Angsten for ikke at slå til

Katten
Kort karma: 1
Likede indlæg: 14

Angsten for ikke at slå til

Indlægaf Katten » 28. jun 2016, 18:46

Jeg arbejder i et politisk kontor i det offentlige. Jeg fik jobbet for et halvt år siden efter at have været i et andet kontor (mit første job) i et par år. Det er et attaktivt sted med spændende opgaver, men med andre områder end dem, jeg kom fra) På det seneste (især de sidste tre måneder) har jeg simpelthen oparbejdet en tiltagende følelse af ikke at slå til. Jeg får angst og åndenød og taler ind imellem sort, hvilket desværre også påvirker mig og min præstation i de mange møder med eksterne og ikke mindst den øverste ledelse. Jeg begynder også at glemme væsentlig fakta, som jeg forventes at have på rygraden, og har svært ved at slippe arbejdet (arbejder over, tjekker mails 24/7 med hjertet i halsen hver gang-og taler meget om arbejdet i fritiden, om hvor travlt der er, om mine mange overarbejdstimer), hvilket selvfølgelig er trættende for andre at høre på-men det er ligesom min måde at kæmpe imod den stemme i mit hoved, der siger: "du er jo ikke kompentent til det her-indse det nu".

I mit kontor-som normalt altid er travlt og hvor hastesager er en del af hverdagen-har der været en ekstra voldsom arbejdsbelastning det seneste halve år (ifølge mine kolleger-dvs netop i den periode jeg har været der), men jeg vender det konstant indad. Og især, når jeg laver fejl. Fejlene er få, men de er der, og der er absolut nulfejlskultur i denne del af staten (eller OGSÅ her). Nu er der heldigvis snart ferie, men jeg tænker, om det måske var noget I andre har prøvet? Altså egentlig angst på jobbet og frygt for ikke at slå til? Og hvordan håndterer I det? :whine:

(Det skal siges, at min chef gav mig gode karakterer til min seneste mus-men min chef forventer også meget og det kan godt aflæses, når han er mindre imponeret, da tonen er ret direkte.) så det handler måske især om, hvordan man takler det, når man ikke kan slippe arbejdet og mailen og angsten for fejl og ikke at slå til.
0
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1048

Re: Angsten for ikke at slå til

Indlægaf Guldfisk » 28. jun 2016, 19:19

Er det permanent, at der er mere travlt end normalt eller vender det snart?
Måske er det bare ikke jobbet for dig. Og det er altså helt fair. Kæmpe arbejdspres, høje forventninger + nulfejlskultur lyder ikke vildt sundt.

Har der været en specifik oplevelse, der har givet dig følelsen af ikke at slå til, eller hvorfor tror du følelsen er kommet til?
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. jun 2016, 19:28

Katten skrev:Jeg arbejder i et politisk kontor i det offentlige. Jeg fik jobbet for et halvt år siden efter at have været i et andet kontor (mit første job) i et par år. Det er et attaktivt sted med spændende opgaver, men med andre områder end dem, jeg kom fra) På det seneste (især de sidste tre måneder) har jeg simpelthen oparbejdet en tiltagende følelse af ikke at slå til. Jeg får angst og åndenød og taler ind imellem sort, hvilket desværre også påvirker mig og min præstation i de mange møder med eksterne og ikke mindst den øverste ledelse. Jeg begynder også at glemme væsentlig fakta, som jeg forventes at have på rygraden, og har svært ved at slippe arbejdet (arbejder over, tjekker mails 24/7 med hjertet i halsen hver gang-og taler meget om arbejdet i fritiden, om hvor travlt der er, om mine mange overarbejdstimer), hvilket selvfølgelig er trættende for andre at høre på-men det er ligesom min måde at kæmpe imod den stemme i mit hoved, der siger: "du er jo ikke kompentent til det her-indse det nu".

I mit kontor-som normalt altid er travlt og hvor hastesager er en del af hverdagen-har der været en ekstra voldsom arbejdsbelastning det seneste halve år (ifølge mine kolleger-dvs netop i den periode jeg har været der), men jeg vender det konstant indad. Og især, når jeg laver fejl. Fejlene er få, men de er der, og der er absolut nulfejlskultur i denne del af staten (eller OGSÅ her). Nu er der heldigvis snart ferie, men jeg tænker, om det måske var noget I andre har prøvet? Altså egentlig angst på jobbet og frygt for ikke at slå til? Og hvordan håndterer I det? :whine:

(Det skal siges, at min chef gav mig gode karakterer til min seneste mus-men min chef forventer også meget og det kan godt aflæses, når han er mindre imponeret, da tonen er ret direkte.) så det handler måske især om, hvordan man takler det, når man ikke kan slippe arbejdet og mailen og angsten for fejl og ikke at slå til.

Min første tanke, da jeg læste dit indlæg, var en artikel i DJØF om the impostor phenomenon som jeg læste for et par måneder siden. Måske kan du bruge den til noget?

http://www.djoefbladet.dk/blad/2016/06/ ... etent.aspx
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Katten
Kort karma: 1
Likede indlæg: 14

Indlægaf Katten » 28. jun 2016, 19:40

Guldfisk skrev:Er det permanent, at der er mere travlt end normalt eller vender det snart?
Måske er det bare ikke jobbet for dig. Og det er altså helt fair. Kæmpe arbejdspres, høje forventninger + nulfejlskultur lyder ikke vildt sundt.

Har der været en specifik oplevelse, der har givet dig følelsen af ikke at slå til, eller hvorfor tror du følelsen er kommet til?

Tusind tak for respons :) Jeg tror det er forventningen, at arbejdspresset falder nogwt igen, men det er ikke rigtig til at vide. Jeg har planer om at tale med min chef om at få en opgave væk i håb om, at jeg så kan gøre de andre opgaver bedre. Men det er vanskeligt lige nu, fordi alle er ekstra pressede og ikke kan tage nyt ind. Men tror, at jeg vil gøre et seriøst forsøg.

Det kan sagtens være, at det måske ikke ender med at være det rigtige, som du skriver. Men opgaverne er virkelig spændende og et område, jeg brænder for, man kan gøre en forskel og det er opgaver, jeg egentlig er uddannet til.

Mht oplevelser: Jeg lavede en fejl (ikke slem, men dog en fejl), og følelsen af angst har klart tiltaget efter det. Og ellers er det mere når jeg går i baglås, hvis jeg bliver spurgt om ting, jeg rent ud sagt ikke ved med sikkerhed, har glemt, eller ikke har haft tid til at forberede.

Hvis man vil prøve at starte med at arbejde med sig selv og følelsen af utilstrækkelighed- som et første step-er der så noget, der virker godt?
0
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1048

Indlægaf Guldfisk » 28. jun 2016, 20:01

Katten skrev:
Guldfisk skrev:Er det permanent, at der er mere travlt end normalt eller vender det snart?

Tusind tak for respons :) Jeg tror det er forventningen, at arbejdspresset falder nogwt igen, men det er ikke rigtig til at vide. Jeg har planer om at tale med min chef om at få en opgave væk i håb om, at jeg så kan gøre de andre opgaver bedre. Men det er vanskeligt lige nu, fordi alle er ekstra pressede og ikke kan tage nyt ind. Men tror, at jeg vil gøre et seriøst forsøg.

Det kan sagtens være, at det måske ikke ender med at være det rigtige, som du skriver. Men opgaverne er virkelig spændende og et område, jeg brænder for, man kan gøre en forskel og det er opgaver, jeg egentlig er uddannet til.

Mht oplevelser: Jeg lavede en fejl (ikke slem, men dog en fejl), og følelsen af angst har klart tiltaget efter det. Og ellers er det mere når jeg går i baglås, hvis jeg bliver spurgt om ting, jeg rent ud sagt ikke ved med sikkerhed, har glemt, eller ikke har haft tid til at forberede.

Hvis man vil prøve at starte med at arbejde med sig selv og følelsen af utilstrækkelighed- som et første step-er der så noget, der virker godt?

Jeg aner det ikke, jeg er mere sådan rebel-typen, så når vi har læst kodex 7 (ved ikke om du også er et sted, hvor den findes), og der står, at der ikke er nulfejlskultur, så bliver jeg sådan, at jeg nærmest reklamerer med det, når jeg laver fejl. Sådan: de skal ikke sige, det er deres værdier, hvis de ikke efterlever det!
Og ellers holder jeg bare fast i, at jeg gør det så godt, jeg kan. Jeg er gået hjem og har tudet over en lorteopgave - og at jeg jo nok bare fik lorteopgaven, fordi jeg var den dårligste, så jeg kunne bedst undværes. Men det hjælper jo ikke.
Så når min chef til mus eller efter veloverståede projekter siger, at jeg har gjort det godt, så må jeg jo holde fast i det. Han har jo intet at vinde ved at lyve eller overdrive - så mon ikke det er rigtigt nok.
0
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 641

Indlægaf Buller » 1. jul 2016, 12:47

hvordan i alverden kan man have en nul-fejls kultur?

Har de kun idioter der aldrig indser at de laver fejl ansat? Det lyder da enten tåbeligt eller sygeligt at tro at man kan have den slags. Selvfølgelig laves der fejl, og en god fejl-kultur er jo netop at der er plads til dem og til at lære af dem. Lad være med at købe den løgn, hvis nogen siger at de aldrig laver fejl, det er kun noget de siger for at fremstå dummere end de er.

Ellers vil jeg egentlig bare sige at hvis dit eget billede af dig selv og din indsats er forskruet/uhensigtsmæssigt, så må du arbejde med at slukke for det og lytte lidt til din chef i stedet for. Lyder som om du lige nu bruger en alt for stor del af din mentale energi på at spænde ben for dig selv. Hvis du stoppede den del ville du jo allerede der kunne frigøre en del ekstra overskud.

Så når de tanker kommer, så STOP dem. Man behøver ikke tænke en række af katastrofetanker til ende, man kan sagtens afbryde dem ved at sige, nej tak, eller ved at minde sig om at ens chef gav god feedback. Det kræver øvelse men der er ingen grund til ikke at starte den øvelse nu.
0
Brugeravatar
musel
Kort karma: 27
Likede indlæg: 233

Indlægaf musel » 2. jul 2016, 13:42

Ang. det med "nulfejlskultur": Jeg arbejder også i det offentlige, og da jeg blev ansat blev der også ved samtalen lagt vægt på den såkaldte nulfejlskultur. Det var jeg også meget nervøs ved i starten, men det er ærlig talt ikke noget der bliver praktiseret. Der bliver lavet SÅ mange fejl. Nogle af dem temmelig grelle endda, begået af medarbejdere der har arbejdet der i 30 år og med lederstillinger, sååeh.... Det synes jeg virkelig du skal tage med et gran salt, især når du ved, at der lige nu er mere tryk på end der plejer. Jeg ved ikke hvorfor det der pjat med nulfejlskultur er blevet en ting i det offentlige, specielt når jeg virkelig ikke kan genkende det fra virkeligheden - og helt ærligt, så må de ansætte maskiner lavet af maskiner lavet af maskiner hvis de vil undgå fejl.
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1529

Indlægaf Bad Samaritan » 10. aug 2016, 16:05

Altså den følelse du har er jo den du har. Men umiddelbart synes jeg det lyder mere som om, du er totalt overarbejdet og stresset i bund, mere end at du ikke slår til... Nulfejlskultur eller ej (kors, hvor er det i øvrigt et åndsvagt begreb!), så kan jeg sagtens genkende følelsen fra min egen arbejdsdag. Men jeg ser det nok mere som en ret naturlig stress-belastningsreaktion og et resultat af hhv. et arbejdsklima, hvor man sjældent - hvis nogensinde - får anerkendelse for de ting, man gør rigtig godt, og alt for mange arbejdstimer (jeg loggede 116 timer i forrige uge - ingen pis!).

I min branche skyldes stressen ikke nulfejlskultur, men manglende midler og hænder til at udføre opgaverne tilfredsstillende. Men resultatet er det samme - at de ansatte er så overarbejdede og overtrætte, at de har kræfter til at reflektere længere over de bagvedliggende årsager end til deres egen næsetip. Årsagen til de manglende eller begrænsede resultater, fodfejlene og den manglende gennemslagskraft internaliseres, og systemer som det dér trives fint med den ordning - at du tager det hele på din kappe og sidder tilbage med følelsen af, at det bare er dig den er gal med.

Den nemmeste måde at deale med det shit på er at finde et andet job. Men hvis du er glad for det du laver, så finder du en måde at navigere i det på - ved at acceptere stresset som en ufravigelig omstændighed og gå på kompromis med kvaliteten af dit arbejde, og ved at lære hvilke opgaver kræver din udelte opmærksomhed, for så at prioritere det alvorlige stuff fra de mindre presserende anliggender. Lad de overbetalte jakkesæt ævle om nulfejlskkultur, og forhold dig til din virkelighed, i stedet for deres. Det er way bedre - ikke kun for din trivsel helt generelt, men også for din selvtillid, hvis alt dit hårde arbejde alligevel skulle blive belønnet med en fyreseddel en dag...
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 704

Indlægaf Tux » 10. aug 2016, 16:16

musel skrev:Ang. det med "nulfejlskultur": Jeg arbejder også i det offentlige, og da jeg blev ansat blev der også ved samtalen lagt vægt på den såkaldte nulfejlskultur. Det var jeg også meget nervøs ved i starten, men det er ærlig talt ikke noget der bliver praktiseret. Der bliver lavet SÅ mange fejl. Nogle af dem temmelig grelle endda, begået af medarbejdere der har arbejdet der i 30 år og med lederstillinger, sååeh.... Det synes jeg virkelig du skal tage med et gran salt, især når du ved, at der lige nu er mere tryk på end der plejer. Jeg ved ikke hvorfor det der pjat med nulfejlskultur er blevet en ting i det offentlige, specielt når jeg virkelig ikke kan genkende det fra virkeligheden - og helt ærligt, så må de ansætte maskiner lavet af maskiner lavet af maskiner hvis de vil undgå fejl.

Hvis jeg havde været til den samtale, havde jeg rejst mig op og gået. Hvis man som ledelse ikke fatter at nulfejlskultur er en dårlig ting, så er man i mine øjne ikke kompetent til at lede andre

Hermed ikke sagt at man ikke skal gøre sig umage, ikke at lave fejlber som du også selv siger en umulighed..
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 10. aug 2016, 19:01

Guldfisk skrev:
Jeg aner det ikke, jeg er mere sådan rebel-typen, så når vi har læst kodex 7 (ved ikke om du også er et sted, hvor den findes), og der står, at der ikke er nulfejlskultur, så bliver jeg sådan, at jeg nærmest reklamerer med det, når jeg laver fejl. Sådan: de skal ikke sige, det er deres værdier, hvis de ikke efterlever det!

Åhhh Kodex 7....det mest røvsyge kontorseminar EVER! :fløjt:
Kører vi også på min arbejdsplads.
Mener det er generelt i statens styrelser og ministerier... og når der er nogle topembedsmænd, der klokker i den, så skal alle have en overhaling.
Synes desuden at plakaterne ligner noget fra 50 shades...
0

Tilbage til "Job"