Smartphones og abonnementer (hjælp en farmor)

Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 664

Smartphones og abonnementer (hjælp en farmor)

Indlægaf Jailbird » 29. jun 2016, 19:21

Ja, farmoren er så mig.

Jeg er så småt begyndt at overveje at købe en smartphone, fordi der er så mange ting man udelukkes fra i samfundet bare fordi man har en mobil der kan holde strøm. Men jeg kan ikke helt gennemskue hvad, og hvordan og hvad man kan nøjes med af abonnement osv.
Jeg forestiller mig det skal være en Android, evt. en Sony Xperia Z3 (fordi jeg så den anbefalet af flere andre herinde?). Når jeg så har betalt de svimlende 2.300kr, så følger der vel ikke abonnement eller andet habengut med i den pris? Men hvad så med data? Kan internettet slås fra på en smartphone? Fordi grunden til, at jeg vil gerne have en smartphone, er for at få adgang til gps, rejseplanen, dsb, diverse billetsider, mobilepay, osv. osv. Måske et tv-afsnit 1 gang om måneden eller lign., men ellers ikke. Hvad kræver det af data?
Når man køber abonnementer, er det så kun data man køber, eller følger der alt muligt habengut med? Jeg er for eksempel ikke interesseret i musiktjenester, da de ikke har hvad jeg hører alligevel, men hvis nogen tilbød noget ala Netflix eller HBO kunne det være interessant (jeg ved slet ikke om det findes? :D :D ) Vi har lige pt. internet hos Fullrate, som har mobilabonnement 20GB data for 149kr (er det virkelig prisen? :genert: ).

Okay, jeg er totalt noob som I kan høre, og jeg bliver helt klart afskrækket over både indkøbspris og månedspris, men jeg vil gerne omvendes hvis nogen kan forklare mig mulighederne.
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Re: Smartphones og abonnementer (hjælp en farmor)

Indlægaf Tobywan » 30. jun 2016, 18:38

Du skal bruge data (internet) til alle de tjenester du nævner. De 20GB du er inde på til 149,- bør fint dække dit behov, så ingen grund til at slå noget fra. Datapakkerne er efterhånden så store, at man ikke rammer loftet medmindre der bruges streaming som Netflix osv i stort omfang hver dag. Hvis du har et trådløst netværk derhjemme, så benytter telefonen alligevel det når du opholder dig der, og vil automatisk ikke bruge af dit data på mobilen.

Det kan godt nok svare sig at shoppe lidt abonnement. Jeg er ikke så meget inde i priserne, men for ren taletid og data bør det kunne gøres billigere. https://www.telmore.dk/mobil (119,- for 11 timers tale og 22GB data) bare for at tage et eksempel.

De forskellige udbydere har gode oversigter med hvad et abonnement indeholder, så kig på deres hjemmeside, når du sammenligner. Lad være med at lade dig lokke af noget som du alligevel ikke har brug for. Helt grundlæggende skal du bruge taletid og data.

Telefoner sælges med og uden abonnement, så du skal se på det enkelte tilbud hvad der er inkluderet. Du skal selvfølgelig regne med den samlede pris, da tilbud ofte giver dig rabat på telefonen, men låser dig til et dyrt abonnement i en periode.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 195
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2350

Indlægaf Studsgaard » 30. jun 2016, 19:03

Hvis du gerne vil have tv og bøger m.m kan du prøve at se på telmores play abodement
https://www.telmore.dk/telmoreplay
Men det er jo lidt dyrer end et alm med kun tale og data. Min mand har det og vi bruger både HBO, min bio, bøger og blade. Så hos os er det et godt valg.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 707

Indlægaf Tux » 1. jul 2016, 09:09

Af valg af telefon kunne en Sont Xperia sagtens være et godt valg, men det kan sagtens gøres billigere. F.eks. en af Samsungs lidt billigere modeller eller en Huawei:
http://www.elgiganten.dk/product/mobil- ... phone-sort
http://www.elgiganten.dk/product/mobil- ... phone-sort

Dit forbrug kræver ikke noget særligt, og nærmest ethvert abonnement vil dække det. Som oftest er data-pakkerne vildt overdimensionerede, hvis man ikke streamer musik og film. Det gør jeg ikke, og bruger aldrig eller meget sjældent over en GB.

Har du WiFi derhjemme? For så kører de fleste opdateringer osv. jo bare igennem det når du er hjemme, uden at bruge mobildata.

Du kunne jo starte med CBB's mindste pakke med en GB og 2 timers tale til 69,- om måneden, og se om det ikke dækker behovet, du kan jo altid opgradere pakken senere: https://www.cbb.dk/shop/mobilabonnement ... -4g-69-kr/
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1153
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9752

Indlægaf kidkomb » 1. jul 2016, 09:24

Det er (blandt andre) mig, der anbefalede Z3'eren. Og ingen tvivl om, at den er helt fantastisk!
Hvis det er din første smartphone, så tror jeg dog, at jeg ville vælge en model, eller i hvert fald et mærke, som en i din familie har.
-medmindre de alle har iphone, det er virkelig unødvendigt at købe så dyrt.
For så har du altid en livline, når du har spørgsmål og selvom vi står på spring for at hjælpe herinde, så er det nu en gang lettere at få vist noget teknisk IRL.
Jeg ville selv fokusere på brugervenlighed og på kameraet. Husk at du ikke kan se om et kamera er godt, ved at kigge på specifikationerne. Det kan man altså kun ved, at prøve den og se på billederne. Spørg i butikken eller, hvis du køber en, som nogen du kender har, så prøv deres og hør deres erfaringer.

Når du ikke har et større behov end du har, så tag et billigt abonnement. Hvis du vil se et tv-afsnit, er det så derhjemme du mener? Eller vil du gerne kunne det i feks toget eller andre steder ude?
For ser du det derhjemme, så bruger du ikke dit telefonabonnement. Der kører du på jeres WIFI (som jeg forstår I har?) og dermed bruger du ikke data.
Du bruger kun data, når du ikke er i nærheden af jeres eget internet-WIFI.
Når du køber et telefonabonnement, så er der tale, sms og data inkluderet i langt de fleste.
Man kan få billige abonnementer med fri tale, fri sms og en smule data indkluderet.
-man kan sagtens slå internettet på en mobil fra, hvis man er bekymret for, om man bruger af sin data. Det kan man gøre med et tryk på skærmen, så det er ikke noget man skal bestemme sig for længe inden eller noget som helst. Slå det til og fra som du vil, lige når du vil.

Din telefon fungerer mest af alt som en computer. Dvs at du bare kan åbne feks rejseplanen, DR, DSB osv uden at skulle have noget specielt program til noget af det. Man KAN få specielle programmer til hver ting, det hedder en app, men man kan også bare åbne siderne i en browser, nøjagtig som på en computer.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1167
Likede indlæg: 6837

Indlægaf Wizzze » 1. jul 2016, 09:33

1
Do as I say! :whip:
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 1. jul 2016, 20:02

I er bare fantastiske alle sammen :worship:

Tux skrev:
Har du WiFi derhjemme? For så kører de fleste opdateringer osv. jo bare igennem det når du er hjemme, uden at bruge mobildata.

Du kunne jo starte med CBB's mindste pakke med en GB og 2 timers tale til 69,- om måneden, og se om det ikke dækker behovet, du kan jo altid opgradere pakken senere: https://www.cbb.dk/shop/mobilabonnement ... -4g-69-kr/

Ja, jeg har WiFi hjemme i lejligheden :)

kidkomb skrev:Det er (blandt andre) mig, der anbefalede Z3'eren. Og ingen tvivl om, at den er helt fantastisk!
Hvis det er din første smartphone, så tror jeg dog, at jeg ville vælge en model, eller i hvert fald et mærke, som en i din familie har.
-medmindre de alle har iphone, det er virkelig unødvendigt at købe så dyrt.

Selvom 9/10 danskere har smartphones, så er der fantastisk nok ikke nogen i min familie som ejer en, heller ikke kæresten eller hans familie :D
Jeg havde også overvejet en med Microsoft styresystem (kan se de er en del billigere), men ud fra min begrænsede viden, så er man vel lidt handikappet mht. apps?
Og jeg ville gerne se tv-afsnit i toget.
0
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 1. jul 2016, 20:16

Jeg har en samsung s5 mini og er svært glad for den. Den har ikke en skide stor hukommelse, men til mit forbrug er det mere end rigeligt. Bruger den mest til at surfe og apps (Facebook, messenger, youtube, eboks, mobilbank/mobilepay, Instagram og busbillet).
Den er heller ikke ret stor, hvilket også var et krav.
Batteriet holder fint, her 1 år efter jeg købte den. Ellers kan man kan købe powerbanks man kan tage med på farten, som har batteri nok til 1-2 opladninger. Min er ikke større end 5x5 centimeter.

ETA: Den kan også køre apps såsom Netflix, viaplay og dr.dk
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 532
Likede indlæg: 4304

Indlægaf Rapfisk » 1. jul 2016, 20:29

Jeg har en Samsung S4 Mini, og den er også nem at bruge. Min mor har en S3 og er glad for den, men jeg synes, S4 er mere brugervenlig.

Streaming af videoer/tv er noget af det, der trækker allermest data, så hvis du vil gøre det ude, dvs. med dit inkluderede data, skal du nok op i data. Du kan evt. prøve med Oisters abonnement med 8 timers tale, 8 GB data og fri SMS/MMS til 89 kr.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 1. jul 2016, 20:30

Jeg vil i øvrigt lige nævne, at det er praktisk med et cover til mobilen, hvor der også er plads til plastikkort, men det aflader batteriet afsindig hurtigt.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 1. jul 2016, 20:36

Rapfisk skrev:Jeg vil i øvrigt lige nævne, at det er praktisk med et cover til mobilen, hvor der også er plads til plastikkort, men det aflader batteriet afsindig hurtigt.

Den er jeg lige nødt til at få uddybet. Hvorfor aflader det batteriet? :forvirret:
1
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 1. jul 2016, 20:50

Jailbird skrev:
Rapfisk skrev:Jeg vil i øvrigt lige nævne, at det er praktisk med et cover til mobilen, hvor der også er plads til plastikkort, men det aflader batteriet afsindig hurtigt.

Den er jeg lige nødt til at få uddybet. Hvorfor aflader det batteriet? :forvirret:

Jeg har ikke den tekniske forklaring på det, men det er vist noget med magnetisme. Alle, jeg kender, der har fjernet telefonen fra deres kort (og fx ikke har telefonen i punge) har oplevet en markant forbedring af batterilevetiden - sådan 2-4 gange længere mellem opladninger.
0
Brugeravatar
Only Me
Kort karma: 25
Likede indlæg: 161

Indlægaf Only Me » 1. jul 2016, 20:55

hvor der også er plads til plastikkort, men det aflader batteriet afsindig hurtigt.

Plastikkortet kan ikke aflade telefonen så frem det ikke er joniseret ledende.
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 2. jul 2016, 06:50

Okay, jeg tror nu ikke jeg kan undvære min pung alligevel, skulle bare lige være sikker på at det ikke var et cover som afladede batteriet.

Jeg synes ikke jeg har set nogle abonnementer der gælder for mere end 1 enhed (jeg har allerede en tablet). Men det findes måske ikke?
Hvis nu man køber en billet over DSB appen, kræver det så internet at finde den frem i toget eller har man billetten offline?

Edit: Endnu et spørgsmål: Jeg forstår ikke at én smartphone står beskrevet med Android 5.1 og en anden med Android 6.0. Jeg troede at man bare opdaterede til den nyeste version og at en telefon derfor "kun" var født med Android?
0
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 2. jul 2016, 07:29

Om det er den ene eller den anden version betyder meget lidt for dig som bruger. Man kan sagtens opdatere, men det tager plads på telefonen. Når du skal have så få apps, betyder det heller ikke noget.

Jeg har ikke DSBs app (Rejsekort FTW), så det kan jeg ikke hjælpe med.
1

Tilbage til "Computere, spil og internet"