Vil du besøge en burægsproducent?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Onager
Kort karma: 0
Likede indlæg: 7

Re: Vil du besøge en burægsproducent?

Indlægaf Onager » 3. jul 2016, 23:53

Det overrasker mig hver gang denne diskution kommer op, hvor mange der ikke har noget problem med at købe buræg. For nogle lader det til ikke bare at være et spørgsmål om, at det er billigere "..nå ja, hønsene har det ikke så godt, men der er ting der er værre og jeg sparer hvor jeg kan", men også at de nærmest sætter en ære i at være ligeglade ala "Jeg er kynisk og logisk og der er fandme ikke nogen, der skal diktere, hvad jeg skal spise, eller forsøge a give mig dårlig samvittighed!" Jeg synes det er en skam. Og så bliver det tit så sort/hvidt: enten køber man det billigste, eller også er man en hippie-øko-spelt-freak, der tror, dyr er mennesker.

For mig handler det udelukkende om en ting: Er det dyrplageri, og vil man i så fald indirekte støtte det?

Det kan være svært at diskutere dyrevelfærd, men lige netop med buræg synes jeg forholdene er så klare, at det ikke er en gråzone. Der må jo også være en grund til at emnet popper op igen og igen. At der så bliver brugt buræg i produkter, hvor det er svært at gennemskue, har for mig ikke meget med sagen at gøre. Ligesom det heller ikke er et argument, at andre dyr heller ikke har super gode forhold. Og som andre har nævnt, er lav dødelighed ikke lig med høj livskvalitet. Der kan vel ikke være tvivl om, at et dyr der lever hele sit liv i bur, uden mulighed for at udleve bare en brøkdel af deres naturlige adfærd, ikke har et godt liv. Ville man acceptere lignende forhold for ænder? Katte? [Indsæt dyr]?
Grænsen for hvad vi kan byde vores produktionsdyr, må sættes et sted, og her er barren bare sat alt for lavt i en branche, hvor den i forvejen generelt ikke er sat specielt højt.

Skulle buræg forsvinde helt en dag, bliver æggene selvfølgelig dyrere, og der bliver måske færre af dem, men det er der (undskyld mig) fandme ikke nogen, der kommer til at lide nogen nød af. Er man så meget på røven, at man ikke har råd til at betale de ekstra kroner det koster, så må man undvære, ligesom man må undvære, hvis æggene ikke er der (surprise).Men jeg har på fornemmelsen, at folk nok på mirakuløs vis skulle kunne finde pengene, hvis det kom så vidt.

The end...eller noget, beklager hvis det lød lidt aggressivt. Og til spørgsmålet i startindlægget: Nej, jeg har set nok.
7
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 643

Indlægaf Buller » 4. jul 2016, 03:29

vi kan jo heldigvis glæde os over at flere og flere supermarkeder nægter at forhandle buræg, og også produkter der indeholder buræg. :)
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1842

Indlægaf Sangius » 4. jul 2016, 05:24

Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Det jeg har erfaret med ækoæg er at dyrene er mere syge end burhøns, de næbbrændes osv.
Så ærligt, så spiser jeg hellere æg fra raskere dyr end sygere dyr,

Økohøns må ikke næbbrændes.

Spiser du hellere æg fra konsekvent medicinerede dyr, end fra dyr hvor der er en risiko for, at hønen har fejlet et eller andet, da den lagde ægget? Det er et fåtal af økohøns der er syge, og de bliver jo behandlet/aflivet når man opdager sygdommen.

Desuden er det godt nok på kanten at kalde en burhøne rask. Har du set sådan en fætter? De er ude af stand til at holde sig rene, deres maver er fjerløse, og de har ofte sår på ben og fødder. Det er hvad jeg har set, de gange jeg har været ved en burægsproducent. Tror dog problemet med sår på fødder og ben er større ved skrabehøns.

Generelt bliver dyr og mennesker syge, når man lader dem bevæge sig i det fri, og ikke behandler dem forebyggende med alverdens medicin.

Økohøns har iflg undersøgelser det ikke bedre end burhøns, så dermed så spiser jeg ikke økoæg i den tro at de har det bedre.
Det er iøvrigt også en udtalelse som en professor i bioetik og tidliger formand for Dyreetisk Råd er kommet med.

Som ikke længere er formand, fordi han tog imod bestikkelse for nogle udtalelser. Se tidligere i debatten.

Hvilke undersøgelser i flertal refererer du til?
0
Brugeravatar
Tobywan
Likede indlæg: 461

Indlægaf Tobywan » 4. jul 2016, 06:14

Sangius skrev:Som ikke længere er formand, fordi han tog imod bestikkelse for nogle udtalelser. Se tidligere i debatten.

Eller også handler det om, at i den verden er der kun een rigtig holdning (den politisk korrekte). Er man så fræk at udfordre den, så bliver man kanøflet uanset hvor gode argumenter eller forskningsresultater man står med.

I øvrigt handler den artikel der linkes til om svineproduktion, og I den anden står der han ikke personligt har fået penge for den. Hvordan bliver det til bestikkelse?
1
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2482

Indlægaf Pandesteg » 4. jul 2016, 06:23

FruDulle skrev:
Angelina skrev:
FruDulle skrev:Den undersøgelse viste at hønerne levede længere end økohøner og havde knap så mange skader. Selvsagt fordi næbbene bliver klippet og hønerne bliver fyldt med en masse antibiotika.

De sider jeg er på omkring økologi der skriver alle at det er da fint nok at droppe buræg...men hvad med skrabeæg og æg i færdigprodukter. Jeg har ikke oplevet at nogle bare siger super og klapper i deres små hænder og er ignorante nok til at tro at alt er godt. Helt vildt meget tværtimod.

Og ja, jeg undværer gerne æg på bekostning af bedre dyrevelfærd. Ligesom med kød.

Men humlen er jo at der vil ikke være mad nok til alle hvis vi dropper alt ikke-øko ... så hvem er det der skal dø af sult i sidste ende? Skal alle skove på planetten fældes for at give plads til landbrug der producerer mindre på mere plads?

Men det er jo også blevet skudt ned igen og igen. Men de konventionelle fantatikere holder fast og lader som ingenting.

Der findes utallige forskninger på det. For nyligt lave DTU også en der blev publiceret og behørigt ignoreret.

Nemlig. Som tingene kører nu produceres ca. dobbelt så meget mad målt i kcal som jordens befolkning har brug for. Men selvfølgelig ønsker fødevareproducenterne mere, hurtigere og billigere produktion, det handler jo om at tjene penge. At folk så hopper på dén limpind er jo bare sørgeligt. Med den tankegang kan vi jo også lige så godt omdanne alle landbrug til GMO-landbrug. :badr:
2
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Tobywan

Indlægaf Tobywan » 4. jul 2016, 06:28

Onager skrev:Det overrasker mig hver gang denne diskution kommer op, hvor mange der ikke har noget problem med at købe buræg. For nogle lader det til ikke bare at være et spørgsmål om, at det er billigere "..nå ja, hønsene har det ikke så godt, men der er ting der er værre og jeg sparer hvor jeg kan", men også at de nærmest sætter en ære i at være ligeglade ala "Jeg er kynisk og logisk og der er fandme ikke nogen, der skal diktere, hvad jeg skal spise, eller forsøge a give mig dårlig samvittighed!" Jeg synes det er en skam. Og så bliver det tit så sort/hvidt: enten køber man det billigste, eller også er man en hippie-øko-spelt-freak, der tror, dyr er mennesker.

For mig handler det udelukkende om en ting: Er det dyrplageri, og vil man i så fald indirekte støtte det?

Er det virkeligt så svært at forstå, at standardforbrugeren i mange tilfælde er helt og aldeles ligeglad, når produktet i sidste ende er ens. Hvis det er lovligt, så køber man det.

Det er fint og i orden du har en holdning, men rigtig mange køber de produkter der nu engang er tilgængelige. Jeg kan ikke forstå det overrasker dig.
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 4. jul 2016, 06:54

Tobywan skrev:
Sangius skrev:Som ikke længere er formand, fordi han tog imod bestikkelse for nogle udtalelser. Se tidligere i debatten.

Eller også handler det om, at i den verden er der kun een rigtig holdning (den politisk korrekte). Er man så fræk at udfordre den, så bliver man kanøflet uanset hvor gode argumenter eller forskningsresultater man står med.

I øvrigt handler den artikel der linkes til om svineproduktion, og I den anden står der han ikke personligt har fået penge for den. Hvordan bliver det til bestikkelse?

Vis mig så de gode argumenter, og forskningsresultater. I afhandlingen fra Bristol konkluderer de ikke, som Sandøe gør.

Jeg hæftede mig blot ved, at manden er blevet hyret til at skrive en rapport, hvor det fra start af blev bestilt, at rapporten skulle sætte svineavl i et positivt lys.
En mand der tager imod sådan en opgave, er ikke en mand, som går op i dyrevelfærd. Hvilket jo også er derfor, at man mistede tilliden til ham som formand, og han blev tvunget til at sige op.
Bestikkelse er ikke korrekt. Men han har vel fået løn for sit arbejde.
0
Brugeravatar
Tobywan

Indlægaf Tobywan » 4. jul 2016, 07:16

Sangius skrev:Vis mig så de gode argumenter, og forskningsresultater. I afhandlingen fra Bristol konkluderer de ikke, som Sandøe gør.

Jeg hæftede mig blot ved, at manden er blevet hyret til at skrive en rapport, hvor det fra start af blev bestilt, at rapporten skulle sætte svineavl i et positivt lys.
En mand der tager imod sådan en opgave, er ikke en mand, som går op i dyrevelfærd. Hvilket jo også er derfor, at man mistede tilliden til ham som formand, og han blev tvunget til at sige op.

Jeg har kun forholdt mig til de links der er postet herinde. Indlæg som dine bekræfter mig kun i at han er blevet kanøflet. Man KAN simpelthen ikke have andre holdninger. Du konkluderer selv uden at have læst... løn bliver til bestikkelse, han går ikke op i dyrevelfærd osv. Du aner jo hvad der hverken er sagt, skrevet eller hvad mandens holdninger er.... men dømmes som en ond dyrplager skal han da.

Og når det er niveuet for at opnå "mistillid", så kan jeg ærligt talt godt forstå han er gået....
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 4. jul 2016, 07:21

Tobywan skrev:
Sangius skrev:Vis mig så de gode argumenter, og forskningsresultater. I afhandlingen fra Bristol konkluderer de ikke, som Sandøe gør.

Jeg har kun forholdt mig til de links der er postet herinde. Indlæg som dine bekræfter mig kun i at han er blevet kanøflet. Man KAN simpelthen ikke have andre holdninger. Du konkluderer selv uden at have læst... løn bliver til bestikkelse, han går ikke op i dyrevelfærd osv. Du aner jo hvad der hverken er sagt, skrevet eller hvad mandens holdninger er.... men dømmes som en ond dyrplager skal han da.

Og når det er niveuet for at opnå "mistillid", så kan jeg ærligt talt godt forstå han er gået....

Ja, selvfølgelig er det da noget, der opnår mistillid! Man skal da være objektiv når man skriver rapporter, og ikke tage imod tilbud, hvor man direkte bliver hyret til KUN at se på den positive side.

Tager man imod sådanne tilbud, NEJ, så er man ikke troværdig.
2
Brugeravatar
Tobywan

Indlægaf Tobywan » 4. jul 2016, 07:30

Sangius skrev:Ja, selvfølgelig er det da noget, der opnår mistillid! Man skal da være objektiv når man skriver rapporter, og ikke tage imod tilbud, hvor man direkte bliver hyret til KUN at se på den positive side.

Det er så fedt at du bare fortsætter :klap:

Du aner jo ikke hvad han er blevet hyret til, men konkluderer alligevel.

Jeg får bare endnu engang en fordom bekræftet, tak :)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 4. jul 2016, 07:33

Jeg tænker bare, at hvis man virkelig tror på, at burhøns har det bedre, så var det nok på sin plads at aflægge et besøg hos en producent.
Jeg vil da blæse på, hvad en eller anden rapport siger, når jeg ved selvsyn kan konstatere, at dyrene har afskyelige forhold.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tobywan

Indlægaf Tobywan » 4. jul 2016, 07:42

Fru Sunshine skrev:Jeg tænker bare, at hvis man virkelig tror på, at burhøns har det bedre, så var det nok på sin plads at aflægge et besøg hos en producent.
Jeg vil da blæse på, hvad en eller anden rapport siger, når jeg ved selvsyn kan konstatere, at dyrene har afskyelige forhold.

Sålænge man er i stand til ikke overføre egne menneskelige følelser til slagtedyr, og ellers kan forholde sig objektivt til de resultater forskningen giver os.

Det vi føler eller tror, hænger ikke altid sammen med virkeligheden.
Senest rettet af Tobywan 4. jul 2016, 08:33, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 4. jul 2016, 07:44

Tobywan skrev:
Sangius skrev:Ja, selvfølgelig er det da noget, der opnår mistillid! Man skal da være objektiv når man skriver rapporter, og ikke tage imod tilbud, hvor man direkte bliver hyret til KUN at se på den positive side.

Det er så fedt at du bare fortsætter :klap:

Du aner jo ikke hvad han er blevet hyret til, men konkluderer alligevel.

Jeg får bare endnu engang en fordom bekræftet, tak :)

Jeg hæfter mig ved, at de inkluderer i artiklen, hvad kontrakten gik ud på:

"Peter Sandøe er kendt som en offentlig, mangeårig kritiker af forholdene for danske slagtesvin, men af kontrakten om rapporten fremgår det, ifølge Politiken, at den skal »fremskaffe resultater til gavn for dansk svineindustri« og »påvirke politikere«. "

Men jeg gider ikke rigtig diskutere med dig, da jeg føler, at du med vilje forsøger at være småprovokerende. Jeg forsøger at debattere sagligt og uden sarkastiske indvendinger, og forventer det samme retur. Så fra min side af lukker jeg den blot her. God mandag. :)
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. jul 2016, 07:58

Sangius skrev:Jeg hæfter mig ved, at de inkluderer i artiklen, hvad kontrakten gik ud på:

"Peter Sandøe er kendt som en offentlig, mangeårig kritiker af forholdene for danske slagtesvin, men af kontrakten om rapporten fremgår det, ifølge Politiken, at den skal »fremskaffe resultater til gavn for dansk svineindustri« og »påvirke politikere«. "

Men jeg gider ikke rigtig diskutere med dig, da jeg føler, at du med vilje forsøger at være småprovokerende. Jeg forsøger at debattere sagligt og uden sarkastiske indvendinger, og forventer det samme retur. Så fra min side af lukker jeg den blot her. God mandag. :)

Der er INTET sagligt ved at konkludere på en forskningsartikel man ikke selv har læst, ud fra en omtale som er givet i et upartisk dagblad.
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 782

Indlægaf Bimmerdyret » 4. jul 2016, 20:41

Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Det jeg har erfaret med ækoæg er at dyrene er mere syge end burhøns, de næbbrændes osv.
Så ærligt, så spiser jeg hellere æg fra raskere dyr end sygere dyr,

Økohøns må ikke næbbrændes.

Spiser du hellere æg fra konsekvent medicinerede dyr, end fra dyr hvor der er en risiko for, at hønen har fejlet et eller andet, da den lagde ægget? Det er et fåtal af økohøns der er syge, og de bliver jo behandlet/aflivet når man opdager sygdommen.

Desuden er det godt nok på kanten at kalde en burhøne rask. Har du set sådan en fætter? De er ude af stand til at holde sig rene, deres maver er fjerløse, og de har ofte sår på ben og fødder. Det er hvad jeg har set, de gange jeg har været ved en burægsproducent. Tror dog problemet med sår på fødder og ben er større ved skrabehøns.

Generelt bliver dyr og mennesker syge, når man lader dem bevæge sig i det fri, og ikke behandler dem forebyggende med alverdens medicin.

Økohøns har iflg undersøgelser det ikke bedre end burhøns, så dermed så spiser jeg ikke økoæg i den tro at de har det bedre.
Det er iøvrigt også en udtalelse som en professor i bioetik og tidliger formand for Dyreetisk Råd er kommet med.

Som ikke længere er formand, fordi han tog imod bestikkelse for nogle udtalelser. Se tidligere i debatten.

Jeg aner ikke hvilke udtalelser han skulle have modtaget bestikkelse for og fra hvem. Men som sagt, så er det ikke i regi af formandsskabet han har kommet med udtalelserne :)

Det er blandt andet en undersøgelse fra England han refererer til angående skader og sygdomme hos høns i de såkaldte berigede bure.
Dertil henviser han til fjerkræstatistik omkring dødelighed.
0

Tilbage til "Livets forhold"