Smartphones og abonnementer (hjælp en farmor)

Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 638

Re: Smartphones og abonnementer (hjælp en farmor)

Indlægaf Jailbird » 2. jul 2016, 08:25

Når der står nano-sim, udelukker det så at det er dual-sim? :genert: For eksempel ved Sony Xperia Z3.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 697

Indlægaf Tux » 2. jul 2016, 11:03

Jailbird skrev:Selvom 9/10 danskere har smartphones, så er der fantastisk nok ikke nogen i min familie som ejer en, heller ikke kæresten eller hans familie :D
Jeg havde også overvejet en med Microsoft styresystem (kan se de er en del billigere), men ud fra min begrænsede viden, så er man vel lidt handikappet mht. apps?
Og jeg ville gerne se tv-afsnit i toget.

Af hvad jeg har hørt, er Windows til smartphones faktisk et fint styresystem, der er dog den bagdel ved det, at der ikke er lige så mange apps udviklet til Microsoft som til Android og Apple.

Rapfisk skrev:
Jailbird skrev:
Rapfisk skrev:Jeg vil i øvrigt lige nævne, at det er praktisk med et cover til mobilen, hvor der også er plads til plastikkort, men det aflader batteriet afsindig hurtigt.

Den er jeg lige nødt til at få uddybet. Hvorfor aflader det batteriet? :forvirret:

Jeg har ikke den tekniske forklaring på det, men det er vist noget med magnetisme. Alle, jeg kender, der har fjernet telefonen fra deres kort (og fx ikke har telefonen i punge) har oplevet en markant forbedring af batterilevetiden - sådan 2-4 gange længere mellem opladninger.

Det har jeg aldrig nogensinde hørt om, og det giver i øvrigt heller ikke nogen mening rent fysisk, et plastikkort aflader altså ikke en telefon.. :boo:

Jailbird skrev:Okay, jeg tror nu ikke jeg kan undvære min pung alligevel, skulle bare lige være sikker på at det ikke var et cover som afladede batteriet.

Jeg synes ikke jeg har set nogle abonnementer der gælder for mere end 1 enhed (jeg har allerede en tablet). Men det findes måske ikke?
Hvis nu man køber en billet over DSB appen, kræver det så internet at finde den frem i toget eller har man billetten offline?

Edit: Endnu et spørgsmål: Jeg forstår ikke at én smartphone står beskrevet med Android 5.1 og en anden med Android 6.0. Jeg troede at man bare opdaterede til den nyeste version og at en telefon derfor "kun" var født med Android?

Hvis du har en tablet med plads til simkort, kan man hos nogen købe et ekstra simkort, og så dele den data der er indkluderet i dit telefonabbonnement med tabletten:
https://www.telenor.dk/erhverv/shop/mob ... oC9xnw_wcB
https://www.telmore.dk/mobilt-bredbaand/datadeling
https://www.telmore.dk/mobilt-bredbaand/datadeling

Hvis der ikke er simkort i din tablet, kan man bruge telefonen som "modem" og oprette et lokalt wifi (det kan man selvfølgelig også selv om der er indbygget simkort :) ).

Jeg mener at billetten gemmes offline i DSB-appen, men er ikke 100% sikker.

Telefonen er født med en given version af Android, som så kan opdateres hvis producenten udgiver opdateringen til den pågældende telefon. Det er kun ganske få telefoner som kører med "grundudgaven" af Android, så hver gang der udgives en ny fra Googles side, skal den tilpasses af producenten. Nogle producenter er gode til at få opdateret, mens andre er mindre gode.

Min Huawei P6 der er et par år gammel, bliver der f.eks. ikke udgivet opdateringer til :boo:

Rapfisk skrev:Om det er den ene eller den anden version betyder meget lidt for dig som bruger. Man kan sagtens opdatere, men det tager plads på telefonen. Når du skal have så få apps, betyder det heller ikke noget.

Jeg har ikke DSBs app (Rejsekort FTW), så det kan jeg ikke hjælpe med.

Ikke nødvendigvis, kommer an på producenten..

Jailbird skrev:Når der står nano-sim, udelukker det så at det er dual-sim? :genert: For eksempel ved Sony Xperia Z3.

Nej "nano" er størrelsen på sim-kortet, det betyder ikke noget i forhold til om telefonen kan være en dual-sim model (altså at der er plads til to simkort samtidig). Dog synes jeg ikke ligefrem det vrimler med dual-sim modeller i Danmark..
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3391

Indlægaf dgd2007 » 2. jul 2016, 11:51

Min kone er også for nylig blevet "smartphonet" - det var en i ca. samme prisklasse (ikke Sony, men vist nok Samsung - hun er ikke lige hjemme, så jeg kan tjekke). Men jeg har selv en XPeria, som jeg har haft i nogle år. Begge er helt fine. Og vi har nogle abonnementer hos Oister med fri sms og mere end rigeligt fri tale og data-download (hvis man ikke ligefrem ser masser af film på den :)) til omkring 100 kr./mdr.
1
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 5. jul 2016, 17:58

Jailbird skrev:Når der står nano-sim, udelukker det så at det er dual-sim? :genert: For eksempel ved Sony Xperia Z3.

Grunden til at jeg troede ovenstående var, at der sjældent står om det er dual-sim eller ej :stoned: Jeg ville egentlig helst have dual, fordi så kunne man også bruge den som arbejdstelefon tænker jeg? Hvordan ser jeg om Xperia kan tage dualsim? Den her Z3 kan for eksempel godt http://www.sonymobile.com/global-en/pro ... ifications men er det den samme som D5803 Xperia Z3? :D

Hvordan med at blokere numre, kan man det på alle smartphones, eller er det telefonselskabet som bestemmer det? Jeg er plaget af telefonsælgere trods at have været på Robinsonlisten i årevis, så blokering er et must.

Min tablet er en Lenovo IdeaTab A1000 ( http://www.gsmarena.com/lenovo_ideatab_a1000-5352.php ) - vil den kunne tage et simkort når der står "Card slot: microSD" ? Dens CPU er på Dual-core 1.2 GHz Cortex-A9, mens Xperia har Quad-core 2.5 GHz, svarer det til at telefonen er 4 gange hurtigere? :forvirret:
0
Brugeravatar
Tux

Indlægaf Tux » 5. jul 2016, 20:54

Jailbird skrev:

Grunden til at jeg troede ovenstående var, at der sjældent står om det er dual-sim eller ej :stoned: Jeg ville egentlig helst have dual, fordi så kunne man også bruge den som arbejdstelefon tænker jeg? Hvordan ser jeg om Xperia kan tage dualsim? Den her Z3 kan for eksempel godt http://www.sonymobile.com/global-en/pro ... ifications men er det den samme som D5803 Xperia Z3? :D

Ja den store fordel ved dual-sim er, at man både kan have arbjeds-mobil-simkortet og det private i samme telefon, overvejer af samme grund at købe en dual sim mobil selv.

Typisk står det i beskrivelsen at det er en "dual"-version. En Z3 fås i flere forskellige størrelser og versioner, både med et og to simkort.

Så vidt jeg kan se er D5803 den der også hedder "Compact", og den tror jeg kun kommer som enkelt-sim model..

En bekendt skal faktisk af med denne hvis det er:
https://www.proshop.dk/Mobiltelefon/Hua ... IM/2544841

10 dage gammel og som ny, købt som reservemobil mens den anden var på værksted, 1600 incl cover hvis det er, umiddelbart et godt tilbud skulle jeg mene :)

Jailbird skrev:Hvordan med at blokere numre, kan man det på alle smartphones, eller er det telefonselskabet som bestemmer det? Jeg er plaget af telefonsælgere trods at have været på Robinsonlisten i årevis, så blokering er et must.

Ja det findes der vist en del apps der kan hjælpe med..

Jailbird skrev:Min tablet er en Lenovo IdeaTab A1000 ( http://www.gsmarena.com/lenovo_ideatab_a1000-5352.php ) - vil den kunne tage et simkort når der står "Card slot: microSD" ? Dens CPU er på Dual-core 1.2 GHz Cortex-A9, mens Xperia har Quad-core 2.5 GHz, svarer det til at telefonen er 4 gange hurtigere? :forvirret:

Det ser ikke ud til din tablet kan isættes et simkort, microSD er et kort til ekstra lagerplads og altså noget andet.

Det er lidt simpelt stillet op med "4 gange hurtigere" men det er nok ikke helt galt faktisk, den er i hvert fald et godt stykke hurtigere :)
0
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 14. jul 2016, 18:44

Tux skrev:Telefonen er født med en given version af Android, som så kan opdateres hvis producenten udgiver opdateringen til den pågældende telefon. Det er kun ganske få telefoner som kører med "grundudgaven" af Android, så hver gang der udgives en ny fra Googles side, skal den tilpasses af producenten. Nogle producenter er gode til at få opdateret, mens andre er mindre gode.

Min Huawei P6 der er et par år gammel, bliver der f.eks. ikke udgivet opdateringer til :boo:

Så hvis jeg kigger på en telefon hvor der står:
"Android OS v4.4.4, upgradeable to v6.0"
eller
"Androd OS v. 5.1.1, upgradeable to v6.0"

så er jeg lige godt stillet om jeg køber den ene, den anden, eller en der er udgivet i år?

Jeg forstår ikke nok ikke hvordan det fungerer, jeg sidder jo og sammenligner det med f.eks. Windows XP, Windows 7 osv., hvor der kommer opdateringer til hvert styresystem i rigtig mange år, mens på smartphones ligner det at man får et "nyt" styresystem hver gang? Kan jeg risikere at købe en telefon som ikke kan opgraderes til v6.0? Det er nemlig ikke alle steder ovenstående står angivet.
0
Brugeravatar
Tux

Indlægaf Tux » 14. jul 2016, 19:05

Jailbird skrev:Så hvis jeg kigger på en telefon hvor der står:
"Android OS v4.4.4, upgradeable to v6.0"
eller
"Androd OS v. 5.1.1, upgradeable to v6.0"

så er jeg lige godt stillet om jeg køber den ene, den anden, eller en der er udgivet i år?

Ja, når du opdaterer får du samme system på begge to.

Jailbird skrev:Jeg forstår ikke nok ikke hvordan det fungerer, jeg sidder jo og sammenligner det med f.eks. Windows XP, Windows 7 osv., hvor der kommer opdateringer til hvert styresystem i rigtig mange år, mens på smartphones ligner det at man får et "nyt" styresystem hver gang?

Ja du får et "nyt" system hver gang, men forskellene versionerne er typisk små forbedringer hist og her og et par nye funktioner - ikke de helt store omvæltninger.

Jailbird skrev:Kan jeg risikere at købe en telefon som ikke kan opgraderes til v6.0? Det er nemlig ikke alle steder ovenstående står angivet.

Ja det kan du godt, som sagt er det ikke alle producenter som er lige gode til at udgive opdateringer.
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"