Afskaf isolationsfængsling af børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9656

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf kidkomb » 1. jul 2016, 10:11

Men kan man ikke "bare" sørge for, at børns isolationsfængsling ikke foregår som de voksnes?
Altså at de ikke skal være alene så længe.
Det sker vel sjældent at børn under 18 bliver isolationsfængslet, så man kunne vel afsætte en person til det formål, at være hos den unge store dele af tiden. Evt bare til at sidde i et hjørne, så de følte der var nogen.
Det er, som jeg har forstået, mest det, man bliver tosset af?
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 564

Indlægaf Lulu » 1. jul 2016, 10:43

Animi skrev:Jeg er meget enig med Sangius.

Desuden giver jeg ikke altid meget for den der "if you can do the crime, you can do the time." Man har før hørt om små børn å 5-6 år, der har slået andre ihjel - nok i andre lande, og ikke ligefrem DK. Men alligevel, hvis man så et lignende tilfælde i DK, skulle man så bare smide barnet i isolationsfængsel, på lige fod med en voksen?

Det er muligt jeg tager fejl, men umiddelbart kender jeg kun til sager hvor 5-6 årige begår så voldsomme forbrydelser ved uheld.

Der skal man jo så slet ikke straffes hvis det er et hændeligt uheld (eller idioti fra forældres side, men det er igen en helt anden snak).

Men altså jeg har en søn på to. Og han bliver jo også straffet hvis han slår. For det skal han ikke. At hans straf så påhviler hans far og mig at uddele og ikke et retsvæsen er jo så bare (u)heldigt for ham. Men jeg synes egentlig der påhviler forældre en pligt at lære deres børn om rigtigt og forkert, både samfundsmæssigt og moralmæssigt. Magter forældrene ikke denne opgave bliver det på et tidspunkt et problem for samfundet og samfundet må så gå ind og gøre det på den måde samfundet har ressourcer og muligheder for.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4281

Indlægaf Rapfisk » 1. jul 2016, 10:47

I det hele taget bruger Danmark isolationsfængsling langt mere end lande, vi sammenligner os med, og jeg mener, det er problematisk ud fra et menneskerettighedssynspunkt.

Når vi taler om børn - og i den forbindelse er 15-årige også børn - er det selvfølgelig endnu værre, fordi man behandler dem på en måde, der er skadelig for deres naturlige udvikling. Derfor er det også noget vrøvl at sammenligne med ligestilling mellem kønnene. Mænd og kvinder har lige evner og behov - det har børn og voksne ikke.

Personligt mener jeg, at man bør se på brugen af isolation, herunder på, om man kan lave en mindre overgribende form, hvor man selvfølgelig ikke kan kommunikere med folk udefra eller på anden måde være til fare for efterforskningen, men kan omgås andre mennesker, fx andre isolationsfængslede eller fængselspersonale.

I debatten lægger mange op til straf af varetægtsfængslede, og det synes jeg er et skråplan. Varetægtsfængsling er nødvendigt, men ret beset er de varetægtsfængslede ikke dømt endnu. Der må vi holde på individets rettigheder, også selv om der er stor statistisk sandsynlighed for, at de senere bliver dømt og skal afsone straf.
7
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Animi » 1. jul 2016, 10:56

Lulu skrev:

Desuden giver jeg ikke altid meget for den der "if you can do the crime, you can do the time." Man har før hørt om små børn å 5-6 år, der har slået andre ihjel - nok i andre lande, og ikke ligefrem DK. Men alligevel, hvis man så et lignende tilfælde i DK, skulle man så bare smide barnet i isolationsfængsel, på lige fod med en voksen?

Det er muligt jeg tager fejl, men umiddelbart kender jeg kun til sager hvor 5-6 årige begår så voldsomme forbrydelser ved uheld.

Der skal man jo så slet ikke straffes hvis det er et hændeligt uheld (eller idioti fra forældres side, men det er igen en helt anden snak).

Men altså jeg har en søn på to. Og han bliver jo også straffet hvis han slår. For det skal han ikke. At hans straf så påhviler hans far og mig at uddele og ikke et retsvæsen er jo så bare (u)heldigt for ham. Men jeg synes egentlig der påhviler forældre en pligt at lære deres børn om rigtigt og forkert, både samfundsmæssigt og moralmæssigt. Magter forældrene ikke denne opgave bliver det på et tidspunkt et problem for samfundet og samfundet må så gå ind og gøre det på den måde samfundet har ressourcer og muligheder for.

Jeg så for nogen år siden en ret uhyggelig dokumentar, om en dreng på ca 7 år, der havde slået sin yngre bror ihjel. Det var ikke et uheld som når et barn samler sine forældres pistol op og ved et uheld skyder en anden. Drengen her havde slået sin bror i hovedet med en tung genstand, fordi han syntes han var irriterende. Han tænkte nok ikke ligefrem over at hans bror kunne dø, men det var alligevel en bevidst handling.
Jeg tror virkelig ikke at det i det tilfælde vil gøre noget godt overhovedet at dømme den dreng på lige fod med en voksen - fordi på den alder har man bare ikke samme tankegang eller udvikling som en voksen person, og jeg tror bestemt ikke at en fængselsstraf ville hjælpe.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 1. jul 2016, 10:59

Egentlig er jeg bare imod isolation, sådan generelt. Uanset hvor lang tid det er, og hvad personen har gjort.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
annella
Kort karma: 0
Likede indlæg: 37

Indlægaf annella » 1. jul 2016, 12:49

Hvad mener du selv, hvis f.eks. den 5-6 årige havde myrdet et af dine (nære) familiemedlemmer?
0
annella

Indlægaf annella » 1. jul 2016, 12:53

Lulu skrev:Jeg har det spanske lidt: if you can do the crime, you can do the time.

Uanset om du skal i isolation eller ej, hvor længe dette varer og hvor gammel du er.

Eller omvendt; If you can't do the Time don't do the Crime
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 1. jul 2016, 12:57

annella skrev:

Hvad mener du selv, hvis f.eks. den 5-6 årige havde myrdet et af dine (nære) familiemedlemmer?

Det er svært at vide hvad jeg ville føle i den situation, da den er så ekstrem at jeg ikke kan sætte mig ind i den.
Men selv hvis jeg mente at barnet skulle have den værste fængselsstraf, ville det jo være fordi jeg var påvirket af mine egne følelser som pårørende.
Det er jo lige præcis derfor at folk skal dømmes af udefrakommende som ikke er følelsesmæssigt påvirket, men heldigvis skal se tingene objektivt.
Senest rettet af Animi 1. jul 2016, 13:21, rettet i alt 1 gang.
3
annella

Indlægaf annella » 1. jul 2016, 13:20

Animi skrev:Egentlig er jeg bare imod isolation, sådan generelt. Uanset hvor lang tid det er, og hvad personen har gjort.

"Stakkels" Breivik - der netop sidder i isolation?
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 1. jul 2016, 13:24

annella skrev:
Animi skrev:Egentlig er jeg bare imod isolation, sådan generelt. Uanset hvor lang tid det er, og hvad personen har gjort.

Igen, det nytter ikke noget at dømme med følelserne.
Isolation er psykisk tortur, jeg går ikke ind for nogen som helst former for tortur.
3
annella

Indlægaf annella » 1. jul 2016, 13:32

Animi skrev:
annella skrev:

Isolation er psykisk tortur, jeg går ikke ind for nogen som helst former for tortur.

http://www.minilex.dk/a/forbud-mod-tortur

Det kan være svært at afgøre, hvorvidt der er tale om tortur eller om straf, der ikke anses som tortur. F.eks. anses isolationsfængsling ikke som tortur, selvom det kan virke mentalt faretruende og skabe fysisk og psykisk lidelse. Isolationsfængsling er dog meget omdiskuteret, og ikke alle er enige i, at det ikke er tortur. En del af begrundelsen for dette er, at der ved isolationsfængsling er en større risiko for tortur. Danmark er bl.a. blevet kritiseret for isolationsfængsling som fængslingsmetode. Der er nu fastsat et maksimum på 3 måneder, som man skal tåle at være isolationsfængslet.
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 1. jul 2016, 13:44

annella skrev:
Animi skrev:
annella skrev:

http://www.minilex.dk/a/forbud-mod-tortur

Det kan være svært at afgøre, hvorvidt der er tale om tortur eller om straf, der ikke anses som tortur. F.eks. anses isolationsfængsling ikke som tortur, selvom det kan virke mentalt faretruende og skabe fysisk og psykisk lidelse. Isolationsfængsling er dog meget omdiskuteret, og ikke alle er enige i, at det ikke er tortur. En del af begrundelsen for dette er, at der ved isolationsfængsling er en større risiko for tortur. Danmark er bl.a. blevet kritiseret for isolationsfængsling som fængslingsmetode. Der er nu fastsat et maksimum på 3 måneder, som man skal tåle at være isolationsfængslet.

"Isolationsfængsling er dog meget omdiskuteret, og ikke alle er enige i, at det ikke er tortur."

Så fordi man har gjort det lovligt, betyder det ikke at det ikke er psykisk tortur for mennesket. I nogen lande er nogle former for fysisk tortur lovligt, men hey, det er stadigvæk tortur.
Vi har brug for menneskelig kontakt, og isolation kan være enormt skadeligt for ens psyke. Og det er ikke fordi jeg sympatiserer med Breivik, og synes det er super synd for ham, men jeg tror bare ikke at det i længden vil være særlig godt for samfundet, hvis vi efterlader kriminelle mere psykisk skadet end de var før.
1
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 1. jul 2016, 20:02

Animi skrev:
annella skrev:

For det første er isolation alene ikke lig med tortur. Og hvis man ikke skal dømme med følelserne, så er isolation præcis en god ide.
2
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. jul 2016, 10:58

Animi skrev:Isolation er psykisk tortur, jeg går ikke ind for nogen som helst former for tortur.

Det er noget sludder. Faktisk er der rigtigt mange mennesker der frivilligt opsøger isolation rundt omkring i verden, og som vil gå langt for at få den.

Indespærring er også tortur i nogle menneskers øjne. Skal vi så droppe muligheden for fængselsstraf og forvaring?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 2. jul 2016, 11:29

Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:Isolation er psykisk tortur, jeg går ikke ind for nogen som helst former for tortur.

Det er noget sludder. Faktisk er der rigtigt mange mennesker der frivilligt opsøger isolation rundt omkring i verden, og som vil gå langt for at få den.

Indespærring er også tortur i nogle menneskers øjne. Skal vi så droppe muligheden for fængselsstraf og forvaring?

Selvfølgelig, taler vi om frivillig, selvvalgt isolation er det noget andet. Der styrer man det selv, og kan til hver en tid ophæve isolationen, hvis man ønsker det.
Jeg troede at det var ret tydeligt at der er tale om ufrivillig isolation. Og det er bevist at det er enormt skadende for psyken, især over længere tid. Så når nogen danske fængsler vælger at isolerer deres indsatte i længere tid end det der rent faktisk er lovligt, risikerer vi at ende med mennesker der er langt mere skadet end før. Og det er ikke fordi jeg synes det er super synd for mordere osv, men i længden kan det koste samfundet langt mere, hvis vi skader folk i stedet for at prøve at rehabilitere dem.

Indespærring er selvfølgelig et rigtig godt spørgsmål, men der kan man jo sige at det er et nødvendigt onde, fordi man heller ikke kan have folk der går rundt og myrder, slår folk ned osv.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"