Vil du besøge en burægsproducent?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf HerErJeg » 29. jun 2016, 09:57

Dem der driver konventionelt landbrug vil sikkert også rigtig gerne åbne staldøren.
De lider i den grad også under (vrang)forestillinger omkring hvad der i virkeligheden foregår på landet.
Al den snak og medicin, gødning og sprøjtemidler danner et billede af et landbrugsland som systematisk bliver smadret med fuldt overlæg af grådige landmænd. Jeg tror de fleste vil blive overrasket hvor lidt der egentlig tillades for konventionelle landmænd.

Landbruget fortjener større opmærksomhed og mulig anerkendelse, det er en skam at det stort set kun er øko-gårdene der fremhæves som steder der skal og bør besøges.
6
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10260

Indlægaf icelady » 29. jun 2016, 11:36

Det ville ikke genere mig. Ligesom det heller ikke ville genere mig at besøge en hvilken som helst anden konventionel producent.

Om det ville ændre på min opfattelse af dyrenes forhold ved jeg ikke; men det ville ihvertfald ikke ændre på, at jeg stadig vil købe konventionelle varer, fordi de er billigst.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 699

Indlægaf Tux » 29. jun 2016, 11:48

Jeg behøver Ikke besøge en for at kunne regne ud, at høns der står i et bur dagen lang ikke har det specielt godt..
3
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 29. jun 2016, 12:12

Tux skrev:Jeg behøver Ikke besøge en for at kunne regne ud, at høns der står i et bur dagen lang ikke har det specielt godt..

:D :genert:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 61
Likede indlæg: 625

Indlægaf Sevii » 29. jun 2016, 13:42

Ud fra det jeg har set, vil jeg aldrig købe buræg. Faktisk vil jeg slet ikke købe æg for at være ærlig.
1
:banan: :banan:
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 29. jun 2016, 14:00

Næ, jeg kan godt se på tallene at jeg ikke vurdere de er gode nok :) Jeg er så typen der end ikke mener øko er godt nok, desværre har vi ikke adgang til nok æg under ordentlige forhold, men øko må vi nøjes med når vi ikke kan få de bedre. Ligeledes er mælk og andre produkter fra dyr øko, og vi køber kun øko hvis det er færdige produkter som f.eks. brød og mayonaisse der indenholder animalske produkter.

Grøntsager er jeg dog ikke nær så øko-freak på, jeg burde men må indrømme der ofte ryger ikke øko grøntsager med hjem, primært grundet det for lille udvalg af øko.
1
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 29. jun 2016, 14:46

Jeg har hvis set nok i programmer. Kunne ikke drømme om at købe buræg. Men er faktisk i et dilemma, når jeg køber pasteuriserede æg- da de kun kan fås enten med skrabeæg og buræg. Og skrabeæg er nogenlunde (hvis ikke mere) ligeså forfærdeligt for hønsene. Langt flere bid osv. Og de går så tæt, at jeg mener, det bare er et bur på størrelse med en stald. Reelt betyder det kun, at de ikke er i små bure.
Burægsproducenterne har været så kritiseret de sidste år, og det har gjort, at de faktisk har gjort en del ved hønsenes velfærd.

Men økoæg er bedre end begge. Bliver bare så ærgerlig, når folk regner med, at alt er godt ved skrabe. Der kan de sku ligeså godt spare pengene og købe buræg i mine øjne.
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 29. jun 2016, 14:48

Muspel skrev:Jeg har hvis set nok i programmer. Kunne ikke drømme om at købe buræg. Men er faktisk i et dilemma, når jeg køber pasteuriserede æg- da de kun kan fås enten med skrabeæg og buræg. Og skrabeæg er nogenlunde (hvis ikke mere) ligeså forfærdeligt for hønsene. Langt flere bid osv. Og de går så tæt, at jeg mener, det bare er et bur på størrelse med en stald. Reelt betyder det kun, at de ikke er i små bure.
Burægsproducenterne har været så kritiseret de sidste år, og det har gjort, at de faktisk har gjort en del ved hønsenes velfærd.

Men økoæg er bedre end begge. Bliver bare så ærgerlig, når folk regner med, at alt er godt ved skrabe. Der kan de sku ligeså godt spare pengene og købe buræg i mine øjne.

Jeg køber nu altid pasteuriserede øko æg :P Føtex har, de er i små dunke, Irma har også, her er det i små flasker :)
0
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 29. jun 2016, 14:51

godtnavn skrev:
Muspel skrev:Jeg har hvis set nok i programmer. Kunne ikke drømme om at købe buræg. Men er faktisk i et dilemma, når jeg køber pasteuriserede æg- da de kun kan fås enten med skrabeæg og buræg. Og skrabeæg er nogenlunde (hvis ikke mere) ligeså forfærdeligt for hønsene. Langt flere bid osv. Og de går så tæt, at jeg mener, det bare er et bur på størrelse med en stald. Reelt betyder det kun, at de ikke er i små bure.

Jeg køber nu altid pasteuriserede øko æg :P Føtex har, de er i små dunke, Irma har også, her er det i små flasker :)

Tak! Det vidste jeg ikke! Det gør jeg også fra nu af så :pompom:
0
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1518

Indlægaf fisken80 » 29. jun 2016, 15:11

Jeg har set rigeligt konventionelt landbrug og jeg har ikke behov for at se mere. Jeg køber æg hos min kollega, hvor jeg véd, at hønsene går frit rundt lige som de lyster, og jeg har aldrig før haft æg, med så gule blommer, det er så vildt.

Det meste af mit kød køber jeg hos en lokal slagter, der selv slagter dyrene uden unødig stress og i øvrigt véd, hvordan kød skal behandles efter slagtningen. Det er lidt dyrere en supermarkedet, men det er dælme ikke meget, og det smager 100 gange bedre, hvilket for mig vægter meget højt. Jeg gider ikke spise skodmad for at spare penge, når det ikke er nødvendigt.
4
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 37
Likede indlæg: 977

Indlægaf Anne Droid » 29. jun 2016, 15:46

Nej. Jeg har set min del af konventionelt landbrug og det behøver jeg ikke se mere af. Mine æg er hjemmeavl eller økologisk.
1
My hovercraft is full of eels
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9186

Indlægaf Fru Sunshine » 29. jun 2016, 16:11

Det har jeg allerede gjort - og jeg har ikke købt buræg siden.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Modesty Blame
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1053

Re: Re:

Indlægaf Modesty Blame » 29. jun 2016, 16:13

Advocatus-Diaboli skrev:
HerErJeg skrev:Vil du besøge en burægsproducent?

Det har jeg prøvet. Det ændrede nu ikke på noget. Jeg spiste gladeligt buræg før besøget, og jeg spiser det gladeligt efter besøget. Jeg er fuldstændig ligeglad med deres forhold.

Ditto.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 811
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8338
Kontakt:

Indlægaf Ado » 29. jun 2016, 16:16

Næh. Jeg behøver ikke besøge noget, som jeg ved giver mig stik i hjertet. Jeg køber kun øko eller får fra mine forældre, hvor hønsene lever et skønt frit liv.
1
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
IrmaPigen
Kort karma: 74
Likede indlæg: 927

Indlægaf IrmaPigen » 29. jun 2016, 18:35

Næ. Jeg spiser øko. Ud over når jeg køberpesteuriserede æg, eller indtager æg via forarbejdede madvarer. Det sidste er dog ikke så tit. Men det hænder jeg spiser en kiks.
1

Tilbage til "Livets forhold"