Privatøkonomi og parforhold

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1512

Re: Privatøkonomi og parforhold

Indlægaf fisken80 » 5. jul 2016, 12:55

Dit, mit og vores her. Vi har hver vores lønkonto, hvor vi overfører et beløb til hver måned, der dækker de faste fællesudgifter som termin, forsikringer, el osv. jeg sætter mest over og betaler derudover al mad og husholdning, da jeg tjener mere end min kæreste.

Vi har aldrig diskussioner om økonomien, primært fordi vores tilgang til det er ens. Man bruger ikke mere end man tjener og det er godt at spare op. Det eneste lån vi har er vores realkredit og så har jeg et studielån. Selv vores bil er købt kontant.
Og der er ingen af os, der ønsker 100% fælles økonomi.
1
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 43
Likede indlæg: 428

Indlægaf Minionine » 5. jul 2016, 13:15

Dit, mit og vores. Kæresten tjener væsentligt mere end mig, da jeg er elev. Han betaler derfor også mere. Vi har en fælles madkonto med 2 dankort til, hvor vi smider et ligeligt beløb hver måned. Jeg har indtil videre også betalt en del af huslejen, men nu skal jeg snart på barselssdagpenge, og går derfor lidt ned i indtægt, således at kæresten tager hele slæbet med husleje og bil imens. Hvis vi er ude at spise eller køber andet end mad, er det typisk ham der betaler.
Vi lavede straks en babykonto dengang vi fandt ud af, at jeg var gravid. Den har vi hver især overført et beløb til hver måned, og så har den betalt for alt babyrelateret. Det er meningen at børnepenge også skal ryge på den konto, så når vores datter får brug for nyt tøj og sko osv, er der altid penge til det.
0
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 718

Indlægaf Lykke » 5. jul 2016, 13:23

Vi har en konto hvor vi begge overfører 50/50 til husleje, avis, forsikring og licens.
Derudover hæver vi hver 50/50 til mad.
Og så har vi en fælles opsparing hvor vi hver overfører penge til hver måned. Lige nu står det dog lidt stille med at overføre lige til den konto.
Derudover har vi en konto til vores fælles barn. Her ryger børnepenge over på, så det er derfra udgifter til hende trækkes fra.

Derudover har vi hver en personlig opsparing og så en konto med resten af vores egne penge på.
Det fungerer godt. Vi har aldrig diskuteret økonomi, og vi har en meget ens tilgang til det hele.

Manden har en del gæld, og jeg har en stor opsparing. Så jeg har betalt en del af vores fælles ting. Generelt bruger jeg flere/nemmere penge end manden, da jeg også godt kan lide at bruge penge på ting jeg finder lækre.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5859

Indlægaf Dikus » 5. jul 2016, 13:38

Totalt adskilt økonomi med relativ ny kæreste, jeg ikke bor sammen med.
Fællesøkonomi med eksmand, som jeg bor sammen med. Det er simpelthen for besværligt det der med dit og mit.
0
Brugeravatar
musel
Kort karma: 27
Likede indlæg: 233

Indlægaf musel » 5. jul 2016, 13:58

Dikus skrev:Totalt adskilt økonomi med relativ ny kæreste, jeg ikke bor sammen med.
Fællesøkonomi med eksmand, som jeg bor sammen med. Det er simpelthen for besværligt det der med dit og mit.

Altså... Du har en kæreste, men bor med din eksmand som du stadig har fællesøkonomi med? :genert:
Hvordan har din nye kæreste det med det? Du behøver selvfølgelig ikke svare, hvis du ikke har lyst.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1084

Indlægaf girl_beat » 5. jul 2016, 14:04

Tux skrev:Din, min og vores. Jeg tjener mest, så jeg bidrager mest til fælleskontoen. I det store hele minder det dog en del om fællesøkonomi, da vi også skiftes lidt til at betale fælles ting, eller indbetale ekstra til den fælles opsparing.

Da vi begge passer på vores penge og har pæne indkomster i forhold til vores udgifter, så mangler vi ikke rigtig noget og derfor er der heller ikke nogen af os der går så meget op i hvem der betaler den ene eller den anden fælles ting.

Vi har både hus, bil og barn sammen.

Min mand kunne ha' skrevet dette, for vi bruger stort set samme model - har bolig og bil sammen men ingen børn :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 519
Likede indlæg: 2410

Indlægaf Bøtte » 5. jul 2016, 14:17

Nå ja, jeg har også en større erstatning stående, som kun er min, da den er kreditorbeskyttet. Det er ret nyt jeg har fået den, så endnu står den bare. Jeg er dog ikke nervøs ved at bruge dele af den på vores familie og hus, men noget af den skal gemmes (og bruges over tid) da jeg skal bruge den til at dække over det erhversevnetab jeg har, som påvirker min arbejdsindsats og dermed min indtægt.

Den er naturligvis mit særeje i tilfælde af skilsmisse.
0
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 5. jul 2016, 14:22

Et spørgsmål til dem, der har en fælles mad/husholdningskonto OG en fælles barn/børnekonto.

Hvorfor 2 konti? Er det for at se, hvor meget barnet/børnene koster, eller er det for at undgå for store udsving i udgifterne med børnemøbler og tøj, når der skal købes til ny sæson? Og hvilke af barnets udgifter dækker det over? For mad og bleer er vel mad/husholdning? Men hvad med institution? Fritidsaktiviteter? Tøj? Møbler? Gaver både til og fra barnet? Ferieaktiviteter? Årskort? Briller og medicin? Alt det, jeg lige har glemt?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5859

Indlægaf Dikus » 5. jul 2016, 14:39

musel skrev:
Dikus skrev:Totalt adskilt økonomi med relativ ny kæreste, jeg ikke bor sammen med.

Altså... Du har en kæreste, men bor med din eksmand som du stadig har fællesøkonomi med? :genert:
Hvordan har din nye kæreste det med det? Du behøver selvfølgelig ikke svare, hvis du ikke har lyst.

Svært :cool:
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Indlægaf lulu-p » 5. jul 2016, 14:40

Vi har fællesøkonomi, men med egne lønkonti. Vi har en fælles opsparingskonto. Min mand betaler bolig, pasning og forsikringer af sin løn. Jeg betaler mad, børneudgifter, fritidsinteresser. Men det er ikke i mere system end han kan købe ind på vejen hjem eller jeg betaler vandudgiften. Vi har ikke rigtig noget system, men det fungerer. De penge vi har tilovers på vores lønkonti i slutningen af måneden ryger på den fælles opsparingskonto. Min mand tjener væsentlig mere end mig.

Vi har aldrig været uenige eller skændtes om økonomi. Men vi har heller aldrig haft dårlig økonomi eller meget forskellige prioriteringer, det har helt sikkert betydning for at vores model (eller mangel på samme) fungerer.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3680

Indlægaf Novella » 5. jul 2016, 14:48

Min kæreste tjener ca 60 procent af min løn, så jeg betaler naturligt nok det meste. Jeg ejer bilen og betalte det første år på den alene. Vi har separate lønkonti og en fælles budgetkonto, som næsten alt betales fra. Jeg betaler en proportionelt større del ind på den, og vi skiftes til at betale diverse udgifter ud over de faste.
0
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 563

Indlægaf Lulu » 5. jul 2016, 14:53

Stars skrev:Et spørgsmål til dem, der har en fælles mad/husholdningskonto OG en fælles barn/børnekonto.

Hvorfor 2 konti? Er det for at se, hvor meget barnet/børnene koster, eller er det for at undgå for store udsving i udgifterne med børnemøbler og tøj, når der skal købes til ny sæson? Og hvilke af barnets udgifter dækker det over? For mad og bleer er vel mad/husholdning? Men hvad med institution? Fritidsaktiviteter? Tøj? Møbler? Gaver både til og fra barnet? Ferieaktiviteter? Årskort? Briller og medicin? Alt det, jeg lige har glemt?

Vi startede med en fælles madkonto, uden anden deling af økonomi. Det var nemmest at få en fælles konto der, da der ellers var meget føren frem og tilbage af penge.
Så lavede vi en fælles budget konto, fordi det gav mening.

Vi skulle oprette en børnekonto til vores dreng for at få en børneopsparingskonto. Nu ryger børnepenge (dem der fra staten der ikke hedder børnepenge) på børnekontoen. De penge går til tøj / legetøj / møbler mm til knægten (og den nye der kommer).
Mad /husholdningsartikler til drengen betales af madkontoen, ligesom vores egne husholdningsting.
Institution og senere skole betales af budgetten som alm. fast udgift.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2363

Indlægaf achillaxedprune » 5. jul 2016, 15:36

Vi har fælles udgifter, hvor f.eks. hans billån og mit SU-lån betales fra fælleskassen. Vi får begge lommepenge, hvor han får 1000 kr. mere end mig. Det irriterer mig egentlig, da det efterhånden løber op - siden vi flyttede i hus sammen (der vi fik fællesøkonomi), har han fået 15.000 kr. mere i lommepenge end mig. På 3 år bliver det 36.000 kr. Jeg synes ikke, at det er helt fair.
Men samtidig, så vil han ikke have mindre at bruge på sig selv... Han synes allerede, at han er helt i minimum for, hvad han skal bruge på snold og spas. Og jeg kan sådan set sagtens klare mig for det jeg har til mig selv... Jeg har været vant til en SU i maaange år, så jeg synes stadig, at vi har herre mange penge. :-D
...så vi har jo begge nok.

Han får så også udbetalt lidt mere end mig, så på den måde giver han mere til fællesskabet.

Der er nogle uligheder... Jeg har f.eks. betalt alt graviditetstøj osv. selv ud af mine lommepenge. Han har så købt alt muligt elektronikdims, som jeg sikkert får glæde af i hverdagen, men overhovedet ikke aner, hvad er.

Generelt, så er jeg nok noget mere fællesskabsorienteret end han er... Han ville egentlig slet ikke have fællesøkonomi, men det var et krav fra min side, hvis vi købte hus. Indtil da kørte vi 100 % særskilt økonomi. Også da jeg var på SU og han tjente 6 gange så meget som mig.
...der var ikke noget deling og han betalte en større del af huslejen f.eks... Nix, han beholdte alle sine penge selv. Han kunne dog godt give en gang i mellem, men generøs er ikke et tillægsord, jeg vil bruge om ham i forhold til mig. :lol:

Man kan i hvert fald ikke klandre mig for, at tage en mand for hans penge... Tværtimod havde jeg nok foretrukket en, der var bedre til at dele og have holdningen: Vi deler og den der har giver.

Men altså... Jeg valgte ikke en mand, for at få højnet min levestandard. Det kunne være rart, hvis han havde delt noget mere, dengang jeg ingenting havde, absolut, men det var ikke en dealbreaker for mig. Og det er da blevet bedre.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3680

Indlægaf Novella » 5. jul 2016, 15:40

Okay achillaxed. Det rager ikke mig, men det kan jeg sgu ikke rigtig forstå, at du finder dig i. Eller at han kan se sig selv i spejlet med den adfærd. Jeg kan så også kun arbejde med, at de bredeste skuldre bærer det tungeste læs.
9
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2363

Indlægaf achillaxedprune » 5. jul 2016, 16:00

Novella skrev:Okay achillaxed. Det rager ikke mig, men det kan jeg sgu ikke rigtig forstå, at du finder dig i. Eller at han kan se sig selv i spejlet med den adfærd. Jeg kan så også kun arbejde med, at de bredeste skuldre bærer det tungeste læs.

Min mand er en fantastisk god og dejlig mand... Han kan sagtens og med stolthed se sig selv i spejlet hver dag. Bare lige for at få dét på plads... :)

Jeg har ikke bedt ham om at betale ting for mig, og det har ikke været naturligt for ham, at tilbyde. Og som sagt, så ja, det ville da være rart hvis min levestandard dengang blev væsentligt forhøjet fordi jeg fandt en mand, der tjente mange penge... Men jeg mener også, at det sådan set var hans penge, og jeg ikke havde krav på dem. Så måtte jeg jo klare mig for hvad jeg havde - det kunne jeg før ham, så hvorfor skulle det ændres bare fordi, han havde penge?

Dog nu her, hvor vi har hus, fællesøkonomi og baby på vej, så er tingene jo også anderledes, end da vi bare var mig og ham i en lejlighed. Men altså... Det er ikke et milimeterdemokrati - føler han, at han får det han skal bruge og føler jeg det samme. Så er det vel OK. Siger jeg til mig selv... Mens den anden del er vildt irriteret over, at han hver evig eneste måned skal have 1000 kr. mere til sig selv end jeg skal.

Men altså... Vi har det godt og har hvad vi skal have. Så det er jo luksusproblemer. :)
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.

Tilbage til "Forhold og sex"