Hæfte personligt ved huskøb

Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5862

Hæfte personligt ved huskøb

Indlægaf Smiling_Goat » 6. jul 2016, 08:13

Jeg undrer mig altså lidt, og jeg håber, I herinde kan hjælpe mig.

Jeg har været sammen med min kæreste i et års tid, og han er begyndt at drømme om fremtiden. Han drømmer bl.a. ved at kigge på hus, og selvom jeg har sagt, vi på ingen måde skal købe hus nu, har det rejst lidt spørgsmål, for hvordan køber man hus, hvis man ikke vil hæfte solidarisk? Kan man overhovedet det?

Jeg ved ikke, om det er mig, der er noget galt med, for min kæreste tager det nærmest som en personlig fornærmelse, at jeg ikke vil hæfte med ham, og jeg kan også godt forstå ham et eller andet sted. Jeg kan godt høre, det lyder som om, jeg regner med, han vil lade mig hænge med regningen, men det tror jeg egentligt ikke. Jeg synes bare, det er håbløst naivt at gå ud fra andet.

Utallige par har hæftet solidarisk med store beløb igennem tiden, fordi de troede, deres partner var til at regne med, men når de så gik fra hinanden, viste det sig, at det måske ikke helt var tilfældet alligevel, og 1-2-3-milliongæld.

Vi har aftalt, at vi stabler penge som vanvittige og genoptager snakken til marts, men vi når jo nok ikke at spare flere 100.000 kr. op :P.. Hvad har I andre gjort, og hvad kan man gøre?
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1813

Re: Hæfte personligt ved huskøb

Indlægaf Sangius » 6. jul 2016, 08:27

Jeg tror ikke man kan købe hus sammen, uden at hæfte solidarisk.

Men hvis man går fra hinanden efter huskøb, så er det vel ikke 1-2-3 milliongæld, så er det vel 1-2-3 sælg lortet?

Så ved jeg ikke om man hæfter solidarisk for en evt. restgæld.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 282
Likede indlæg: 2090

Indlægaf Danseprinsesse » 6. jul 2016, 13:41

Man kan vel kun komme uden om at hæfte solidarisk for en gæld ved ikke at låne penge sammen. Om I kan få en bank/kreditforening til at låne jer hver halvdelen ved boligkøb, det afhænger af jeres individuelle økonomi - jeg vil tro, det kræver en ret solid økonomi fra begges side.

Problemet med gæld ved fælles bolig og skilsmisse opstår primært, hvis der er mere gæld i boligen, end den er værd. Så man kan sørge for at have en god friværdi i sin bolig og købe i et område, hvor priserne er nogenlunde stabile og liggetiderne ved salg er fornuftige, så er sandsynligheden for at stå med en pludselig kæmpe gæld ikke ret stor.

Jeg er netop en af dem, du frygter at blive. ;)
Jeg købte hus med min eks i 2005, så huset blev reelt købt for dyrt. Desuden var jeg dum nok til at lade ham betale sin gæld (fra før vores forhold) ud med "fiktiv friværdi" via vores realkreditlån og skyde min arv ind i huset uden at få papir på det.
Det er 8 år siden vi gik fra hinanden og jeg hænger stadig på hus og eks.
Jeg arbejder på at få banken med på at dele den gæld et hussalg vil give, men det er ret meget op ad bakke. Selvom jeg tilbyder at betale halvdelen af gælden ud, så er det ikke sikkert, at de går med til at dele gælden op.

Men! Det betyder ikke, at jeg aldrig kunne finde på at købe fælles bolig med nogen igen. Jeg ville bare gøre mange ting anderledes.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 6. jul 2016, 13:43

Sangius skrev:Jeg tror ikke man kan købe hus sammen, uden at hæfte solidarisk.

Men hvis man går fra hinanden efter huskøb, så er det vel ikke 1-2-3 milliongæld, så er det vel 1-2-3 sælg lortet?

Så ved jeg ikke om man hæfter solidarisk for en evt. restgæld.

Det gør man, medmindre banken vil opdele restgælden, hvilket de ikke er forpligtiget til at gøre. :)
3
Aesel82
Kort karma: 8
Likede indlæg: 135

Indlægaf Aesel82 » 6. jul 2016, 14:11

Hvis du ikke vil hæfte solidarisk, er der jo også den mulighed, at han køber hus alene - så det kun er ham, der står på skødet, og det kun er ham, der optager lån. Det giver bare nogle helt andre udfordringer, at gøre det på den måde, for dels vil han formentlig ikke kunne låne lige så meget, som hvis I er to, og må dermed købe et billigere hus, dels er der så problematikken med, hvordan jeres (fælles)økonomi skal skrues sammen, og om du skal betale husleje til ham.

Husk, at hvis I køber sammen uden at være gift, så få lavet et testamente, hvor I begustiger hinanden, og også gerne en samejeoverenskomst. Så er mange af "fælderne" ved at hæfte solidarisk væk.
3
Aesel82

Indlægaf Aesel82 » 6. jul 2016, 14:12

Danseprinsesse skrev:Man kan vel kun komme uden om at hæfte solidarisk for en gæld ved ikke at låne penge sammen. Om I kan få en bank/kreditforening til at låne jer hver halvdelen ved boligkøb, det afhænger af jeres individuelle økonomi - jeg vil tro, det kræver en ret solid økonomi fra begges side.

Problemet med gæld ved fælles bolig og skilsmisse opstår primært, hvis der er mere gæld i boligen, end den er værd. Så man kan sørge for at have en god friværdi i sin bolig og købe i et område, hvor priserne er nogenlunde stabile og liggetiderne ved salg er fornuftige, så er sandsynligheden for at stå med en pludselig kæmpe gæld ikke ret stor.

Jeg købte hus med min eks i 2005, så huset blev reelt købt for dyrt. Desuden var jeg dum nok til at lade ham betale sin gæld (fra før vores forhold) ud med "fiktiv friværdi" via vores realkreditlån og skyde min arv ind i huset uden at få papir på det.
Jeg arbejder på at få banken med på at dele den gæld et hussalg vil give, men det er ret meget op ad bakke. Selvom jeg tilbyder at betale halvdelen af gælden ud, så er det ikke sikkert, at de går med til at dele gælden op.

Men! Det betyder ikke, at jeg aldrig kunne finde på at købe fælles bolig med nogen igen. Jeg ville bare gøre mange ting anderledes.

Er det hus ikke solgt endnu?! Jeg kan godt huske din historie fra Jubii. Det er da skidetræls, at du stadig hænger på det :(.
0
Aesel82

Indlægaf Aesel82 » 6. jul 2016, 14:14

Og husk også, at hvis I hæfter solidarisk for en gæld, som du ender med at betale, så har du et regreskrav mod din kæreste (som jo så vil være din ekskæreste). Det hjælper selvfølgelig ikke, hvis han ingen penge har, men er det fordi han nægter at betale, selvom han kan, så kan du inddrive hans del af den betalte gæld gennem fogedretten.
0
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Indlægaf Sjg » 6. jul 2016, 16:23

Først og fremmest er det at hæfte personligt ikke det samme som at hæfte solidarisk, og det ene har ikke ret meget at gøre med det andet.

Personlig hæftelse kommer man nok ikke udenom, og selv om proratarisk hæftelse (I hæfter hver især for en bestemt del af beløbet, f.eks. 50 % hver) i teorien godt kan lade sig gøre, tvivler jeg på, at I kan finde en bank, der i praksis vil tillade proratarisk hæftelse for en fælles boliggæld.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5859

Indlægaf Dikus » 6. jul 2016, 16:43

Sjg skrev:Først og fremmest er det at hæfte personligt ikke det samme som at hæfte solidarisk, og det ene har ikke ret meget at gøre med det andet.

Personlig hæftelse kommer man nok ikke udenom, og selv om proratarisk hæftelse (I hæfter hver især for en bestemt del af beløbet, f.eks. 50 % hver) i teorien godt kan lade sig gøre, tvivler jeg på, at I kan finde en bank, der i praksis vil tillade proratarisk hæftelse for en fælles boliggæld.

Det er også svært at forklare banken, hvorfor de skal løbe en risiko, man ikke selv er villig til at løbe...
7
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 6. jul 2016, 18:39

Aesel82 skrev:
Danseprinsesse skrev:Man kan vel kun komme uden om at hæfte solidarisk for en gæld ved ikke at låne penge sammen. Om I kan få en bank/kreditforening til at låne jer hver halvdelen ved boligkøb, det afhænger af jeres individuelle økonomi - jeg vil tro, det kræver en ret solid økonomi fra begges side.

Er det hus ikke solgt endnu?! Jeg kan godt huske din historie fra Jubii. Det er da skidetræls, at du stadig hænger på det :(.

Nope.
Problemet er, at det jo ikke engang løses med salg af huset. Hvis vi ikke kan få delt gælden bagefter, hænger jeg bare på et banklån sammen med ham. Og eftersom han ikke har ønsket at afdrage noget de sidste 8 år, er det også en ret ærgerlig situation.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 6. jul 2016, 19:17

Okay, jeg tænkte nok, der ikke var så mange andre muligheder. Vi må bare se på det til marts, og så vil jeg kigge nærmere på en samejeoverenskomst.

I skal have tak :)
1
Aesel82

Indlægaf Aesel82 » 6. jul 2016, 19:23

Smiling_Goat skrev:Okay, jeg tænkte nok, der ikke var så mange andre muligheder. Vi må bare se på det til marts, og så vil jeg kigge nærmere på en samejeoverenskomst.

Husk også testamentet ;) . Når I har boet sammen i to år, kan I lave et udvidet samlevertestamente.

Og en samejeoverenskomst tror jeg også vil give dig en god ro i maven, fordi man i den netop aftaler, hvad der skal ske, hvis det går galt, før det går galt. Det er selvfølgelig ikke en 100 % garanti, men det et altid godt at have nogle aftaler, der ikke kan løbes fra.
2
Aesel82

Indlægaf Aesel82 » 6. jul 2016, 19:26

Danseprinsesse skrev:
Nope.
Problemet er, at det jo ikke engang løses med salg af huset. Hvis vi ikke kan få delt gælden bagefter, hænger jeg bare på et banklån sammen med ham. Og eftersom han ikke har ønsket at afdrage noget de sidste 8 år, er det også en ret ærgerlig situation.

Hold kæft, han er godtnok en røv af format :cuss:
1
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 6. jul 2016, 19:47

@Danseprinsesse: Er der mulighed for at du også dropper at afdrage på lånene? Det kan være det vil gøre banken mere villig til at indgå en aftale
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 6. jul 2016, 20:23

Aesel82 skrev:
Smiling_Goat skrev:Okay, jeg tænkte nok, der ikke var så mange andre muligheder. Vi må bare se på det til marts, og så vil jeg kigge nærmere på en samejeoverenskomst.

Husk også testamentet ;) . Når I har boet sammen i to år, kan I lave et udvidet samlevertestamente.

Og en samejeoverenskomst tror jeg også vil give dig en god ro i maven, fordi man i den netop aftaler, hvad der skal ske, hvis det går galt, før det går galt. Det er selvfølgelig ikke en 100 % garanti, men det et altid godt at have nogle aftaler, der ikke kan løbes fra.

Ja, selvfølgelig. Testamente skal der også være styr på :)

Det var søreme godt, jeg spurgte herinde.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"