Det at være tilskuer til noget, før og nu.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Det at være tilskuer til noget, før og nu.

Indlægaf HerErJeg » 2. jul 2016, 05:19

Jeg har været til Le Mans som så mange gange før. Vi hæfter os ved at det bliver sværere at få lov til at være der som tilskuer. Listen med ting man ikke må, eller ikke må se, eller ikke må færdes, bliver bare længere og længere.
Hvis vi sammenligner gamle dage for 15 år siden, så var der næsten åbent hus. Bare man holdt sig pænt i baggrunden eller spurgte pænt, så var det ikke ret mange lukkede døre, så at sige.

Hvordan oplever I det, hvis I tænker tilbage? Der er jo Roskilde festival i disse dage, hvad er strammet op der? Snart kommer mange andre koncerter. Hvad er lukket land, som en gang har været åbent? Hvordan opleves gæsternes adfærd, dengang og nu?

Men generelt tror det er alle steder mennesker færdes i stort tal, hvor der kommer megen kontrol på. Den gamle afslappede holdning med at det nok skal gå alt sammen, virker helt død og begravet.

Jeg tænker at tilskuerne er tiltagende ekstreme i deres opførsel. Der er ikke megen sund fornuft og 'stikken en finger i jorden'. Nu er det mig selv forrest altid, fuck alle andre. Alt kontrol til trods, hvis der virkelig er nogen der opfører sig som svin eller er en plage for alle andre, så er der som regel ikke nogen som griber ind. Og hvad er det så værd?
0
Kisser
Kort karma: 29
Likede indlæg: 259

Re: Det at være tilskuer til noget, før og nu.

Indlægaf Kisser » 2. jul 2016, 11:30

Nu har jeg ikke været tilskuer til ting igennem så mange år, at jeg skal kunne sige, om der er sket en forandring. Men jeg tænker, at nogle af de forandringer som du nævner, nok er meget naturlige. Du nævner selv Roskilde som eksempel: Her tænker jeg egentlig at det både er ret naturligt - og GODT - at der er strammet op, når man tænker på hvad der skete til Pearl Jam-koncerten - det gjorde vist i det hele taget, at der kom meget mere fokus på sikkerheden på ALLE festivaller.

Ift. gæsternes adfærd, så synes jeg riiigtig meget at det kommer an på, hvor man kommer. Min mand og jeg har været til en del koncerter med Rammstein, og der føler jeg mig altid LANGT mere tryg, end jeg gør til f.eks. Grøn Koncert. Men det er måske også fordi, at folk ikke tager til Rammstein-koncerter, medmindre de virkelig kan lide bandet, hvorimod der altid kommer en masse mennesker for at drikke sig fulde til Grøn.

Men sådan overordnet set, så tror jeg ikke at det handler om at folk er idioter, jeg tror mere at det handler om, at store menneskemængder bevæger sig i bestemte mønstre og de mønstre er vi blevet bedre til at afkode vha. moderne teknologi og derfor bliver der lavet om på, hvordan man gør tingene. Efter Liverpool tragedien blev der også strammet gevaldigt op på sikkerheden og efterfølgende har der ikke - så vidt jeg husker - været flere hendelser af den type i engelsk fodbold, hvor der inden Liverpool vist havde været et par lignende episoder.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 216
Likede indlæg: 2280

Indlægaf Zombie » 2. jul 2016, 18:29

Jeg er meget enig i Kissers betragtninger. Samtidig tror jeg også, at vi ser en afspejling af den generelle øgede sikkerhed grundet truslen om terror, hver gang større menneskemængder er samlet.
Jo flere mennesker, jo større mål for terror.

Jeg bor i Roskilde, og de sidste par år har både stationen og festivallen haft et rend af bombehunde. Normalvis er det ellers primært narkohundene, de lufter, men f.eks. kan du i de mest aktive perioder ikke gå ud eller ind fra stationen, uden at passere en bombehund som snuser, når du passerer (jeg passerede en i dag, hvor der var en større flok festivalgæster, som tog tidligt hjem).
0
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 10. jul 2016, 17:03

Hvad med optrædende kunstnere eller idrætsudøvere på top plan? Der er jo næsten ingen i dag som vil møde folk i øjenhøjde, i dag er alting very VIP og man ser sig selv som stjerner.
Jeg tror ikke kun det er et spørgsmål om sikkerhed.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 17:58

Jeg var for en del år tilbage deltagende i et politisk samråd som ekspert på området.
Der oplevede jeg Malou Aamund sidde i 2 stive timer og file negle..
Indtil vi nåede det punkt jeg var involveret i kunne jeg ikke lade være med at tænke 2 ting:

- hvornår begynde hun at bløde/nå til albuen
- hvad laver finken dog her
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 300
Likede indlæg: 3035

Indlægaf vibbsen » 10. jul 2016, 18:24

Jeg ved ikke nødvendigvis om det kun handler om sikkerhed. Der er - som jeg ser det - også et indtjeningsmæssigt perspektiv som er blevet mere dominerende. Her tænker jeg især på festivalerne.

Jeg kommer f.eks. fra Skanderborg. Og da jeg var ung *mimre* var Skanderborg Festivalen sådan alle deltog i. På den ene eller den anden måde. Hvis man ikke havde billet til at komme ind og se musik, så kom man og gik en tur i skoven og nød stemningen. Så på boderne. Spiste en pita eller en pølse, drak et par fadøl og hyggede sig med dem man kendte som man lige rendte på.

Alle fra byen og byerne omkring deltog. Og de fleste af os havde vores telt stående på teltpladsen ikke ret langt fra koncertpladsen. Det var ikke et krav at man havde billet, og der var ligeså meget fest på camping området som på pladsen. Man mødtes med dem man kendte. Drak øl. Røg en bønne. Knaldede lidt og hyggede sig. Ghettoblastere var et nærmest ukendt fænomen og telte måtte ikke være større en et almindelig villatelt. Pavilloner fandtes ikke den gang.

Ganske langsomt var der imidlertid noget som ændrede sig. Der gik penge i den. Det startede med at man skulle have billet for at campere. Hvilket i og for sig var OK. Jeg har som campingvagt været med til at hegne blev væltet mere end 36 timer før der måtte camperes. Og rigtig mange af dem som satte telte op havde ikke engang et armbånd.
Men så fandt man ud af at det kunne være smart at bruge de "gode" campingpladser til Hotelt. D.v.s. til at sælge opslåede telte på. Fair nok...Der kom lidt andre forskellige typer overnatningsmuligheder til. Og man inddrog noget mere plads til hotelt. Så lukkede man selve bodgaden af for "udefrakommende". Ingen armbånd. Ingen adgang. Og lidt efter lidt så blev skoven - som iøvrigt er statsskov - lukket af for offentlig adgang fra en gang i slutningen juni til slut august....For festivalen skal jo sætte op og pille ned...Det handler ikke om sikkerhed...Det handler om at maksimere sin profit. Ikke en skid andet.

Det jeg kendte som en hyggelig og folkelig festival er nu en kæmpe pengemaskine. Min familie er stoppet med at komme dernede. Og mange af dem jeg kender fra området springer også over. Hvor festivalen var en slags "byfest" så er den nu blevet en slags "Bypest"...

Det synes jeg er virkelig ærgerligt....
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 10. jul 2016, 18:34

vibbsen skrev:Jeg ved ikke nødvendigvis om det kun handler om sikkerhed. Der er - som jeg ser det - også et indtjeningsmæssigt perspektiv som er blevet mere dominerende. Her tænker jeg især på festivalerne.

Jeg kommer f.eks. fra Skanderborg. Og da jeg var ung *mimre* var Skanderborg Festivalen sådan alle deltog i. På den ene eller den anden måde. Hvis man ikke havde billet til at komme ind og se musik, så kom man og gik en tur i skoven og nød stemningen. Så på boderne. Spiste en pita eller en pølse, drak et par fadøl og hyggede sig med dem man kendte som man lige rendte på.

Alle fra byen og byerne omkring deltog. Og de fleste af os havde vores telt stående på teltpladsen ikke ret langt fra koncertpladsen. Det var ikke et krav at man havde billet, og der var ligeså meget fest på camping området som på pladsen. Man mødtes med dem man kendte. Drak øl. Røg en bønne. Knaldede lidt og hyggede sig. Ghettoblastere var et nærmest ukendt fænomen og telte måtte ikke være større en et almindelig villatelt. Pavilloner fandtes ikke den gang.

Ganske langsomt var der imidlertid noget som ændrede sig. Der gik penge i den. Det startede med at man skulle have billet for at campere. Hvilket i og for sig var OK. Jeg har som campingvagt været med til at hegne blev væltet mere end 36 timer før der måtte camperes. Og rigtig mange af dem som satte telte op havde ikke engang et armbånd.
Men så fandt man ud af at det kunne være smart at bruge de "gode" campingpladser til Hotelt. D.v.s. til at sælge opslåede telte på. Fair nok...Der kom lidt andre forskellige typer overnatningsmuligheder til. Og man inddrog noget mere plads til hotelt. Så lukkede man selve bodgaden af for "udefrakommende". Ingen armbånd. Ingen adgang. Og lidt efter lidt så blev skoven - som iøvrigt er statsskov - lukket af for offentlig adgang fra en gang i slutningen juni til slut august....For festivalen skal jo sætte op og pille ned...Det handler ikke om sikkerhed...Det handler om at maksimere sin profit. Ikke en skid andet.

Det jeg kendte som en hyggelig og folkelig festival er nu en kæmpe pengemaskine. Min familie er stoppet med at komme dernede. Og mange af dem jeg kender fra området springer også over. Hvor festivalen var en slags "byfest" så er den nu blevet en slags "Bypest"...

Det synes jeg er virkelig ærgerligt....

Det billede tror jeg rigtig mange kan genkende, hvad enten det er festival eller noget helt andet.
0
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 14. jul 2016, 17:03

Hvis man følger med i Tour de France, så vil man have set hvordan idiotiske tilskuere reelt set smadrede hele cykelløbet og den samlede stilling.
Generelt er der bare en stigning i absurde tåbeligheder, måske fordi det ikke har noget særlig konsekvens, om så man bliver taget?
Hvad siger I til straf, så det kan mærkes LÆNGE, uddeling af flyers eller opslag som fortæller den nådesløse konsekvens, hvis man med forsæt er skyld i at ødelægge en stor begivenhed?
Alternativet er at stramme op og forbyde og forhindre meget mere for alle, så den generelle oplevelse bliver ringe?
I tidernes morgen til Le Mans, var der alle mulige steder på rækværker og betonvægge lavet opslag i 4 sprog med den helt præcise straf der ville ramme, hvis man kravlede over hegnet og ind på banen. 100.000 franc i bøde og 6 måneder i fængsel. Sjovt nok var der heller ingen som gjorde det.
0

Tilbage til "Livets forhold"