Kirsebær

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 12
Likede indlæg: 328

Re: Kirsebær

Indlægaf Myresluger » 7. jul 2016, 18:20

Og så er der bagt brownie cheesecake med kirsebær - mm det er heller ikke dumt :dåne:
2
Brugeravatar
Tricolette
Kort karma: 80
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 649

Indlægaf Tricolette » 8. jul 2016, 08:34

Myresluger skrev:
Tricolette skrev:Kirsebærgrød :love: - fik jeg altid som barn hos min mormor og morfar, og jeg elskede det 100 gange mere end jordbærgrød.

Nu spørger jeg lige dumt... Hvad er forskellen på grød og syltetøj/marmelade? Er det bare en flok kirsebær og lidt sukker og lidt stivelse??

Der er forskel i forholdet mellem bær, sukker og vand. Grød stives også med kartoffelmel eller majsmel.
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 22
Likede indlæg: 382

Indlægaf Santa » 8. jul 2016, 11:36

Jeg har lige - som i for 10 min siden - hældt kirsebærmarmelade på glas.
Det er lavet på vilde bær, primært fuglekirsebær, de helt sorte og søde.
Der er ikke tilsat noget, udover et godt stort skvæt god whiskey, da det manglede lidt ...kant.

Det er første gang jeg laver marmelade af kirsebær (og kun anden gang jeg overhovedet laver den slags) så jeg er ret spændt på det helt færdige resultat. Sidste år lavede jeg solbærmarmelade og ditto saft, det blev overraskende godt, syntes rookien her.
I morgen skal jeg lave kirsebærsaft, og så en kirsebær/jordbær marmelade af frugtkødet fra saftproduktionen.
Waste not, want not.
2
Sjo
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1008

Indlægaf Sjo » 8. jul 2016, 15:06

Kirsebærchutney! http://www.dansukker.dk/dk/opskrifter/k ... utney.aspx

Og kirsebæreddike.
0
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!

Tilbage til "Mad og drikke"