller ikke vil blive tyk. Jeg har bare ikke brug for en større portion åbenbart (jeg taber mig jo.) Jeg skal blive bedre til at sige: "Hey, du siger, jeg er for tynd. Jeg skal have noget at spise, lige nu," og så selvfølgelig at pakke lidt mad, når jeg forlader huset. Tit mærker jeg jo sulten, når vi er af sted, og så bekymrer jeg mig en del, for jeg ved, at den formentligt vil resultere i yderligere vægttab, og det skal der gøres noget ved.

Så det er min strategi.
1. Spis, selvom maden ikke nødvendigvis er lækker
2. Pak mad når du forlader huset
3. Kontakt lægen, hvis vægten kommer under 45 kg.

Nu håber jeg dæleme det lykkes.

Jeg kan også godt mærke, at jeg er lidt påpasselig med at oprette en tråd herinde, for min erfaring rundt omkring in mente ved jeg ikke helt, hvordan mit indslag bliver modtaget. Folk har en kedelig tendens til at bagatellisere mit problem og sige: "For guds skyld, så spis dog hvidt brød!" men jeg har ikke lyst til hvidt brød. Jeg spiste pasta carbonara i går og valgte at lade halvdelen bestå af broccoli, og min erfaring siger mig, at folk så siger: "Men det kan du da også bare lade være med." Jeg har bare ikke lyst til at lade være med det. Jeg elsker grønsager og bryder mig ikke meget om fedt, og når fedt så ikke engang er sundt, kan jeg slet ikke se pointen i at tvinge det i mig.

Jeg siger det her som en slags.. buffer eller sådan noget. Da jeg levede på en anden måde, ville jeg måske have læst det, jeg skriver nu, som frelst pladder, og jeg er desværre nødt til at forsvare min indstilling til mad en del i virkeligheden, så det er vigtigt for mig at understrege, at det ikke er et helseflip, der gør, at jeg ikke stopper mig med hvidt brød. Jeg kan virkelig bare ikke lide det ret godt.

Ih det blev langt, jeg er bare vant til at skulle forsvare mig selv tit, så jeg forsøger at komme det lidt i forkøbet.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 165
Likede indlæg: 888

Re: Min vej mod vægt i balance

Indlægaf Æble » 28. jun 2016, 09:07

Kan du få lidt mere sund fedt ind i din kost? Fx avocado, nødder og planteolier?

Nødder kan du have i tasken som mellemmåltid.

Når du laver mad med æg, så brug en ekstra æggeblomme eller to.

Synes da det er en fin strategi at spise noget du har lyst til. Ville ønske jeg kunne holde mig til det :genert: Men i din situation tænk over hvordan du får lidt ekstra kalorier ind i det du så spiser. Du kan jo sagtens fortsætte med at tælle kalorier, men have et minimum i stedet for et maksimum.
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4233

Indlægaf Flora » 28. jun 2016, 09:15

Jeg kan godt forstå du ikke har lyst til at proppe dig med usunde ting for at tage på og da slet ikke ting du ikke kan lide. Men det behøver jo heller ikke være usundt for at være kalorierigt. Jeg tænker du kan prøve at lave en liste over sunde, kalorierige ting du godt kan lide og så få dem arbejdet ind i kosten.

Hvis du kan lide nødder kunne de være et godt bud. De er ret kalorieholdige, men samtidig fyldt med gode vitaminer. Samtidig fungerer de godt som snack, da de jo er nemme at have med i tasken og lige tage en håndfuld af når sulten melder sig.

Hvad med avocado? Fyldt med kalorier og supersund. Lav f.eks en gang guacamole hvis du kan lide det. Eventuelt med groft brød til. Et par skiver røget laks er også lækkert til og er både sundt og kalorierigt.

Oliven har også en del kalorier og er gode som snack hvis man kan lide dem. De fås f.eks. i små bægre med hvidløg eller feta, som er nemme at gå til.

Ja, du kan jo selv fortsætte listen ud fra de ting du kan lide :)
1
Debattens sødeste :engel:
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jun 2016, 10:05

Ja, jeg forsøger at indføre så meget sundt fedt, jeg kan. Jeg har bare andre i husholdningen, jeg skal tage hensyn til, og her bor en der er lige lidt på den høje side af normalt BMI, og han skal helst ikke blive større jo - og det virker til, han måske har en hjerneskade, er ved at blive dement eller andet, så han kan ikke forklares om kalorier osv. Vi har forsøgt at forklare ham, at en pakke småkager og 2 liter cola dagligt ikke er så vildt smart, men han bedyrer, at han ikke gør det så tit (mens han sidder ved siden af en skraldespand fyldt med skrald efter småkager.) Det er lidt ligesom et barn, der indsmurt i chokolade siger, at de ikke har rørt chokoladen.

Vi fik også pasta carbonara i går, som sagt, for at hjælpe mig med vægten, men han endte med at spise 1/3-del af en mængde til fire (uden at tilføje grønsager i øvrigt,) så det går ikke.

Jeg må prøve at snacke noget mere og så måske spise større portioner til hovedmåltiderne. Jeg vil helt sikkert overveje kalorieholdige snacks, og skal have kigget markedet igennem. Jeg er ikke så vild med nødder, men måske fiberholdige kiks eller sådan noget.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 7. jul 2016, 05:35

Jeg skulle åbenbart bare lave en tråd, jeg behøvede ikke engang skrive i den :D

Jeg er oppe på 45,7 kg nu og har slet ikke været under 45. Jeg er så også inde i en periode, hvor vægten plejer at stige (hormonbetinget,) så det er spændende, om vægten holder ved, eller om den falder igen. Men lige nu er jeg fortrøstningsfuld.
1
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 7. jul 2016, 09:43

Åh og så gjorde jeg noget knapt så smart.. Jeg kom til at udregne min talje-hofteratio...

Jeg vidste godt, min numse er lidt lille. Okay, meget lille. Okay, jeg kan ikke sidde på hårde flader, men det var alligevel lidt en overraskelse, at det er så skævt fordelt. Så nu går jeg i gang med bagdelstræningen igen.

Det er nok heller ikke helt normalt at sidde på to puder ved spisebordet, fordi det gør for ondt at sidde direkte på stolen :genert:

(Jeg lyder meget afpillet lige nu, men det er altså bare min bagdel, der har taget et hårdt slag - det er også derfor talje-hofteratioen er så skæv.)

Så er der nogen, der kan anbefale nogle træningsmetoder til bagdelsforstørring er de kærkomne. Jeg er ikke sikker på, jeg kan tilmelde mig et fitnesscenter før oktober, så det skal foregå i hjemmet, og squats er no-go pga. en gammel knæskade, så jeg er lidt på bar bund.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 11. jul 2016, 16:25

Godt, jeg fandt en video på youtube. Jeg har ikke meget tiltro til træning baseret på youtube, men jeg kan da mærke nogle spændte muskelgrupper nu, så jeg giver lige videoen en chance.

Jeg bruger lige det her indlæg til at holde styr på min udvikling.
Link til udregning af talje-/hofteratio: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... fte-ratio/

11.07.16
Talje: 66 cm.
Hofte: 85,5 cm
Talje-/hofteratio: 1
0
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 716

Indlægaf HappyHippo » 11. jul 2016, 20:43

Du skal ligge i kcal-overskud for at tage muskelmasse på. At du træner vil bare få dig til at tabe dig yderligere. Maden er første skridt.

Det lyder som om du har en masse undskyldninger for ikke at spise. Jeg synes du skal kontakte lægen, for ja, det lyder som starten på en spiseforstyrrelse.
2
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 11. jul 2016, 20:52

HappyHippo skrev:Du skal ligge i kcal-overskud for at tage muskelmasse på. At du træner vil bare få dig til at tabe dig yderligere. Maden er første skridt.

Det lyder som om du har en masse undskyldninger for ikke at spise. Jeg synes du skal kontakte lægen, for ja, det lyder som starten på en spiseforstyrrelse.

Øh.. Hva? Undskyldninger for ikke at spise? Du er med på, at jeg har taget på?

Du aner intet om mig og alligevel føler du, du kan udtale dig om mig på den måde? Det er godt nok både snæversynet, arrogant og utiltalende.

Hvor er det absurd, at du i et forum som dette punker én for at evt. have en spiseforstyrrelse. Jeg vil tro en del der har været og kommer til at være herinde lider af en spiseforstyrrelse, men dem ville du måske også bede om at gå til lægen i samme hårde tone?

Jeg vil sætte pris på, hvis du fremover vil undlade at deltage i min tråd.
2
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 12. jul 2016, 05:21

Er der nogen, der kan oplyse mig om, hvordan jeg sletter tråden? Jeg kan ikke lige selv gennemskue det :)
0
D.itsen
Kort karma: 172
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1376

Indlægaf D.itsen » 12. jul 2016, 05:40

Smiling_Goat det kan godt være det ikke kom så nænsomt ud fra vedkommende, men jeg forstår godt bekymringen. Det kan godt lyde som om det ligger på grænsen af noget, der er meget lidt hensigtsmæssigt. Nej, det aner ingen herinde noget om, det ved kun du og dine nærmeste, men jeg synes du skal tage det som et udtryk for bekymring og intet andet.
Har du overvejet hvorfor du reagerer så voldsomt på ét indlæg? Har du fået skudt spiseforstyrrelse i skoene før? Udfra virker det ret voldsomt, at ville slette tråden pga det
0
UH UH UH UH KORT :love:
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 12. jul 2016, 06:58

D.itsen skrev:Smiling_Goat det kan godt være det ikke kom så nænsomt ud fra vedkommende, men jeg forstår godt bekymringen. Det kan godt lyde som om det ligger på grænsen af noget, der er meget lidt hensigtsmæssigt. Nej, det aner ingen herinde noget om, det ved kun du og dine nærmeste, men jeg synes du skal tage det som et udtryk for bekymring og intet andet.
Har du overvejet hvorfor du reagerer så voldsomt på ét indlæg? Har du fået skudt spiseforstyrrelse i skoene før? Udfra virker det ret voldsomt, at ville slette tråden pga det

Nej, der er ingen i mit privatliv, der mistænker en spiseforstyrrelse. Jeg er tværtimod kendt som hende den kage- og chokoladeglade.

Jeg reagerer så voldsomt, fordi det er min oplevelse, at folk (primært overvægtige) mener, de kan tale til én, som de har lyst, når man har et lavt BMI, og det pisser mig af i voldsom grad. Da jeg var tyk, var der ikke én, der udtalte sig negativt omkring min vægt, men så snart jeg blev slank, har jeg skullet lægge øre til så meget. Jeg er blevet kaldet en mager cykelpumpe ved flere lejligheder fx, fået at vide, jeg ikke har nogen bagdel og alt muligt andet sårene og unødvendigt.

Jeg synes samtidig, det er fuldstændigt unødvendigt at banke mig oven i hovedet med en mulig spiseforstyrrelse herinde. Jeg er tydeligvis i gang med at tage på og har en fastsat aftale om at tage til lægen, hvis vægten bliver lavere. Jeg kommer her, fordi jeg har vægtproblemer, præcis som de herinde, der spiser for meget. Iblandt dem sidder der nogle gange nogen med fedmerelaterede spiseforstyrrelser, men jeg ser ikke én foreslå dem at tage til lægen, så de kan få taget hånd om det. Det er kun, hvis man er tynd, der åbenbart er carte blanche til at vifte med spiseforstyrrelseskortet, og så skal jeg bare opfatte det som udtryk for bekymring. Nej jeg vil ej.

Jeg synes, folk herinde, skal lade de mennesker, der kender mig i virkeligheden afgøre, om jeg bør søge læge for mine spisevaner, for de er de eneste, der har nogen som helst forudsætning for at vurdere min tilstand. Eftersom ikke én af dem, jeg kender herude i virkeligheden, er det mindste bekymret, tror jeg sg* egentligt jeg er okay, og så bliver det bare et irriationsmoment at få skudt alt muligt i skoene baseret på absolut intet grundlag.

Tråden vil jeg naturligvis have slettet, fordi jeg ikke har lyst til at have anklager om sygdom stående i den. Jeg finder det ydmygende og mistænkeliggørende. Desuden vil jeg godt ændre indgangsvinklen til tråden, så den ikke kun handler om vægtøgning men også om muskeløgning. Jeg kan sagtens ændre startindlægget, men jeg formoder, at man, når man falder over "du har vist en spiseforstyrrelse"-indlæg ser mig i et "stakkels lille anorektiker"-lys, og det har jeg da ikke lyst til skal definere mig og farve min tråd - og de input jeg ville modtage. Desuden kunne jeg godt finde på at læse den igennem med tiden, og så vil jeg godt spare mig selv for den irritation jeg vil føle, når jeg falder over det (og nu de) indlæg. Det ser jeg egentligt som en ret naturlig reaktion.
4
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 12. jul 2016, 07:18

Som bonusoplysning kan jeg så fortælle, at jeg af nysgerrighed gav mig til at tjekke kalorieindholdet af min morgenmad, og den var på 617 kcal :mellow: (jeg har også dobbelttjekket, fordi jeg blev så overrasket.)

Hvordan pokker kan jeg tabe mig?!
0
D.itsen
Kort karma: 172
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1376

Indlægaf D.itsen » 12. jul 2016, 07:25

Smiling_Goat skrev:Som bonusoplysning kan jeg så fortælle, at jeg af nysgerrighed gav mig til at tjekke kalorieindholdet af min morgenmad, og den var på 617 kcal :mellow: (jeg har også dobbelttjekket, fordi jeg blev så overrasket.)

Hvordan pokker kan jeg tabe mig?!

Tæl kalorier et par dage og når du nok kalorier, så smut til lægen. Det virker mærkeligt, hvis du får kalorier nok

(jeg forholder mig lige til dit andet indlæg senere, når jeg på fra en computer. Jeg ved ikke hvordan man sletter tråde, men tænker Patrick kan gøre det for dig, hvis du ikke kan finde andre måder og du stadig ønsker det)
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4233

Indlægaf Flora » 12. jul 2016, 07:30

Jeg tænker også du skal tælle kalorier i en periode. Du kan jo sagtens tabe dig med en morgenmad på 600 kcal hvis resten af dagens måltider er med få kcal. Så et overblik over dit samlede kalorietal pr. dag kunne måske give et fingerpeg om hvor du skal sætte ind :)
1
Debattens sødeste :engel:

Tilbage til "Sund og/eller slank"