DR laver religiøs propaganda!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Re: DR laver religiøs propaganda!

Indlægaf gnostic » 7. jul 2016, 14:43

Animi skrev:Men nu skal der jo være noget for enhver smag :) Jeg synes sådanne programmer er spændende og vil gerne se dem :) Andre programmer gider jeg heller ikke se, men så lader jeg bare være :)

Jeg ville også syntes det var spændende, hvis det var rigtigt det, dokumentaren fortalte. Men det er det desværre ikke. Når jeg kan læse, at de er forkerte på den (dokumentaren) så falder det hele til jorden, og så er det ikke spændende mere.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 7. jul 2016, 14:46

Hvis du ser programmerne vil du opdage, at det er et forsøg på at forklare bibelske hændelser naturvidenskabeligt i stedet for religiøst. Hvis det er noget, er det naturvidenskabelig propaganda, der skal gå mod religionen.

Før søndagen o.lign. kan måske kategoriseres som kristen propaganda, men ikke de programmer.
9
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jul 2016, 14:53

Rapfisk skrev:Hvis du ser programmerne vil du opdage, at det er et forsøg på at forklare bibelske hændelser naturvidenskabeligt i stedet for religiøst. Hvis det er noget, er det naturvidenskabelig propaganda, der skal gå mod religionen.

Før søndagen o.lign. kan måske kategoriseres som kristen propaganda, men ikke de programmer.

Ja, jeg mener også at Biblens Gåder er "lige på grænsen". De er OK, problemet er bare at du kan koble snart sagt enhver naturbegivenhed for mange år siden, til enhver tekst i Biblen. Og så er vi lige vidt. Men det er jo smag og behag.

Men Exodus - mere end en myte, er alt andet end naturvidenskabeligt. Det er ikke videnskabeligt på nogen somhelst måder.
Igen vil jeg referere til dette link:

http://debunkingchristianity.blogspot.d ... ue-of.html
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10355

Indlægaf icelady » 7. jul 2016, 14:54

gnostic skrev:
Det er ikke oplysningsprogrammer. Det er ikke oplysning i dem, det er rendyrket "kristne har ret, og al videnskaben er forkert"-agtige programmer DR sender for tiden!

Det her er vel endnu en debat, hvor du er 100% overbevist om, at det er propaganda, og ikke formår/evner at se det fra andres synspunkt, nytter det ikke noget at debattere det.

Vil kun sige at man kan jo bare lade være at betale licens...det er jo ens eget valg, såvel som det er ens eget valg at se programmerne.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jul 2016, 14:58

icelady skrev:
gnostic skrev:
Det er ikke oplysningsprogrammer. Det er ikke oplysning i dem, det er rendyrket "kristne har ret, og al videnskaben er forkert"-agtige programmer DR sender for tiden!

Det her er vel endnu en debat, hvor du er 100% overbevist om, at det er propaganda, og ikke formår/evner at se det fra andres synspunkt, nytter det ikke noget at debattere det.

Vil kun sige at man kan jo bare lade være at betale licens...det er jo ens eget valg, såvel som det er ens eget valg at se programmerne.

Bare det at have internetadgang er nok til at man SKAL betale licens.

Jeg betaler med glæde min licens, men ikke hvis det skal gå til propaganda. Gerne til oplysning, men ikke til propaganda.
0
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 311
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2553

Indlægaf Rikke » 7. jul 2016, 15:01

Jeg gætter på at det bare er et spørgsmål om tid, før Brdr. Price viser deres sande jeg og i virkeligheden har indoktrineret os alle sammen allerede og overtager verdensherredømmet.
5
:whip:
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jul 2016, 15:02

Her er en anden debat om emnet:

https://www.reddit.com/r/TrueAtheism/co ... ce_exodus/

Det er andre end mig der ser en propaganda her.

It was also followed by a 30 minute discussion (that I didn't stay for) by 4 conservative talking heads hosted by a FoxNews personality to discuss if the timeline matters to religious foundations and traditions. He couches everything he says with "I'm a film maker, not a scientist" after saying the beginning of the film that he was going to approach it like a scientist and look for evidence first. Dissenting opinions aren't allowed to explain, and he never really challenges them with his new version of history to let them disagree. He gives some serious side-eye to the most credible historians. Ultimately, I was interested in the points he raises and the history he discusses, but it made me really want a good, evidence-based documentary or refutation of this movie.
Senest rettet af gnostic 7. jul 2016, 15:04, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6828

Indlægaf Wizzze » 7. jul 2016, 15:02

gnostic skrev:
ShuruQ skrev:
gnostic skrev:
Animi skrev:Ja, det synes jeg er helt fint. Man er jo ikke tvunget til at se programmet :)

Nej, men man er tvunget til at betale for det.

Ja, på samme måde som man er tvunget til at betale for fx Brødrene Price selvom man ikke gider se de programmer.

Forskellen er dog, at Brødrende Price ikke laver religiøs indoktrinering. Jeg ser ikke Brødende price, men jeg vil langt hellere betale penge for at de kan få lov til at blive vist, end jeg vil betale penge for at DR skal indoktrinere et helt land til at tro på kristent vås.

Er du sikker på ar brdr. Price ikke er på en hemmelig mission for Arla, til at indoktrinere os til at bruge mere smør?
Se den dokumentar ville jeg se!

Jeg bliver ikke mere kristen af at se pseudohistoriske udsendelser om biblen, ligesom jeg ikke bliver jødisk af at se serie om jødisk historie, eller muslim af at se en programserie om Muhammed og Islam, alle noget der har været sendt på DR.
Jeg bliver derimod informeret (tjaa), underholdt (nok mere) og får brugt min kritiske sans, jeg vil meget hellere betale til den slags programmer, end til X-factor eller den type programmer! :badr:
6
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kommodedyret » 7. jul 2016, 15:05

Jeg synes at den slags programmer er hyggelige. :lun:
5
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jul 2016, 15:05

Wizzze skrev:
gnostic skrev:
ShuruQ skrev:
gnostic skrev:
Animi skrev:Ja, det synes jeg er helt fint. Man er jo ikke tvunget til at se programmet :)

Nej, men man er tvunget til at betale for det.

Ja, på samme måde som man er tvunget til at betale for fx Brødrene Price selvom man ikke gider se de programmer.

Forskellen er dog, at Brødrende Price ikke laver religiøs indoktrinering. Jeg ser ikke Brødende price, men jeg vil langt hellere betale penge for at de kan få lov til at blive vist, end jeg vil betale penge for at DR skal indoktrinere et helt land til at tro på kristent vås.

Er du sikker på ar brdr. Price ikke er på en hemmelig mission for Arla, til at indoktrinere os til at bruge mere smør?
Se den dokumentar ville jeg se!

Jeg bliver ikke mere kristen af at se pseudohistoriske udsendelser om biblen, ligesom jeg ikke bliver jødisk af at se serie om jødisk historie, eller muslim af at se en programserie om Muhammed og Islam, alle noget der har været sendt på DR.
Jeg bliver derimod informeret (tjaa), underholdt (nok mere) og får brugt min kritiske sans, jeg vil meget hellere betale til den slags programmer, end til X-factor eller den type programmer! :badr:

Vi kan da blive enige om at X-factor og lign. programmer ikke hører hjemme på Public Service. 100 % enige om det (forhåbentligt).

Jeg så gerne at DR sendte videnskabelige, kritiske dokumentarer. Men det her, er hverken videnskabeligt eller kritisk.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3890

Indlægaf Delfin » 7. jul 2016, 15:08

Det er helt i orden. Jeg er fuldt ud klar over, at den slags programmer ikke sidder inde med den endelige sandhed (det gør arkæologer sådan set aldrig, da alle fund vil være genstand for en tolkning), men jeg vil gerne have mulighed for en bredere vifte af informationer, som jeg selv kan danne mig en mening ud fra.
4
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3769

Indlægaf Novella » 7. jul 2016, 15:12

gnostic skrev:
ShuruQ skrev:Ja, det synes jeg det er.

Jeg anser de programtyper du nævner som værende mere historieorienteret dokumentarprogrammer snarere end religiøs propaganda. Jeg vil endda synes, selv hvis de sendte decideret religiøs propaganda at det ville være ok, hvis der var et publikum til det, jamen så fred med det, så kan dem der ikke gider se med, bruge den fine indretning på fjernbetjeningen der skifter kanal :).

Problemet er, at der bliver flere kristne på den måde, og jo flere kristne, jo større er risikoen for religiøs indoktrinering i folkeskolerne.

Nej der kommer ikke flere kristne af de programmer. Enten tror man på biblen eller også gør man ikke. Jeg har personligt aldrig troet på noget i den bog/sammenflikkede kludetæppe af diverse meninger og skriblerier. Jeg kan den særdeles godt - jeg er et veloplyst menneske, og jeg har beskæftiget mig indgående med indholdet af den. Men tro på indholdet? Naturligvis ikke. Det er bare nogle historier; som stammer fra en tid, hvor folk ikke vidste bedre. Herregud, havde jeg nær sagt. Det er da dybt interessant at følge, hvad de kan havde opfattet af fænomener.

Vi skal vist ind i meget meget indremissionske miljøer for at finde folk, der betragter biblen tekstnært og som konkret informationsmateriale. Alle andre ved godt, at det er overleveringer og løsrevne citater fra nogen, der måske har hørt nogen fortælle om noget, der skete 468 år tidligere.
2
DifferentGirl
Kort karma: 3
Likede indlæg: 34

Indlægaf DifferentGirl » 7. jul 2016, 15:18

Altså jeg synes hele tiden at Danmark bliver fremhævet som et kristent land. Måske mere som en modpol til Islam, men derfor synes jeg stadig det er i orden også selv om jeg bekender mig til en anden religion.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jul 2016, 15:19

Novella skrev:
gnostic skrev:
ShuruQ skrev:Ja, det synes jeg det er.

Jeg anser de programtyper du nævner som værende mere historieorienteret dokumentarprogrammer snarere end religiøs propaganda. Jeg vil endda synes, selv hvis de sendte decideret religiøs propaganda at det ville være ok, hvis der var et publikum til det, jamen så fred med det, så kan dem der ikke gider se med, bruge den fine indretning på fjernbetjeningen der skifter kanal :).

Problemet er, at der bliver flere kristne på den måde, og jo flere kristne, jo større er risikoen for religiøs indoktrinering i folkeskolerne.

Nej der kommer ikke flere kristne af de programmer. Enten tror man på biblen eller også gør man ikke. Jeg har personligt aldrig troet på noget i den bog/sammenflikkede kludetæppe af diverse meninger og skriblerier. Jeg kan den særdeles godt - jeg er et veloplyst menneske, og jeg har beskæftiget mig indgående med indholdet af den. Men tro på indholdet? Naturligvis ikke. Det er bare nogle historier; som stammer fra en tid, hvor folk ikke vidste bedre. Herregud, havde jeg nær sagt. Det er da dybt interessant at følge, hvad de kan havde opfattet af fænomener.

Vi skal vist ind i meget meget indremissionske miljøer for at finde folk, der betragter biblen tekstnært og som konkret informationsmateriale. Alle andre ved godt, at det er overleveringer og løsrevne citater fra nogen, der måske har hørt nogen fortælle om noget, der skete 468 år tidligere.

Biblen er interessant. Ingen tvivl om det. Det er i bund og grund "de fattiges historiefortælling" i en tid hvor normalvis kun de rige skrev historie.

Problemet med Biblen er, at den gøres upålidelig fordi den dagdrømmer for meget, og fremstiller sine egne dagdrømmerier om en bedre verden og frelse og alt det der, som facts. Derudover overdriver den historier om overgreb mod de fattige, hvor Biblen istedet kunne blive taget meget mere seriøs, hvis den havde anklaget de rette historiske personer som stod for overgrebene mod de svage, og beskrevet mere nøje hvad disse overgreb gik ud på. F.eks. den med barnemordet i Bethlehem tilskrev det til de forkerte personer. Det er jo falsk anklage.

Dermed ville Biblen potentielt set kunne være blevet til noget stort uden at det sker på bekostning af troværdigheden.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2121

Indlægaf eks-Maupassant » 7. jul 2016, 15:25

Kristendommen er jo i frit fald i Danmark, saa jeg tror ikke der er saa meget at bekymre sig om.

DR har da altid sendt kristne ting. Paa radionen er der gudstjenester i et vaek. Kan ikke huske hvilken station det er, men jeg er blevet udsat for talrige gudstjenester pr. radio.
0

Tilbage til "Livets forhold"