Anbefalinger til gravide (den anden tråd)

Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3923

Anbefalinger til gravide (den anden tråd)

Indlægaf Angelina » 28. jun 2016, 18:09

Hver gang jeg ser tråden "anbefalinger til gravide" så tænker jeg "ih hvor smart, sådan en tråd hvor man kan anbefale ting og sager til gravide", og så kommer jeg i tanke om at den blot handler om myndighedernes anbefalinger til gravide.

Så her en tråd med DINE anbefalinger til gravide:

- Vend det døve øre til når folk kommer med dumme kommentarer til hvor stor/lille du er. (NEJ, der er ikke to, hold nu kæft, og ja jeg har taget meget på)

- Spis hvad du har lyst til, med mindre du forinden har kæmpemæssige problemer med kost/mad,får du dem næppe nu her under graviditeten.

- Få taget nogle fede billeder, når du er 32-34 uger henne, du vil elske dem for evigt. (ok ok, jeg er måske lidt farvet her, men ØJ jeg ville ønske jeg havde nogle fra dengang)

Billede

Billede
5
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 519
Likede indlæg: 2412

Re: Anbefalinger til gravide (den anden tråd)

Indlægaf Bøtte » 28. jun 2016, 18:24

Lav knibeøvelser, selv om du hader det :genert:
7
S :lun:
V :lun:
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 564

Indlægaf Lulu » 28. jun 2016, 18:25

- sorter i de info (og gode råd) du får fra alle sider, giver de mening for dig fint, hvis ikke, så glem dem med det samme og få ikke dårlig samvittighed over at du ikke følger alle råd du får

- Lyt til dig selv / dit barn (dette gælder nemlig også efter du har født) du kender din krop og dit barn bedst, hvis du føler der er noget helt galt med barnet, så bed læge/vagtlæge/anden sundhedsfaglig myndighed om at undersøge dig / dit barn grundigt. Sker dette ikke, så tøv ikke med at få en second opinion! For nej, du er ikke hysterisk når du føler der er noget!
4
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3422

Indlægaf HappyPaww » 28. jun 2016, 19:55

Følg ikke diverse vente-apps, online fora a la Min Mave osv. alt for nøje og ofte. Det giver oftere større anledning til bekymringer end det gavner.
1
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 29. jun 2016, 02:19

Sæt dig ind i viden omkring fødsler, amning osv fremfor at basere det på, hvad din svigermor eller Amalie fra Paradise gør/siger. Jeg har ikke været gravid eller født, men jeg så pænt mange i svangreamb, der fx ikke ville føde selv, fordi "min veninde siger, at ens skede bliver kæmpestor og aldrig sig selv igen" eller "min mor siger, at børn faktisk har meget bedre af modermælkserstatning". Og sådan noget. Og det er helt fair at vælge kejsersnit og flaske, men man skal sgu vælge det på et oplyst grundlag og sine EGNE følelser og ikke ud fra sådan noget ammestuesnak fra 70'erne.

Og: man må gerne bede folk om at flette næbet, når det er 25-30-60 år siden de har været gravide og har født. Især hvis de siger ting om at skrige lungerne åbne, give mos fra 1 måned gammel eller at det er hysterisk ikke at ryge og drikke..
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 29. jun 2016, 09:07

Slap af og øv dig i at acceptere at du ikke har kontrol over situationen. Du kan alligevel ikke styre om dit barn får kolik og astma, om du tager 20 kg på, om amningen kører, om fødslen bliver nem eller om barnet bliver musikalsk/boglig osv. Så slap af. Og glæd dig til et liv fyldt med overrumplende overraskelser!
3
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 29. jun 2016, 11:15

Mærk efter, hvad der er det rigtige for dig og din familie, også når du har født. Der er enorme mængder viden og fejlinformation tilgængelig i dag, og hvis man er usikker og søgende og ikke står fast i sig selv, kan man let blive væltet over ende. Sortér i, hvornår det er godt for dig at snakke med andre gravide, og hvornår det ikke er - støtte er dejligt, gruppeselvsving er ikke.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3422

Indlægaf HappyPaww » 29. jun 2016, 11:26

Tag dig ikke af, at nogle mennesker ikke har særlig meget pli. Du kommer til at høre kommentarer om, at din mave er kæmpe stor, at din mave er for lille, at du skal gøre og må ikke det ene og det andet osv. osv. Din mave er lige præcis som den skal være :kys:
3
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1015

Indlægaf Sorenspige » 29. jun 2016, 11:45

Slap af på sofaen!!!

Læs en bog, se en serie, tag en middagslur, vær på facebook og debatten med god samvittighed.

Lige om lidt er det ikke til at vide, hvornår man igen får tid til at slappe af/tid til sig selv, så NYD DET!
3
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 43
Likede indlæg: 315

Indlægaf Zinde » 29. jun 2016, 12:42

Bed om at få misdannelsscanningen foretaget på ét af de store sygehuse (fx Aalborg, Hvidovre, Riget, Skejby, Odense). Og spørg ind til babys hjerte (gerne ud fra denne: https://www.childrenshospital.org/~/med ... ashx?la=en).
Der fødes 5-600 børn med hjertefejl om året i Danmark, og mange af dem er uopdagede. De fleste hjertefejl er dødelige, hvis ikke de bliver opdaget og behandlet hurtigst muligt!
1
Some people never meet their hero
I gave birth to mine
:lun:
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 43
Likede indlæg: 315

Indlægaf Zinde » 29. jun 2016, 12:43

Jeg ved godt, jeg ikke bidrager til hyggen i tråden :genert: Men jeg synes virkelig, det er vigtigt, og jeg ville ønske, jeg selv havde denne viden i mine graviditeter.
3
Some people never meet their hero
I gave birth to mine
:lun:
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1014

Indlægaf milisa » 17. jul 2016, 19:59

Tag alles råd og kommentarer, også dette/denne, med et gran salt. Når man bliver gravid, bliver man reduceret til en følelsesløs, allemandseget rugemaskine. Alle har en mening, og alle mener at have ret til at ytre den. Jeg fik både at vide, at jeg da tihværtifald ikke skulle tage mere på, og at jeg da ikke måtte være på slankekur, når jeg var gravid - PÅ EFFING SAMME DAG!!! Mine brysters størrelse var også et ganske lystigt debateret emne på arbejdspladsen. Og kællingerne, for jo, det var kvinder, kunne ikke engang forstå, at jeg venligt, men bestemt, bad dem flette næbet.

Gør, hvad du føler bedst. Sæt dig ind i tingene efter bedste evne, bevar din kildekritik. Men gør derefter, hvad du føler er bedst. Om det så er fuldstændig minutiøst alkoholfornægtelse, eller et glas eller to x dage om ugen. Whatever. Sæt dig ind i tingene, som du kan, og lyt til dig selv!
3
Tally-ho
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3004

Indlægaf vibbsen » 22. jul 2016, 20:07

Øv dig foran spejlet på din "Virkelig, siger du det. Det har jeg ikke hørt"mine. Øv den indtil du kan den i søvne.

Så er det meget meget nemmere ikke at se sådan her ud :nerve: :8: :whine: når folk begynder at fyre bullshit af...For tro mig...Det gør de. Før eller senere. Og ved at øve sin "Virkelig, siger du det. Det har jeg ikke hørt før" mine på forhånd, så er det meget nemmere at lave en :) når det sker.

For mit vedkommende havde jeg brug for den både dengang der var en der advarede mig om at kaffe under graviditet kunne give baby ADHD. Og den gang hvor en tjener på en restaurant kiggede på min store mave og sagde "Nå, så baby er OK med at få øl" da jeg bestilte en lille fadøl til min mad på min fucking fødselsdag.....Minen er også god at anlægge når folk begynder at fortælle om deres egen og ikke mindst andres fødsel skrækhistorier. Sidstnævnte er ofte 3,4 eller 5.hånds beretninger..... :tie:

I det hele taget så er mit bedste råd at man anskaffer sig et solidt bullshit filter. Det får man sgu brug for.....
4
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3004

Indlægaf vibbsen » 23. jul 2016, 10:29

Og så er Kentucky Fried Chicken altså virkelig godt mod mange ting (sult, lækkersult, snacksult, humørsvingninger, hæmorider, ømhed i led, søvnløshed, træthed, surhed, regnvejr, busser der kører foran næsen på en)
3
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO

Tilbage til "Graviditet"