Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Frandsen
Kort karma: 68
Likede indlæg: 460

Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Frandsen » 1. jul 2016, 11:18

Om en måneds tid skal jeg i narkose i længere tid. Op til 6-7 timer :ad!:

Jeg er ved at dø af skræk ved tanken om det. Ikke fordi jeg er bange for ikke at vågne op, men jeg er dødsensangst for, hvordan jeg har det bagefter :panik:

Især tanken om måske at skulle kaste op gør mig panisk. Jeg vil gerne være så godt forberedt som muligt, så ... Hvordan har I oplevet at have det efter langvarig narkose? Jeg har været i narkose to gange tidligere og har egentlig haft det fint bagefter. Det var dog begge gange meget kort (ca. 3 kvarter). Kan man overhovedet sammenligne korte narkoser med mere længerevarende? Altså kan jeg overhovedet bruge mine tidligere erfaringer til noget?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5862

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Dikus » 1. jul 2016, 11:25

Jeg synes, der er meget stor forskel på korte og langvarige operationer. Men en del af forskellen er jo også selve operationen, som er hårdere ved kroppen.

Jeg var for nyligt fire timer i narkose og vågnede op og havde det som efter 20 minutter, fordi selve operationen slet ikke var så voldsom som de øvrige langvarige operationer, jeg har været igennem.

Så... Du kan altså forvente en blanding af "jeg har været i narkose længe" og "min krop bryder sig ikke om at blive skåret i". Tror jeg :)

I forhold til at kaste op... Hvis du har let ved det, så SIG det, så de kan have kvalmestillende klar til dig i opvågningen. Det er guld værd. Jeg er nemlig også sådan en, der let får kvalme og finder det skrækkeligt. Men synes faktisk kvalmestillende gør tricket.

I det hele taget, så er "lad være at spille helt" det bedste råd. Jeg begyndte først at have det let under opvågningen, da jeg lærte at sige "Fryser", "Kvalmestillende" og "Tørstig" som enkeltord. Så passer de godt på en. (Og ja. Jeg skal holde mig til enkeltord. Jeg VRØVLER, hvis jeg prøver sætninger.)
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Indlægaf Angelina » 1. jul 2016, 11:33

Jeg har haft det sløjt af narkose, det har jeg oplyst narkoslæger om, at jeg har haft slem kvalme - det har de så taget højde for, og så har jeg haft det fint bagefter. Jeg var for 1½ år siden igennem en længervarende større operation, og havde det fint bagefter.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2283

Indlægaf Studsgaard » 1. jul 2016, 12:02

Jeg har været igennem flere længere operationer. Og jeg bliver pisse dårlig af narkosen så jeg fik kvalmestillende allerede inden jeg vågnede.
Og så som diskus siger, så plejer de at tage sig godt af dem på opvågningen så de er ret opmærksomme og min erfaring er de reagere hurtigt.
Jeg plejer at føle mig sådan meget træt og slatten i kroppen, sådan lidt tømmermændsagtig.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 1. jul 2016, 12:29

Angelina skrev:Jeg har haft det sløjt af narkose, det har jeg oplyst narkoslæger om, at jeg har haft slem kvalme - det har de så taget højde for, og så har jeg haft det fint bagefter. Jeg var for 1½ år siden igennem en længervarende større operation, og havde det fint bagefter.

Jeg mener altså også, de giver en noget kvalmedæmpende, før man bliver smidt til opvågning, når de er klar over det.
1
Brugeravatar
Frandsen

Indlægaf Frandsen » 1. jul 2016, 13:20

Tak for svar:-)
Jeg må hellere lokke lidt mere kvalmestillende ud af anæstesilægen, kan jeg høre.

Det er i øvrigt en brystoperation (fjernelse af eksisterende brystvæv og isætning af implantater), så det er ikke en 'farlig' operation. Men stadig en stor omgang.
0
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 129
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 1076

Indlægaf FrøkenM » 1. jul 2016, 13:22

Har været i narkose en del gange efterhånden, både korte og langvarige narkoser med den længste på 5-7 timer så vidt jeg husker. Har det SÅ elendigt efter narkose og endnu værre efter de lange. Kaster op i et døgns tid og får kvalmestillende mere eller mindre konstant. Det er selvfølgelig nok også kroppens reaktion på operationen, helt overordnet, så det er naturligt, at det er værre efter længere indgreb. Det står påført i min journal at jeg har de her problemer, men generelt har det været svært at styre det, da jeg også er utrolig følsom overfor diverse medikamenter.

Sidste gang var de rigtig gode til at tage hensyn til det. Var under narkose i omkring en time, vågnede op og følte ubehag, men bestemt ikke i samme omfang som tidligere. Fik lidt kvalmestillende inden, og efter operationen i kombi med noget sukkervand, fordi mit ubehag gerne kommer når de tvinger mig til at drikke umiddelbart efter narkose. Jeg kunne (mod hvad både jeg og kirurg) havde forventet, gå hjem seks timer efter operationen. Grundet min tidligere historik med narkose problemer og generelt stort ubehag får jeg altid indskrevet minimum en overnatning, som jeg så kan gøre brug af hvis nødvendigt.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Frandsen

Indlægaf Frandsen » 1. jul 2016, 13:27

Jer, der får det skidt efter narkose: Har I normalt let til kvalme?
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Indlægaf Angelina » 1. jul 2016, 13:47

Frandsen skrev:Jer, der får det skidt efter narkose: Har I normalt let til kvalme?

Kun når jeg er gravid :D
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 495
Likede indlæg: 1891

Indlægaf Vira » 1. jul 2016, 13:50

Jeg har været i narkose for mange år siden og fik den sygeste kvalme. Var så i narkose for et par år siden, og der gav de mig noget kvalmestillende inden jeg vågnede, og jeg havde ikke skyggen af kvalme.

Jeg har normalt aldrig kvalme
0
I'm not limited edition, I'm weird.
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2283

Indlægaf Studsgaard » 1. jul 2016, 14:04

Angelina skrev:
Frandsen skrev:Jer, der får det skidt efter narkose: Har I normalt let til kvalme?

Kun når jeg er gravid :D

Det samme med mig.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 1. jul 2016, 14:04

Jeg har. Skrækkeligt. Og kvalme medfører altid opkast :rulle:
0
Brugeravatar
Frandsen

Indlægaf Frandsen » 5. aug 2016, 21:21

Nu er der kun fem dage til. Panik!
Flere erfaringer/gode råd?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 5. aug 2016, 22:00

Træk vejret. Slap af. Vend det inde i hovedet som om, du skal have en ekstra lur - og de hjælper dig til at blive udhvilet.
0
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 387

Indlægaf Anlewi » 5. aug 2016, 22:33

Jeg har for ganske få uger siden været i langvarig narkose. En kompliceret knæoperation!!!
Jeg døjer stadigvæk her to uger efter med en voldsom træthed, men ellers ingen problemer
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:

Tilbage til "Helbred"