Afskaf isolationsfængsling af børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
annella
Kort karma: 0
Likede indlæg: 37

Re: Afskaf isolationsfængsling af børn

Indlægaf annella » 2. jul 2016, 11:37

Animi skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:Isolation er psykisk tortur, jeg går ikke ind for nogen som helst former for tortur.

Det er noget sludder. Faktisk er der rigtigt mange mennesker der frivilligt opsøger isolation rundt omkring i verden, og som vil gå langt for at få den.

Indespærring er også tortur i nogle menneskers øjne. Skal vi så droppe muligheden for fængselsstraf og forvaring?

Selvfølgelig, taler vi om frivillig, selvvalgt isolation er det noget andet. Der styrer man det selv, og kan til hver en tid ophæve isolationen, hvis man ønsker det.
Jeg troede at det var ret tydeligt at der er tale om ufrivillig isolation. Og det er bevist at det er enormt skadende for psyken, især over længere tid. Så når nogen danske fængsler vælger at isolerer deres indsatte i længere tid end det der rent faktisk er lovligt, risikerer vi at ende med mennesker der er langt mere skadet end før. Og det er ikke fordi jeg synes det er super synd for mordere osv, men i længden kan det koste samfundet langt mere, hvis vi skader folk i stedet for at prøve at rehabilitere dem.

Indespærring er selvfølgelig et rigtig godt spørgsmål, men der kan man jo sige at det er et nødvendigt onde, fordi man heller ikke kan have folk der går rundt og myrder, slår folk ned osv.

Og man/enhver styrer også selv, om man begår kriminalitet.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5750

Indlægaf Animi » 2. jul 2016, 11:39

annella skrev:Og man/enhver styrer også selv, om man begår kriminalitet.

Ja?
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. jul 2016, 11:46

Animi skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Animi skrev:Isolation er psykisk tortur, jeg går ikke ind for nogen som helst former for tortur.

Det er noget sludder. Faktisk er der rigtigt mange mennesker der frivilligt opsøger isolation rundt omkring i verden, og som vil gå langt for at få den.

Indespærring er også tortur i nogle menneskers øjne. Skal vi så droppe muligheden for fængselsstraf og forvaring?

Selvfølgelig, taler vi om frivillig, selvvalgt isolation er det noget andet. Der styrer man det selv, og kan til hver en tid ophæve isolationen, hvis man ønsker det.
Jeg troede at det var ret tydeligt at der er tale om ufrivillig isolation.

Det er ikke en selvfølge, sådan som du formulerer dit indlæg. Du begrænser dig hverken til isolationsfængsling eller ufrivillig isolation (uden for fængsler), men udtaler dig helt generelt om isolation.

Og det er bevist at det er enormt skadende for psyken, især over længere tid. Så når nogen danske fængsler vælger at isolerer deres indsatte i længere tid end det der rent faktisk er lovligt, risikerer vi at ende med mennesker der er langt mere skadet end før.

Nej, det er i bedste fald bevist at nogle fanger har taget skade psykisk. Det er slet ikke det samme som at det er bevist at isolationsfængsling er skadeligt for psyken i sig selv. Hvilke fængsler isolerer indsatte længere end det er lovligt? Jeg kunne lige så godt finde en håndfuld fanger der ikke har taget psykisk skade, og så påstå at det er bevist at isolation ikke er psykisk skadeligt.

Indespærring er selvfølgelig et rigtig godt spørgsmål, men der kan man jo sige at det er et nødvendigt onde, fordi man heller ikke kan have folk der går rundt og myrder, slår folk ned osv.

Isolation er præcis lige så meget et nødvendigt onde - enten for at beskytte vedkommende mod andre fanger eller for at forhindre vedkommende i at ødelægge/blande sig i efterforskningen.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5750

Indlægaf Animi » 2. jul 2016, 11:55

Advocatus-Diaboli skrev:
Det er ikke en selvfølge, sådan som du formulerer dit indlæg. Du begrænser dig hverken til isolationsfængsling eller ufrivillig isolation (uden for fængsler), men udtaler dig helt generelt om isolation.

Og det er bevist at det er enormt skadende for psyken, især over længere tid. Så når nogen danske fængsler vælger at isolerer deres indsatte i længere tid end det der rent faktisk er lovligt, risikerer vi at ende med mennesker der er langt mere skadet end før.

Nej, det er i bedste fald bevist at nogle fanger har taget skade psykisk. Det er slet ikke det samme som at det er bevist at isolationsfængsling er skadeligt for psyken i sig selv. Hvilke fængsler isolerer indsatte længere end det er lovligt? Jeg kunne lige så godt finde en håndfuld fanger der ikke har taget psykisk skade, og så påstå at det er bevist at isolation ikke er psykisk skadeligt.

Isolation er præcis lige så meget et nødvendigt onde - enten for at beskytte vedkommende mod andre fanger eller for at forhindre vedkommende i at ødelægge/blande sig i efterforskningen.

Jeg udtaler mig om isolation, i en tråd med titlen Afskaf isolationsfængsling af børn. Jeg er ked af at du ikke selv kunne regne sammenhængen ud, men nu tror jeg at vi har fået det skåret ud i pap, så ALLE kan forstå hvad der bliver talt om. Okay?

Men du kan jo prøve at google hvilken effekt ufrivillig isolation kan have på ens psyke.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. jul 2016, 12:05

Animi skrev:Jeg udtaler mig om isolation, i en tråd med titlen Afskaf isolationsfængsling af børn. Jeg er ked af at du ikke selv kunne regne sammenhængen ud, men nu tror jeg at vi har fået det skåret ud i pap, så ALLE kan forstå hvad der bliver talt om. Okay?

Og du tror kun man kan diskutere ting der falder 100 % ind under overskriften, uden at afvige det mindste i løbet af tråden og perspektivere til beslægtede emner?

Men du kan jo prøve at google hvilken effekt ufrivillig isolation kan have på ens psyke.

Hvilken effekt det KAN have, er irrelevant når vi taler om bastante udsagn om hvilken effekt det VIL have på alle. Man får ikke automatisk psykiske skader, fordi man ryger i ufrivillig isolationsfængsling.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4106

Indlægaf Viskelæder » 2. jul 2016, 12:18

Åh gud. Fuldstændigt irrelevant flueknepperi endnu engang.
Selvfølgelig tales der om ufrivillig isolation, idet det er det, tråden omhandler. Hvis man taler om det modsatte - ønsket, frivillig isolation, så ville man nok skrive det.
5
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. jul 2016, 15:30

Viskelæder skrev:Åh gud. Fuldstændigt irrelevant flueknepperi endnu engang.
Selvfølgelig tales der om ufrivillig isolation, idet det er det, tråden omhandler. Hvis man taler om det modsatte - ønsket, frivillig isolation, så ville man nok skrive det.

Man skrev jo netop noget andet end frivillig/ufrivillig isolation, ffs. Nogle gange kunne man jo lige læse teksten ordentligt.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 4. jul 2016, 10:55

Det er jo et langt, og kringlet emne.

Unge mennesker (helt op til 40 års alderen.) Kan have meget svært ved at overskue konsekvenserne af sine handlinger. Hjernen er først færdigbagt, til denne forståelse, omkring leveårene 30-40 år. Konsekvensoverskuelse er derfor også ret højt vægtet hos mig.

Ser man isolationfængsling, som ren straf, så mener jeg det er helt galt vurderet. All undersøgelser, jeg har hørt om, viser tydeligt, at det er skadeligt for en ungt sind, at isoleres på denne måde.

Straf skal ikke fjerens i den samlede ligning, men hjælp til forståelse, og accept af sine handlinger og konsekvenserne, er helt afgørende for at vores "afstraffelse", ikke kun bliver mere skadelig for personen selv, men også resten af samfundet.

Isolation af unge, som jeg kender det. Er dog ikke helt på samme måde som hos de voksne. Der er dog plads til forbedringer. Findes isolation af unge, på lige fod som voksne, så er det uacceptabelt.
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"