Min første slankekur

Jammerdalen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 34

Min første slankekur

Indlægaf Jammerdalen » 5. jul 2016, 09:50

Jeg vejer 58 kg og er 161 høj. Jeg vil gerne tabe ca. 8 kg.

Jeg ved, at jeg ikke er overvægtig, men fedtet har fordelt sig lige på maven og jeg ser ofte gravid ud, selvom min yngste snart er 18 måneder.

Det meste af mit liv har jeg været spinkel og som ung og voksen har jeg vejet ca. 48 kg, men det er som om at min vægt bare stiger og stiger. Jeg har altid kunnet spise stort set hvad jeg ville, men den tid er i den grad ovre. Det var som om, at der skete noget i 30´erne og efter jeg fik mit 3. barn. Og det er utrolig svært for mig at ændre kostvaner! Jeg spiser alt for meget slik og sukker. Det er nærmest en tvangstanke, at jeg skal spise slik, når børnene er puttet - for det er min belønning. Jeg vil på en måde gerne beholde den belønning, for ofte er det højdepunktet på dagen. Frugt og andre ting kan på ingen måde erstattet mit slikbehov - så vil jeg hellere være helt fri, men rent mentalt har jeg virkelig svært ved at ændre på, at jeg ikke skal have mit "fix" om aftenen. Jeg er totalt sukkerafhængig.

Jeg har egentlig gode nok mavemuskler, så jeg tror, at min mave kan blive pæn, hvis jeg taber mig, men er der nogen, der har forslag til, hvordan jeg griber det an? Jeg kan egentlig godt gå en hel dag uden at spise, men så snart jeg starter har jeg svært ved at stoppe. Mit problem er altså begrænsningen. Hvis jeg er til fødselsdag kan jeg næsten ikke stoppe og kan snildt spise 8 kager :blush2:

Hvordan finder jeg en balance mellem stadig at kunne nyde mad og begrænse indtaget? Jeg elsker nemlig mad og synes et liv uden lækre sager er meget trist. Ja, det er vel egentlig et typisk samfundsproblem :blush:
0
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1183

Re: Min første slankekur

Indlægaf Muspel » 6. jul 2016, 11:54

Jammerdalen skrev:Jeg vejer 58 kg og er 161 høj. Jeg vil gerne tabe ca. 8 kg.

Jeg ved, at jeg ikke er overvægtig, men fedtet har fordelt sig lige på maven og jeg ser ofte gravid ud, selvom min yngste snart er 18 måneder.

Det meste af mit liv har jeg været spinkel og som ung og voksen har jeg vejet ca. 48 kg, men det er som om at min vægt bare stiger og stiger. Jeg har altid kunnet spise stort set hvad jeg ville, men den tid er i den grad ovre. Det var som om, at der skete noget i 30´erne og efter jeg fik mit 3. barn. Og det er utrolig svært for mig at ændre kostvaner! Jeg spiser alt for meget slik og sukker. Det er nærmest en tvangstanke, at jeg skal spise slik, når børnene er puttet - for det er min belønning. Jeg vil på en måde gerne beholde den belønning, for ofte er det højdepunktet på dagen. Frugt og andre ting kan på ingen måde erstattet mit slikbehov - så vil jeg hellere være helt fri, men rent mentalt har jeg virkelig svært ved at ændre på, at jeg ikke skal have mit "fix" om aftenen. Jeg er totalt sukkerafhængig.

Jeg har egentlig gode nok mavemuskler, så jeg tror, at min mave kan blive pæn, hvis jeg taber mig, men er der nogen, der har forslag til, hvordan jeg griber det an? Jeg kan egentlig godt gå en hel dag uden at spise, men så snart jeg starter har jeg svært ved at stoppe. Mit problem er altså begrænsningen. Hvis jeg er til fødselsdag kan jeg næsten ikke stoppe og kan snildt spise 8 kager :blush2:

Hvordan finder jeg en balance mellem stadig at kunne nyde mad og begrænse indtaget? Jeg elsker nemlig mad og synes et liv uden lækre sager er meget trist. Ja, det er vel egentlig et typisk samfundsproblem :blush:

Jeg tænker, at du godt selv kender synderen. Slikket og kagerne ...

Kunne du måske 'trappe ned' så du fx gav dig selv lov til at spise noget sødt een gang om dagen kun? Sådan at du fx kan vælge mellem en is med ungerne om eftermiddagen eller slik efter puttetid?

Eller bestemme en eller anden lille skål i køkkenet - som du så må fylde med slik hver aften (altså vi taler sådan måske plads til fem stykker slik). Så skærer du stadig ned?

Ellers har jeg hvis kun det gamle trick med at børste tænder sammen med ungerne. Så er det jo 'spildt' hvis man spiser noget bagefter :D
2
Smiling_Goat
Kort karma: 467
Likede indlæg: 5895

Indlægaf Smiling_Goat » 7. jul 2016, 09:58

Jeg tabte mig under devisen, at man skal kravle, før man kan gå. Jeg synes, det virker ret ambitiøst at stoppe den usunde levestil fra den ene dag til den anden - og jeg tror, det er pga. den slags, at så mange ender med at opgive projektet.

Jeg talte kalorier og gjorde plads til slik. Jeg tænkte, at hvis jeg slet ikke gjorde noget, ville jeg bare blive større og større, på den anden side kunne jeg ikke overskue at undvære slik (jaja, jeg er fem år :P) så det var det kompromis, jeg indgik.

Da jeg havde tabt mig 15 kg. på den måde, fandt jeg overskuddet til at undvære slik også. Da jeg havde smidt yderligere 10 kg. fandt jeg også modet til at indføre motion.

Så mit råd er, at du beholder din belønning om aftenen, hvis det er det, der skal til - og så selvfølgelig hav styr på maden resten af dagen. Så længe du ikke spiser en hel plade Marabou, kan jeg ikke se problemet. Der er virkelig ingen grund til at gøre det hårdere for sig selv, end det behøver at være, synes jeg.
2
Jammerdalen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 34

Indlægaf Jammerdalen » 7. jul 2016, 11:13

Tusind tak for jeres gode råd! Jeg følger dem ved at spise stort set som jeg plejer (udover slik og spiser jeg dog også sundt), men bare mindre mængder. Jeg har tabt mit første kg. på 3 dage og kan virkelig se det på min mave - det må være fordi at jeg har reduceret sukkerindtaget om aftenen. Nu bliver kunsten at fortsætte. Jeg har ofte svinget 2 kg, men er ikke så god til at være vedholdende.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"