Privatøkonomi og parforhold

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Chungodongowongo
Kort karma: 11
Likede indlæg: 198

Re: Privatøkonomi og parforhold

Indlægaf Chungodongowongo » 5. jul 2016, 11:02

Vi har fællesøkonomi, og har ikke dine og mine penge. Vi har indtægter og vi har udgifter, og så fordeles pengene efter behov på diverse konti, således, at vi altid har økonomi til det nødvendige. I øjeblikket tjener min kæreste mere end mig, da jeg er nyuddannet pædagog uden arbejde, og min kæreste er netop startet i fast sygeplejerskestilling.

Det giver mest mening for os, at vi har fællesøkonomi, når vi har valgt hinanden så meget til, at vi vil både giftes og have børn, så tager vi det skridtet fuldt ud. Vi snakker økonomi fra tid til anden, men det er aldrig en kilde til konflikt. Min kæreste bekymrer sig generelt mere om økonomi, hvor jeg tager det lidt mere løst, men alt i alt er det en meget god kombination, da hendes bekymring også afføder en fantastisk evne til at planlægge og det har både jeg og vores økonomi godt af :)
0
Kisser
Kort karma: 29
Likede indlæg: 259

Indlægaf Kisser » 5. jul 2016, 11:04

primle skrev:
Ballademager skrev:
primle skrev:
Kisser skrev:Vi har 100% fællesøkonomi, dog med det aber dabei, at min mand har nogle medarbejderaktier, som er hans skilsmissesæreje, ligesom vi har fået skilsmissesæreje på den eventuelle arv, vi engang måtte få fra vores forældre.

Min mand tjener mere end mig, og derfor har vi en samejeoverenskomst, hvor han en gang om året kan få opgjort, hvor meget mere han har betalt til det end mig. Det er dog ikke noget han benytter sig af - det vil mere være relevant ved skilsmisse.

Til hverdag går alle vores penge ind på samme lønkonto og fordeles til samme opsparring og budgetkonto. Der var flere grunde til, at vi i sin tid valgte den løsning: For det første har min mands forældre også fællesøkonomi, så det var det mest naturlige for ham. For det andet var jeg - i de første MANGE år - af vores forhold studerende, mens han har haft fuldtidsarbejde hele vejen igennem. Vi ville derfor alligevel aldrig kunne komme til at bidrage med det samme og min mand ville altid have betalt væsentligt mere end mig. Sidst men ikke mindst, så har vi et ret ens syn på økonomi, så vi har faktisk aldrig haft problemer med konflikter omkring økonomi - vi er begge to nogle ret konservative typer ;)

Jeg er lidt nysgerrig på jer, der har opdelt økonomien: Er det ikke super upraktisk hele tiden at skulle overføre penge fra den ene til den anden, når man har betalt for noget, der egentlig er fællesøkonomi? Eller har I så flere dankort?
Og hvordan fordeler I udgifter ift. børn/graviditet - jeg har købt ret meget nyt tøj i forbindelse med min graviditet, fordi jeg ikke kan være i det, jeg havde i forvejen. Jeg ville godt nok være træt af, hvis jeg skulle have afholdt alle de udgifter selv.

Hvorfor vil det være relevant ved en skilsmisse, hvor meget mere han har betalt end dig?

Jeg tror, det er fordi, at han skal have det samme med ud igen, hvis man f.eks. skal sælge et hus pga. skilsmisse?

Min kæreste lagde en million, da vi købte hus, fordi han havde solgt en lejlighed. Min andel var 100.000, selvom vi ejer 50 procent hver. Skulle vi gå fra hinanden, så skal min kæreste selvfølgelig have procentvis det samme med ud ved et salg. Det ville være helt urimeligt, hvis jeg skulle inkassere halvdelen af salgsprisen, når hans andel er så meget større.

Okay. Det er så forskelligt hvordan man ser på det jo. Vi har f.eks. begge to SU lån, men jeg har betalt af i en del flere år, hvor vi ikke var sammen eller havde fællesøkonomi. Hans er vi først begyndt at afdrage på nu. Det går fra fælleskassen. Han kommer nok på sigt til at betale lidt mere end mig, da der er en stopklods på hvor meget jeg kommer til at tjene og det er der ikke for ham.

Jeg har det fint med at vi ser på det som en fælles ting.

Det kan jeg sagtens forstå :) Vi har en aldersforskel på 9 år og de penge, som min mand har i medarbejderaktier vil han aldrig kunne komme til at spare op igen. Derfor har vi valgt at gøre det på den måde :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6728

Indlægaf Wizzze » 5. jul 2016, 11:22

Kisser skrev:Vi har 100% fællesøkonomi, dog med det aber dabei, at min mand har nogle medarbejderaktier, som er hans skilsmissesæreje, ligesom vi har fået skilsmissesæreje på den eventuelle arv, vi engang måtte få fra vores forældre.

Min mand tjener mere end mig, og derfor har vi en samejeoverenskomst, hvor han en gang om året kan få opgjort, hvor meget mere han har betalt til det end mig. Det er dog ikke noget han benytter sig af - det vil mere være relevant ved skilsmisse.

Til hverdag går alle vores penge ind på samme lønkonto og fordeles til samme opsparring og budgetkonto. Der var flere grunde til, at vi i sin tid valgte den løsning: For det første har min mands forældre også fællesøkonomi, så det var det mest naturlige for ham. For det andet var jeg - i de første MANGE år - af vores forhold studerende, mens han har haft fuldtidsarbejde hele vejen igennem. Vi ville derfor alligevel aldrig kunne komme til at bidrage med det samme og min mand ville altid have betalt væsentligt mere end mig. Sidst men ikke mindst, så har vi et ret ens syn på økonomi, så vi har faktisk aldrig haft problemer med konflikter omkring økonomi - vi er begge to nogle ret konservative typer ;)

Jeg er lidt nysgerrig på jer, der har opdelt økonomien: Er det ikke super upraktisk hele tiden at skulle overføre penge fra den ene til den anden, når man har betalt for noget, der egentlig er fællesøkonomi? Eller har I så flere dankort?
Og hvordan fordeler I udgifter ift. børn/graviditet - jeg har købt ret meget nyt tøj i forbindelse med min graviditet, fordi jeg ikke kan være i det, jeg havde i forvejen. Jeg ville godt nok være træt af, hvis jeg skulle have afholdt alle de udgifter selv.

Vi har hver især vores eget dankort, og så har vi begge et dankort til husholdningskontoen, som bruges til at betale alt i hverdagen. Vi har snakket om at hvis/når der kommer baby, så at lave en babykonto efter samme princip. Men jeg tror bare at vi ender med at sætte beløbet til husholdningskontoen op, så vi ikke behøver flere kort i pungen :D
Overførslerne til de fælles konti sættes op en gang, derefter kører de jo bare fast hver måned ligesom andre Betalingsservice ting, så der er ikke noget med at flytte frem og tilbage.
4
Do as I say! :whip:
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 564

Indlægaf Lulu » 5. jul 2016, 11:25

Vi har hver vores lønkonto. Derfra går der penge ind på fælles madkonto, fælles budget (som også agerer opsparing), børneopsparing og det var vidst det.

I sidste ende har vi samme beløb til rådighed hver måned. Jeg tjener mest, men det er kun noget der er sket for nylig min mand har arbejdet alle de år vi har boet sammen. Jeg er først blevet færdiguddannet sidste år.

I december måned gennemgår jeg økonomien (jeg er økonom det giver mest mening), og laver ændringer på budgettet alt efter hvad der virker fornuftigt. Manden ser det igennem når jeg er færdig og hvis han ikke er enig ændrer vi lidt i det. Det fungerer super godt så jeg tænker vi fortsætter på denne måde.
Fælles ting bliver forøvrigt købt af budgetten. De penge der er tilbage på vores lønkonti er til rent eget forbrug. Så når vi køber hus en dag eller når jeg køber ting til knægten (og den der er undervejs) så bliver det fra budgetten og dermed fællesudgifter.
1
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 5. jul 2016, 11:32

Vi har en konto alt går ind på, den betaler så til budget og et identisk beløb til hver vores kort (eller egentlig et højere beløb til mig, men det er fordi vi har madpenge kontant så når jeg har hævet dem har jeg samme beløb som kæresten) det der er tilbage er vores opsparing. Synes det er dejligt overskueligt og selv hvis vores indtægt nogle måneder er anderledes så skal der ikke ændres på nogen overførsler :)
0
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 5. jul 2016, 11:38

Vi har fællesøkonomi - vi er gift og har snart to børn, det er det eneste der giver mening for os. Vi har hver vores konto, men alt er reelt fælles og overskuddet hver måned ryger på en fælles opsparing. Det eneste der ikke er fælles er faktisk vores pensioner. Jeg spekulerer lidt på hvordan man kan gøre det retfærdigt? Han tjener mere end mig, men det er jo en fælles beslutning, og vi er derfor enige om at vores pensionsindbetalinger burde være ens og deles ved en eventuel skilsmisse. Han er dog også ældre end mig, og vi skal derfor naturligvis ikke dele helt lige. Vi har begge udmærkede firma-pensionsordninger og er derfor blevet rådet til ikke at indbetale ekstra...
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9158

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jul 2016, 11:40

Her er og forbliver det din/min/vores.
Jeg vil have et beløb, der er mit og som jeg ene og alene disponerer over, så jeg ikke behøver diskutere om jeg vil bruge 20.000 på en ansigtsløftning, hvis jeg har lyst til det, og min mand er stærkt imod!
Og vi har ikke og skal ikke have fælles børn.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3457

Indlægaf Ballademager » 5. jul 2016, 11:59

Vi har i øvrigt også skrevet os ud af så meget, som vi kan, uden at være gift, så vi får hinandens pensioner etc., hvis det værst tænkelige skulle ske og en af os gik bort.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1015

Indlægaf Sorenspige » 5. jul 2016, 12:09

Vi er gift, har hus og 1 barn (meget snart to), og vi har altid haft dine/mine og vores penge.

Da vi flyttede sammen, var vi begge studerende, så vi indbetalte det samme beløb til en budgetkonto med to dankort, og resten var så vores egne penge.

Vi havde et enkelt år, hvor jeg arbejdede, mens han stadig læste. Der betalte jeg lidt ekstra på budgetkontoen, men det var ikke meget, for i stedet købte jeg en bil og stod for udgifterne til den.

Da vi købte hus, tjente vi næsten det samme, så vi satte bare beløbet op til budgetkontoen og lavede desuden en opsparing, hvor vi også sætter det samme ind.

Da vi fik barn, gjorde vi på samme måde. Alle udgifter til ham er fra fælleskontoen.

De store indkøb gennem årene har vi også været fælles om. Enten via fælleskontoen/opsparingen eller fra vores private konti. Vi er så også ret ens i forhold til økonomi og havde fx begge en opsparing med ind i forholdet (min mands er dog lidt større end min).

Min mand er nu begyndt at tjene mere end mig, men fordi hans pensionsopsparing er 100% egen indbetaling, så ender vi alligevel næsten med det samme rådighedsbeløb.

Vi overfører engang imellem lidt frem og tilbage mellem kontierne, men det er nu ret nemt med netbank og nu på mobilen.
0
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 5. jul 2016, 12:14

Vi har fælles økonomi, dog med et lille beløb til hver i "lommepenge" Så alle udgifter til bolig, mad, børn osv er fælles. Og så har vi hver en konto som vi selv råder over. Den skal dække tøj, sko, gadgets og hvad vi ellers hver især måtte have lyst til at købe til os selv.
På den måde er der ingen gnidninger omkring hvor meget tøj eller hvor mange computer-dimser økonomien kan bære. Det styrer vi selv.

De sidste 3,5 år (og de næste 1,5) er det mig (kvinden) som tjener mest, men når min mand er færdig uddannet, så får han en højere startløn end den jeg har med 10 års anciennitet.
Vi tænker ikk over hvem der "forsøger" hvem og synes det fungerer super godt med "fælles, men med lommepenge" modellen.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2861

Indlægaf JoyNips » 5. jul 2016, 12:28

Vi har din, min og vores, men ender nok totalt i fællesøkonomi. Jeg går ikke rigtig op i økonomi, så jeg overlader gerne styringen til min kæreste. Min arv, som er ret stor, er dog skilsmissesæreje ifølge testamente, og den skal holdes separat. Just in case.

Min kæreste hælder lidt til en model, hvor vi hver især overfører 50 % af vores indtægt til fælleskassen og beholder de sidste 50% selv.

Nu hvor vi venter barn, skal vi helt sikkert have sat os ned og kigget det hele igennem. Også fordi jeg skal til at betale SU-lån af og vi gerne vil købe hus snart og sådan noget.
Senest rettet af JoyNips 6. jul 2016, 08:25, rettet i alt 1 gang.
0
Flowergirl
Kort karma: 9
Likede indlæg: 149

Indlægaf Flowergirl » 5. jul 2016, 12:32

Vi har købt hus sammen, og ejer begge 50/50 af huset. Vi har ikke fællesøkonomi, men har en fællesopsparing som vi begge bidrager til.
Men indtil videre er det kæresten som betaler for det meste, da han har et fuldtidsjob og jeg er på SU.
Jeg betaler for mad og husholdning samt mine egne regninger - såsom tandlæge, mobil osv. Resten står han for indtil jeg er færdiguddannet - hvilket jeg er om 2 år - og herefter vil udgifterne til det hele blive fordelt 50/50.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 698

Indlægaf Tux » 5. jul 2016, 12:37

Din, min og vores. Jeg tjener mest, så jeg bidrager mest til fælleskontoen. I det store hele minder det dog en del om fællesøkonomi, da vi også skiftes lidt til at betale fælles ting, eller indbetale ekstra til den fælles opsparing.

Da vi begge passer på vores penge og har pæne indkomster i forhold til vores udgifter, så mangler vi ikke rigtig noget og derfor er der heller ikke nogen af os der går så meget op i hvem der betaler den ene eller den anden fælles ting.

Vi har både hus, bil og barn sammen.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 5. jul 2016, 12:44

Vi betaler lige meget til vores fællesudgifter, og så beholder vi resten selv.

Det er godt nok mig der betaler for indkøb (oftes) da jeg også laver mad. Jeg betaler for vores sommerhus, og renoveringer osv., tilkøb til boligen ect.
Hun står for udgifter til hunden (mad; forsikring etc.)

Hun har været god til at betale for tøj til min datter, rejser osv., men vi har ingen faste regler på det punkt.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 51
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 5. jul 2016, 12:55

Vi har din/min/vores økonomi. Begge vores lønninger (som er nogenlunde samme beløb) ryger ind på en fælles konto, hvorfra der trækkes til budgetkonto og overføres til opsparing og hver vores lommepengekonto. Børnepengene overføres til en separat konto, og der trækker vi så fra, når der skal købes tøj og den slags til knægten.

Jeg kan godt lide at have penge, som er mine, og som jeg kan bruge på sandaler og sushi, hvis det er det, jeg har lyst til. Og jeg synes det er rart at manden kan se hvor mange penge han egentlig bruger på kaffe uden at det går ud over mig :D
3
Kan man ringe til en voksen?

Tilbage til "Forhold og sex"