DR laver religiøs propaganda!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 331
Likede indlæg: 3744

Re: DR laver religiøs propaganda!

Indlægaf Novella » 7. jul 2016, 15:28

gnostic skrev:Biblen er interessant. Ingen tvivl om det. Det er i bund og grund "de fattiges historiefortælling" i en tid hvor normalvis kun de rige skrev historie.

Problemet med Biblen er, at den gøres upålidelig fordi den dagdrømmer for meget, og fremstiller sine egne dagdrømmerier om en bedre verden og frelse og alt det der, som facts. Derudover overdriver den historier om overgreb mod de fattige, hvor Biblen istedet kunne blive taget meget mere seriøs, hvis den havde anklaget de rette historiske personer som stod for overgrebene mod de svage.

Dermed ville Biblen potentielt set kunne være blevet til noget stort uden at det sker på bekostning af troværdigheden.

Netop derfor må jeg sige "og hvad så?". Det er vel ligemeget, hvad DR sender af programmer - biblen bliver ikke mere troværdig af den grund.

Jeg kan heller ikke hidse mig ret meget op, at min unge vil konfirmeres og derfor døbes. Det irriterer mig intellektuelt og jeg gider ikke gøre noget ud af dåben, men helt grundlæggende er jeg ligeglad. H*n får noget vand pjasket i hovedet. Det har ingen betydning for mig. Det er bare vand fra vores kommunale forsyning. Det er ikke helligt vand, fordi det er plasket i en døbefont. Det ville kræve, at jeg troede på et eller andet, og det gør jeg ikke.

På samme måde rører de der programmer mig ikke. Jeg bliver ikke pludselig religiøs, fascist, FCK-fan eller neoliberal af et tv-program uden sammenligning i øvrigt. Derimod er det interessant at få lidt oplysning om, hvad andre tænker og går op i.
7
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 7. jul 2016, 15:37

Novella skrev:
gnostic skrev:Biblen er interessant. Ingen tvivl om det. Det er i bund og grund "de fattiges historiefortælling" i en tid hvor normalvis kun de rige skrev historie.

Problemet med Biblen er, at den gøres upålidelig fordi den dagdrømmer for meget, og fremstiller sine egne dagdrømmerier om en bedre verden og frelse og alt det der, som facts. Derudover overdriver den historier om overgreb mod de fattige, hvor Biblen istedet kunne blive taget meget mere seriøs, hvis den havde anklaget de rette historiske personer som stod for overgrebene mod de svage.

Dermed ville Biblen potentielt set kunne være blevet til noget stort uden at det sker på bekostning af troværdigheden.

Netop derfor må jeg sige "og hvad så?". Det er vel ligemeget, hvad DR sender af programmer - biblen bliver ikke mere troværdig af den grund.

Jeg kan heller ikke hidse mig ret meget op, at min unge vil konfirmeres og derfor døbes. Det irriterer mig intellektuelt og jeg gider ikke gøre noget ud af dåben, men helt grundlæggende er jeg ligeglad. H*n får noget vand pjasket i hovedet. Det har ingen betydning for mig. Det er bare vand fra vores kommunale forsyning. Det er ikke helligt vand, fordi det er plasket i en døbefont. Det ville kræve, at jeg troede på et eller andet, og det gør jeg ikke.

På samme måde rører de der programmer mig ikke. Jeg bliver ikke pludselig religiøs, fascist, FCK-fan eller neoliberal af et tv-program uden sammenligning i øvrigt. Derimod er det interessant at få lidt oplysning om, hvad andre tænker og går op i.

Tak for din uddybning. Så forstår jeg straks jeres kritik af mit indlæg bedre.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jul 2016, 15:39

Det skal retteligt siges, at jeg selv er religiøs/troende på min helt egen personlige måde. Jeg har hvad jeg kalder en "afart af gnosticisme", og det er ikke muligt at konvertere til den. Det ville ikke give mening for mig, at missionere for min tro, for jeg må alligevel ikke tage konvertitter ind.

:)
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2110

Indlægaf eks-Maupassant » 7. jul 2016, 15:43

gnostic skrev:Det skal retteligt siges, at jeg selv er religiøs/troende på min helt egen personlige måde. Jeg har hvad jeg kalder en "afart af gnosticisme", og det er ikke muligt at konvertere til den. Det ville ikke give mening for mig, at missionere for min tro, for jeg må alligevel ikke tage konvertitter ind.

Nu er det vel ikke er trick du laver for at faa folk til at melde sig ind :gruble: A la "Helt eksklusiv klub, ekstremt svaert at komme ind." :)

(Ovenstaaende er humoristisk og venligt ment.)
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jul 2016, 15:45

eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:Det skal retteligt siges, at jeg selv er religiøs/troende på min helt egen personlige måde. Jeg har hvad jeg kalder en "afart af gnosticisme", og det er ikke muligt at konvertere til den. Det ville ikke give mening for mig, at missionere for min tro, for jeg må alligevel ikke tage konvertitter ind.

Nu er det vel ikke er trick du laver for at faa folk til at melde sig ind :gruble: A la "Helt eksklusiv klub, ekstremt svaert at komme ind." :)

(Ovenstaaende er humoristisk og venligt ment.)

Jeg havde faktisk lige i tankerne, at det ville folk garanteret tænke om det. Men nej, sådan er det ikke. Jeg synes ikke at folk skal tro det samme som mig, for jeg bryder mig faktisk ikke om folk som er som mig.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 782

Indlægaf Bimmerdyret » 7. jul 2016, 16:23

Jeg er ateist ...jeg burde qua min livsholdning være mere end passende hysterisk.
Jeg er røvligeglad...

Hvis der er nogen, der falder for det,så kan de ende der på samme måde via Nigeria breve.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 782

Indlægaf Bimmerdyret » 7. jul 2016, 16:26

gnostic skrev:
ShuruQ skrev:Ja, det synes jeg det er.

Jeg anser de programtyper du nævner som værende mere historieorienteret dokumentarprogrammer snarere end religiøs propaganda. Jeg vil endda synes, selv hvis de sendte decideret religiøs propaganda at det ville være ok, hvis der var et publikum til det, jamen så fred med det, så kan dem der ikke gider se med, bruge den fine indretning på fjernbetjeningen der skifter kanal :).

Problemet er, at der bliver flere kristne på den måde, og jo flere kristne, jo større er risikoen for religiøs indoktrinering i folkeskolerne.

Har du tjekket hvad de sender omkring påske??
Hvis man ikke er "i klubben" og dermed kan påvirkes af det du mener er propaganda,OG de gør det... så siger det mere om folk end det siger om DR og programmerne.
Dem, der måtte falde for det (dermed fraskevet dem der oprigtig tror på det) vil jo sikkert falde for hvad som helst... toastbrød med Jesus, blødende madonnaer..
1
Brugeravatar
tjald62
Kort karma: 46
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 492

Indlægaf tjald62 » 7. jul 2016, 17:03

gnostic skrev:
icelady skrev:Eftersom jeg personligt betragter det som oplysnings.programmer fremfor religiøs propaganda, synes jeg det er helt fint de sender dem.

Det er ikke oplysningsprogrammer. Det er ikke oplysning i dem, det er rendyrket "kristne har ret, og al videnskaben er forkert"-agtige programmer DR sender for tiden!

Da DR et et public service organ så har de faktisk en ret og pligt til at sende og producere det og kan man ikke lide og se så lad være med at se det og så vidt jeg husker så har de også sendt flere programmer om islam så kan ikke se dit rendyrket "kristne har ret og al videnskaben er forkert"-agtigt.
1
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
tjald62
Kort karma: 46
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 492

Indlægaf tjald62 » 7. jul 2016, 17:05

gnostic skrev:
ShuruQ skrev:Ja, det synes jeg det er.

Jeg anser de programtyper du nævner som værende mere historieorienteret dokumentarprogrammer snarere end religiøs propaganda. Jeg vil endda synes, selv hvis de sendte decideret religiøs propaganda at det ville være ok, hvis der var et publikum til det, jamen så fred med det, så kan dem der ikke gider se med, bruge den fine indretning på fjernbetjeningen der skifter kanal :).

Problemet er, at der bliver flere kristne på den måde, og jo flere kristne, jo større er risikoen for religiøs indoktrinering i folkeskolerne.

Hvor har du beviserne for det henne ??
2
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4289

Indlægaf Rapfisk » 7. jul 2016, 17:59

Derudover, som en slags religiøs irriterer de programmer mig faktisk ret meget. Det kan godt være, at der er en videnskabelig forklaring på stjernen over Betlehem eller vandet, der delte sig for Moses, men det er i forbindelse med bibelen hamrende ligegyldigt. Jeg synes, de forsøger at fjerne magien fra Bibelen og dermed overflødiggøre religionen.

For mig er troen heldigvis stærkere end som så, men det viser lidt, at det er religiøse mere end ateister, der hidser sig op over programmerne. Om noget viser det, at der ikke er tale om religiøs propaganda eller indoktrinering.
3
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Blonderella
Kort karma: 21
Likede indlæg: 293

Indlægaf Blonderella » 13. jul 2016, 05:17

Rikke skrev:Jeg gætter på at det bare er et spørgsmål om tid, før Brdr. Price viser deres sande jeg og i virkeligheden har indoktrineret os alle sammen allerede og overtager verdensherredømmet.

:shock: jeg laver faktisk af og til mad. Med smør. De fik mig :nerve:
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 13. jul 2016, 05:29

Cutie. :lun: Der er stadig nogle der ser DR. Troede det var slut med det for mange år siden. Får helt lyst til lakridspiber mens jeg ser Lørdagshjørnet med Gorm og Gregers Dirckinck-Holmfeld, eller dyreprogrammer med Poul Thomsen.
0
Maria86
Kort karma: 2
Likede indlæg: 16

Indlægaf Maria86 » 13. jul 2016, 07:17

Hvad skal dr 1 så sin af tv ??
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3431

Indlægaf dgd2007 » 13. jul 2016, 18:21

Serien, du henviser til, var måske på tilbud? :)
Men jeg har ikke set den, så jeg kan ikke bedømme, om den er uvidenskablig.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3431

Indlægaf dgd2007 » 13. jul 2016, 18:30

Blonderella skrev: :shock: jeg laver faktisk af og til mad. Med smør. De fik mig :nerve:

Det var faktisk min barndoms tv-kokke (Conrad og Aksel) det med det rigelige smør stammer fra :)
(De blev dog fyret fra DR for at reklamere for eksterne produkter.)

Billede
0

Tilbage til "Livets forhold"