Bænkpres med eller uden spotter for bedste resultater?

Brugeravatar
eks-Maupassant
Indlæg: 3220
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:52
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2113

Re: Bænkpres med eller uden spotter for bedste resultater?

Indlægaf eks-Maupassant » 10. jul 2016, 21:47

Du kan da bare be din spotter om ikke at hjælpe dig, med mindre du er ved at blive kvalt af stangen?
1
D.itsen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Re: Bænkpres med eller uden spotter for bedste resultater?

Indlægaf D.itsen » 11. jul 2016, 03:59

Jeg kører normalt uden spotter, da der ikke er grund til at køre til failure hver gang. Ja ja, religion omkring det og alt det der, men det er det jeg har læst mig frem til.
Når jeg kører med spotter er han min sikkerhed, ikke grunden til jeg kan tage de sidste tre gentagelser (udover måske noget psykisk), jeg synes det er en uvane og tvivler på der er evidens for at det er god træning
0
UH UH UH UH KORT :love:
Lover-Moses
Indlæg: 41
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 2
Likede indlæg: 19

Re: Bænkpres med eller uden spotter for bedste resultater?

Indlægaf Lover-Moses » 15. jul 2016, 07:18

matiasa skrev:Hej alle!

Jeg har træner styrketræning i nogle år nu, men jeg havde en vildt ubehagelig oplevelse her den anden dag, da jeg ikke kunne løfte vægtstangen op i bænkpres, hvilket gjorde, at jeg var ved at blive kvalt!!! Jeg trænede uden spotter..

Jeg har derfor valgt at benytte dette squat rack med safety for at være på den sikre side (link fjernet af moderator)

Men jeg har et spørgsmål!! - Hvad er bedst, hvis man gerne vil opnå optimal styrke i bænkpres? Træning med en spotter, eller uden?

1. Ved at træne uden spotter med safety er det jo 100% ens selv, som bærer hele vægten både i den positive og negative bevægelse.

2. Ved at træne med spotter får man hjælp til liiiige at kunne bære de sidste 2 - 3 gentagelser.

Hvad virker bedst? Det vil jo være mega irriterende, hvis man ikke får nok ud af sin bænkpres træning.

Håber nogen kan hjælpe :D


Hvis du var ved at blive kvalt, så er spørgsmålet om din teknik er som den skal være. Når stangen bliver for tung, skulle den jo gerne hvile på brystet, og ikke halsen.

Jeg kører aldrig med hjælper, spotter eller hvad man nu kalder det. Jeg sætter bare aldrig låse på vægtskiverne, så når det sker at jeg ikke kan løfte den igen, så vipper jeg bare stangen til side så vægtskiverne falder af. Flere har kommenteret om jeg har glemt låsene, for det er da farligt at køre uden, men tommelfingerreglen er, at hvis vægtskiverne bevæger sig så meget at de kan falde af i et bænkpres, så er der for meget vægt på, og/eller forkert teknik.
0

Tilbage til "Sport"